Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم حسناء رمضان

محمود: انت مين ياجدع انت! 
ـ انا اللي هياخد روحك.. 
بدأوا يضربوا ف بعض وانا سامعه صوتهم من جوا.. 
شويه وبعدين لقيته دخل بسرعه… 
ـ انتي كويسه! 
جاكي: انت مين! 
ـ مش مهم.. المهم يلا بسرعه قبل مايفوقوا.. 
جاكي: هتوديني ع فين! 
ـ ياست متخافيش انا هطلعك من هنا.. 
قعد يفك فيا ومسك ايدي عشان نطلع.. وانا شديتها وبعدت عنه
ـ اي! 
جاكي: “بخوف” لا انا معرفكش.. مش ممكن تكون حد منهم
ـ مش وقته… تعالي معايا بسرعه وانا هفهمك كل حاجه بس امشي قبل ماحد ييجي.. 
بصيت ع هدومي وسكت.. 
ـ ااه طيب خدي.. 
قلع الجاكيت ولبسهولي.. 
“طلعت معاه ولقيتهم كلهم ع الارض وملقتش حد بره… فضلنا نجري مسافه كبيره لحد ماوصلنا لعربيه.. 
ـ اركبي بسرعه.. 
بصيتله بتردد.. 
ـ متخافيش.. مش هعملك حاجه.. 
ركبت وطلع بسرعه… فضلنا ماشيين لحد مابعدنا عن المكان.. 
ركن العربيه ع جنب وبصلي… 
ـ هاا.. قوليلي بقاا! 
جاكي:”بدموع” اقولك اي! 
ـ هما كانوا خاطفينك! 
جاكي: ايوا.. بس انت مين! 
ـ اعتبريني فاعل خير ياست
جاكي: عرفت مكاني منين! 
ـ اسالتك كتيره.. نروح المستشفى الاول وبعد كدا هفهمك.. 
جاكي: لا لا.. انا عايزة اروح.. 
ـ متخافيش مش هاكلك.. هوديكي المستشفى عشان الجروح دي وبعدين هوديكي البيت… 
انتي عارفه العنوان! 
جاكي: هاا.. 
ـ العنوان
جاكي: لا
ـ امال هروحك ازاي.. وبعدين هو في حد مش عارف عنوان بيته! 
جاكي: ماهوو…. 
ـ خلاص مش مهم.. نروح نعالج الحاجات دي وبعدين نتصرف.. 
………… 
محمد: هاا وصلت لحاجه! 
سيف: ايوا قدرت احدد المكان اللي المكالمه طلعت منه.. 
جاك: طب كويس.. فين.. 
سيف: المكان هو ******
جاك: تعرف المكان دا يامحمد!.. 
محمد: ايوا بس دا بعيد قوي عن هنا.. 
جاك: مش مهم.. يلا بسرعه.. 
………… 
فيروز: “بقلق” رني عليه تاني ياهند.. 
هند: مانا لسه رانه عليه.. استني شويه عشان منشغلوش.. 
فيروز: قلبي مش مرتاح.. حاسه فيها حاجه.. 
نور: متقلقنيش والنبي يافيروز.. انا عماله اطمن نفسي.. 
هند: تفائلوا ياجماعه.. خير ان شاء الله.. 
……… 
ـ انزلي… اي دا انتي نمتي!.. 
يااستاذه!.. فوقي!.. 
كان مغمى عليا ومش حاسه بحاجه راح شالني ودخلني المستشفى.. 
الكل كان بيبصلنا باستغراب.. 
الممرضه: اتفضل هاتها هنا يافندم.. 
دخلني الاوضه وحطني ع السرير.. 
الدكتور: هي مالها المدام.. 
ـ معرفش هي تقريبا اغمى اعليها.. 
الدكتور: والجروح اللي ف وشها دي! 
ـ “بعصبيه”.. ممكن حضرتك تشوف شغلك وبعد كدا نشوف الاسئله دي! 
عدى شوية وقت وفوقت.. 
جاكي:” بخضه”.. انا فين! 
ـ متخافيش.. انتي ف المستشفى… 
مسكت راسي عشان كنت حاسه انها هتتفرتك.. ملقتش حاجه ع شعري.. روحت خبيته بايدي بسرعه.. 
ـ هو انتي محجبه! 
جاكي: احم ايوا.. 
ـ طب خليكي هنا وهرجعلك دلوقتي.. 
خرج والممرضه دخلت.. 
الممرضه: انتي كويسه دلوقتي! 
جاكي: ايوا تمام
الممرضه: طب حضرتك فين الاستاذ اللي كان معاكي عشان الدكتور عايزه! 
جاكي: خرج وجاي دلوقتي.. 
الممرضه: طب تمام.. عن اذنك.. 
خرجت وانا قعدت اعيط واغطي نفسي ومش عارفه هروح فين! 
شويه والباب خبط.. 
جاكي: اتفضل.. 
ـ في حاجه! 
جاكي: لا لا مفيش.. 
ـ طب اتفضلي حجاب اهو
كان بيكلمني وهو باصص ف الارض لحد ماحطيته ع شعري… 
جاكي: متشكره.. 
ـ بقيتي كويسه دلوقتي! 
جاكي: ايوا.. 
ـ طب افتكرتي العنوان عشان اروحك! 
جاكي: هو الحقيقه انا.. 
ـ انتي اي! 
دموعي نزلت.. 
جاكي: انا معنديش مكان اروحه.. 
ـ يعني اي!.. فين والدك او والدتك! 
جاكي: معنديش
ـ احم انا اسف.. طب ممكن تبطلي عياط.. 
جاكي: انا عايزه امشي.. 
ـ طب هتروحي فين! 
جاكي: معرفش… 
ـ طب قبل ماتتخطفي كنتي قاعده فين! 
جاكي: “عياط”….. 
ـ لو سمحت يااستاذ.. 
ـ نعم! 
الممرضه: الدكتور عايز حضرتك.. 
ـ حاضر.. 
ـ بعد اذنك هشوفه عايز اي وهرجعلك.. 
سابني وخرج.. 
جاكي:”بعدم وعي”.. انا لازم امشي.. انا هروح ادور ع امي.. ايوا انا مش عندي غيرها.. 
لبست الجاكيت كويس وحطيت الطرحه وخرجت وانا مش حاسه اي اللي بيحصل.. فضلت الف ف المستشفى لحد مالقيت الباب وطلعت بره ف الجنينه وقعدت انادي عليها بصوت عالي وانا بعيط.. 
جاكي: ماما.. ماما انتي فين! 
ماما انتي فين انا هجيلك.. مش هسيبك تاني والله.. انا اسفه.. بس تعالي خديني.. الناس هتضربني.. تعالي والنبي.. مامااا.. 
فضلت اكلم نفسي كدا لحد ماتعبت وانا بجري وقعدت تحت شجره وضميت رجلي وفضلت اعيط واكلم نفسي… 
…………… 
جاك: يلا بسرعه.. 
نزلوا ودخلوا جري بس ملاقوش حد.. فضلوا يدوروا ف المكان وملقوش غير الرجاله اللي كانت بره، كانوا مرميين ع الارض.. 
محمد: اتأخرنا.. 
جاك: “بغضب”.. اي الزفت دا.. 
محمد: هنعمل اي دلوقتي! 
جاك: اكيد هيكونوا لسه قريبين من هنا.. هندور عليهم.. 
محمد: طب يلا بسرعه.. 
ركبوا العربيه وقعدوا يلفوا ويدوروا…. 
……….. 
فيروز: رني بقاا يابنتي اي كل دا؟ 
هند: خلاص هرن اهو.. 
هند: الو جاك.. 
جاك:” بعصبيه”.. عايزه اي! 
هند: عملتوا اي! 
جاك: معملناش.. وصلنا وملقيناش حد.. 
هند: ايه!.. يعني اي! 
جاك: يعني الله اعلم هي فين… اقفلي بقاا ومترنيش تاني.. 
فيروز: في اي! 
هند: “بعياط”.. راحوا المكان اللي كانت فيه وملقوهاش.. 
فيروز: يعني اي!.. يعني البت ضاعت! 
هند: تقدري تقولي كدا.. 
………… 
ـ انتي هنا وانا قالب عليكي الدنيا!.. 
رفعت وشي لقيته هو.. 
جاكي: هاا
ـ  اي اللي جابك هنا!.. 
جاكي:”بعدم وعي”.. بدور ع امي.. 
ـ امك!!.. هي فين! 
جاكي: مش عارفه.. 
ـ طب ممكن تقومي معايا عشان انتي تبعانه! 
جاكي: لا لا امي عايزاني.. سيبني يعم 
سيبته وقومت وانا بلف حواليا… 
ـ استني بس انتي رايحه فين!.. 
جاكي: “بعياط”.. معرفش.. انا عايزه امي.. 
ـ طب خلاص.. تعالي معايا وندور عليها بالعربيه.. 
جاكي: هتدور معايا! 
ـ ايوا طبعا بس تعالي معايا.. 
مشيت معاه ووصلنا للعربيه ووقتها اغمى عليا تاني.. 
ركبني العربيه وفضل يفوق فيا… 
ـ ياشيخه وقعتي قلبي.. 
جاكي: اااه دماغي… 
ـ اتفضلي مايه.. 
جاكي: هو اي اللي حصل.. 
ـ اغمى عليكي تاني.. 
ممكن تهدي شويه بقاا عشان هتتعبي اكتر!.. 
جاكي: احم.. شكرا ع كدا.. انا بس عايزه امشي.. 
ـ طب هوديكي فين! 
جاكي: لا شكرا انا هروح لوحدي.. 
ـ لوحدك اي!.. انتي مش قولتي مش عارفه العنوان!
جاكي: متشغلش بالك انا هتصرف.. 
كنت ماسكه دماغي وحاسه ان الدنيا بتلف بيا.. 
ـ استني بس لو سمحتي.. لو نزلتي هتتعبي تاني والله.. 
طب انتي اكيد مأكلتيش، نروح ناكل وبعد كدا نشوف هنعمل اي
جاكي: لا شكرا.. مش عايزة حاجه.. 
ـ مانتي بتقولي مفيش مكان تروحيه.. تعالي معايا البيت.. 
جاكي: نعم!!!! 
ـ مش قصدي والله اهدي… انا هوديكي عند والدتي وهي هتهتم بيكي.. 
جاكي: لا شكرا مش عايزه.. 
سيبته ونزلت وفضلت ماشيه ومش عارفه اروح فين بمنظري دا ولا بهدومي المقطعه دي.. 
شويه وطلع عليا شابين… 
ـ الجميل ماشي لوحده لي! 
ـ طب نمشي معاه احنا طيب.. 
جاكي: انت مالك انت وهو.. 
ـ مالنا ازاي بس!.. مش حرام القمر دا يمشي لوحده كدا.. 
جاكي: ابعدوا عني بدل ما اصوت والم عليكوا الناس.. 
ـ ههه صوتي.. انتي مش شايفه هدومك!… يعني احنا مش اول ناس.. 
ـ اخرس ياوسخ انت وهو.. 
بصيت لقيته هو… 
ـ وانت مين بقاا! 
ـ اتكل ع الله ياحلو بدل مااعرفك انا مين.. 
ـ ولو ممشتش.. 
ـ امشيك اناا.. 
فضل يضربه والناس اتلمت وانا قعدت ع جنب وحطيت ايدي ع ودني… 
شويه وجه.. 
ـ ممكن تقومي معايا بقاا؟ 
هزيت راسي وقلتله لا.. 
ـ يعني انتي عاجبك اللي بيحصل دا!.. لو مقومتيش معايا هيحصل كدا تاني.. 
قومي.. لو سمحتي.. 
قومت معاه وركبنا العربيه ومشينا… 
……… 
جاك: يلا يامحمد.. 
محمد: لا مش هروح.. انا هدور عليها. 
جاك: مفيش فايده.. مش هنلاقيها.. اكيد خدوها مكان بعيد.. 
محمد: قولتلك مش همشي.. عايز تمشي انت اتفضل.. 
جاك: تعالى نروح وهناك نفكر هنعمل اي.. 
محمد: اكيد عملوا فيها حاجه.. 
جاك: لا اكيد محصلش حاجه.. تعالى بس خلينا نمشي.. 
ركبوا ورجعوا… 
فيروز: هاه عملتوا اي! 
محمد: معملناش.. 
هند: ملقتوهاش بردو! 
جاك: لا.. 
نور: يعني كدا خلاص! 
جاك: معرفش.. احنا عرفنا المكان اللي كانت فيه وروحنا وملقيناش حد.. 
فيروز: البت ضاعت.. خلاص ع كدا.. انا غلطانه اني سيبتها تمشي من الاول.. 
جاك: اهدي يافيروز انتي ملكيش دعوه…انا هحاول ارجعها.. 
عمو احمد: هند خدي امك جوا وانتوا اطلعوا ع اوضكوا.. 
………….. 
ـ وصلنا… 
جاكي: “بتوتر”.. لا لا
ـ متخافيش.. طب ياست لو طلعتي وملقيتيش حد ابقي امشي.. 
جاكي:……. 
ـ ثقي فيا.. والله والدتي فوق… 
” طلعت معاه وانا مرعوبه ومش فاهمه حاجه”… 
خبط ع الباب وشويه والباب فتح…. 
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد