Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع 9 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع 9 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع 9 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل التاسع 9 بقلم حسناء رمضان

جاكي: “بصدمه”……… 
بابا: مالك يابنتي متنحه كدا ليه! 
جاكي: ها لا هو في حاجه!.. حضرتك جاي لي دلوقتي! 
بابا: قلقت فقولت اطلع اتطمن عليكي… 
جاكي: “بتوتر”.. لا انا كويسه
بابا: لسه صاحيه لي لحد دلوقتي! 
جاكي: لا مانا مش جايلي نوم.. 
بابا: بكره الصبح هَدي الفلوس لجاك… واياك تتكرر تاني ياهانم.. 
جاكي: يابابا والله هو اللي اصر.. وانا معرفتش اعمل اي! 
بابا: لا ميدفعلكيش… يدفعلك لي هو!.. اول واخر مره دا يحصل.. 
جاكي: حاضر.. 
“فجأه الموبيل رن”.. 
بابا: فين الموبيل اللي بيرن داا؟.. 
جاكي: دا د دا اكيد موبيلي.. 
بابا: موبيلك جنبك اهو مبيرنش… 
” فجأه لقيته بيميل ف الارض “
“احييييه… روحت ف داااهيههه…. كنت ببلع ريقي بالعافيه” 
بابا: موبيل مين دا؟ 
جاكي: دا دا اكيد موبيل جاك.. 
بابا: وبيعمل اي هنا؟ 
جاكي:لا ماهو اكيد وقع منه لما كان بيقتل الفار.. 
بابا: طب خليه هنا وابقي اديهوله الصبح.. 
جاكي: حاضر
بابا: يلا تصبحي ع خير.. 
جاكي: وحضرتك من اهل الخير.. 
“خرج وقفل الباب وانا يدوب اخدت نفَسي” 
جاكي: “بصوت خافت”.. محمد!.. انت يلاااا… مووت ولا اي! 
“طلّع راسه من تحت السرير واتكلم” 
محمد: خرج! 
جاكي: ايوا خرج يلا بسرعه بمنظرك دا… 
محمد: يا الهي… كان هذا وشيكا… 
جاكي: مش تقفل موبايلك انت كمان!.. كنت هتودينا ف داهيه.. 
محمد: معرفش بقاا انا كنت ف اي ولا ف اي!.. وبعدين مانا عرفت اتصرف وحطيته جنب رجله… انا اصلا مش عارف لي كل دا؟؟.. ماتقوليله تعبتي شويه وخلاص.. 
جاكي: لا عشان خاطري.. لو سمحت بلاش.. 
محمد: ماشي ماشي خلاص.. انا بقولك بس.. 
جاكي: طب يلا اتكل ع الله بقاا قبل ماحد ييجي تاني.. 
محمد: طب والمحلول التاني! 
جاكي: يعم دا وقته!..افرض جه تاني! 
محمد: طب استني ابص عليه… 
“طلع بص ورجع” 
محمد: نزل ودخل اوضته.. تعالي احطلك دا بسرعه.. 
“قعد جنبي عشان يركبه ومسك ايدي وبصيت لقيت ايديه بتتعرش” 
جاكي: مالك! 
محمد: مالي! 
جاكي: ايديك بتترعش كدا ليه! 
محمد: لا مفيش.. 
خلصت اهو وهو شغال تمام..
جاكي: طب وهشيله امتى! 
محمد: هيتشال الصبح قبل ماتنزلي تفطري عشان لو منزلتيش هيلاحظوا.. 
جاكي: طب خلاص يلا بقاا قبل ماحد ييجي.. 
محمد: ماشي باي… 
“وصل عند الباب” 
محمد: اه صحيح!.. الف سلامه
جاكي: “بابتسامة”.. الله يسلمك.. 
“خد المحاليل وطلع بالراحه واول ماوصل بره الاوضه.. بص يمين وشمال وطلع يجري” 
جاكي:”بضحك” ربنا يعينك ع دماغك دي يابني والله.. 
ييي نسي ياخد الموبايل.. 
خلاص ابقى اديهوله الصبح بقاا… 
“لسه بشيله لفت انتباهي صورة الشاشه.. كانت صورته مع واحده ست وعيل صغير” 
جاكي: ااه اكيد دول مامته واخوه.. ماشاء الله.. حلوين مع بعض… ربنا يرحمهم.. 
“شيلت الفون تحت المخده ونمت…. 
……………… 
صحيت ع خبط الباب.. 
ببص ع ايدي لقيت المحلول متشال.. “اي دا هو مين اللي شال دا!”… قومت فتحت الباب وانا مغمضه من النعس… 
جاكي: اممم
ـ :………. 
بفتح عيني لقيته محمد.. 
جاكي: في حاجه! 
محمد: هاا
جاكي: انا نعسانه ومش فاضيالك خالص.. امشي امشي.. 
محمد: استني بس.. الجماعه مستنيينك تحت ع الفطار.. 
جاكي: “بنعس”.. ماشي جايه.. 
محمد: وبالنسبه للابره الي ف ايدك دي!.. هتنزلي بيها! 
جاكي: اه صحيح.. بس هو مين اللي شال المحلول من ايدي.. 
محمد: احم.. اناا
جاكي: ازاي! 
محمد: هو انا جيت الصبح عشان اشيله وفضلت اخبط بس انتي محستيش.. وكان لازم اشيله عشان لو حصل حاجه فجأه.. فدخلت لقيتك نايمه ومحبتش اصحيكي.. 
” احيييه… انت دخلت عليا وانا نايمه!! “
جاكي:……… 
محمد: متقلقيش دخلت بأدب..قصدي يعني مبصتش عليكي.. انا دخلت شيلته من ايدك لما لقيته خلص.. وغضيت بصري زي ماعلمتيني… 
جاكي: “بابتسامه”.. واثقه فيك… بس مشلتش الابره بالمره لي! 
محمد: خوفت تقومي مخضوضه… فقولت اسيبها واجيلك الصبح.. 
جاكي: طب شيلها اهي.. 
محمد: اي.. 
جاكي: شيلهاا
محمد: هي اي! 
جاكي: الابره.. الابره يامحمد وركز شويه.. 
محمد: ااه.. تمام… 
خلصت… 
هند: انتوا بتعملوا اي كل دا؟.. اخلصوا بيسألوا عليكوا تحت
جاكي: جايين ياست هو.. 
دخلت غسلت وشي وعدلت لبسي ونزلت.. 
جاكي: صباح الخير
فيروز: صباح النور.. تعالي
بابا: كنتي فين كل دا؟ 
جاكي: كنت نايمه 
بابا: سهرتك كانت صباحي ولا اي ياهانم.. هو احنا ف بيتنا للدلع دا؟!.. 
عمو احمد: اي اللي بتقوله دا يامصطفي!.. ماتسيبها براحتها.. اقعدي يابنتي افطري.. 
“قعدت ولقيت الكل مركز معايا” 
عمو احمد: الراجل كلمني يامصطفي.. 
بابا: “بقلق”.. وقالك اي! 
عمو احمد: قال ممكن اتنازل عن كل حاجه.. بس في شرط واحد.. 
بابا: اي هو! 
عمو احمد: قالي تعالوا وانتوا تعرفوا.. ناكل ونتكل ع الله وبعدين نطلع ع الشغل.. 
بابا:” بتنهيد”.. ماشي.. لما نشوف اخرتها.. 
عمو احمد: هتتحل.. متقلقش
فيروز: ماتريحوني وتقولولي في اي! 
جاك: في حاجه ياعمي! 
عمو احمد: لا لا مفيش.. دي مشكله ف الشغل وهتتحل ان شاء الله.. 
بابا: خدت موبايلك ياجاك! 
جاك: موبايل اي! 
“محمد بصلي بتوتر”
روحت خبطت جاك ف رجله.. وهو فهم الحمد لله.. 
جاك: ااه افتكرت.. ايوا خدته.. 
فيروز: اي رأيكوا ياولاد لو خرجنا النهارده! 
نور: اشطاا ماشي
جاك: نخرج فين! 
فيروز: نخرج نغير جو.. انا من ساعة ماجيت مخرجتش من البيت.. وكمان عشان البنات يتفسحوا شويه.. 
عمو احمد: مش دلوقتي يافيروز.. لما اجي نبقاا نشوف الحوار دا.. 
“كلنا وخلصنا وبابا وعمو خرجوا وخرجت اتمشى ف الجنينه شويه”
نور: ماشي لوحدك لي ياجميل! 
جاكي: لا عادي.. 
نور: عامله اي دلوقتي.. 
جاكي: الحمد لله بقيت كويسه.. 
نور: انتي متعرفيش قلقتينا عليكي ازاي! 
جاكي: مكنش مستاهل كل دا.. ولا كانت مستاهله تجيبوا دكتور كمان.. 
نور: لا مانتي ماشوفتيش نفسك كنتي مرميه ازاي.. 
جاكي: الحمد لله عدت.. بس صحيح.. هو جاك فين! 
نور: جاك قاعد هناك اهو.. بس ليه! 
جاكي: كنت عايزاه هقوله حاجه.. 
نور: طب اشطا.. روحيله بقاا وانا هروح اشوف البنات باي.. 
جاكي: باي.. 
بصيت عليه لقيته قاعد بيشرب قهوه وبيشتغل ع اللاب.. 
جاكي: احم.. 
جاك: نعم.. 
جاكي: كنت عايزه اشكرك.. 
“كان بيكلمني وهو باصص ف اللاب”
جاك: على اي! 
جاكي: ع اللي عملته معايا امبارح.. 
جاك: العفو.. 
جاكي: وكمان اسفه.. 
جاك: ع اي! 
جاكي: عشان اضطريت تكدب عشاني.. 
جاك: طب كويس والله انك خدتي بالك اننا اضطرينا نكدب.. 
جاكي: يعني اي! 
“قفل اللاب وبصلي” 
جاك: يعني حضرتك بتتدلعي وكنتي هتعملي مشكله من حاجه تافهه اصلا… فيها اي لما تقولي انك تعبتي شويه واغمى عليكي… فين المشكله ف كدا!.. ولا هو لعب عيال وخلاص.. 
جاكي: هو انت مين اداك الحق انك تتكلم معايا كدا! 
جاك: بس انا مقولتش حاجه غلط.. دي حقيقه.. وبعدين اتكلم زي مانا عايز.. 
جاكي: اي اللي حقيقه!.. قصدك يعني اني عملت نفسي اني اغمى عليا!..انا مش مضطره اعمل كدا… هيفيدني ف اي اصلا…
جاك: اولا توطي صوتك وانتي بتتكلمي معايا.. ثانيا انا مقولتش كدا.. بس الواضح ان انتي غبيه شويه.. 
جاكي: هي مين دي اللي غبيه! 
جاك: انتي
جاكي: لو انا غبيه فانت مش محترم.. وانا مسمحلكش تتكلم معايا كدا انت فاهم.. 
جاك: لا مش فاهم.. وريني هتعملي اي! 
“ببص جنبي لقيت جردل فيه مايه.. روحت جيبته”.. 
جاكي: هعمل كدا.. 
“دلقت عليه جردل المايه وهو وقف متنح من الصدمه” 
جاك:………. 
جاكي: عرفت هعمل اي!.. ودا اخر تحذير ليك.. انت فاهم.. 
“ببص ورايا لقيت فيروز والبنات واقفين مصدومين” 
جاك: “بعصبيه”.. انتي عارفه انتي عملتي اي! 
جاكي: اه عارفه.. 
كان باين انه متعصب جدا وانا خوفت.. ايون خوفت عشان هو شخصيته قويه و انا خواافه اصلا.. بصيت لقيته ماشي عليا وراح شالني” 
جاكي: انت بتعمل اي ياحيوان!.. نزلني بقولك.. 
جاك: هوريكي هعمل اي.. 
جاكي: اعااااااا… “رماني ف البسين” 
جاك: عشان تبقي تتجرأي وتعملي كدا تاني.. 
جاكي: انت متخلف!.. ازاي تعمل كدا! 
جاك: زي ماعملتي.. 
جاكي: طب اديني ايدك عشان اطلع.. 
جاك: ماتطلعي لوحدك.. انتي اتكسرتي!.. 
“كنت بعوم ناحيته”
جاكي: اخلص وطلعني.. 
جاك: ماشي… 
مد ايده عشان يطلعني.. روحت شديته… ايوا مانا مش سهله بردوو… 
“البنات واقفين يضحكوا”
وهو بصلي بعصبيه وقرب ناحيتي.. 
“هتعمل اي!.. طب خلاص والله… احييه” 
جاكي: بقولك اي.. ابعد عني
راح ماسك راسي وغطسني ف المايه المهزء.. 
جاكي: اعاا.. يامتخلف هغرق.. 
جاك: عشان تعرفي تعملي كدا تاني.. 
فيروز: خلاص ياجاك بقى البت هتموت ف ايدك.. 
جاك: اسكتي.. انتي مشوفتيهاش عملت اي من شويه.. 
فيروز: “بضحك”.. شوفتها.. 
روحت زقيته بعيد وقعدت ارش عليه مايه.. 
جاكي: انت عيل متخلف اصلا…هو انا قدك.. 
“رد عليا وهو بيرش عليا مايه”
جاك: ولما انتي مش قدي بتهزري معايا لي! 
جاكي: وانا ههزر معاك لي ياوجه المعزه انت.. 
جاك: نعم!.. قولتي اي! 
“طلعت من البسين وهو لسه تحت”
جاكي: ايوا انت وجه معزه.. معندكش مرايا ف اوضتك تشوف نفسك! 
جاك: طب انا هوريكي مين اللي وجه معزه دلوقتي… 
خرج من البسين وانا طلعت اجري وهو جري ورايا.. 
جاك: بقاا انا وجه معزه!.. انتي مفكراني محمد! 
جاكي: لا محمد وجه برص.. انت اللي شبه المعزه
جاك: طب تعالي هقولك حاجه.. 
جاكي: ولااا ابعد عني بدل ماافتح دماغك.. 
“قرب مني وانا واقفه مرعوبه”
جاك: هتعملي اي! 
جاكي: هاا.. لا ولا حاجه.. 
جاك: عارفه لولا انك بنت كنت عملت فيكي اي! 
جاكي: لا بقولك اي.. متفكرش ان انت كدا هتخوفني.. انت متعرفش انا ممكن اعمل اي.. 
جاك: “رفع حاجبه بغضب”.. هتعملي اي!!
جاكي: لا حضرتك دا كلام انفعالي بس.. انت لي منفعل كدا… 
جاك: “ميل عليا”.. بت انتي.. انا مش فاضي للعب العيال بتاعك دا.. ملكيش دعوه بيا وروحي شوفي عيل العبي معاه.. 
جاكي: طب والله مافي عيل غيرك.. 
“سيبته وطلعت اجري وهو جه ورايا”
جاك: من الواضح انك مش هتعدي يومك.. 
جاكي: اعااا فيروز الحقيني.. 
فيروز: خلاص ياجاك والنبي.. دي بتهزر معاك
جاك: دا هزار؟ 
جاكي: مانت اللي ابتديت يا مهزء.. 
جاك: شايفه طولة لسانها! 
فيروز: خلاص عشان خاطري.. عندي انا المرادي.. 
جاك: لا لازم افتح دماغها بحاجه دلوقتي.. اوعي بس انتي كدا.. 
جاكي: بس يالااا… دانت عيل… دانا لو متجوزه كان زماني معايا عيل قدك.. 
جاك: طب تعالي بقاا وانا اوريكي من العيل.. 
جاكي: اعاااا الحقونيييي… 
هند:”بضحك” خلاص ياجاك دي تعبانه حتى.. 
جاك: دي تعبانه؟.. دي عقربه قصدك.. 
جاكي: مين دي اللي عقربه ياراجل ياهُزء… اما انت عيل براس بقره صحيح.. 
جاك: والله لاقطلعلك لسانك الطويل دا… بس امسكك.. 
فيروز: ياعيال خلاص بقااا هتجننوني.. 
جاك: فيروز.. قوليلها ملهاش دعوه بيا بدل والله اخليكوا تترحموا عليها.. 
جاكي: ولااا اتكلم ع قدك ياااض.. 
جاك: بت انتي اتلمي بقاا.. 
جاكي: اتلم انت.. مانت اللي بتغلط.. 
فيروز: طب خلاص ياجاك.. هي مش هتكلمك تاني.. بس خلاص عديها المرادي… واطلع يلا غير هدومك.. 
جاك: ماشي.. بس دا اخر تحذير للبت دي.. 
جاكي: بت ف عينك.. 
هند: اسكتي بقاا هيموتك والله.. 
“سابني وطلع مع فيروز وانا ببص كدا لقيت محمد واقف وحاطط ايده ف جيبه وساكت”
جاكي: اي دا انت هنا من امتي.. وبعدين لما انت هنا، مش تدافع عني! 
محمد:”بزعل”.. اي اللي كان بيحصل دا! 
جاكي: هو اللي انسان مهزء وغلط فيا وانا كنت جايه اشكره.. اسكتله يعني! 
محمد:”بزعل”.. لا.. اقعدوا رشوا ع بعض مايه.. 
“وسابني ومشي.. ودا ماله دا كمان”
هند: يلا ياجاكي تعالي غيري هدومك عشان متبرديش.. 
جاكي: ماشي جايه.. 
“طلعت غيرت ونزلت”
جاكي: هو محمد فين! 
سما: محمد خرج.. 
جاكي: ماشي.. ممكن تعملي حسابي ف شاي معاكي! 
سما: عينيا.. 
جاكي: صحيح الواد ابو وجه معزه دا فين! 
ـ انا هنا….. 
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!