Uncategorized

رواية قرار خاطئ الفصل الثاني 2 بقلم مريم الدسوقي

 رواية قرار خاطئ الفصل الثاني 2 بقلم مريم الدسوقي

رواية قرار خاطئ الفصل الثاني 2 بقلم مريم الدسوقي

رواية قرار خاطئ الفصل الثاني 2 بقلم مريم الدسوقي

الدكتور:مراتك كانت فين مراتك وانت بتغتصبها بالوحشيه دي اديك كنت هتخسر مراتك زي ما خسرت ابنك المدام كانت حامل في الشهر التالت بس انت مهمكش حاجه والاغتصاب ده ادي الي نزيف واضطرينا ننزل البيبي عن اذنك
وجع رهيب بطني ليه وجعاني اوي كده دماغي مش قادره سمعت صوت الباب بيتفتح لاقيته احمد دورت وشي النحيه التانيه وغمضت عيني
احمد:ضيعتك من ايدي للمره التانيه بس المره دي ضيعت ابني كمان كنت عاوز اوريكي ان احمد مش وحش زي مانتي شايفاني وجاتلي فرصه اثبتلك ده بس انا اكدتلك اني وحش ومتحبش عارف ان عمرك ماهتسامحيني بس انا بحبك والله بحبك 
مريم:بتحبيني بتحبني تغتصبني صح تقدر تقولي انا ازاي كنت حامل حتي لو انت خطيبي وانا مصدقاك ازاي كنت حامل يا احمد 
احمد:مش وقته يا مريم بعدين انتي تعبانه
مريم:وانا عاوزه اعرف دلوقتي يا اما والله مش هحضر الفرح ودورلك علي عروسه بقا 
احمد:كنتي حامل مني
مريم:منك ازاي
احمد:كل حاجه هتعرفيها في وقتها
مريم:ووقتها ده الي هو امتي
احمد:متنسيش اني قولتلك انتي ملكيش حق تسألي انتي هنا تعملي الي انا اقوله وبس فاهمه 
سابني وخرج كنت حامل ! حامل ازاي ومنه هو وازاي ضيعني من ايده وفرحنا كنا محضرين انه يكون النهارده فيه حاجه غلط هو اكيد بيكدب عليا هو عمل اي عشان كده شوفته وحش لازم اعرف في اي واي الي حصل الباب خبط وبعدها احمد دخل
احمد:حضري نفسك يلا عشان هنروح جبتلك هدوم تلبسيها 
جيت اقف علي رجلي كنت هقع هو لحقني قبل ما اقع زقيته معرفش ازاي قدرت ازقه كده 
مريم:اياك تقرب مني تاني انت فاهم ايدك متلمسنيش تاني يا احمد
احمد:انا غلطان كنت سبتك تقعي
مريم:اه كنت سيبني الوقوع احسن من ان واحد زيك يلمسني اتفضل اطلع برا لحد ما اخلص
خرج ورزع الباب وراه لا هو كمان متعصب بني ادم متخلف غيرت هدومي وقعدت استنيته علي الكرسي الي كان في الاوضه لحد مانمت علي نفسي ولما صحيت لاقتني في الاوضه بتاعتي الي في الڤيلا واحمد نايم علي الكنبه قومت من مكاني ودخلت الحمام اتوضيت وطلعت الاسدال من الدولاب وصليت محستش فضلت ادعي ان ربنا يظهرلي الحقيقه قاطعني صوت احمد وهو بيقولي  .. 
احمد:حرما
مريم:جمعا
احمد:صحيتي امتي
مريم:من شويه 
احمد:شويه وال makeup artist هتكون وصلت عشان تحضرك للفرح 
مريم:مش محتاجه makeup artist انا م هحط makeup كتير انا هحط حاجات خفيفه 
احمد:خليها بردو هي الي تحطلك الحاجات الخفيفه
مريم:بس.. 
احمد:مابسش الي بقوله هو الي هيتعمل وياريت تلبسي حاجه مش مفتوحه عشان ولد مش بنت 
مريم:اطلع برا عاوزه اغير هدومي
احمد:اتكلمي بأسلوب عدل انا مش هفضل اسكتلك كتير
مردتش عليه وهو مشي اصلا شويه وال makeup artist وصلت بس غريبه ماهي بنت هو قالي ولد ليه 
مي:انا المسئوله عن ال makeup بتاع حضرتك النهارده 
مريم:بصي انا عاوزه حاجه هاديه مش اوڤر يعني من الاخر عاوزه Mskarah و lipstick و eye liner 
مي:بعد كل ده وعاوزه تتزوقيله
مريم:كل ده الي هو ايه
مي:الي هو اي يا فندم 
مريم: انتي لسه قايله دلوقتي بعد  … 
احمد:بعد ايه يا مريم كملي 
“فهمت ساعتها ان هي سكتت لما شافت احمد”
مريم:شئ ميخصكش .. انا عاوزه الميكب قبل ال شعر مش بعده 
مي: مهو انا بقول لحضرتك انه مينفعش وان الميكب بيتحط بعد ال شعر
احمد:اعملي زي ما الهانم بتقولك وبعدين البيوتي سنتر قالي ان واحد الي جاي مش واحده 
مي:حضرتك تقدر تكلم البيوتي سنتر وهيأكد لحضرتك انهم بعتوني انا عشان استاذ ادم تعب وواخد اجازه
احمد:طب اتفضلي شوفي شغلك 
مريم:ايوه ياريت خليني اخلص 
احمد تقريبا شك فيها عشان كده فضل قاعد لحد ماخلصت ال makeup ومشيت خرج معرفش راح فين ولما جيه كان جايب في ايده الفستان الي هلبسه سابه وخرج بس هي كانت عاوزه تقولي اي وليه قالت كده وهي مين اصلا تعرفني منين اكيد هي مش هتقول حاجه زي كده غير لما تكون عرفاني قطع تفكيري صوت الباب وهو بيخبط لاقيتها هي 
مي:اسمعي كويس قبل ما يجي حاولي علي قد ما تقدري تأجلي كتب الكتاب وانتي هتفهمي كل حاجه بليل  و.. انا كنت جايه اخد بس شنطه الميكب عشان نسيتها
“شوفت احمد في المرايه وكان واقف علي الباب برا”
مريم:لا عادي وله يهمك وميرسي ليكي ال makeup حلو جدا 
مي:العفو يا فندم ده شغلي
“خرجت واحمد دخل وراها علي طول”
احمد:هي رجعت ليه تاني
“تجاهلته ومردتش عليه”
احمدوهو بيمسك ايدي:انا بكلمك علي فكرا
مريم: اولا سيب ايدي دي كده “وشيلت ايده من عليا” ثانيا واقولك ليه ما انت كنت واقف وسمعت هي قالت ايه بلاش شغل الاستهبال ده بقا 
“مسك وشي جامد وزقني علي الحيطه”
احمد:قولتلك مش هفضل اسكتلك كتير وله انتي حابه اوريكي الوش التاني شكل الموضوع عجبك 
“محستش بنفسي غير وانا بضربه بالقلم وببعده عني:
مريم:خليك عارف حدودك كويس عشان انا مش هسمحلك تتعدها تاني ياريت تكون فهمت ولو مفهمتش افهمك تاني ” رفعت ايدي واديتله قلم تاني”
اول قلم عشان الي عملته فيا وفي ابني تاني قلم بقا ده عشان اعرفك حدودك كويس”مسكته من ايده وخرجته برا الاوضه وقفلت الباب”
احمد بعصبيه وهو بيرزع علي الباب:كلها كام ساعه وتكوني مراتي وهدفعك حق الي عملتيه ده غالي اوي يا مريم انتي سامعه 
مسمعتش ليه صوت تاني معرفش انا عملت كده ازاي بس احسن يستاهل يالاهوي والله انا ممكن اعيط لو كان كلمني بالطريقه دي وهو قدامي بعد شويه الباب خبط روحت افتح
مريم:مين 
داده عفاف:افتحي يا ست مريم انا الداده عفاف
“فتحتلها الباب
مريم:اتفضلي يا داده
عفاف:يزيد فضلك يا هانم احمد بيه جابلك الفستان ده عشان الفرح بتاع النهارده بركه والله انكوا هترجعوا لبعض تاني
مريم:تاني الي هو ازاي يا داده
عفاف:يوه يقطعني ياست هانم نسيت انك عملتي حادثه 
مريم:هو انا واحمد كنا متجوزين يا داده
عفاف:اه يا هانم بس العين جابتكوا الارض بقا نقول ايه 
احمد بعصبيه شديده:هو ده الي تديها الفستان وتنزلي علي طول 
مريم ببرود:انا الي وقفتها وبتكلم معاها علي الاقل لاقيت حد هنا بيتكلم من غير زعيق 
احمد:انتي تسكتي خالص حسابك انتي لسه مجاش اتفضلي علي تحت يا عفاف
عفاف:حاضر يا بيه
احمد:بقا بتضربيني انا 
مريم:اه انت طلاما غلطت يبقا تتعاقب ولا مامتك معلمتكش الادب وانت صغير وحط في دماغك بعد كده مش هسكتلك 
احمد:هتشوفي هعمل اي يا مريم
“اتحركت من مكاني وقعدت علي الكرسي وحطيت رجل علي رجل”
مريم:مستنيه توريني 
احمد:الساعه 8 كتب الكتاب هيبتدي ياريت الهانم متتأخرش 
طب احنا ليه بعدنا وليه رجعنا تاني وليه البنت بتاعت الميكب قالتلي كده دماغي وجعتني من كتر التفكير لبست وحضرت نفسي وقعدت اتلكع لحد مابقيت الساعه 8 ونص 
احمد وهو بيفتح الباب بهصبيه:هو ده الي متتأخريش الهانم هنا كل ده بتعمل اي الساعه بقت 8 ونص 
مريم: ايه ده فعلا مخدتش بالي خالص
احمد:مريم متعصبنيش بطلي البرود الي فيكي ده 
“مسكني من ايدي وشدني عشان انزل معاه”
كان فيه ناس كتيره اوي معرفش مين دول او بمعني اصح مش فاكراهم والكل كان بيسقف وفي ال background صوت music هاديه بس تجذب الي يركز معاها وصلنا لحد التربيزه الي عليها المأذون قعدت وهو كمان قعد قعدت افكر في كلام البنت وانها قالتلي أخر كتب الكتاب بس انا مش هعرف أخره اكتر من كده ياتري هي ليه قالتلي كده يقطع تفكيري صوت المأذون وهو بيقولي  .. 
المأذون:قولي ورايا يا عروسه  .. وانا قبلت الزواج بك علي سنه الله ورسوله و…..
الشخص:وانا مش موافق
كل الي كانوا موجودين طبعا متفاجئين 
احمد بصدمه:انت ايه الي جابك هنا ودخلت هنا ازاي
المأذون:حضرتك مين 
الشخص:انا ابوها ومش موافق علي الجوازه دي
مريم:…… 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد