Uncategorized

رواية القلب المجروح الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

 رواية القلب المجروح الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

رواية القلب المجروح الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

رواية القلب المجروح الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

مالك ونغم. قالو ماما لا لا
ام مالك. لا ايه انتي اللي موتي ابني
نغم. وقفت وبصت ل مالك وقلبها ينزف
مالك. لا يا ماما انتي فاهمه غلط
امه. فاهمه غلط لا يادكتور انا سمعتك وانت بتقولها
مالك. ماما حبيبتي انا مقولتش انها السبب اقسم بالله مقولت كدا هي فهمت كدا من طريقتي معها يوم الحادث
امه. وايه يخليها تفهم كدا إلا اذا كان ليها يد ف الموضوع
مالك. لا يا ماما انا كان كلامي معها علشان ازاي هي مقدرتش تمنعه وماتخليه ينزل
امه. يعني ايه
مالك. يعني لو كانت ضغطت عليه وما خلته ينزل جايز ما كان حصل اللي حصل لكن ارجع واقول دا نصيب وقدر
امه.  فعلا انت معاك حق لو كانت هي منعته مكنش نزل
مالك. ف نفسه ياربي اخلص من مصيبه تطلعلي التانيه هو انا ناقص يعني بحاول اقنعها واغير الكلام بردو تمسك ف الكلمه اتنهد وقال ماما حبيبتي نغم ملهاش ذنب انتي يعني مش عرفه ابنك لما يصمم علي حاجه بيعملها وهي اكيد مقدرتش تمنعه بقلمي نور عصام  وانتي عرفه هو عندي وهي لسه جديده ومخدتش عليه قوي ولسه مش عرفه طبعه 
امه. راحت عليها وقالتلها انتي اللي حرمتيني من ابني ومش هخليكي تتهني يوم واحد ف عمرك وهحرق قلبك
نغم.  اغمي عليها ووقعت ف الارض
مالك. نغم وراح عليها وشالها وحطها عالسرير وبيحاول يفوقها بس لسه ما فاقت
امه.  خرجت وقالت مش هرحمك
مالك. جري علي اوضته جاب جهاز الضغط وقاس ضغطها وعطاها ابره وفوقها
نغم. بتعيط ومش بتتكلم
روايات بقلم نور عصام 
مالك. مال عليها وباسها من جبينها وقالها اسف حقك عليا انا السبب وبصلها بنظرة ترجي وقال اوعي تسبيني تاني انا كنت هموت عليكي وبعدين قالها دايما انا السبب ف تعبك وجرح قلبك دايما انا السبب ياريت كنت انا اللي موت
نغم. عيطت بصوت عالي
مالك. مسك ايدها وطبطب عليها وقالها متقلقيش هحاول اصلح كل حاجه وان شاء الله ماما هتهدي وهتفهم الموضوع وبعد شويه نزل وحاول يتكلم مع امه ولكن مفيش فايده 
وبعد يومين
ام نغم وابوها راحو عند بنتهم
ابو نغم.  قال ل مالك وامه قال معلش يا جماعه احنا انهارده جاين وحابين ناخد نغم معنا
مالك. ليه يا عمي دا بيتها
ابوها. قال انت ابن اصول يادكتور وفاهم ان قعادها هنا معك غلط ومينفعش انا كنت ناوي اخدها بعد ثلاث ايام العذا بس قولت علشان خاطر والدتك تقعد معها لحد ما تشد حيلها
ام مالك.  معلش يا ابو نغم انا بترجاك تخليها معايا فتره انا تعبانه ومحتجاها جنبي وكمان هي اللي مصبراني علي فراق ابني دي من رحته دا كان روحه فيها نور عصام
ابو نغم. الله يرحمه بس علي عيني والله وغصب عني وانتي عرفه ان وجودها هنا مينفعش ولازم ترجع بيت ابوها
ام مالك.   عيطت وقالت الله يخليك انا بترجاك تخليها هنا شهر ولا اتنين انا عرفه انو حقك تاخدها ودا الصح وكمان هي لسه صغيره وحلوه ومن حقها تتجوز وتعيش حياتها بس بردو هي لسه ف فترة العده بتاعتها يعني ف امان عندي علشان خاطري خليها معايا بس فتره وانا بنفسي اللي هجيبها لحد بيتك 
مالك. مش مرتاح لكلام امه وحاسس انها بتخطط لحاجه
نغم. دموعها علي خدها
ابو نغم. اقتنع بكلام ام مالك واشفق عليها وعلي حالتها وقالها حاضر يا ست الكل علشانك بس وانا عارف ان بنتي معاكي ف امان والدكتور محترم وزي اخوها
مالك.  حاول يمسك نفسه من غضبه ونفسه يصرخ ويقول انا مش اخوها انا حبيها انا احق بيها من اي حد ولكن القلب المجروح مازال ينزف ولا أحد يعلم به نور عصام
