Uncategorized

رواية فقط وفقط للرجال الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

 رواية فقط وفقط للرجال الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية فقط وفقط للرجال الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية فقط وفقط للرجال الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

_يلا كله هينط من فوق بالحبال
=نعمممم!!
_اي يعم مش عامل جامد وبتضرب اشرب بقي
=أنا بخاف من المرتفعات
_مالك يلا طري كده لي يلا!!
=احمد انت عينك لسه وارمه بسبب خرع الي قولتها من شويه
_يعني مش هتطلع؟
=يبني انت روش جدا، اكيد هطلع يعني
_طب يلا عشان ننط سوا
=هو الانتحار محرم اوي يعن!!
_بتقول حاجه!!
=يلا يبني عشان ننط من فوق يبني في اي!!
هو انا هعمل كده بجد؟ اعمل اني مغمي عليا طيب؟ خنجر وارشقوه في قلبي جوا قلبي كده وإتكوا عشان انا استاهل والله استاهل عشان انا الي جبته لنفسي
طلعت مع احمد وكنا احنا الاتنين واقفين جمب بعض
_أنت عاوز تفهمني اننا هنط دلوقت من الحبال دي ونوصل تحت!
=قول يرب
_وأننا هنكون متشعلقين في الهوا زي البندول؟
=ايوه فعلا
_وانها يا تصيب يا تخيب؟
=بالظبط
_لا يبقي توكلنا على الله
=انت رايح فين!
_نازل
=لا يحلو من هنا
زقني ونزلت، انا عمري مهأمنلك تاني يلا، اصلا المفروض مكلمكش عشان انت راجل، ثواني الله احساس حلو اوي وانتي نازله من فوق كده والهوا محاوطك من كل ناحيه، كنت مبتسمه لغايه ملمست رجلي الأرض وخدتت نفس مع تغميضه عين
_ها اي رايك؟
=أنا جاي اقول كلمه واحده بس منك لله لواحد اول حرف من اسمه احمد
ضحك وسقف ايده الاتنين فبعض، يويلتي يخربيت جمالك الله وكيل مش إلك حل وربنا !! ثواني انت الي زقتني من فوق مش كده؟ يشيخ حسبي الله ونعم الوكيل فيك يشيخ
_دلوقت هتجروا 15 مره حوالين المعسكر
سمعت الجمله وربعت على الأرض وحطيت ايدي على راسي
_جوزك طلقك ولا اي!
=يبني سبني في حالي بقي
_اصلك شبه المطلقه جامد يعني، يلا عشان نلف
=أنت مبسوط اوي لي معلش! هو احتا نلف بفره!!
_يلا يلا بلاش كسل، يا انا يا انت هنا، زميلي في الاوضه مينفعش يبقى كده قوم دا احنا لسه في الاول، يلا هات ايدك
ابتسمت وقومني وجرينا، كنا مرهقين اه بس التعب كله كان بيروح لما يقول نكته بايخه ويطلع يجري ويضحك وانا اضحك على ضحكته، حاسه اني ظلمت معشر الرجاله سيكا، ولا يمكن أحمد إلى مختلف!
خلصنا ووقفت وحطيت ايدي على ركبتي وفضلت اخد نفسي وانهج
_مروان! 
=بلا مروان بلا زفت بقى انا جضيت يجدع
_احنا كده خلصنا النهارده
=ايدا مموتش لسه؟ طب الحمد لله اني لسه عايش والله 
_يعم تعالي صعبت عليا
لقيته فجأه لف ايدي حوالين رقبته وسندني ومشي، ثواني! انا دلوقت هو ماسكني وكده صح؟ خسئت يعم اي الأخلاق دييييي!!!
رجعنا الاوضه وقعدت على السرير وانا لسه بنهج
_أنت هتعمل اي يباشا؟
=هغير!! ولا اقولك انا داخل استحمي
_ثواني تعالي هنا 
=عاوز اي!! 
_خد هدوم معاك البسها جوا 
رفع حاجبه =طيب هاخد اهو 
دخل وانا خدت نفس وغمضت، كويس يغير قدامي ليييي! هو انا بتكسف يجماعه بردو منا بنت يعني، شويه ولقيته جه ولابس بنطلون البيجامه بس! يعني انا قيلالك خد هدوم لي يبني؟ كان بينشف شعره بالفوطه وانا بصاله، هي دي عضلات ولا منفاخ ما شاء الله ربنا يحميك، جاوبني بصراحه اسمك أحمد قلوعه!!
لفيت وشي الناحيه التانيه وهو جه قعد قدامي فشهقت، حد يخض حد كده؟ ربنا ينتقم منك في اي يا احمد الاه!!
_معلش اصلي انسان وبحس وان الدنيا حر وكدهه
=اه لا خد راحتك يعم مفيش حاجه
_طب ادخل استحمي انت كمان عشان فيه سهره جامده النهارده
=سهره جامده فين؟
_برا الرجاله هيعملوا قاعده وكده عشان نستريح شويه
=اه
_اه اي، ادخل يلا عشان ننزل تحت!
=..
_أنت مش معاك هدوم؟
=معايا بس مليش مزاج ألبسها دلوقت
_طب استني
فتح الدولاب وجابلي بيجامه
_دي أغلي واقرب بيجامه عندي متغلاش عليك
=متحرمش يصاحبي
خدها ودخلت وعاوزه اقولكم اني كنت نسيت اني بنت خلاص، بس احساس انك بتعملي حاجه كان نفسك تجربيها دا مهون اوي، خلصت وطلعت وابتسم اول مشافني ونزلنا تحت، كان حاطين خشب ومولعين فيه عشان يدفوا، احنا في مخيم؟ ميمشيش معاكم اننا في معسكر يعني؟ تمم اشطا كملوا مفيش حاجه
واحد فيهم ضحك واتكلم
_عارفين القاعده دي نقصها اي؟
رديت بتلقائيه= ايي؟
_نسوان
=أحيههه!!
كله ضحك وكملوا كلام 
_دا مراتي دي لازم تكون كده موديل، احنا هنجوز امتى يرجاله! 
=هنفضل احنا في السجن دا لغايه متروح علينا 
كانوا بيتكلموا وانا فاتحه بوقي وكل شويه ابص لأحمد اوعا تطلع زيهم! ازعل والله 
_وانت يا ابو حميد عاوزها عامله ازاي؟ 
بصيت ب اهتمام ليه كأني كنت مستنيه حد يسأله فعلا، مش عارفه مالي بس عاوزه اعرف فعلا هو عاوزها عامله ازاي 
=بص يعم، لازم تكون طيبه وشجاعه مبحبش انا البنات الرقيقه اوي دول يعني تحس انها بميت راجل لما تقع وتلاقيها جمبك لما تحتاجلها، وتبقى بقى زوجه صالحه وحنيه ايوه اهم حاجه تبقى حنيه وميهونش عليها 
كنت مبتسمه وانا بسمعه وكله فاتح بوقه وهو بيتكلم، ايوه مهو طبعا اول مره تسمعوا كلام نضيف ليكم حق، مش عارفه لي كنت مبسوطه بس كنت أتاكدت خلاص انه مختلف وانا مبسوطه اني اتعرفت على واحد زيهه و.. ثواني انتوا هتعملوا اي؟ 
_في اي يرجاله، مش خير؟ 
=دي ازازه متسربه كده عشان نتبسط شويه 
_نعم! خمره؟ شربتوا حشيش ولا لسه يجدعان!! 
كله ضحك من تعبيرات وشي، يخربتني هوديني في داهيه اسكتي اسكتي 
_خدت يا ابو حميد اشرب 
رديت بسرعه =يلا يا احمد نطلع الاوضه عشان حاسس فجأه اني عاوز انام 
رد عليها الشاب الي كان بيكلم احمد _اقعد يعم مروان مالك مأذمها لي!
دا ،دا شربوه غصب عنه!! اي دا منكر! بتشرب منكر يا احمد؟ دوقني كده الحرام طعمه اي، وريني الازازه دي بتقول اي كده
_خلاص يجدعان كفايه، هو أول مره يشرب باين، احنا طالعين عشان ننام بقى، يلا يا احمد 
كان متنح ومبتسم، انت لحقت؟ سندتت ايده حوالين رقبتي وطلعنا الاوضه وسندته للسرير 
_انتي حلوه جامد لي؟ 
=افندم!!! 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!