Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل العاشر 10 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل العاشر 10 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل العاشر 10 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل العاشر 10 بقلم منة العدوي

اي المكان ده يا خالد..كانت صفية تتسائل باستغراب
ابتسم لها..تعالي ندخل وانتي هتفهمي..وبالفعل اخذها من يدها ودخل..كان المكان عبارة عن ظلام ينيرة شعل من النار وفي نهاية ذلك الممر اشياء خاصة بالسحر والتعاويذ
تمسكت صفية به وقالت بخوف..خالد انا خايفة
ابتسم لها ليطمئنها..متخافيش تعالي..اكمل طريقة للداخل وتحدث بهدوء..ميلي انتي فين
فجاة ظهرت امراة امامه من العدم..انتفضت صفية ورجعت للخلف قليلا..خالد
اهدي يا حبيبتي وتعالي اقعدي
ابتسمت الاخري بخبث..اوه سمو الملك بجلالته يشرفي في مكاني المتواضع
جلس خالد امامها وجلست جانبه زوجته صفية الخائفة فقال هو بهدوء..ميلي انا عارف انك ساعدتيني قبل كدا وجميلك دا فوق راسي مش عارف اردهولك ازاي..بس..بس انا جايلك انهاردة واملي فيكي انك هتساعديني تاني
وقفت ميلي ودارت حولهم وهي تقول بخبث..اوه لا عليك يا رجل..واذا ارد مساعدتي سوف اساعدك
ابتسم خالد بفرحة وقال..بجد شكرا
ابتسمت ميلي وقالت..اوه لا عليك..لكن..
نظر لها باستغراب..لكن اي
اود شئ مقابل مساعدتي لك..قالت ذلك وهي تبتسم بخبث
تحدث خالد بلهفة..وانا موافق اطلبي اللي انتي عايزاه بس ساعديني
اي شئ
اي حاجة بس وافقي..طلبك اي
ابتسم هي بخبث اكبر وذهبت لتجلس وقالت..لا اريده الان في الوقت المناسب سوف اخبرك
جاء خالد ليتحدث لكن فجاة اختفت فنظر حوله باستغراب..ميلي ا..لم يكمل كلامه عندما انتفض بفزع عندما وجدها ظهرت فجاة وهي تجلس جانبه..ميلي بلاش تخضيني كدا
اوه اسفة..ثم ذهبت وجلست مكانها وقالت..ماذا تود..يا..سمو الملك قالت جملتها الاخيرة بخبث اكبر
صمت خالد قليلا ونظر الي زوجته ثم نظر الي ميلي وقال بهدوء..بصي مش هقدر اقولك غير بنات قلبي في خطر ومحتاج مساعدتك..عايزك تاخريهم عن الوصول..او تشيلي عنهم العقبات وهما في طريقهم لكتاب الاسطورة
حسنا سوف اساعدك..لكن انت وعدتني انك ستنفذ اي شئ اطلبه
وانا بوعدك
تحدثت الاخري بهدوء..حسنا..لدي حل افضل
تحدث خالد بلهفة..اي هو
..
****************************
-اهدي يا وعد لازم توصفي شكله عشان نقدر نمسكه وياخذ جزاءه
‘هدات وعد قليلا وبدات في وصفه..عينه ضيقة ووشه مدور وفيه عنده ندبه في وشه واضحة اوي جنب مناخيره وتحت عينه..وظلت تتذكر قليلا وقالت..تحت عينه الشمال جواجبة كثيفة
بعد مرور وقت انتهي الرسام من رسمه..هو ده يا انسه
‘نظرت وعد للصورة لكن فجاة بدات بالتعرق والخوف وهي تعود للخلف وجسدها يتشنح..مازن..ثم بدات بالبكاء..مااازن
-اتي مازن ووسيم علي صوتها فذهبت هي واختبات في احضانه وهي تبكي ولا تقول الا شئ واحد..هو المجرم
-نظر وسيم للصورة وتمعن بها قليلا ثم ظهرت ملامح الصدمه علي وجهه وهو يقول بغضب..دا هو الو**..واقسم بالله منا سايبك الا وانت بتتعاقب علي كل جرايمك
نظر له مازن باستغراب وقال..انت تعرفه
-تحدث وسيم بغضب يحاول ان يتمالك اعصابه..اعرفه الك***دا بيشتغل ظابط بس محدش يعرف اكتشفت كدا قريب دا اسمه هشام..وهو نفسه اللي ضربني بالرصاص
‘كانت وعد تبكي وهي خائفة وظلت تصرخ..بابا..باااباا..ثم فجاة غابت عن الوعي
-ذهب وسيم ناحيتها وامسكها بالهفة..وعد..وعد فوقي.. حملها وسيم وادخلها الي مكتبه ووضعها علي الاريكه الموجوده في غرفه مكتبه وظل جانبها قليلا..تحدث فجاة..مازن معلش خلي بالك منها ومتسبهاش في مشوار لازم اروحه
اوما له مازن بتفهم..تمام روح انت متشغلش بالك
بعد مرور وقت وصل وسيم الي مكان وابتسم ودخل..
=ابتسم الاخر ووقف ليذهب له ليحتضنه..مين سيادة الرائد وسيم مشرفني هنا
-احتضنه وسيم وقال بابتسامه..واحشني والله ياض
=خرج الاخر من احضانه وقال..اي كل الغيبة دي مفكرتش تسال عن صاحبك
-ابتسم وسيم..معلش بقي مشغول شويه
=ولا يهمك..تعالي اقعد..ثم قال بصوت عالي..كباية قهوة هنا يا عسكري..ثم نظر الي وسيم وقال..قولي بقي اي اخبارك
-ضحك الاخر وقال..والله اهو الحال ماشية..وانت اي اخبارك يا سيادة الرائد اياس
=ضحك اياس وقال..انت وصلك الخبر اني اترقيت
-غمز وسيم له..دا انا شخصية مهمه اي حاجة بتوصلي
=يااه واحشني والله ياض..القولي اي سبب الزيارة السعيدة دي
-ابتسم وسيم باحراج..صراحة جايلك وعايز منك خدمه
=ابتسم انس وقال..خير قول
-بصراحة عارف انك خبرة وذكي هتقدر تساعدني في القضية دي..ثم حكي له كل شئ
=صمت اياس وهو شادر ثم قال..بس انا حاسس ان هشام مش هيطلع منه كل ده لوحده اكيد في حد بيساعده
-ساله وسيم باستغراب..ودا ازاي..وعرفت منين
=هاا..لا متاخدش في بالك مجرد تخمين مش اكتر
-نظر له وسيم بشك..مجرد تخمين..امم.في اي يا اياس انت تعرف حاجة صح..اصل بصراحة انا عمرك مكنت بالزكاء ده اه انا شكيت برضه بس انت..في اي يا اياس
=تنهد اياس وقال هحكيلك..في واحد جالي من اسبوع كدا هو ومراته عشان يقدموا بلاغ علي اختفاء بناتهم بس هو قل ادبه معايا قولتله هدخله السجن بس برضه مسكتش مراته وقتها فضلت تهدي فيه وتقوله احنا مش حمل مشاكل..بس هو وقتها ضربها وحدفها برا انا وقتها دخلته السجن بس مراته كان باين عليها حاجة مش طبعية وبعد الضرب دا وبرضه بتدافع عنه عدي اسبوع علي الكلام ده وهي جات عشان اطلعة وافقت ولما راح العسكري يخرجه ملقاهوش في السجن رغم انه متامن ومفيش حد قدر يهرب منه قبل كدا لقيتها اتوترت ومش طبيعية وكانت عايزة تمشي سالتها وقتها..ثم صمت قليلا وقال..وقتها قالت
فلاش باك
=احكي
صمتت بدرية قليلا ثم قالت بخوف..عصمت..بص كل اللي اقدر اقلهولك ان عصمت مش انسان طبيعي..هو مش انسان طبيعي فعلا..اعتبر انه شيطان في هيئه انسان بس دا مش طبيعي دا دمر حياه الاف من الناس
=نظر اياس لها باستغراب..ازاي طيب معلش وضحي اكتر
بكت بدرية بقهر..مش هقدر..صدقني مش هقدر اوضحلك اكتر..كل اللي اقدر اقولهولك انه طول ما هو عايش خطر علي البشرية وخطر اكتر علي بناته
=بصي والله انا مش فاهم دماغي لفت من الموضوع ازاي بناته وهو خطر عليها
مش هقدر مش هقدر اقولك..ثم ظلت تبكي بقهر
=ذهب لها اياس وانحني ليجلس امامها وقال بحنان..اهدي طيب وفهميني انتي ليه مش عايزة تحكي هددك طيب انه هيقتلك لو اعترفتي
ياريته يقتلني انا بس..معلش مش قادرة اكمل..بس ارجوك انقذ الناس منه دا لحد دلوقتي بيدمر حياه البشر
باك
=ومن امبارح لما حكتلي وانا لسه بفكر هو عمل اي..بس علي ما اعتقد هو اللي بيحرك هشام
-كان وسيم يستمع له باستغراب..لا لا مش معقول للدرجة دي وبعدين هشام انا براقبه بقالي فترة كبيرة ومشفتهوش بيروح لحد
=مش عارف والله..طيب هاا ناوي تعمل اي طيب مع هشام..اؤمر وانا هنفذ
-وسيم بهدوء..اسمع هنعمل اي..
***************************
كانوا جميعا في طريقهم الي ذلك ما يدي بكتاب الاسطورة لكن فجاة توقفت ايسل وهي تنظر امامها بخوف..عااا اي دا
°تحدثت كلارا وهي تضحك..اوه اهدئي عزيزتي انها ابسط شئ في كل تلك الصعاب..انها بحيرة الرمال السحابية..عبارة عن رمال من الاسفل وتغطيها طبقية قطنية تشبه السحاب لها القدر علي سحب اي شخص للاسفل بسرعة البرق اذا لمسها ولا يستطيع الخروج منها
_امسكت فيروز يد ايسل..فيروز انا بقول يلا نرجع وجائت ان تتقدم للخلف لكن صدمت في جسد صلب خلفها التفت فوجدته لم يكن الا ذلك الشخص الذي يدعي فارس فتحدثت هي بغيظ..هو انت تاني ارحمني بقي يا اخي
‘اقترب منها الاخر وهمس في اذنها بخبث..علي فين يا قطة الطريق قدامك ولسه طويل..وشكل الدنيا هتحلو
_ابتعدت عنه فيروز وهي تتمت بغيظ..انننن غلس ابعد من وشي يا فارس
*قاطعهم حديث انس وهو يوجهه لماثيو..هنعمل اي ونقدر نعديه ازاي
لم يتحدث ماثيو بل اقترب من البحر قليلا وهو ينظر له بدقه ثم عاد اليهم وقال..ليس هناك الا حل واحد ولكنه صعب قليلا..او ربما صعب جدا
“قول قول يا اخ هو في اصعب من كدا اي
تحدث ماثيو بهدوء..انا وكلارا نعرف ان نقفذ من تلك المسافة
“شهقت ايسل وقالت..يالهوي المسافة دي كلها..ثم اكملت بسخرية..طيب واحنا يا عنيا
حك في راسه قليلا وقال بقله حيله..لا شئ الا ان تصعدوا علي احصنتكم ونقوم بضربهم حتي يجروا بسرعة كبيرة.. فهنا الاحصنه اذا قمنا بضربها تجري وهي تقفز ولكن فيه خطورة ان يتوقف الحصان وهو لم يكمل العبور
“نظرت ايسل لهم وهي تكاد ان تبكي وقالت..انا بقول ان الراجل ده اهبل
اذا لا باس سوف اعود ولا يهم ان ذهبتم الي كتاب الاسطورة
“قاطعته ايسل بسرعة..لا لا يا باشا هنعمل اللي قولت عليه..بس انت كدا حرام عليك مهما كان دا حيوان بس عنده احساس ومشاعر
_ايسل هو ده الحل الوحيد..يلا يا جماعة نبدا بالعبور..ثم اكملت بخبث..ابدا يا ماثيو بفارس
‘نظر لها فارس بغيظ ثم قال بتحدي..يلا يا ماثيو معنديش مشكله..وجاء ان يصعد لكن توقف فجاة عندما سمع صوت غريب من خلفه..
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك رد

error: Content is protected !!