نغم. بعد ما سمعت كلامهم قالت انا اسفه بس انا بجد محتاجه اغير جو واجي مع حضرتك يا بابا
امها. حبيبتي امك تعبانه خليكي معها وبس تبقي كويسه 
نغم. قاطعتها وقالت يا ماما بس كام يوم وابقي ارجع نغم خايفه تقعد معها وبتفكر ف كلامها وشكت انها هتعمل حاجه لانها عاوزه تنتقم منها واحده غيرها كانت طردتها من البيت مش تتمسك فيها 
ابو نغم. حبيبتي زي ما قالت ماما خليكي هنا بس فتره وبص ل مالك وامه وقال اعتقد الجماعه كويسين وبيحبوكي
نغم. ايوا يا بابا بس 
ابوها. خلاص يا نغم وقام وقف
مالك. كان فاهمها ولكن بردو وجودها قدامه مريحه
امها. باستها وخرجت هي وابوها
ام مالك. بعد خروجهم قالت لها مش هنولك اللي ف بالك اوعي تكوني فاكره انك هتعيشي مرتاحه بعد كدا
نغم. سابتها وطلعت علي اوضتها
مالك. ليه كدا يا ماما حرام اللي بتعمليه فيها دا 
امه. وابني اللي مات بسببها
مالك. بصوت عالي قال هي مالها يا ماما انتي بتحمليها موته ليه ذنبها ايه كام مره اقولك ملهاش ذنب حرام علينا اللي بنعمله فيها دا وبصلها وقال ماما لو استمريتي ف عمايلك معها انا بنفسي اللي هوديها بيت ابوها
امه.  مش هتخرج يا مالك من هنا غير بمزاجي
نالك. استغفر الله العظيم وبعدين قالها بس انتي كدا بتخسريني انا كمان يا ماما 
امه. بصتله وسكتت
مالك.  طلع وراح عند نغم خبط عليها ودخل
نغم.  كانت قاعده ف الارض جنب السرير وحطه راسها بين رجليها ودموعها نازله
مالك. قعد قدامها وقالها نغم حبيتتي ردي عليا 
نغم.  ما رفعت راسها ولسه علي حالها
مالك. نغم صدقيني انا مستحيل اخلي ماما تعملك حاجه هي بس علشان زعلانه بتقول كدا لكن اكيد مش هتعمل حاجه ولا انا هقبل بكدا متقلقيش يا عمري كله 
نغم. رفعت راسها وقالت يارب تكون ارتحت دلوقتي
ودارت الايام وعدي شهر وام مالك تعامل نغم بطريقه سيئه سواء بالكلام او باي شئ اخر
نغم. كانت تتحمل كل تصرفاتها واحيانا تديها العذر علشان ولادها سواء اللي راح او اللي موجود 
مالك. كان ملاحظ دايما تصرفات امه ويراضي نغم وف يوم راجع من الشغل لقي
 امه. يلا قومي شيلي السجاد كله وامسحي البيت 
نغم. حاضر وقالت لو كان دا هيريحك انا هعمله
مالك. قال نغم متعمليش حاجه لسه من يومين عملتي كدا مش شغلانه هي وبعدين شكلك تعبان 
امه.  وايه الجديد يعني ماهي علطول عامله تعبانه وبعدين اتنبهت لكلامهم وافتكرت انها بترجع كتير بقالها فتره بصت ل مالك وقالت مالك بقلمي نور عصام
مالك. نعم يا ماما ولو كنتي عوزاني اخليها تعمل الي قولتي عليه مش هخليها تعمل حرام كدا ومن بكرا الست اللي كانت بتيجي تساعد ف شغل البيت هترجع تاني ونغم مش هتعمل حاجه ولاخر مره بقولك كفايه ياماما 
امه.  اهدي متتحمقش قوي كدا انا عوزاك ف حاجه تانيه
مالك. تحت امرك يا ماما 
امه. انا عوزاك تكشف عليها 
مالك. بلهفه وبدون سيطره علي حاله قال ليه هي تعبانه وراح عليها وقال نغم فيكي حاجه بتوجعك
امه. لا بس بترجع كتير اليومين دول وشكلها مش عجبني
مالك.  ابتدي يفهم كلام امه بصلها وفتح عيونه
امه. فهمت انو فهمها قالت يلا اكشف عليها
نغم. انا مش تعبانه ولا انا لعبه ف ايدكم تحركوها زي مانتو عوزين وبصتلهم وقالت لو مش محتاجين مني حاجه انا طالعه وقالت الاكل جاهز عالسفره 
مالك. راح عليها وقالها تعالي يا نغم الاول كلي وبعدين لو محتاجه تكشفي انا تحت امرك 
نغم. متشكره يادكتور ومشيت وسابتهم 
امه. شوفت قلة أدبها 
مالك. كفايه ياماما حرام كدا وبعدين قالها انتي بنفسك شاكه انها ممكن تكون حامل يبقي ليه بتعامليها كدا المفروض تحافظي عليها لانها لو حامل فعلا 
امه. قاطعته وقالت ان شاء الله انا حسه ان ربنا هيعوضني 
مالك. ان شاء الله يا ماما وبعدين قالها علشان خاطري خفي عليها شويه لو ليا خاطر عندك يا ماما بلاش تعامليها كدا 
امه.  محروق قلبي 
مالك. ملهاش ذنب يا ماما وبعدين حب يخوفها عليها قال يعني يا ماما لو نغم فعلا طلعت حامل مش انتي هتكوني مبسوطه امه بصتله وقالت ايوا رد وقال طيب لو استمريتي ف معامتك معها كدا ممكن تجهض نفسها علشان هتكون عاوزه تخلص منك ومن اي حاجه تربطها بينا وتبعد عننا 
امه. مستحيل
مالك. ليه مستحيل 
امه.  علشان هيكون ابنها بردو وهتخاف عليه 
جروب روايات بقلم نور عصام
مالك.  هتخاف عليه ليه ملحقتش تعرف ابوه وتحبه قوي وتتعلق بيه واعتقد انتي عرفه كدا كويس وحماتها بتعاملها وحش وانا ظلمتها واتهمتها باهمالها معه يبقي ايه اللي يخليها تتمسك بعيلتنا وعاوزه ترتبط بينا دي ماهتصدق تخلص منه
امه.  يا نهار اسود معقول تعمل كدا 
جروب روايات بقلم نور عصام 
مالك.  ايوا ياماما دا غير لو خلت الطفل ممكن تاخده وتحرمنا منه بحكم انها امه وف حضانتها لانو طفل
امه.  بصتله
مالك. وكمان نغم صغيره زي ما قولتي قبل كدا وحلوه كتير ممكن تتجوز والولد توديه لامها ودا قانون دا لو ماخدتوه وهربت بيه مع جوزها لو اقنعته بأنها تاخد الولد معها
امه. لا لا مستحيل دا يحصل دا ابن محمود حفيدي انا عوض ربنا ليا وصبري علي ابني اللي راح ف عز شبابه
مالك. يبقي نعاملها كويس ونخاف عليها ونحاول ناخدها ف صفنا علشان متبعدش عنا
امه. اتنهدت وبعدين قالت طيب قوم اتكلم معها واكشف عليها لاني متاكده انها حامل بس عاوزه اتطمن بردو
مالك. حاضر ياماما 
مالك. طلع وخبط عليها 
نغم. فتحت الباب وقالت محتاج حاجه يادكتور 
مالك. محتاج اتكلم معاكي شويه
نغم. معلش الشغاله اللي جبتوها علشان تهنوها تعبانه ومش عاوزه تتكلم ممكن تسبها علي راحتها ولا مفيش رحمه
مالك. زعل من ردها وبصلها بحزن
نغم.  عن اذنك وقفلت الباب 
مالك. راح علي اوضته وقلبه حزين وقال انا ذنبي ايه وبعدين قال هي بردو معذوره وبعدين قام وغير هدومه وصلي وراح خبط عليها تاني ماردت راح وبعتلها رسايل عالواتس مفيش فايده قال ف نفسه خليها تهدي شويه وبعدين نام
واشرقت الشمس بنور ربها
مالك. نزل لقي امع قاعده والست اللي بتساعد ف شغل البيت موجوده فرح وقال صباح الخير 
امه. تعالي يا حبيبي افطر 
نغم. نزلت وكانت لابسه قالت صباح الخير
ام مالك. رايحه فين كدا بدري
نغم. قطعت الاجازه وراجعه المستشفي 
ام مالك.  من غير ما تقولي لحد
نغم. اعتقد جوزي مات ومحدش له كلمه عليا واحتراما مني ولأدبي واخلاقي انا نزلت اقولكم اني رايحه الشغل واعتقد الكل عارف مكان شغلي نور عصام
ام مالك. يعني ايه محدش له كلمه عليكي هتمشي علي
نغم. قاطعتها وقالت انا محترمه وبنت ناس مش من الشارع علشان تقولي كدا ومادام انا عرفه نفسي كويس ميهمنيش كلام اي حد ولو زعلانه من كلامي او اني راجعه الشغل انا مش راجعه هنا تاني انا هرجع علي بيت اهلي 
ام مالك.  شكلك اتجننتي ولو متلمتيش انا 
نغم.  اللي بيني وبينك راح وانا كنت بقول انتي زي امي ومريضه وواجب عليا اني اكون جنبك ف ظروفك لكن مش فرض ابدا عليا وخصوصا ف معاملتك ليا انا مش مغصوبه اتحمل كلامك ولا اهاناتك ليا ولا تعاملك معايا
ام مالك. والله يا نغم لو مارجعتي البيت تاني ماهتعرفي انا هعمل ايه وبحذرك يا نغم
نغم. اللي عندك كله اعمليه
ام مالك. بصتله ابغيظ
نغم.  رفعت حاجبها وبصتله بقوه
مالك.  بصلهم وقال خلصتو انتو الاتنين 
امه. قالت انت مش شايف قلة آدبها وردها عليا
نغم. لو كنت قليلة الادب مكنتيش دخلتيني بيتك
امه. كانت غلطه
نغم.  ليا وانا هصلحها ، بت بتفهم وبتعرف ترد ????
مالك. بعصبيه راح عليا ومسك ايدها وقال ……
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد