Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الخامس 5 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الخامس 5 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الخامس 5 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الخامس 5 بقلم أمنية الجزار

بحر بتكلم رحمه في الفون 
رحمه ازيك وحشاني. 
الله يسلمك ي بحر انتي اكتر 
بقولك ايه رأيك نشتغل 
نشتغل يريت والله بس فين وكمان متنسيش 
اننا خلاص كلها شهر والدراسه تبدأ فمحتجين 
شغل مناسب لينا 
طب بصي فين في مطعم الي شغال فيه 
عمر ابن عمي ولو علي الدراسة نبقي نبلغ 
المدير وان شاء الله يتفهم الوضع 
بس الاول مامتك هتوافق 
اه انا هقنعها متقلقيش بس 
هنشتغل ايه في المطعم بردوا 
هقولك هنقدم الطلبات بس التعامل 
هيبقي مع البنات بس 
ردت رحمه باستغراب 
بنات بس ازاي هو المطعم مش بيدخل 
شباب ولا ايه!
ردت بحر وهي بتضحك 
لأ بيدخلوا شباب والله بس الفكره 
أن صاحب المطعم عايز بنتين يشتغلوا
في المطعم يشوفوا طلبات البنات بس 
يعني لو فيه بنات بتتكسف ولا حاجه 
اه تمم بس فكره حلوه المفروض نروح امتي 
اتنهدت بحر 
بصي هو انا لسه هكلم جدي بكره وان شاء الله 
يوافق ونبقي نروح بعده وحتي تبقي انتي اقنعتي 
مامتك 
خلاص ماشي بس باباكي هتعملي معاه ايه 
لو جدي وافق يبقي بابا هيوافق ميقدرش 
يخالف كلام جدي مانتي عارفه 
اه عارفه يلا سلام بقي ونتكلم بكره 
سلام 
الليل عدي وجه تاني يوم 
عند رحمه 
صباح الخير ي ماما 
صباح الخير ي حبيبتي صليتي 
اه ي حبيبتي 
طب تعالي افطري يلا 
حاضر 
بعد الفطار 
ماما كنت عايزه اتكلم معاكي في موضوع
اتكلمي ي رحمه 
بحر كلمتني امبارح وقالتلي أنها لقت شغل 
ينفعنا والتعامل هيبقي مع بنات بس 
ايه رأيك 
اتكلمت الام بحيره 
طب ودراستك الي هتبدأ دي 
متقلقيش احنا هنتفق مع المدير 
اتكلمت الام بتساؤل 
طب هتشتغلوا ايه وفين ؟ 
هنشتغل في مطعم هنقدم الطلبات 
وكمان عمر ابن عم بحر شغال هناك
ها موافقه 
ي بنتي بس 
قطعتها رحمه 
ي ماما الجامعه هتبقي يومين في الاسبوع بس 
ومش هيأثر علي الدراسة متخافيش 
ايوه ي بنتي بس انتي كده تتعبي وكمان 
معلش والدك الله يرحمه مكفينا وزياده 
بس انا مش عايزه اشتغل علشان الفلوس 
اهو حاجه تسليني بدل القعده دي 
وكملت باتستعطاف 
بالله وافقي ي ماما علشان خاطري 
اتنهدت الأم 
موافقة 
حضنتها رحمه بفرحه 
حبيبتي ي ماما والله انا هروح اكلم بحر بقي 
عند بحر كانت بتقنع جدها 
ي جدو بالله وافق 
ي بحري انتي مش محتاجه لشغل 
بس انا هشتغل أسلي نفسي وكمان 
عمر هيبقي معايا وكمان رحمه صحبتي 
انت عرفها
بالله وافق ي جدو علشان خاطري 
طب وباباكي 
جري ايه ي جدو ماالكل عارف ان كلمتك 
محدش بيرفضها الاه 
وكملت باتستعطاف 
وافق بقي علشان خاطر بحر حبيبتك 
ضحك الجد 
خلاص ي بحري موافق طالما عمر معاكي 
بس هو فين 
حضنته رحمه وباست أيده 
بالله انت حبيبي 
وعمر في الشغل لما يجي هعرفه علشان 
هروح معاه بكره 
ابتسم الجد بحب 
خلاص ي حبيبتي 
طب هطلع انا بقي علشان اعرف رحمه 
طلعت شقتها لقت رحمه بترن
ايوه ي رحمه كنت لسه هكلمك 
طب بقولك ماما وافقت على الشغل
اتكلمت بفرحه 
بجد وانا جدو وافق 
يبقي هقول لعمر انهارده وبكره الصبح 
علي 9 كده تيجيلي علشان نروح معاه 
تمم هبقي عندك بكره سلام 
وقفلت معاها 
عند زين في المطعم 
ها ي جاسر عملت ايه في موضوع البنات ده 
 انا زلت الاعلان بس محدش لسه جه 
تمم يلا شوف وراك ايه 
الله وانت هتعمل ايه 
اتكلم بلامبالاة 
عادي هخلص كام حاجه وبعدين 
اقرأ كتاب من المكتبه 
اتكلم جاسر بصدمه 
نعم تقرأ كتاب 
هو مش المفروض المكتبه دي معموله 
للزبائن ولا ايه 
اتكلم زين بجدية 
اه للزبائن وليا بردوا مانا قيلك من
الاول وانت عارف اني بحب القراءة 
اتكلم جاسر باستسلام 
تمم انا رايح اشوف الي ورايا 
وكمل كلامه 
بس اعمل حسابك امي عزماك علي الغدا انهارده 
مافيش مفر 
اتكلم زين بموافقة 
تمم  هبقي اجي معاك
عدي الوقت وجه معاد الغدا 
يلا ي زين علشان نمشي 
يلا 
وصلوا عند بيت جاسر وطلعوا 
اهلا ي ست الكل وحشاني 
اهلا ي زين كده مشوفكش من زمان 
اتكلم زين بأسف 
حقك عليا ي ست الكل معلش 
بس كنت مشغول في المطعم وكده 
اتكلمت بحب 
خلاص ي حبيبي انا عارفه يلا علشان الغدا 
اتكلم جاسر بضحك 
ايه ي ست الكل هو انا مش ابنك ولا ايه 
بس يلا اتنيل ادخل علشان تاكل
علي الغدا 
واد انت وهو 
اتكلم جاسر 
واد بقي كل الطول ده وواد انا جاسر 
صاحب مطعم محترم ويتقلي واد 
اتكلمت الام باستهذاء
ها خلصت اه واد وستين واد 
المهم مش هتتجوزوا بقي 
رد زين 
جواز ايه دلوقت بس احنا لسه 
25 سنه
اتكلمت بغيظ 
وايه يعني 25 سنه مش ليكوا شغلكوا
وشباب محترمين ايه الي ناقص 
اتكلم جاسر 
يمكن العروسه مثلا ولا هنتجوز من غير عروسة 
يعني عايزين تفهيموني انكوا متعرفوش حد خالص 
اتكلم زين بجدية 
ي ست الكل انتي عارفه اننا مش بنعرف بنات 
بس اول مانلاقي بنت الحلال هنقولك علي طول 
ماشي ي زين 
بليل عند بحر 
عمر جه من الشغل طلع بيته علي طول 
قبلته سمر 
عمر انت جيت 
اتكلم بسخرية 
لأ لسه مجتش 
اتكلمت بغيظ 
طب لما تيجي ابقي كلم الست بحر
جتلك هنا وكانت عايزاك 
وسبته ودخلت القوضه 
دخل قوضته غير وصلي وخرج 
ريم ي ريم 
ايه ي عمر 
جعان جهزيلي الاكل 
اوف حاضر 
جهزتله ريم الاكل 
فهو اتكلم امال فين ماما 
جوبته 
عند عمك تحت 
هو راسه وسكت كل وطلع علي السطح
لبحر 
ايه ي ست بحر عرفت انك عايزاني 
اه تعالى اقعد الاول 
قعد جمبها 
قعدت ها خير 
انا ورحمه هنيجي معاك بكره علشان 
الشغل اعمل حسابك 
اتكلم وعينه بتلمع وبفرحه 
بجد يعني رحمه مامتها وافقت 
اتكلمت باستغراب 
اه وافقت بس انت مالك فرحان كده ليه 
ارتبك ورد
ها عادي انا عليكي بس علشان تبقي معاكي وكده 
بدل ما تبقي لوحدك 
هزت راسها بتفهم 
تمم انا قلت اعرفك علشان هتبقي معايا بكره 
ولو اشتغلنا هتروح معانا كل يوم 
اتكلم بثقه 
هتشتغلوا اصل لسه محدش جه للشغل 
ده 
كمل كلامه وهو قايم من جمبها يلا قومي نامي علشان 
هنمشي بدري 
نزل عمر وبحر نزلت وراه جهزت لبسها ونامت 
الصبح رحمه صحيت لبست وصلت وفطرت 
وراحت لبحر
عند بحر صحيت وجهزت وطلعت لعمر 
يلا ي عمر بقي رحمه مستنيه تحت 
تمم يلا ونزلوا الاتنين لقوا رحمه منتظراهم 
صباح الخير ي رحوم 
صباح الخير ي قلب رحوم 
اتكلم عمر بهيام
صباح الخير ي رحمه 
احم صباح الخير ي عمر 
اتكلمت بحر
يلا ي عمر هنتأخر
راحوا للمطعم 
اول ما وصلوا على باب المطعم عمر اتكلم 
بصوا انا هروح استلم الشغل وانتوا مكتب المدير 
هناك اهو هتدخلوا وان شاء الله تتقبلوا في الشغل 
واه فيه مدير كمان يعني ممكن تلاقوا الاتنين جوه 
ماشي 
حركوا راسهم بالموافقه 
بس بحر لسه داخله 
شهقت واتكلمت والفرحة علي وشها 
ايه القمر ده بس 
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!