Uncategorized

رواية راحت يا خال (روح) الفصل الرابع 4 بقلم طيف كاتبة

 رواية راحت يا خال (روح) الفصل الرابع 4 بقلم طيف كاتبة

رواية راحت يا خال (روح) الفصل الرابع 4 بقلم طيف كاتبة

رواية راحت يا خال (روح) الفصل الرابع 4 بقلم طيف كاتبة

-روح كانت جالسة بجانب غيث وهي تحكي له ما حدث بقلب معصور وقالت بصوت ضعيف مهزوز
:بس شوفتهم في حضن بعض وما أقدرتش أستحمل ونزلت علىٰ طول.
-نظر له بعدم تصديق وصدمة وهو يرىٰ مدىٰ ضعفها وتهاونها معه نظر لها نظرات ثاقبة وهو يبحث عن صغيره القوية المتمردة ولكن لا يرىٰ منها سوىٰ أشلاء مهملة، أهذا بفعل الحب؟ أليس الحب قوة ونصرة ودعم كمان كانت تزعم، أليس الحب أساسه الكرامة وعزة النفس..إذا لما كل ذلك الهوان وتهاونها في حقها
-أفاق من شروده علىٰ حمحمة منها وهي تنظر له بوجهها الشاحب وجسدها الهزيل إستجمع شتات أفكاره وقال بحده
:ونتي إزاي تسمحي لنفسك أنك تفكري أنك مجرد شيئ ملهوش لازمة مين إداكي الحق أنك تقللي من نفسك، ليه ضيعتي روح وقوة روح ليه خفيتي روحك يا روح شخط فيا جامد لما شاف دموعي مش هتبطلي عياط ولا أنتي إتكسرتي لدرجة أنك مش عارفة تخفي دموعك دموعك ما بقيتش عزيزة عليكي
-بصيت ليه في عيونه حسيت بإرتباكه بس محطتش في دماغي وقولتله ببحة أثر عياطي من شوية :غيث..ساعدني أنتقم عايزة أخد حقي
-بص ليا بعزم وإصرار وقال بهدوء :الاول بس نسترجع ثقتنا في نفسنا ونعرف قيمة نفسنا وصدقيني مش هتبقي محتاجة مساعدة حد نجاحك أكبر إنتقام بالنسبالهم خليكي أقوىٰ يروح
-بصيت ليه بإمتنان وخدت نفس عميق ونا ببص في ركن بعيد بشرود غافلة تماماً عن نظراته ليا
__________________________________
جودعاااان أبعتولي أددد يجدعان طلب صداقة يجودعااان، عايزة البارت على صفحتي الشخصية يوصل لـ 300 لايك يجدع حقي أفرح بردو “طــيفـﮧ”
___________________________________
-دخلت بهدوء وحطيت الشنط، شنط؟!؟! أه شنط الشنط دي أهم حاجة في إنتقامي خدت نفس عميق وقولت إتلاقيها مشيت فـ بعدي
-بعدي ووبص من ورا الباب لاقيتهم لسة مكملين؛ كأنهم مش مهتمين إذا كنت هعرف ولا لأ وكأن وجودي وأني أعرف حاجة زي دي ملهوش رهبة بالنسبالهم
-رجعت تاني وحاولت أعمل شوية أصوات بالمفاتيح ودخلت المطبخ وأي كأني بعمل يانسون،وفعلاً مفيش ثواني لاقيت أدم جااي من ورايا وبيتكلم معايا بصوت عاالي وشكله مبهدل وشعره وكل شوية يحرك إيديه بتوتر وإرتباك
-بصيت ليه بجنب عيني وضحكت جوايا بخبث وشماتة وسمعت صوت الباب وهو بيتقفل ونبرة صوته بتعلىٰ عشان يغطي علىٰ الموضوع دا ولما إتاكد إنها مشيت خلاص بصلي بقرف وسابني ومشي
-بصيت على إنعكاس شكلي في إزاز المطبخ “بيطل على المنور” وبدأت أبتسم وأقول أنه إنتقامي بدأ وف لحظة عيني دمعت وحسيت أني ضعيفة ومش هقدر
-كلام غيث زي الصدىٰ في دماغي ودا تقريباً اللي كان بيحركني
-وفـ وسط شرودي إتسحبت جااامد من شعري وصوت أدم بعصبية وكره
:أيه كل اللي شاريااه دا، مال حرام..ها ولسة فاكرة يا هانم ترجعي البيت دلوقتي والله اعلم كنت في حضن مين وبتعملي أيه؟!
-مردتش عليه غير أني بصيتله بقرف وعينيكوا ما تشوف إلا النور نزل فيا ضرب وشلاليت وبحكم بنيته القوية وطوله الفارع مكنتش عارفة أدافع عن نفسي ولا أني أجري وأهرب وكل ما أصوت وأصرخ من الوجع بيحط أيده علىٰ بوقي يكتم صوتي ولما يحس أني هتنخنق بيبعد وبس عينيا غطاها السواد ووقعت في مكاني على الأرض وأخر حاجة سمعتها
:خلاص يحببتي ولا تضايقي نفسك أديكي سمعتها وهي بتصرخ وأنا كله إلا زعلك
-يارب
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد