Uncategorized

رواية لين القاسي الفصل الثامن 8 بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي الفصل الثامن 8 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الثامن 8 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الثامن 8 بقلم أماني المغربي

نظرت له بضعف ….طب هو لي أنكر إلي حصل 
حضنها واغمض عينة بألم فلم يكن يتخيل في حياتة أنة سيجلس ويواسي معشوقتة علي حبها لاخية يريد الصراخ و البكاء فذالك الألم لم يعد يستطيع  تحملة 
اخرج زفير عميق وأكمل حديثة بوجع حاول بقدر الإمكان إلا يظهر في نبرة صوتة 
شد علي إحضتانها لعلة يُهداء ذالك الألم الذي يشعر به…. بصي ي لين 
رفعت نظرها  له وياليتها لم تفعل فتلك المروج الخضراء تجعلة يتوه داخلهم كأن بهم تعويظة سحرية تربطة بها 
بلع ريقة عندما وقع نظرة علي شفتيها التي اصبحت بلون الدماء من كثرة البكاء 
رمشت ببراءة وهي متشبثة داخل أحضانة  حتي الآن لم تشعر بحالها أنها داخل أحضانة كان ذالك مكانها منذ زمن وهي متعودة علي ذالك….  بصيت اهو 
حاول إخرج صوتة ولكنة لم يستطع فقربها مهلك بالنسبة له  هي الآن بين احضانة دون اعتراض منها  غير أنها زوجتة ملك  يمينة فيااااا الله علي هذا الكرم لم يتصور في حياتة أن يحظي بمثل ذالك الوقت  يريد للزمن أن يتوقف عند تلك اللحظة وتظل هكذا بين احصانة  ولكن ليس كل ما يتمناه المرء يدركه
ابتعدت عنة بخجل حينما شعرت بحالها لعنت حالها كيف لها ألا تشعر بأنها داخل أحضانة كل ذالك الوقت 
حمحم قاسي بعد شعورة بالفراغ لثاني مرة يشعر بذالك الفراغ عندما تبتعد عنة 
ابتسم بحنان واردف….. محمد مش أنكر  محمد بجد مش فاكر حاجة 
لين بحزن ..  يعني إي مش فاكر انا والله العظيم مش بكذب 
رفع ذقنها ومسح دموعها  .  عارف والله العظيم عارف انتي اصلا لو كنتي غلطتي كنت تلاقيني انا إلي دفنك مكانك مش محمد 
اتنهد بحزن…. اسمعيني ي لين انتي من كلامك بتقولي أن محمد مش كان علي بعضة ودا يخلينا نفكر أن صحابة ممكن أدوا له حاجة 
لين … حاجة ذي اي 
قاسي … مش عارف ممكن مخدر او حباية هلوسة 
لين بحب…. يعني انا كدا ممكن ظلماة 
نظر للمعة عينيها التي تغيرت سريعا بمجرد وجود امل ليخفض رأسة سريعا لكي لا ترا حزن عينة 
وأردف بثبات عكس ما به….. ايوة   بس ما تخفيش  أنا هحاول أدور علي الحقيقة لحد ما اعرف اوصل لمكانة وكل حاجة ترجع ذي ما كانت 
لين بحزن   ….. افتكر كل حاجة هترجع ذي ما كانت بجد 
مسك ايدها لترفع نظرها فيبتسم لها ويُبث الطمؤنينة إليها….  كل حاجة هنرجع  اوعدك 
قبل أن يغادر لكي يستطيع أن ينفرد مع اوجاعة  حضنتة  ليتجمد جسدة تحت لمساتها 
لين بإمتنان..  شكرا شكرا بجد ي قاسي   انا آسفة اني شكيت فيك  
ابتعدت عنة قليلا..  بس والله غصب عني 
ابتعد وهز راسه وغادر الغرفة لانة لم يعد يستطيع أن يستحمل كل ذالك 
رمت حالها علي السرير…..  بجد شكرا      اتنهدت..  ياتري انت فين ي محمد وحشتني 
(أماني المغربي  صلو علي النبي صلى الله عليه وسلم )
في الصباح استيقظ  محمد يشعر بأن جسدة يأُلمة  عبست ملامحة فبسبب تلك الفتاة نام في علي الأريكة التي توجد في الهواء الطلق  يحمد الله إن الجو لم يُمطر فوقة فهو ليس  بحالة تسمح له بالمرض 
توجة الي الغرفة لِتستقبَلُة رئحة الطعمية والفول 
كذ علي أسنانة فالبتأكيد تلك الفتاة لم تغادر حتي الآن   ولكنة لن يُعدي  الأمر هكذا يجب أن يوقفها  عن حدها 
بحث بعينة في ارجاء الغرفة لم يجد غير صانية الإفطار   توجة إلي المرحاض ظننا منه إنها بداخل ولكنه لم يجد أحد 
فتنهد براحة فتلك المجنونة يبدوا إنها غادرت   
لمح ورقة مع الفطار*حبيت اشكرك لتاني مرة  عشان  وقوفك جنبي من غير ما تعرفني انت بجد شخص جدع وصعب نلاقي شباب ذيك اليومين دول    
تحياتي  تاليا 
اه   شفت علي غبائي  نسيت اقولك انا خدت فلوس من إلي في الدولاب 
احدت عينة مكورا الورقة بغضب فتلك الفتاة ما هي إلي حرمية    لعن نفسة كيف له أن يثق في فتاة لم يراها ويؤمنها علي اشيائه    كيف لم يتعلم من الدرس الذي أعطتة له لين  أن لا يجب أن يثق في إي فتاة 
ذهب سريعا الب الخزانة ليرا كم من الأموال سرقت 
عقد حاجبة وضيق عينة عندما وجد أن المال لم ينقصة الكثير 
وجد ورقة اخري وفوقها ساعة غريبة الأطوار 
*
كنت عارفة إنك هتفكر إني حرامية وكدا لأنك باين شخص متسرع ومش هتكمل قراية الورقة الاولي للاخر  عشان كدا  بقولك ي استاذ مايخصكيش  نرفوز أفندي  كمل قراية الورقة الاولي للاخر 
تاليا 
غرز يدة في شعرة فكيف عرفت أنة لن يكمل قرائة الورقة للاخير 
فتح الورقة الاولي 
نسيت اقولك إني خدت فلوس من الدولاب  
بس والله مش كتير انا بس مش معايا فلوس خالص مالص    رسمت شخص يغمز????   
ابتسم بسخرية علي تلك المجنونة   اكمل قرائة   فأنا مش معايا غير الساعة إلي هتلاقيها في الدولاب  ياريت تحافظ عليها لحد ما ارجع لك فلوسك   اه   عشان انا حقنية ومش بحب الظلم   هتخصم من الفلوس إلي عليا عشرة جني   اه   ما انا مش هحاسب ليك علي اكلك 
نظر إلي الطعام واتنهد  واكمل قرائة الورقة   كيف لم يلاحظ أن هناك تكملة للجواب   رفع حاحبة عندما اكمل قرائة 
*علي فكرة انا كان ممكن اخصم حق التنظيف واكل امبارح  بس انا إي   إي بنت جدعة   اومال انت مفكر إنك جدع وبس لا لا أحب اقولك إني جدعة جدا  عشان كدا مش هحسبك علي خدمتي ليك   إي خدمة    ورسمت شخص  بيغمز????
فابتسم بغير تصديق فتلك الفتاة مجنونة حتما 
نظر سريعا إلي تلك الساعة غريبة الأطوار  فهي علي شكل دائرة بسلسال تشبة الساعات  التراثية إلي حد كبير  ولكن يوجد بها شئ غريب هي اخبرتة أن أسمها تاليا فلماذا إذا محفور عليها حرف الراء   
ضيق عينة عندما وجد بقع حمراء داخل الساعة…. امممم ياتري إي حكايتك ي ست تاليا 
رفع كتفة…. وانا مالي  كدا كدا ماهشوفهاش تاني 
في مكان آخر 
مجهول 1انتو إزاي ي شوية بها*يم لحد دلوقتي مش عارفين توصل ليها 
م٢….  ي فندم إحنا كنا خلاص قربنا نمسكها بس فجاءة اختفت منا  
مجهول1 … انا مليش فية  علي آخر النهار البت دي تكون عندي وإلا قسما بالله العظيم لتكون رقبتك انت ورجلتك التمن انت فاهم 
مجهول ….فاهم 
مجهول ٢… يالي غور وما تكلمنيش تاني غير لما تقولي لقيتها  فاهم عشان ساعتها مش هتحب إلي هيحصل ليك 
اغلقت الهاتف وألقتة بجوارها بعصبية 
….. في إي ي كوكوا 
….  الزفت تاليا ملهاش إي أثر 
حاوط خصرها فأبعدتة سريعا… انت اتجننت ي سامر حد يشوفنا 
شدها في حضنة لتصدم في صدرة..   ما يشفونا  هو في حد عندة لينا حاجة  واحد و أمة   هما ملهم 
زقتة بعصبية  ..   سامر انا مش فايقة ليك وبعدين حاسب علي تصرفاتك الفترة الجاية لان لو احنا انكشفنا كل حاجة عملناها السنين الي فاتت هتضيع 
شملها بنظراتة..   اعمل اي ما انتي وحشتيني 
حاوطت وجة بحب ..   وانت كمان ي حياتي بس مش في وسط البيت  الخدم يبدئوا ي  شكوا  في حاجة 
شدها من خصرها لتلتصق به…   طب ينفع امي العزيزة تاخدني علي اوضتي و تنيمني في حضنها 
عضت علي شفايفها بطريقة مغرية وهي تلمس صدرة ….. أمك تحط امرك  
أماني المغربي لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
لم يستطع أن يذهب إلي العمل اليوم فجسدة كان يحتاج الي راحة فهو لم ينم منذ ثلاث ليالي خمس ساعات علي بعض 
لذالك قرر أن يأخذ هذا اليوم أجازة لانة يشعر بأنة سيمرض بسبب النوم خارجا في ذالك الجو 
استيقظ علي طرقات علي الباب 
ي استاذ محمد ي أستاذ محمد 
فتح محمد بتعب …  خير ي عم مسعد 
مسعد…  إلحق الست مراتك في اتنين رجالة شالوها ودخلوها بالعفية في عربية جب 
عقد حاحبة باستغراب…. مراتي  مراتي مين 
مسعد…   انت شكلك لسا نايم ولا اي ي أستاذ محمد   مراتك إلي كانت أول إمبارح تعبانة لما شفتك شيلها 
غمض محمد عينة وعض علي شفيفة يلعن ذالك الحظ فهو تذكر حينما رأه مسعد يحمل تلك الفتاة اخبرة إنها زوجتة لكي لا يطيل الحديث معة 
محمد ببرود..  اه  انت بتقول شفتها فين 
شدة مسعد… انت لسا هتسأل روح شوف مراتك مين الي خطفها دا ست ذي السكر اه والله 
رفع حاجبة واردف بإستغراب..  وانت تعرفها منين 
مسعد..  أصلها ي أستاذ محمد سعاد مراتي كانت تعبانة ومش قادرة تنظف العمارة وانت عارف سكن العمارة هنا بيحبوا النظافة أول بأول 
محمد ….  انت هتحكي ليا قصه حياتك  ادخل في الموضوع علي طول
 مسعد…..  ست مراتك ربنا يديها الصحة خلتها ترتاح وجابت لها فطار وقامت نظفت العمارة كلها قبل ما حد يصحي ربنا يديها الصحة  وينقذها من إلي فيه 
وقف محم
 واضعا يدة في وسط خصرة مفكرا….. طب دلوقتي هعرف اوصل ليها إزاي دي  ومين إلي خطفوها  وهي مين اصلا     أنتي طلعتي ليا من أنهي نصيبة ي شيخة    
ادعي عليكي واخلص ولا اريح دماغي واعمل نفسي من دمياط 
مسعد…  روحت فين ي استاذ محمد 
مسح محمد علي وجة…  معاك اهو ي مسعد بس بفكر إزاي هقدر اصول لها 
مسعد..  ما انا عمال اقولك من الصبح اني بعت الواد سعيد ورا العربية وزمانة قطر اثرهم 
محمد بضيق..  ي راجل ما تقول كدا من الصبح  و بعدين انت جاي  ليا لي مش كنت تروح للشرطة 
انهي حديثة وهو يمسح ذقنة
ضرب مسعد كف علي كف…   هي مش مراتك ي استاذ 
محمد بضيق..  لا مش زفت 
انصدم مسعد   وقبل أن يتحدث   قاطعة محمد ماسحا علي وجة.     اصل انا وهي قررنا  نتطلق عشان كدا بقولك مش مراتي 
مسعد…  استهدي بالله ي أستاذ محمد مهما كان بينكوا عشرة سنين وياما هي استحملتك في وقت عجزك يعني أول ما ربنا يشفيك ويعافيك تنسي كل إلي عملتة عشاند لا اخص عليك بجد  ا
دا انا ما كنتش فاكرك كدا بجد ي استاذ محمد  بجد نزلت من نظري 
كانت عينة تتسع من الصدمة فماذا يقول ذالك العجوز …..  ثواني بس ثواني    
حك انفة….  انت تقصد إي بعجزك  والهبل إلي بتقولة دا   
مسعد ..  هبل اللة يسمحك ي بية ست تاليا هانم حكت لسعاد مراتي كل حاجة 
عض علي شفايفة بغضب .وكور يدة بغضب… وست زفت حكت إي لمراتك عني 
مسعد….  ماتضيقش  نفسك كدا ي استاذ محمد كلما بيجي لينا ونتعب ودا مش بيقلل منها  لا حاجة 
محمد بحدة ..  ازفت قول قالت إي لمراتك 
مسعد … قالت   استغفر  الله العظيم يارب   
محمد ..  اخلص ي مسعد 
مسعد.قالت انك مش ولا بد 
رفع حاحبة….  يعني إي 
مسعد…  يعني انت وهي لسا اخوات برغم انك متجوزها بقالك ٣ سنين 
كذ علي سنانة…  ٣ سنين     وهي إلي قالت كدا      امممم وقالت إي كمان 
مسعد…  قالت وهي ي حبة عيني مقهورة  انك بعد ما ربنا عفاك قررت تسبها وتتجوز عليها 
مسح وجة وعلامات الغضب تتصاعد علي وجة…  هي قالت كدا   صح     طب تصدق بإية 
مسعد..  لا إله إلا الله محمد رسول الله
محمد ….  تعرف أنا  غلطان اني نزلت من بيتي عشان اساعد واحدة زيها   اصل إلي شبة دي   تستاهل كل إلي هيحصل لها   ما  اكيد إلي بيحصل لها دا مش من فراغ  اكيد عملت حاجة نيلة علي دماغها    انا ماشي 
مسكة مسعد من إيدة..  استهدي بالله ي استاذ محمد واذكر ربنا كدا  استغفر اللة العظيم   الست بس كانت بتنفس  عن الي جواها  يعني كانت تتطق وتموت٣
محمد بغيظ فهي شوهت سمعتة بين أهل العمارة…   ما تطق ي اخويا ولا تغور في داهية   وبعدين انا عاوز افهم      رفع يدة في وجة   هي مراتي ولا مراتك ها مراتي ولا مراتك 
 ضرب مسعد كف علي كف… لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم  هي الحالة جات ليك تاني ي استاذ محمد 
محمد  مازال لم يستوعب حديثة….حالة إي 
……إنك بتقعد تتفطط وتهلفت بالكلام و ما تعرفش  تفرق إذا كنت بتكلم مراتك ولا واحد  صاحبك  واستعيذوا بالله من الشيطان الرجيم   يعني ممكن تقرب من صاحبك علي أنة مراتك 
فتح فمه علي وسعة من صدمتة فكيف تخبر الناس  هكذا عنة 
ربط علي كتفة يواسية …  كلنا لها ي استاذ محمد كنا لها  وصدقيني هتتعالج   وتبقا كويس 
انت رايح فين ي استاذ محمد       مش هتنقذ المدام 
ي استاذ محمد 
(محمد فلسع????)
كان يوم أسود يوم ما أقبلتك  بقا انا  تقولي عني كدا    بشوف صاحبي علي أنة مراتي   يععععع    
شالة تنحرقي ي بعيدة و يفرمك قطر     يتجول كالمجنون في غرفتة 
قطر لي   دا حتي القطر هيهرب  أول ما يشوفها    هي مل ينفعش معاها غير نعش بقا انا بتنطط ذي المجنون   
يااارب يااارب الناس الي خطفوها  يقطعوها قطع كدا هو اهو  نخلص البشرية من امثلها   
بقا انا مش راجل     أرجع شعرة للوراء بعصبية وهو يدور في ارجاء الغرفة بعصبية 
كذ علي سنانة  ومد يدة ليخنقها كأنها أمامة….بس اشوفك اشوفك بس وانا  هوريكي مين مش الراجل 
خبط كثير علي باب غرفتة   توجة ليفتح الباب متوعدا لذالك الذي يطرق بهذة الطريقة   خاصة أن الوقت اصبح في نصاص الليالي    
وإذا كان ذالك المسعد سيُعلقة علي باب غرفتة  لانة اخبرة أكثر من مرة انة لن يذهب يبحث عن احد مهما كلفة الأمر  خاصة أن سعيد ابنة لم يستطع اللحاق بالخاطفين 
هو لن يشغل باله بها من الأساس فما علاقتة بها    تلك يكفي أنها اتت وشوهت سمعتة والجميع الآن سيظنة مجنون 
فتح الباب بعصبية..  انا مش قولت مش هدور علي حد       انصدم   انتي 
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!