Uncategorized

رواية أدمنت صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم جنى سعد

 رواية أدمنت صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم جنى سعد

رواية أدمنت صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم جنى سعد

رواية أدمنت صعيدي الفصل الثاني 2 بقلم جنى سعد

مها بصدمه:اي؟؟ 
سليم :الي جولتو ياعروسه
مها بغضب بس خبيته ببرودها :اممممم وياتري العروسه موافقه
سليم بخوف:ا.. ايوا انتي هتوفجي.. (هتوافقي)
مها ببرود:طيب.. وانا مش موفقه
سليم بغضب:كيف ياعني يامها.. عا تكسري كلام ابوكي
مها بهدوء:بص يابابا انا بحبك جدا ومليش غيرك في الدنيا.. جبتني هنا وانا مش موافقه اساسا’وهتجوزني واحد انا معرفهوش اساسا..
سليم بإبتسامه :كيف يابتي.. عريسك اهو وشاور على الشاب.. وقال دا موسى
مها بصتله بصه برود وقرف :دا.. هتجوزني دا يابابا لي هو انا عملت اي في حياتي..
موسى بغضب:وه مش عاجبك ولا ايعع..
مها ببرود واستفزاز:لا والله مش استايلي وبعدين كلامي مش معاك يبتاع انت..
ووجهت كلمها لابوها..
مها بهدوء:انا مش موافقه على الجوازه دي
سليم بصرامه:وانا جولت هتوافجي يعني هتوافجي..
مها ببرود وإبتسامه لاتوحي بالخير:تمام انت قولتيلي فاضل كام يوم
سليم بخوف:ش..شهر
مها :امممم تمام وانا هفكر خلال الشهر دا يابابا ممكن اوفق.
سليم بفرحه :بجد يابتي
ووجهت كلمها لموسي:وممكن موافقش
موبايل مها رن والاسم كان My love بصت الاسم بفرحه وبعدين بصت لموسى إلى كان الفضول اكله وعاوز يعرف مين دي او دا..
ابتسمت مها بخبث ورجعت ل سليم
مها:عن أزنك يابابا
سليم :اتفضلي يابتي
وقبل ماتمشي همست لموسى وقالت :انشاء الله هيبقى شهر اسود عليك.. ومشِت.. 
*******************
جميله:يابتي هو مش بيحبك 
امينه بدموع:بس انا بحبه ياما لي هو مخابرش
جميله بعطف:معلش يابتي انشاء الله ربنا هيرزقك براجل كويس ويصونك 
امينه بضيق:بس انا مش بحب غيره ياما
جميله :انسى يا امينه خلاص 
امينه بدموع :حاضر ياما. 
جميله:يلا ياجلب امك نامي.. 
************************
دخلت مها أوضتها وردت على الرقم 
مها بفرحه :وحشتني يامراد.. كدا ياواطي متسألش عليا.. 
مراد بضحك :اهدي يابت.. منا بكلمك اهوو.. المهم انتي عملا اي وحشاني اوي يا بطه
مها بغضب:متقولش ام الكلمه دي
مراد بضحك:خلاص خلاص.. انتي فين اومال 
مها :في الصعيد. 
مراد باستغراب :ايدا لي. 
مها :مفيش ياسيدي ابويا جبني هنا على مالا وشي.. لا وكمان جايبلي عريس وكتب كتبنا كمان شهر
مراد بصوت ناعم:اخس عليك يابيبي كل دا يحصل ومقوليليش 
مها بضحك:معلش ياقلب البيبي كنت باخد الصدمات براحه وبقبلها ببرود 
مراد بنعومه :يعيني ياضنايه 
مها:شوفت يامرمر
مراد بجديه:وانتي هتوافقي عليه 
مها ببرود:مش مها المحلاوي إلى تاخد واحد فلاح لا وكمان جواز غصب 
مراد :متقلقيش انا معاكي في اي حاجه 
مها :عيب ياض هي اختك اي حد.. 
(صدمه ليكو????..) 
مراد :عااش يابت.. بقولك اي.. غوري عشان عاوز انام 
مها بضحك:تنام برضو ولا في مشمش جالك 
مراد :باين كدا امشي يابت.. وقفل 
مها :ربنا معاك ياصاحبي. 
وقعدتت على اللاب توب.. ونامت 
***************************
جميله بغضب:اه بس لو تجولي مين الي عمل فيك أجده.. وانا هجتله.. 
على بألم:خ.. خلاص ياما.. اااااه
جميله بلهفه :مالك ياعلي.. وأكملت نفسي اعرف حاجه العضلات دي مربيها لي.. عشان الخلج يلتشو فيك 
على :خلاص ياما امشي انتي.. انا عاوز انام 
جميله :ماشي يابني ربنا يهديك 
*****************************
موسى نايم وبيفكر فيها.. وفي برودها.. وكان مركز جدا على جمله(هيبقى شهر اسود عليك).. 
موسي:دي مش ساهله خالص اوعي تكش ياود ياموسي.. مش حتت حرما تعمل أجده.. 
ونام موسى بعد تفكير عميق.. 
****************************
تشرق الصباح وتعلن الشمس حضورها على الجميع.. 
في أوضه مها.. 
صحيت مها وأخذت دش ساخن.. وللبست لبس رياضي ومسكت ازازه ميه.. وكانت حاطه الهند فري فتحت الاوضه ونزلت لقت الجميع قاعد علي السفره 
مها بهمس لنفسها:شكلهم بيفطرو.. وبعدين لاحظت ان كلهم بيبوصلها بطريقه إعجاب والي بيبوصلها بطريقه حقد.. 
ولسه مها هتطلع الجنينه عشان تجري.. ملحوظه(الجنينه تشبه لنادي  عندهم يعني عادي مها تجري فيها) 
الجد بإبتسامه :صباح الخير ياجمر
مها بإبتسامه بانت غمزتها ولأول مره حد من البيت يشوفها:صباح القشطه ياجدي 
الجد بإبتسامه:تعالي كلي يامها 
مها :لا معلش ياجدي انا مش بفطر انا بجري وبعدين باكل Sport authority.. 
الجد بعدم فهم:هااا يعني اي
مها بإبتسامه :سلطه رياضه ياجدي 
الجد :لا مينفعش اتعودي انك تاكلي عشان تتغذى 
مها:بس انا متعوده اني لما بصحا من النوم بجري وباكل Sport authority.. يعني انا لو معملتش كدا ممكن يجيلي هبوط..
الجد :كيف يعني لعع لازم تاكلي معانا
مها بإستسلام :ماشي ياجدي بس انا مش هينفع اكل فطير وكدا عشان دا دهني عليا ممكن اكل السلطه بتاعتي.. 
الجد :طيب يابتي هنادي الخدامه تعملك.. 
مها:لا ياجدي انا الي بعملها نفسي محدش بيعرف يعملهالي 
الجد:بس يابتي ماينفعش انك تدخلي المطبخ. 
مها باسغراب ورفع حاجب:أيدا لي؟ 
الجد :لأن الهوانم مبيدخلوش المطبخ… 
مها بهدوء:طب ان عاوزه ادخل المطبخ واعمل ياجدي عشان محدش هيعرف يعملي الاكل.. 
الجد :ماشي يابتي.. 
الجميع بزهول.. ازاي الجد يوافق بسهوله دي 
****************************
مها :المشمش كان حلو امبارح
مراد:يوووو متكسفنيش بقى 
مها بضحك:انتي بتتكسفي يابيضه.. 
مراد :انتي بتعملي اي صح دلوقتي 
مها :بعملSport authority 
مراد باسغراب :ايدا مش المفروض دا معاد انك تجري
مها :اصل.. وحكيت الموضوع.. 
مراد:ياللهوي اول مره تعمليها يابنتي.. 
في الوقت دا كانت مها خلصت الاكل وطالعه برا. 
مها:متخافش انهارده بس
مراد :ماشي ياسطا.. 
مها:مقولتليش المشمش كان حلو امبارح.. قالت جملتها.. ولفت الجميع بيصلها باستغراب بالزات موسى… 
مها:بقولك اي يامعلم 
مراد:قلب المعلم 
مها:سلام انت دلوقتي.. وقفلت.. 
وراحت قعدت جمب سليم.. 
الكل مستغرب اي إلى هي بتاكلو دا.. 
سليم:كنتي بتكلمي مين.. 
مها بصوت مسموع وخبث:مراد… 
موسى اول ماسمع الكلمه… 
موسى بتسرع:مراد مين 
مها بصت ل موسى بخبث وانتصار:انت رامي ودنك معايا بقى 
موسى بتوتر لأول مره:هااا ا… اصلي.. 
الجد بسرعه :خلاص ياجماعه كلو.. 
مها وهي بتاكل لقت حد جمبيها بيكح 
=كح… كح…. كح.. كح. 
مها ادتلو الميه من غير ماتبصلو 
=شكرا.. 
مها بصتله وهو بصلها وفجاء… 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد