Uncategorized

رواية نور طريقي الفصل الثاني 2 بقلم منارة موسى

 رواية نور طريقي الفصل الثاني 2 بقلم منارة موسى

رواية نور طريقي الفصل الثاني 2 بقلم منارة موسى

رواية نور طريقي الفصل الثاني 2 بقلم منارة موسى

جاسر: نعم يروح امك يعني اي حامل
نور: يعني حامل زي الناس
جاسر مسكني من شعري جامد
جاسر ول غضب يا طاطير من عنيه: يعني اي حامل انتي مش قلتي مفيش راجل لمسك
نور بدموع: اه وانا عمري مكدب
جاسر: امال اي حامل دي اسيده مريم قدامي حامل من غير مراجل يلمسه
نور: استغفر الله العظيم وبعدين حاجه متخصقش
جاسر: انا هوريكي دلوقتي تخصني ول لا وهعرف الي انه عايزة
وقام شاله وحطه علي السرير وبكل قسوه
نور ببكاء: هتعمل بلله عليك بلاش علشان لاولد المسقين ملهش ذنب
جاسر: ده علشان تفكري تردي عليه كده تاني
وا هبطه بجسمه بكمله فوقه وقبل يده
نور حولت التحرك ولكنه فشلت
بدا جاسر بتقبيل كل انش من وجه نور وبدا بخلع ملبسه بل تمزيقه
نور ببكاء هستري: ابعد عني انا بكرهك ومستحيل اقولك هو ابن مين مهم تعمل بكرهك
جاسر لم يكن ستمع لمه تقول اعم الغضب اعينه
احس جاسر بحركه خلف الستآر فتوقف عم كان يفعله استغلت نور شروده وتفعته بعيدن عنه
اصبح ضهر نور لي النافذه وجه لي جاسر وا جاسر وجه لي النافذه
بدات نور بتكلم: انتا ازي تعمل كده ده روح برئ ملهش ذنب انه تموت قبل ما تتولد
وضع جاسر يده علي فم نور واشاره له بعدم التحدث
ثم ذهب وخرجه مسدس من الدرج
نور بصدمه: هتعمل اي
جاسر: هس قلت مسمعش صوت
ثم ذهب الي النافذه بهدوء وقف بجانب الحآط
ثم بحركه سريعه مد يده ليخرج شخص
جاسر وهو يحيط بيده رقبت الشخص ول يدا لاخره يمسك به المسدس ويضعه علي راس الشخص
اما نور فكانت تقف وهي تلف الغطاء علي جسده
جاسر: كلم وحده بس مين بعتك
الرجل: يا فندم انا
جاسر: رد علي كد السؤال
الرجل: مستحيل يا فندم انا مقدرش اقول مين بعتني
جاسر قام بضغط علي زنات المسدس
نور: لا يا جاسر لا
جاسر: انتي اي الي موقفك هنا ادخلي اضت الهدوم بسرعه
نور: جاسر حرام عليك يا جاسر ابعته لي الشرطه بس متقلتلوش
جاسر بكل غضب مكتوم: ادخلي جوه احسلك
نور: مش هتدخل
جاسر: طاب تمام
ثم اطلق المسدس طلقته وات في راس الرجل مبشرت فسقطه ارضا ودما تحيط به
نور وهي تسقط ارض مخشي عليه
نور: جاسر
رقض جاسر ليه بسرعه وحمله وذهب به الي غرفه اخر وضعه علي السرير وتصل بحد الخدم لنقل الجسه وتنضيف المكان احضره جاسر الماء وقامه برش علي نور حتا افاقت
نور وهي تضع يده علي بطنه
نور: اااه بطني ابني ماله الحقني مش قدره
قام جاسر وبضع يده علي بطنه وحركه كنه طبيب
جاسر: متخفيش ده نتيجت الحركه بتاعتك محتاجه شويت راحه وهتبقي تمام ومال ليحمله
نور: هتوديني فين
جاسر: لاوضه التانيه
نور: لا انا مش عايز اروح هناك انا هفضل هنا
جاسر: انا الي احدد ترحي فين وبعدين كان من لاول قلتلك تدخلي ومدخلتش ولسه هتتعقبي علشان مسمعتيش الكلام
نور: ليه ما موتنيش زي الرجل لمه عرفت اني حامل
جاسر: انا وثق ان مفيش حد لمسك اما موضوع حامل منين هعرفه بطرقتي
ذهب به وا وضعه لم تبدل ملبسه حتا دخلت في سبات عميق جلس جاسر علي الاريقه المجروه ل السرير وضل ينظر ليه
في مكان اخر
فريده: الو ايوه يا ابراهيم انتا لزم ترجع الوضع ميطمنش
ابراهيم:……..
فريده: طاب يا حبيبي نزل كمان يومين طاب سلام
فريده: مش هينفع يا جاسر اسيبك تخد كل حاجه لوحدك كده
استيقظ نور لصلات الفجر ف وجدات جاسر مزال جالس علي الريكه ينظر ليه
نور بصوت ناعس وهي تنهض من الفراش : صباح الخير
جاسر بصوت غشن: راح فين
نور: اصلي الفجر
جاسر: بس هو لسه ما اذنش
نور: مهو خلاص علي آذان
سكت جاسر وضل ينظر الي نور
حولت نور ابعاد الغطاء عنه ولكنه تذكرت تمزيق سيبها حول نور النهوض مع الغطاء
جاسر: سيبي ألغطاء ومشي زي منتي
نور بدموع: بس الهدوم مقطوعه
جاسر: انا مش جيبك من الكبريه انتي مراتي
نور: حاضر
وقامت من الفراش وذهبت الي الحمام
وبعد مغدرت نور اتجه جاسر الي النوم
ادت نور فرضه وقرات القرآن ونزلت الي السفل لي تادي وجبه الزوجي
وبعد مرور عدات سعات
انتهت نور من جميع اعمال المنزل ولم يستيقظ جاسر بعد
نور: يا ربي اعمل اي اروح اصحيه ول اسبه نايم حرام عليه اكيد عنده شغل هيت اخر كده
يوووها احسن يستاهل
عند جاسر في لاعله رن فونه
جاسر بصوت ناعس: ايوه يا بن عمي
المتصل: الشغل لفوق راسي وحضرتك سيب الشركه ول لتكون مفكر عريس وشهر عسل ول هبل ده
جاسر: عارف يبن عمي انك متتمناش ليه الفراحه
المتصل: انا لاش عارف ان الجوزه زي وره مصلح كبير مستحيل اصدق ان جاسر الشرقاوي يتجوز
جاسر: علي العموم انا مش هعمل ول شهر عسل ول هبل من ده انا جاي اهو بس ده تاخير نوم
المتصل: معلش يا عريس
فصل جاسر الهاتف وذهب الي الحمام وبعد قليل من الوقت خرج بكامل انقته
وثمه هبط الي السفل فوجاء بشكل القصر فكان راحته جميله فقد اشعلت نور فيه البخور ونظيف لي الغايه وجده الطعام موضع علي السفره ونور تجلس بنتظره جلس جاسر علي الطوله
جاسر: ليه مستنياني مكلتيش
نور بحنق: مينفعش ربنا امرني اني احترم جوزي وزوجات النبي كان بيعمل كده
جاسر: بس ده جوز صالونات يعني المفروض متعترفيش بيه
نور: هو مش كان فيه ماذون وشهود وكبت كتاب يبقا جوزي قدام ربنا وي غلط معاك بذنب وانا مش نقصه ذنوب
جاسر: وهو ربنا قال ان الوحده تحترم جوز لي الدرجه دي تستنه علي لاكل
نور: ربنا قال لو امرت المرأة ان تسجد لي غيري لكان زوجه
جاسر: اول مره اسمع الكلام ده الصراحه بس حلو لو كل مره عملت زي مبتقولي كان كل تجارب الجواز نفعت
نور:علشان ابقا وضحه معاك انا مش بعمل كده حبن فيك ده خوف من ربنا
بدا جاسر تنول الطعام
جاسر: متشتغليش كتير ول وعاوزه خدمه اجبلك وحد
نور: ليه هو انتا معندكش خدمين
جاسر! لا مش بحبهم
نور: امال مين بتنضف القصر
جاسر: وحده كانت بتاجي كل اسبوع مره تظبط وتمشي
نور: الا مش عايز هقدر اعمله لنفسي
جاسر: طاب انا رايح الشغل لو عزتي حاجه تقدري تتصلي بيه من فون البيت وانا اقول لي الحرس الي بره بجبوه
نور: ليه اتعب نفسي ورن مل حرس بره اقلهم ان
جاسر بغضب: حرام جاسر الشرقاوي الي يشوفه رجل غيره فاهمه
وقال اخر جمله بصوت عالي
نور بخضه: اه فاهمه فاهمه
جاسر: متطلعيش في البلكونة كمان ول الجنيه لحد مصرف كل الخدم الي فيه
وثم خرج من القصر الي عمله
وبعد مرور الوقت وصل جاسر الر المستشفى الكبير الخاصة بيه
اول من قبله في الطريق هو زياد ابن عمه
زياد: اهلا ب العريس
جاسر بتمثل زاف: اهلا ببن عمي الغالي الي محضرش الفرح
زياد: يا راجل لمه يبقا فرح لاول
اجاسر: علي العموم حضورك زي غيبك مش هتفرق
ثم دخل الي مكتبه ول ميجلس الي وقت قليلي حتا سمعه صوت عالي من الخارج هما لي الجروب ولكنه تفاجاء بفتاه تسقط من الباب أرض
الفتاه وهي تقوم من لارض
الفتات (رهف):اسف اسفه يفندم مكنش صدي كنت لسه هخبط بس
جاسر:بااااااس بس اي الرط ده مين انتي وعايزه اي
رهف:انا السكرتيره الجديد يا فندم
جاسر وهو يرفع حجبه علمت علي الستغراب:بس انا مطلبتش سكرتيره اااه اكيد انتي تخصي زياد
رهف:نعم يا فندم
جاسر:الي عايزك تشتغلي معاه مش انا هو مكتبوه جنب مكتب الي جاره ده علطول
رهف:تمام حاضر يا فندم وشكرا ثم غدرت
كان زياد يهم ليفتح الباب لي الخروج ليفتح الباب من الخارج لي ليصيب الباب في وجه ازياد
زياد وهو يضع يده علي وجه:اااه اي مين المتخلف الي بيدخل من غير ميخبط
رهف:وبس،اسفه يا فندم مكنش قصدي متعوتش اخبط اسفه
زياد:متخلفه
رهف:اي يسطا حيلك حيلك مش قصدين وي قلنا اسفين ول هي شغلانه
زياد بصدمه:يسطا…المهم انتي مين وعايزه اي
ثم ذهب وجلس علي الكرسي
وجلست رهف في الكرسي المقابل له
رهف:انا سكرتيرة حضرتك الجديده
زياد:هههههههه انتي مش شيفه نفسك في المريه انا اشغل وحده زيك عندي علي اخر الزمن
رهف:لا Sorry يسطا هما مش بيشوف النفس في المريه هما بيشفو الشكل
زياد:بظبط كده
رهف:بس حضرتك طالب وحده لي الشغل مش وحده تتجوزه
زياد:حاجه متخصكيش
قما زياد من علي المكتب وي وقفا امام رهف ومال عليه حتا اصبحت راسه مقابل راسه وضع يده علي المكتب
زياد وهو ينظر الي شفتيه:ول ممكن يكون ور البس ده نوع من الي انا بحبه حتا انقضه عليه بقبله قويه وسبت راسه بيده الخره من الخلف وبعد ان ابتعد عنه حتا قال
زياد:تصدقي طعمه خلو ومتختلف
وقفت رهف وصفحت زياد قلم قوي
جاسر وهو يدخل من الباب
جاسر:هههههههه تستهل القلم ده اكيد عملت
زياد:حاجه متخصكش وانا هعرف ارد علي القلم ده كويس
جاسر:عجبتني يا رهف انتي هتشغلي هنا
زياد:نعم ونتا مالك هي هتشتغل مع ول معاك وانا مستحيل اوفق دي تشتغل معاي
جاسر:رهف يا مفيش وعمل كل الشغل لنفسك مش كل يومين وحده
رهف:مستحيل اشتغل مع القزر ده
جاسر:تعالي معاي يا رهف عيزك
وغادر رهف مع جاسر
وبعد مغدرت رهف وجاسر
زياد: مش مشكله يبن عمي لمه نشوف
ثم اخرج الهاتف من جيبه وضغط عدات ازرار ثم ارسال
وصلت الي نور رساله من رقم مسجل ب زياد محتو الرساله «اخبارك انتي وبني»…….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد