Uncategorized

رواية ملجأي الفصل الرابع 4 بقلم هند الحجار

 رواية ملجأي الفصل الرابع 4 بقلم هند الحجار

رواية ملجأي الفصل الرابع 4 بقلم هند الحجار

رواية ملجأي الفصل الرابع 4 بقلم هند الحجار

حياة نزلت وقعدت تجرى تجرى بخوف خايفة لحد يشوفها وراحت عند محطة القطر وقطعت تذكرة عاشان تروح لاختها 
يوسف كان صاحى وبيفكر فى عدى فجأة شاف ليلة صحيت وجريت على الحمام يوسف استغرب 
بعد فترة خرجت ماسكة بطنها 
– اى مالك 
= اه يوسف بطنى بتتقطع مش قادرة 
يوسف شاف منظرها قام 
-كلتى اى فى اى اقعدى طيب 
-اه بطنى بتوجعنى اه 
= اهدى ي حببتى أهدى استنى خدى المسكن ده هيريحك امسكى ي ليلة ليلة خدتو جبلها مية وشربتو وحضنت يوسف جامد وهى بتعيط من الوجع 
– هتروقى أهدى متعيطيش وقعد يمسح على شعرها 
خد الفون واتصل بنادر 
= نادر انا مش جاى الشركة النهاردة امسك انت مكانى 
– امرك ي فندم 
وقفل الخط وقعد يطبطب على ليلة 
           ************************
قصى قاعد لقا الجرس بيرن قام بالعافية فتحوا شاف سيف 
فجأة حضنو وهو بيعيط 
– اجمد ي سيف لينا فى مكان احسن اجمد 
= بابا مات ي قصى مات من حزنو على لينا كان بيحبها اوى اه ي قصى بقيت وحيد 
قصى شاف حالو وللحظة حس قد اى هو فى تعب امو ماتت وهى بتدلدو ربى اختوا مع باباه للعلم أن لينا كانت أكبر من سيف بسنة اختو وأبوه مات 
دخلو وقفل الباب وقعدوا
– انت مش لوحدك انت هتعيش معايا هنا 
سيف بصلو 
= خلاص ي سيف انا قررت هنعيش مع بعض وبيت باباك خليه ابقاا اتجوز فيه 
– انا مش عاوز حاجة غير اهلى
= انا اهلك أهدى بقاا انت مش لوحدك وفجأة حضنوا 
                **************************
– ارتحتى 
ليلة طلعت من حضنو 
= الحمد لله المسكن ريحنى روح انت الشركة 
-لا مش رايح نادر مكانى عاوز اشوف قصى وبعدين اروح بعدين انتى تعبانة مكانش ينفع اسيبك 
ليلة شافت قد اى هو حنين 
– انا بحبك اوى ي يوسف ومش هحب قدك 
وحضنتوا جامد يوسف ابتسم كان عاوز يرد عليها بس قال تكون فى ظروف احسن من كداا 
سمعوا الباب بيخبط يوسف قام 
-معقول يكون قصى 
ليلة بصتلو 
= يلا نشوف 
دادة توحيدة فتحت الباب شافت بنت منقبة واقفة 
– نعم ي حببتى عاوزة مين 
حياة دخلت بخوف 
= عاوزة يوسف وليلة مش ده بيتوا 
ليلة ويوسف نزلو على السلم 
حياة وقفت قدامهم ورفعت النقاب 
ليلة شافتها 
– حياااااة ي حبيبتى 
وراحت عندها وحضنتها حياة شافتها عيطت 
ليلة شافت وشها والعلامات الزرقة من الضرب وراسها 
= عملو فيكى اى 
اتكلمت حياة وهى بتعيط 
– كانواشاكين أنى عارفة مكانك قعدوا يضربوا فيا وحبسونى ومنعوا عنى الاكل والشرب كل ده علشان اتكلم لحد ما هربت منهم وجيتلك 
ليلة عيطت على حالها 
– انا اسفة انا السبب انا مكنتش هربت واتجوزت عزيز ده مكانش كل ده حصل 
يوسف سمعها فجأة زعق 
= هو اى اللى تتجوزى اى اسمعك بتقولى اسمو على لسانك ولا إسم اى راجل واختك جت اهى وانتوا الاتنين فى حمايتى واعرفى وافهمى انك مرات يوسف المحمدى 
حياة بصت ليوسف 
راحتلوا 
– ازيك ي يوسف 
يوسف خدها وحضنها 
= انا بخير ي حببتى وانتى هتبقى بخير وكل حاجة هتتحل 
حياة مسحت دموعها 
– ربنا يخليك لينا 
أما ليلة كانت غيرانه انو يوسف حضن اختها ويوسف كان زعلان أنها جابت سيرة راجل على لسانها غيروا 
– دادة توحيدة خدى حياة وديها الاوضة اللى تحت وهاتلها تاكل 
حياة راحت معاها 
وليلة بصت ليوسف بزعل ويوسف كمان وكل واحد راح فى ناحية 
طول النهار حياة كانت نايمة بعد ما كلت وشربت أما يوسف وليلة مكانوش بيكلموا بعض ليلة طلعت فوق 
وجت تغير هدومها 
يوسف فجأة دخل 
 –  مش تخبط 
يوسف مردش عليها وقفل الباب وراح ناحية السرير وقعد يبص عليها وساكت أما ليلة خدت هدومها وراحت الحمام تغير 
وخرجت لقتوا قاعد قعدت قدام المرايا تسرح شعرها وبتبصلوا بغيظ على بروده 
– انسان باااارد 
يوسف سمع اللى قالته و….
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!