Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم حسناء رمضان

جاكي: “بخوف”.. انتوا مين! 
ـ اخيرا صحيتي ياقمر.. كنا مستنيينك.. 
جاكي: انتوا مين وعايزين مني اي! 
ـ احنا كل خير.. انما عايزين منك اي دي بقاا هتعرفيها دلوقتي.. 
جاكي:” بعياط”.. ابعدوا عني… اعاااااا… ساعدووووني.. 
“راح كتم صوتي…”
ـ انتي شكلك هتتعبينا معاكي.. 
“راح طلع مطواه من جيبه..”
ـ لو سمعت صوتك هشوهلك وشك القمر دا.. مفهوم! 
هزيت راسي وانا بعيط.. 
ـ امسكي اكل اهو.. كلي وشويه وهنرجعلك.. 
جاكي: انا مش عايزه حاجه.. مشوني من هنا.. 
ـ نمشيكي ازاي.. دانتي متوصي عليكي قووي.. 
جاكي: “بعياط”.. حرام عليكوا.. انا عملتلكوا اي! 
ـ لا لا بلاش الدموع دي… وفريها لبعد شويه عشان هتحتاجيها.. 
جاكي: طب ابويا فين! 
ـ” بضحك”.. ابوكي!.. انتي لسه بتقولي عليه ابوكي!.. انتي لو تعرفي طلب مننا اي مش هتقولي كدا تاني.. 
جاكي: “بوجع”.. طلب اي! 
ـ نضربك.. ايوا نضربك لحد مانبوظ وشك دا وتتعلمي الادب.. 
جاكي: طب ليه! 
ـ معرفش.. سمعته بيقول للباشا انك سبب ف حاجات كتير وحشه حصلتله وكمان عرضتيه للاهانه عشان كدا جابك هنا… وع فكره طلب مننا كمان لا نخليكي تاكلي ولا تشربي.. بس الباشا قال لا.. 
دموعي كانت نازله لوحدها ومعنديش طاقه اتكلم… 
ـ كلي بقاا واخلصي عشان مش فاضيين للدلع دا.. 
سابوني وطلعوا وانا فضلت اعيط وادعي ربنا يطلعني من اللي انا فيه دا.. 
شويه ودخلوا.. 
…………. 
محمود: سيبهالي انا وانا هتصرف معاها.. 
بابا: لا.. دي عنيده ومش هتسمع الكلام.. لازم انا اجي عشان اعلمها الادب شويه.. 
محمود: صدقني مش مستاهله… دا غير انك عكيت الدنيا لما قولتلها اننا منعرفش مكان امها.. دلوقتي هتعند اكتر ومش هترضى تسمع الكلام.. خليك انت هنا وانا هروحلها.. 
بابا: ماشي.. اهي عندك اعمل اللي انت عايزه.. المهم انا عايز الوصل بقاا.. 
محمود: لما نكتب الكتاب الاول واتاكد انها بقت بتاعتي.. 
بابا: طب يارب نخلص.. 
…………. 
ف الفيلا.. 
جاك رجع ولقى الكل صاحيين… 
جاك: صباح الخير.. 
الكل:……. 
جاك: اي مش سامعين! 
فيروز: “بصوت خافت”.. صباح النور.. 
جاك: مالكوا في اي!.. 
نور: مش عارف في اي! 
جاك: لا مش عارف.. 
نور: في ان محدش فينا نام من امبارح.. وكلنا هنموت من القلق عليها.. انت كنت فين كل دا! 
جاك: كنت ف الشغل.. وبعدين عشان اي دا كله!.. هي راحت معاهم برضاها.. مش هيحصل حاجه يعني.. 
محمد: مش هيحصل حاجه!! 
جاك: ايوا… هيتجوزوا وبعد كدا هيوديها عند امها.. وخلص الحوار ع كدا.. 
فيروز: انت صدقت المسرحيه اللي عملها!!… دا كداب.. وانا متأكده انه هيعمل فيها حاجه.. 
جاك: والله بقاا ابوها وهو حر.. احنا مالنا.. 
هند: لي كدا!.. لي بتكرهها كدا! هي عملتلك اي! 
جاك: بكرهها!!!.. مش بكرهها ولا حاجه.. 
هند: امال بتتكلم ببرود كدا ليه! 
جاك: انا عملت اللي عليا وقولتلها متروحش وانا هساعدها.. وهي رفضت.. 
هند: عشان عاجزه.. حط نفسك مكانها.. وانا نفسي لو مكانها كنت هضحي بنفسي ف سبيل اني الاقي امي اللي بقالي سنين محرومه منها.. هي مغلطتش.. 
جاك: طيب.. والمطلوب.. 
فيروز: مش مطلوب منك حاجه يابني.. انت طول عمرك قاسي كدا.. معندكش قلب.. وانا اللي قولت خلاص، دا فك وبقاا بيهزر ويضحك.. طلعت غلطانه.. هتفضل طول عمرك جاحد.. روح شوف مصالحك يالا.. 
جاك: “بصدمه”……… 
سابهم وطلع اوضته وهو متعصب وعنيه بتطق شرار.. 
عمو احمد: السلام عليكم.. 
فيروز: وعليكم السلام.. تعالى اما احطلك تاكل.. 
عمو احمد: وهو حد ليه نفس للاكل يافيروز! 
فيروز: مين سمعك.. داحنا منمناش حتى.. 
هند:” بعياط”.. بابا اعمل حاجه.. ارجوك حاول ترجعها.. 
عمو احمد: مفيش ف ايدي حاجه اعملها يابنتي.. دي بنته واخدها.. 
هند: يابابا انا خايفه عليها.. وحاسه انهم هيعملوا فيها حاجه.. 
عمو احمد: روحت للراجل بنفسي عشان اديله الفلوس ورفض.. 
فيروز: ورفض لي!.. مش كانوا عايزين فلوس! 
عمو احمد: طلعت كل دي مسرحيه عاملينها عشان ياخدوها هي.. هما مش عايزين فلوس.. 
فيروز: وابوها عارف! 
عمو احمد: لا… هو ضحى بيها ع اساس انهم هيحبسوه.. بس هما مش ف دماغهم فلوس اصلا.. 
فيروز: حسبي الله ونعم الوكيل.. ربنا ينتقم منهم يارب.. 
نور: طب حد يدور عليها طيب.. 
عمو احمد: بعتلهم ناس القاهره.. وملقوش حد هناك.. وخليت رجاله يروحوا بيت الراجل دا.. وبردو ملقوهاش.. الله اعلم ودوها فين بقاا.. 
فيروز: يالهوي.. يالهوي ياحمد… اكيد عملوا فيها حاجه.. منهم لله.. ربنا ياخدهم كلهم.. انت هتفضل ساكت كدا! 
عمو احمد: قوليلي ف ايدي اي اعمله.. 
محمد: انا هدور عليها.. ومش هرجع غير بيها.. 
عمو احمد: مفيش فايده يابني.. 
محمد: لا في.. مانا مش هقعد ف البيت كدا ومعرفش بيحصلها اي.. 
سابهم وخرج… 
………….. 
ـ بردو مكلتيش.. 
جاكي:…… 
ـ بكلمك.. ردي.. 
جاكي:…… 
ـ ااه.. انتي عنيده زي ماقالوا.. 
جاكي: عايز اي! 
ـ مانتي بتتكلمي اهو… مكلتيش لي! 
جاكي: ملكش دعوه.. 
ـ “بضحك”.. اي دا اي دا.. دانت احلويت وبقيت ترد ياقمر كمان.. 
جاكي: اوعى ايدك.. ايوا برد… 
بصوا لبعض وابتسموا.. 
ـ مش لايق عليكي القسوه ياقمر.. انتي كيوت قووي.. مينفعش تتعصبي كدا.. 
جاكي: احترم نفسك.. واتفضلوا اطلعوا بره.. 
ـ لا احنا مينفعش نطلع.. داحنا جايين هنا مخصوص عشانك.. 
بدأ يقرب مني ويبصلي بنظرات مش كويسه.. 
جاكي: ابعد عني يابتاع انت.. لو مبعدتش هصوت والم عليك الناس.. 
ـ صوتي.. اعملي اللي انتي عايزاه.. محدش هنا.. 
جاكي: انت فاكرني هخاف منك!.. 
ـ”بضحك”.. قلبك قوي كدا ليه ياقموره!.. دانتي كنتي مرعوبه اول مادخلنا.. 
جاكي: كنت.. دلوقتي مش خايفه من حد.. معنديش حاجه اخسرها.. 
ـ لا في.. عندك حاجه بس مش هتبقى موجوده دلوقتي.. 
قرب مني جامد ولسه هيلمسني… 
ـ انت بتعمل اي! 
لف لقى محمود.. 
مشي عليه ومسكه من الهدوم.. 
محمود: انت متخلف!.. اي اللي انت بتعمله دا! 
ـ ا ا حضرتك باباها قال نعلمها الادب وو… 
محمود: وانت كدا بتعلمها الادب!.. اطلع بره انت والاغبيه دول وحسابكوا معايا بعدين.. 
طلعوا وهو قربلي.. 
محمود: انا اسف ع اللي حصل.. انا مطلبتش منهم كدا.. 
جاكي: انت عايز مني اي! 
محمود: عايزك.. 
جاكي: وانا مش عايزاك.. 
محمود: مش مهم.. مسيرك هتحبيني قريب.. ولو محبتنيش بمزاجك، هتحبيني غصب عنك.. 
جاكي: دا بُعدك.. 
محمود: مش خايفه يعني!.. 
جاكي: لا مش خايفه.. 
 راح فكلي الطرحه وانا قعدت اصوت راح حاطط حاجه ع بوقي… 
فك الطرحه وقعد يلعب ف شعري وانا كنت بعيط وحاسه اني بموت.. 
محمود: تعرفي انك حلوه بشعرك… اول مره اشوف جمال كدا.. مغلطتش لما قولت انك بتاعتي.. 
اي ساكته ليه.. 
جاكي:….. 
محمود: ااه صح.. نسيت.. 
شال اللي ع بوقي.. 
جاكي: اتفووو عليكي ياحيوان.. بتستقوى عليا عشان لوحدي! 
محمود: مكنتش ناوي اعمل كدا.. بس انتي عنيده ومش بتسمعي الكلام.. 
جاكي: انا بكرهك.. ومستحيل هحب حد وسخ زيك.. اتفوو عليك.. 
ضربني بالقلم وقعد يقطعلي ف هدومي وانا اصوت… 
جاكي: اعاااا.. الحقونيي.. ابعد عني ياحيوان.. انت فاكر نفسك راجل!.. 
محمود: تمام.. هبعد عنك.. بس صدقيني هخليكي انتي اللي تطلبي مني دا.. 
جاكي: هييجي.. 
محمود: هو مين! 
جاكي: جاك.. هييجي.. ومش هيرحمك.. 
محمود: “بضحك”.. لا كدا يبقاا في حاجه بقاا.. واثقه فيه كدا ليه! 
جاكي: عشان هو راجل.. مش زيك.. 
محمود: طب انا مستني.. وهنشوف مين الراجل.. بس صدقيني لو جه هنا مش هيشوف الشمس تاني.. 
جاكي: حسبي الله فيك يااخي.. انت شيطان.. مش كفايه اللي عملته زمان.. 
محمود: اي دا!.. انتي لسه فاكره! 
جاكي: ولا يمكن هنسى.. وكنت مستنيه اليوم اللي هاخد فيه حقي منك.. 
محمود: “بضحك”.. ومجاش.. جه اليوم اللي بقيتي فيه بين ايديا.. 
هو انتي ليه مش مصدقه اني بحبك بجد! 
جاكي: انت متعرفش حب.. انت انسان وسخ وزباله ومعندكش قلب عشان تحب بيه.. متخيل اني ممكن احبك!.. ع اي ياحسره.. ع وساختك! 
بصلي بغضب وفضل يضربني ووشي اتخرشم وجاب دم وانا مقهوره من العياط.. 
جاكي: اضربني زي مانت عايز.. طلاما ابويا بنفسه اللي سمح بكدا.. بس صدقني جاك هييجي.. هييجي وهياخدني من هنا… 
محمود: ماشي.. انا مستنيه بره.. اول ماييجي نادي عليا.. باي ياقمر.. 
سابني وطلع وانا كملت عياط…. 
بعد شويه بدات افوق وبصيت كدا لقيت في موبيل ع الارض.. تقريبا وقع من حد فيهم.. 
فضلت ازحف ع الارض وانا بتألم لحد ماوصلتله ولسه بمسكه لقيت الباب فتح روحت خبيته ورايا.. 
ـ بتعملي اي!.. 
جاكي: مبعملش.. 
ـ هو خرشمك كدا لي! 
جاكي:….. 
ـ طب لو احتاجتي حاجه ابقي نادي عليا انا بره ياقمر.. 
طلع وقفل الباب.. 
وانا فضلت احاول امسك الموبيل عشان ايدي كانت مربوطه.. 
جاكي: طب انا دلوقتي مش فاكره اي ارقام… ياربي… هعمل اي دلوقتي.. 
فضلت افكر لحد مافتكرت رقم محمد.. كتبته ورنيت.. 
مردش.. 
جاكي: يوووه افتح بقااا.. 
رنيت تاني وقعد شويه لحد مافتح.. 
محمد: الو.. 
جاكي: “بصوت خافت”.. ايوا يامحمد.. انا جاكي.. 
محمد:” بخوف”.. جاكي!.. انتي فين.. 
جاك: في اي! 
محمد: جاكي ع التليفون.. 
جاك: اديهاني بسرعه.. 
جاك: الو جاكي انتي معايا!… 
جاكي: “بعياط”.. جاك الحقني بسرعه ابوس ايدك.. هيموتوني.. 
جاك: اهدي اهدي.. محدش فيهم هيقدر يقربلك.. قوليلي انتي فين! 
جاكي: معرفش.. تعالى خدني انا خايفه قووي.. 
جاك: اوعي تخافي.. خليكي جامده ومتخليش حد فيهم يقربلك…. حاولي توصفيلي المكان طيب.. 
بدات اوصفله المكان وفجأه … 
ـ انتي بتعملي اي!
…… 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!