Uncategorized

رواية روح النمر الفصل الرابع 4 بقلم زينب شلبي

 رواية روح النمر الفصل الرابع 4 بقلم زينب شلبي
رواية روح النمر الفصل الرابع 4 بقلم زينب شلبي

رواية روح النمر الفصل الرابع 4 بقلم زينب شلبي

فهد بإبتسامه : جالنا تقريبًا ما يقارب ال35 بلا’غ دلوقتي من عماره خلف والعمارات المجاوره انها مسكو’نه يعني الناس بت’سيب شققها وطبعًا بعد ما بيحصل فيها حاجات مر”عبه كلهم تقريبًا قالو نفس وسائل التخو*يف ولحد دلوقتي بقا موجود حوالي 50 شقه في حي خلف وعماره خلف تحديدًا السكان بتوع العماره سا”بوها لنفس الأسباب الم’صيبه انهم كلهم بيمو*ت منهم واحد او بيختف*ي ومحدش يعرف مكان اي واحد فيهم ودي بتبقى الو’سيله الاكبر للتخو”يف وجالنا بلاغا’ت كتير جدًا بإختفا’ءهم وفي اللي كانو بيلاقو جثث*هم في البحر وفي اماكن كتير ومختلفه..
ليث : حضرتك واي المطلوب..
فهد : المطلوب انكو وخرج خريطه لموقع الحي كله وفيها ادق تفاصيل الشقق وكل حاجه.. مطلوب ي سيدي انكو تعرفو في اي في الشقق لأن السكا’ن كانو بيخا*فو يشوفوها وكمان بيقولو في رو”ائح و*حشه اوي بتخر”ج من الشقق وغير كل دا في بلا”غ مهم جالنا ان في تلات اشخاص من اللي كانو مخت”فيين وجد’وهم في ضحا”يا عمليات ان*ت*حا*ر*يه إر*ه*اب*يه وهبعتلكو المواقع بتاعه العمليات دي..
روح بصت على الخريطه وفضلت مركزه فيها جدا مشافتش اللي متابعها من بعيد..
فهد : دلوقتي تقدروا تشوفو الموقع وتعطو’لي معاد ل*لهجوم حالًا وكمان تدخلو منين بالظبط وشاور على عماره خلف وقال.. في سلم خلفي ودا بتاع الخدم و في بوابه اماميه كبيره طبعًا غير ان في جنينه خلفيه مطله على بوابه خلفيه اللي هيا جنب سلم الخدم..
بصت روح بتركيز وقالت : بابا هو اي الفتحه اللي في الحيطه بين الشقه اللي في عماره الجندي وعماره خلف..
فهد فضل باصص شويه وقال : بيتهيقلي دا دلوقتي اتسد الموقع دا قديم شويه بس هو حاليًا الجدار دا كان قبل كدا لملاك الشقتين القدامه لأن الجدار دا فاصل بين شقه في عماره خلف وشقه تانيه في عماره الجندي وكان راجل واحد صاحب الشقتين فا هو اشتراهم وفتحهم على بعض عند تريق الجدار دا بس الشقتين دول حاليًا من ضمن الشقق اللي معمول حولهم البلا*غ غير ان الشقه دي بالذات اللي بيقولو عليها طالع منها ر*و*ائح بش*ع*ه جدًا..
إبتسمت روح وقالت : خطت الهجوم ممكن تكون كالأتي حاليًا عماره الجندي مفيهاش اي بلا”غات ولا عاليها النظر لأنها ورا عماره خلف وكمان هما قالو ان هما الإتنين كانو مفتوحين على بعض معنى كدا ان الشقه دي واسعه جدًا عن باقي الشقق وغير كدا حضرتك بتقول ان محدش سكن الشقه دي بسبب ان هما كانو مفتوحين لكن دلوقتي تقريبًا اتسدت احنا هنبعت حد من الشرطه يروح علشان مثلًا يعمل نفسه هيشتري الشقه يتأكد اذا كانت الحيطه دي اتسدت ولا لأ وكمان يشوف اذا كانت عماره الجندي عليها العين او لأ واحنا لو كلو تمام نقدر بكل سهوله نروح من سلالم الخدم وطلع على الشقه دي ومنها على عماره خلف ومحدش هيشك ابدًا..
إبتسم ليث على تلك الفتاه الذكيه اللماحه لأنه لم يلقي نظره على ذلك الحائط وايضًا لم يخطر بباله كل هذا..
زين : لا ي بوب احنا ندخل البت دي شرطه بقا..
فهد : بس يلا طب تمام فكره منطقيه بس..
سليم : بس اي ماهو الخطه تمام..
ليث : طب ي ست روح لو طلع الحائط دا مسدود هنهجم منيين..
بصت روح بتركيز على الخريطه وفضلت شويه تفكر..
ليث بتريقه: هاه وعامله فيها ذكيه..
روح بإبتسامه : سياده اللواء الفريق يقدر يروح من فوق السطح عن طريق المسقط اللي بيطلع على سطح عماره خلف علطول واللي منها نقدر نروح الشقه المطلوبه بكل سهوله لأن هيا في الدور الأخير دا لو الجدار الفاصل اتسد..
فهد بإبتسامه على بنته : امم بفكر ادخلك شرطه ي بت..
روح بفرحه : هييه..
زين : طلعتي بتفهمي وانا اللي مفكر ان امي جابت جمو*سه..
روح بإبتسامه : مهي جابتك..
سليم وحازم : اوووووووه ????????
مليكه : حلوه منك ????
ليث ببرود : بطلتو تفاهه مش همشي على الخطه دي..
فهد بإستغراب: ليه ي سياده العقيد..
ليث ببرود : لأنه بنت حضرتك مش ضابط علشان امشي على كلامها..
سليم : طب اراهنك انك كنت هتقول اللي هيا قالته اراهنك انك اصلا كنت عارف خطه الهجو’م كانت هتبقا عامله ازاي..
فهد : بنتي اه مش ضابط بس جابت اللي حضرتك مش تعرف تجيبه واه فايل المهمه يجيلي على مكتبي وياريت بكرا بالكتير اوي لانه حضرتك عوز تعمل خطه بدماغك وبس..
ليث بثقه: تمام ي فندم استأذن انا..
فهد : اتفضل..
سليم ومازن بصو لبعض..
سليم : سياده اللواء تفتكر ممكن يعمل خطه بديله..
فهد : معتقدش لأنه مفيش حلول غير اللي روح قالتهم..
روح بغرور: ما يجيبها إلا حريمها وضربت بكف مليكه..
مليكه : دا انتي حكايتك حكايه ????..
مازن في نفسه : عليا الطلبا*ت واحلا حكايه..
روح : هو ألقابكو دي من فراغ يعني ولا ليها اسباب..
مليكه : “الشبح” شبح الداخليه تقدري تقولي Ghost المهم انا هكر واختراق شبكات ومواقع وشغلي كلو كومبيوتر وبس بس بعرف في فنون الق*تا*ل كويس طبعًا
سليم:”الإعصار” تقدري تقولي كدا بصفتي دكتور عظام وكدا انا خبير الل*كم*ات والت*سد*يدا*ت انا اللي مدربهم كلهم وغير كدا انا يستي خبير قن*ا*بل اقدر افك واصنع قن*ب*له في اقل من دقيقه..
مازن : “القيصر” انا بقا يستي القنا*صه وخبير الأس*لح*ه اقدر اق*ت*ل من على بعد واحدد المكان اللي اضر*ب فيه وطبعًا دا عائد على الأس*لح*ه وخبير اصوات اقدر اغير صوتي لأي صوت واعرف اذا كان دا صوتك الحقيقي او لا..
روح بدهشه : انتو جااامديين..
سليم في نفسه: والنبي انتي اللي جامده ????
زين : لا بجد تشرفنا بيكو..
روح : طب والمخف”ي الإسمه ليث دا اي..
سليم : دا لامم كلو غير انه سريع جدًا جدًا وكمان قنا*ص بصي هو شاطر في كلو وذكي جدا هو العقل المدبر للعمليات الخاصه..
فهد : يلا ي اولاد ابقا اتأخرنا جدًا..
مليكه سلمت على فهد وقالت : سلام انا ي اونكل فهد..
زين في نفسه : اونكل اي دا حماكي خلاص انشاء الله تبقي تقوليلو ي بابا ????..
__________________
في مكان اول مره نروحه..
قاعده بتسمع اغنيتها المفضله وبتعيط..
نغم بدموع: واتنسيت كإني ما جيت ولو حسيت هتكسرني.. وداريت في قلبي مشيت على عين تغربني.. طااال الغياب وهواك غلاب عشمان في ضي عنيه مليون جواب متساب على الباب اللي بترديه .. ومش تحت طوعي فرقتني روحي من بعد لما مشيت ومبين انساء وبين نرجع .. قلبي اتقسم نصيين..
إتنسيت.. لمسلم 
نغم بدموع : ألو مين..
روح بضحك : مالك ي بت بتعيطي ليه..
نغم : واتنسيييت كإني مااجيت..
روح بمقاطعه : باااس خلاص خر’بيتك..
نغم بدموع : حااضر..
روح بضحك : ي بنتي هو اي حكايه مسلم معاكي واغاني المفشكلين دول..
نغم : انا اصلا مش بسمع لمسلم بس الأغنيه جااامده ولسه هتعيط..
روح : انا اسفه وربنا خلاص..
نغم : انتي فين جتلك عند عمتو ملقتكيش..
روح : انا في العربيه ي اختي دلوقتي مروحين اسكوووتي مش روحت المبني عند بابا تااني..
نغم بصدمه : اوعي تقولي انك عملتي مص*يبه تاني..
روح بغرور: لا ي ستي اقنعت بابا اني اقدم في شرطه..
نغم : بتهزررري اخيرًا ..
روح : ايوه لما اروح هفتح فيديو كول انتي والبت شمس الند”له..
نغم : مااشي بقولك انا جايه انا وماما بليل..
روح : ماااشي باي..
وقفلت معاها..
:باباااااا حااااسببب….
الدكتور بخوف : انا اسف حضرتك بس انا جاي هنا دوره مش اكتر انا اصلا مش الدكتور الممارس..
زين بعصبيه : اقسم بالله لأحبسكو كلكو..
مليكه : هو حضرتك بتزعق ليه كدا سيبه يمشي..
زين بهدوء سابه والدكتور ما صدق قال يفكيك..
فهد : روح شوفي هيا مالها او الوجع من اي..
روح : بابا انا مش تخصص مخ واعصاب مقدرش افيدكو..
زين في ثواني كان اتصل على دكتور صاحبه وجه لأنه في نفس المستشفى..
حازم : اي ي زين المريضه اي اللي حصلها..
زين : عملت حادثه ومش فاكره حاجه..
حازم بهدوء: عادي فقدان ذاكره مؤقت كل دا وسط صمت مليكه..
روح بصدمه : ثواني ي نهار اسود احنا ضعنا..
فهد بإله حيله : لازم اكلم باقي الفريق ييجي على المستشفي فورًا لازم نشوف حل..
زين بعصبيه: هو انتو اللي هاممكو المهمه والزفت البنت كدا مش فاكره حاجه انتو اي..
حازم : اهدو ي جماعه.. استاذ فهد هو في اي يعني ضعتو ليه..
فهد بص لزين زين مردش..
حازم بحرج : احم طب تمام انا هخرج دلوقتي..
__________________
في فيلا الشامي..
سعاد : انا قلقانه اوي ي فيروز اتأخرو اوي خايفه يكون حصل حاجه..
فيروز : تفائلو بالخير تجدوه ي سعاد ادعي ربنا ميكونش جرالهم حاجه..
سعاد بخوف : ي فيروز دي سادس مره ارن عليهم وفوناتهم كلها مغلق..
فيروز بقلق: متخوفينيش طب بصي هجرب ارن تاني..
فيروز بترن ردت روح..
فيروز: ايوه ي روح يحبيبتي انتو فين..
سعاد جريت وفتحت الاسبيكر..
روح بهدوء: احنا في المستشفى ي ماما..
سعاد بصدمه : لييه اخوكي جراله حاجه ولا ابوكي..
روح بهدوء : مش احنا ي ماما متهافيش احنا كويسين..
سعاد بإرتياح : طب ليه بتعملو اي..
روح ببكاء: بصي هى وحده كدا بس مش عارفه اسمها اوي بس ثواني هو طنط فيروز بتعمل اي معاكي..
فهد كان وقف جنب بنته لما سمع اسم فيروز خاد منها الفون : فيروز تعالي أحلقي بنت اخوكي احمد هنا ومش فاكره اي حاجه..
فيروز بصدمه : مليكه اي الوداها عندكو ي فهد ..
فهد : مش وقت كلام تعالي وخليكي عندك ي سعاد احنا شويه وجايين..
روح وزين واقفين ومش فاهمين حاجه..
فهد قفل وقال لروح : دي مليكه بنت ابن عمي اخو طنط فيروز اللي اتوفى السنه اللي فاتت كان لواء متقاعد..
روح : دي بنت عمو احمد وعيطت..
فهد بهدوء : خلاص الشباب وصلو ..
: اااي الللي حصللك ي قلبيي..
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد