Uncategorized

رواية عودة الماضي الفصل الرابع 4 بقلم ملك شاهين

 رواية عودة الماضي الفصل الرابع 4 بقلم ملك شاهين

رواية عودة الماضي الفصل الرابع 4 بقلم ملك شاهين

رواية عودة الماضي الفصل الرابع 4 بقلم ملك شاهين

وقفنا عند لما خديجه مسكت الفازه الي على كمودينو جنبها ووقفت ورا الشخص ده وراحت ضرباه بالفازه وقع على الارض وأدت النور و اتصدمت ان الي ضربته واغمي عليه  وغرقان في دمه كان عز جريت عليه 
خديجه  بعياط : عز عز رد عليا عز لا ونبي يا عز 
فضلت تصرخ وتنادي على جدها كل الي في البيت جم يجروا 
ندي بعياط : يلاهوي ابيه ابيه رد عليا ابيه 
جد : ابعدي ابعدي انت وهي خليني اطلب الاسعاف يجو يلحقوه 
سنيه بصرااخ : قتلتي ابني يا خدييجه والله لاقتلك زي مقتلتيه 
بعد شويه كان عز اتنقل المستشقي ودخل العمليات  ولسه مخرجش  كلهم  راحوا معادا خديجه 
الجد : طمني يا دكتور 
دكتور : متقلقش يا سالم بيه الخبطه معملتش اي خطر ومستنيين بس ان عز بيه يفوق ونشوف اذا كان في اثار جانبيه ولا لا 
بعد دخلوا كلهم لاوضه لما الممرضه قالت ليهم ان عز فاق 
سنيه : حمدلله على سلامتك يا حبيبي 
عز بتوهان : انت مين 
سنيه : ايه انا امك يا عز 
عز : عز مين هو انا اسمي عز 
جد : ندي اخرجي نادي على الدكتور بسرعه 
الدكتور : للاسف الضربه اثرت على الذاكره وعملت ليه فقدان ذاكره مؤقت 
جد : طب وهترجلعه امتي يا دكتور 
دكتور : منقدرش نحدد للاسف ممكن اسبوع شهر سنه او اكتر طبعا على حسب استجابه المريض للعلاج 
نسمه : طب هو مينفعش احنا نفكره يا دكتور 
دكتور : ينفع طبعا بس ياريت الحاجات الي متأثرش عليه بسلب يعني مثلا اي حاجه هتضايقه بلاش طبعا علشان ميحصلوش انتكاسه 
جد : تمام يا دكتور 
في البيت عند خديجه كانت قاعده في اوضتها عماله تعيط تليفونها رن 
خديجه : الو ايوا يا حمزه الحقني 
حمزه : في ايه يا حبيبتي 
خديجه حكتله الي حصل 
خديجه : انا خايفه اوي يا حمزه 
حمزه : اهدي يا حبيبتي اكيد محصلوش حاجه متخفيش 
خديجه بعياط : انا مش عارفه انا عملت كده ازاي 
حمزه: ديجا حبيبتي اهدي كده غلك متقلقنيش عليكي صدقييني هيبقي كويس ومش هيحصله حاجه انا هقفل دلوقتي علشان عندي شغل لو مامته دي عملتلك حاجه كلميني 
خديجه : حاضر 
تاني يوم الصبح الكل رجع البيت واتفقوا ان محدش هيحاول يفكر عز بأي حاجه سواء حلوه او وحشه 
خديجه نزلت اول لما عرفت انهم رجعوا  
سنيه : انت لسه هنا امشي اطلعي برا  يا قتاله القتله 
خديجه : انا بردو الي قتاله قتله .. عز عامل ايه دلوقتي يا ندي 
ندي : وانت مالك مش ده الي كنتي عايزه تموتيه 
خديجه : انا يا ندي 
ندي بعياط : ايوا انت كلهم كانوا شايفينك على حقيقتك الحقيقه وكانوا بيحظروني منك بس انا مكنتش بسمع كلامهم لحد اما تحاولي تقتلي اخويا ليه عملك ايه حراام عليكي يشيخه  
خديجه ساكته ومبتتكلمش 
نسمه  بتمثيل العياط : انت ايه يا خديجه بجد مبتحسيش عايزه تقتليه ليه لو انت بتكرهيه في ناس تانيه بتحبه يستي سبيه لامه واخته وعيلته 
خديجه خدت نفس وبصت لجدها 
خديجه : جدو ممكن اطلع اشوفه واطمن عليه 
جدها : لا يا خديجه مش ممكن واعملي حسابك انك بكره الصبح هتروحي تقعدي مع عمك عصام وعيالعده في اسكندريه 
خديجه فضلت متنحه وبصه لجدها بصدمه هو عارف انها مستحيل تروح هناك عندهم بعد الي حصل ازاي هتروخ تعيش معاهم 
خديجه بصوت مهزوز : بببس.. يا جدو .. 
جد : من غير بس انا قولت خلاص هتروحي يعني هتروحي اطلعي جهزي حاجتك علشان السواق هيوصلك بكره الصبح 
خديجه وهي بتحاول تبقي ثابته ومتعيطش  : تمام يا جدو ..ممكن اعرف حاله عز ايه 
عمتها : سبحان الله يشيخه شيطانه في صوره ملاك ..على العموم هو كويس بس للاسف فقد الذاكره 
خديجه بصدمه : ايه يعني ايه 
نسمه : يعني هو مش فاكرك ولا فاكر اي حد مننا واحنا اصلا مش هنخليه يفتكرك علشان انت عارفه لو افتكر وعرف انك السبب مش بعيد هو الي يحاول يقتلك 
خديجه : انا طالعه اوضتي وحاضر مش هطلعه وحاضر ههجز حاجتي واروح اسكندريه  عند  عند عمي عصام عن اذنكم 
في اوضه سنيه كانوا متجمعين كلهم معادا ندي 
سنيه : كده يا نسمه اللعبه بقت في ايدك انت وعز يقدر يتجوزك لانه اصلا مش فاكر اذا كان متجوز ولا ايه يا وفاء 
وفاء (عمت خديجه ) : ايوا طبعا وكمان ممكن تفهميه انكم كنتم بتحبوا بعض وده هيسهل الموضوع ده غير طبعا انكم تتأكدوا انه مش بياخد الدوا لحد اما تتجوزوا 
نسمه : احلي حاجع جدو عملها انه بعد الي اسمها خديجه دي عن الموضوع كانت هتبوظ كل حاجه 
سنيه : ده انا محدش كان متخيل ساعدتي وهو بيقولها تجهز شنطتها علشان تروح تقعد عن عصام 
وفاء: بس في مشكله يا سنيه الحبوب الي كنتي بتحطيها ليها هنحطهالها ازاي 
سنيه : عيب عليكي انت ناسيه ان ليا عيون في القصر عند عصام واي حد هناك يقدر يحطها 
بالليل في اوضت خديجه تلفونها رن برقم غريب 
خديجه : الو
مجهول : نهاياتك على ايدي يا خديجه كل الي عملتيه في حياتك هتدفعي تمنه قريب  والخط قطع  خديجه خافت وفضلت قاعده تفكر يتري مين ده الي كلمها وعايزه منها ايه لحد اما فجأه النور قطع وجت تصوت لقت حد كتم صوتها و ……. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد