Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حسناء رمضان

ستبقى دائماً شيئاً مُختلف عنْ الجَميع????????
جاك: نعم!
جاكي:”بتوتر”.. ا ا عامل اي! 
جاك:  كويس.. 
جاكي:  جبتلك اكل.. 
جاك:  شكرا مش عايز… 
كان لسه هيقفل الباب وانا فتحته.. 
جاكي:  استنى بس.. انت مكلتش من الصبح.. 
جاك:  هو انتي مبتفهميش.. قولت مش عايز… 
جاكي: طب انا عايزه اشوف اوضتك.. 
جاك:  اي!.. انتي هبله! 
جاكي:  اوعى بس كدا.. 
زقيته بعيد ودخلت.. 
جاكي: اوضتك حلوه.. 
جاك:  انتي عبيطه!… اتفضلي اطلعي بره عشان متزعليش مني.. 
جاكي: زعلني.. 
جاك:  بقولك اي!.. انا مش فايق لحواراتك دي.. 
جاكي: طب اتفضل الاكل وانا هخرج.. 
جاك:  مش عايز قولت… واطلعي يلا عشان انا مش طايقك اصلا
جاكي: اي دا اي دا… مالك يعم انت… لا بقولك اي انا
…. 
لسه مكملتش كلامي راح قاطعني… 
جاك: “بحده”.. اسمعي… انا عندي صداع هيطير نفوخي.. ف اتفضلي من سكات اطلعي بره بدل مااطلع روحك.. تمام! 
جاكي:  ” بخوف”… مالك يابا متعصب كدا ليه… احسن يطقلك عرق ولا حاجه.. لا انت لسه صغير واحنا عايزينك يعني.. 
جاك:  جاكي!!… اطلعي بره.. 
راح عند الباب وفتحه… 
جاك:  سمعتي! 
جاكي:  لا.. مش طالعه وادي قعده بقااا.. 
حطيت الاكل وقعدت قدامه ع السرير… 
راح قفل الباب بقوه ورجع هو ع وشه غضب الدنيا كلها… 
بلعت ريقي واتشاهدت… 
جاك: هو انتي مش خايفه ع نفسك! 
جاكي: “بخوف” لي! 
جاك: هو انتي ليه مبتسمعيش الكلام!.. انا كلامي بقوله مره واحده.. 
جاكي:  ماهو ماهو انت.. 
جاك: انتي مالك بيا اصلا… مهتمه لي اذا كنت كلت ولا لا.. لاخر مره بقولك اطلعي بره.. 
جاكي: مش انت انقدتني قبل كدا.. اعتبر دا رد الجميل
جاك: بس انا معملتش حاجه.. الواد الملزق بتاعك دا هو اللي عمل.. 
جاكي: ااه قصدك الواد الحلو ابو عضلات دا!.. مانت حاولت بردو.. 
جاك: الواد اي!! 
جاكي:”بخوف”.. ابو عضلات.. 
جاك: مش هتتلمي يعني !..هو انا قولت اي!!
جاكي:  اي دا في اي… لا بقولك اي متفتكرش اني سهله وهتعرف تزعقلي براحتك كدا.. 
جاك: بسسس… اسكتي… صوتك عالي لي! 
جاكي: مانت اللي عصبتني.. واتفضل اقعد كل يلا.. 
جاك: والله!… طب مش واكل.. “ربع ايده”.. 
جاكي: لا هتاكل ياجاك.. 
جاك:  اجبريني… يلا وريني هتعملي اي! 
جاكي:  طب اديني قاعده بقاا… انا كدا كدا مفيش ورايا حاجه… خلينا قاعدين كدا للصبح.. 
فضل باصصلي شويه بنظرات غريبه وهو ساكت.. 
جاكي: انا عارفه ان جمالي لا يُقاوم وكل حاجه.. بس مش للدرجه يعني
جاك:  جمال اي يابتاعه انتي!.. اطلعي بره بقولك
جاكي: تؤ تؤ.. مش هطلع.. 
جاك:  انا مش عارف انا صابر عليكي لي! 
فجأه موبايلي رن… بصيت ع الفون وبعدين بصيت ع جاك 
راح بصلي ورفع حاجبه.. 
جاك:  هتردي! 
جاكي: طب انا مضطره امشي بقاا عشان الوقت اتاخر.. 
جاك: اقفي يابت انتي… ردي يلا.. 
جاكي: انت مش كنت عايزني امشي!.. اديني ماشيه اهو.. 
جاك: اديني الموبيل دا.. 
جاكي: لا طبعا.. 
راح خطفه من ايدي.. 
جاكي:  انت اتجننت… هات الموبيل يلااا
جاك: ادم… اممم.. طب مسمعش صوتك بقاا
جاكي:  اياك ترد انا بقولك اهو.. 
جاك: اخرسي خالص… 
فتح عليه… 
جاك: الو
ادم:…. 
جاك: طب كويس انك فاكرني والله.. ايوا انا جاك.. 
ادم:….. 
جاك: الله يسلمك.. 
ادم:……. 
جاك: لا جاكي نايمه.. 
جاكي”بصوت خافت”… ولااا هي مين اللي نايمه!.. هات الفون يعم.. 
جاك: اشششش… حاضر هقولها انك اتصلت تطمن عليها.. واحنا الصراحه شاكرين افضالك جدا بس بلاش تتعب نفسك يعني هي بقت كويسه… 
ادم:…… 
جاك:  مع السلامه.. 
قفل وبص لقاني متنحاله… 
جاك: نعم! 
جاكي: انت مجنون صح! 
جاك: برافو عليكي.. عرفتيها لوحدك! 
جاكي:  انت اهبل!.. ترد عليه ليه يابتاع انت… وبعدين مين دي اللي نايمه.. انت مالك اصلا.. 
جاك: صوتك لو علي تاني.. هقطعلك لسانك.. وبعدين خلاص بقااا مش حوار هو.. هو استحلى الموضوع وكل شويه هيرن! 
جاكي:  وانت مالك بقاا! 
جاك: بت انتي.. اتلمي بدل والله اكسر دماغك.. وبعدين خلاص بقاا بطلي سهوكه مع الواد دا.. 
جاكي: سهوكه!!!… قصدك ان انا مسهوكه يعني! 
جاك: ايوا.. وبعدين انا مش فاهم انتوا لسه بتتكلموا ليه لحد دلوقتي! 
جاكي: صاحبي وبيتطمن عليا.. انت اي دخلك انت! 
جاك: اي! 
جاكي: صاحبي
جاك: اول واخر مره اسمع الكلمه دي… مفهوم! 
جاكي: طب صاحبي صاحبي صاحبي صاحبي… وريني هتعمل اي! 
جاك: يابنتي هتندمي والله… 
راح فونه رن… بص فيه وبعدين بصلي.. 
جاك: طب.. اتفضلي اتفضلي بقااا اطلعي بره.. 
جاكي:… ااه.. الحكايه شكلها فيها مزه… طب مش طالعه
جاك: ملكيش دعوه.. يلا اطلعي.. 
روحت خطفت منه الفون وطلعت اجري… 
جاك: بت.. لو رديتي والله العظيم هزعلك.. 
روحت فتحت… 
مايا: ايوا يابيبي.. انت فين! 
جاكي: بيبي!!!!! 
مايا: اي دا انتي مين! 
جاكي: انتي اللي مين! 
مايا: انا مايا.. وبعدين هو مش دا فون جاك! 
جاك: جاكي هاتي الفون واتلمي.. 
جاكي: انت تخرس خالص.. وانتي ياختي.. عايزه اي منه.. 
مايا: وانتي مالك… انتي اللي مين.. 
جاكي: جاتك مله… ماتقولي انتي مين.. 
مايا: “بدلع”.. انا صاحبته.. عندك اعتراض.. 
جاكي: صاحبتتتته.. ايوا ياختي عندي اعتراض.. احنا هنا مش بنحب السهوكه.. 
مايا: وانتي مالك انتي كنتي مراته ولا حاجه! 
جاكي: اعتبريني مراته ياختي… وبعدين لو بينكوا شغل، هيكون ف الشركه مش ع الفون ياختي.. دا غير ان الكلام يكون بادب مش بسهوكه كدا… 
مايا: اديني جاك بس وبطلي رغي.. 
جاكي:”بغضب”.. اي يابت البجاحه دي… لا مش هتاخدي 
جاك.. ياخدك ربنا ان شاء الله.. وبعدين انا عارفه الشغل دا كويس.. بتتسهوكي عليه كدا عشان توقعيه.. بس دا بُعدك ياختي.. 
مايا: هو انتي هبله!.. هو كدا كدا واقع.. مش محتاجه اعمل حاجه.. يلا اديني جوجتي بسرعه
جاكي: جوجتك!!!!… جوجتك اي ياقليلة الادب ياوسخه… ماتحترمي نفسك يابت انتي.. 
مايا: انا مش فاهمه انتي اي اللي مضايقك! 
جاكي: بقولك اي انا اصلا خطيبته… ومترنيش هنا تاني.. ولو رنيتي تاني ههزقك بجد عشان انتي تستاهلي دا… غوري ف داهيه… 
قفلت ف وشها وبصيتله لقيته مربع ايده وواقف مبتسم… 
جاكي:” بعصبيه”.. اييبي… بتضحك ع اي انت… برقص انااا! 
جاك: مين اللي خطيبتي! 
جاكي: لا ياخويا انا قولت كدا بس عشان البت المسهوكه دي.. لكن انت اخر واحد ف العالم ممكن ابقاا خطيبته… جاتك القرف.. وبعدين عاملي فيها راجل.. ومتكلميش دا ومتهزريش مع ادم وبلاش سهوكه… مين اللي بيتسهوك دلوقتي يااستاذ! 
 قرب مني وميل عليا… 
جاك: طب وانتي متعصبه لي دلوقتي! 
جاكي: “بتوتر”.. لا.. مش متعصبه ولا حاجه.. هتعصب لي انا! 
جاك: امال وشك احمر كدا ليه! 
جاكي: ملكش دعوه.. وبعدين اصلا اصلا انت متتكلمش معايا تاني يابتاع البنات انت.. وبعدين مش لاقي غير واحده اسمها مايا.. دا حتى باين من اسمها.. 
جاك: احسن من ادم بتاعك دا.. 
جاكي: ع الاقل ادم محترم.. مش مسهوك.. وبعدين اي جوجتي دي!.. انت ازاي تقبل انها تقولك الخرا دا
جاك: “بابتسامه”.. هي حره.. هي بالذات حره.. تقول اللي هي عايزاه.. 
جاكي: والله!… طب اياك بعد كدا تقولي متكلميش ادم تاني.. 
جاك: ايوا مش هتكلميه.. ووطي صوتك دا.. 
جاكي: هكلمه ياجاك.. وهتسهوك معاه.. اي رايك بقاا
جاك: طب ابقي اعمليها… 
جاكي: صاحبي وبحبه وهكلمه.. انت مالك
جاك: صاحبي تاني! 
جاكي: ايون.. وطززز فيك ياجاك.. 
جاك: ايه!.. متتماديش معايا عشان مقلبش عليكي.. 
جاكي: اعمل اللي انت عايزه.. يابتاع مايا.. ودومي اصلا دا قمر وهكلمه كل يوم.. 
جاك: دووومي!!! 
جاكي: اهااا
جاك: مش هتتلمي يعني!
جاكي: تؤ تؤ.. 
فضل يبص حواليه ولقيته راح مسك حزام ف ايده وانا طلعت اجري… 
جاكي: اعااا.. هتعمل اي! 
جاك: هوريكي مين دوومي دا… 
جاكي: لا لا اعااا.. انت اتجننت! 
جاك: هتكلمي الواد دا تاني!! 
جاكي: ايون… 
فضل يلف ورايا وانا بصوت.. 
جاكي: لا لا خلاص.. اعاا.. 
جاك: تعالي هنا بقولك… 
جاكي: لا خلاص بجد.. اعقل بقااا
جاك: ماشي.. لما نشوف هتتلمي ولا لا.. 
خد مني فونه وقعد ع السرير وفضل يقلب فيه.. 
جاكي: اي خايف ع زعلها!.. يابتاع مايا
جاك: مش هتتلمي! 
جاكي: وانا مالي.. وبعدين اطفح بقاا خليني امشي.. 
جاك: انزلي وملكيش دعوه.. 
جاكي: ااه عايزني انزل عشان تكلمها.. اخ ياقليل الادب انت.. 
جاك: انا قليل الادب!.. 
راح قام ورايا وانا لسه هجري راح شدني من الهدوم… 
جاكي: اعااا.. لا خلاص والله.. انا اسفه يعم
فضل يشدني وانا بقاومه لحد ماوقت ع الارض وهو وقع عليا… 
“احيييه.. اي اللي بيحصل دا!!!” 
فضل باصصلي شويه… 
جاكي: احم.. 
جاك:…. 
جاكي: احم احم.. 
جاك: اي! 
جاكي: عايزه اقوم.. 
جاك: “بشرود”.. قومي.. 
جاكي: هقوم ازاي! 
جاك: ااه… اسف.. 
قام وانا قومت نضفت هدومي وانا مكسوفه.. 
جاكي: عيل براس خنزير والله.. 
جاك: انتي تاني! 
جاكي: لا لا خلاص.. 
جاك: اوعي بقاا كدا خليني اكل.. 
جاكي: بقاا حلو الاكل دلوقتي!.. مانا بقالي ساعه بتحايل عليك.. 
جاك: ملكيش دعوه.. 
جاكي: دانتوا صنف خنزير فعلا.. 
جاك: لما احنا صنف خنازير.. بتكلمي الملزق دا لي! 
قعدت ع الكرسي قدامه… 
جاكي: اولا متقولش عليه ملزق… ثانيا هو حد محترم.. مش بتاع مايا.. 
رفع عينه من ع الاكل وبصلي.. 
جاكي: احم.. اني اسف.. 
جاك: انتي عارفه مين مايا دي الاول! 
جاكي: هتكون مين يعني!.. واحده مش محترمه.. انت مشوفتهاش كانت بتتكلم ازاي.. 
جاك: “بخبث”… صاحبتي وبتدلع عليا.. انتي مالك.. 
قعدت اقلده بتريقه.. 
جاكي: صاحبطي بوططدلع عليااا… كانت صحبه مهببه.. 
ابتسم وبص ف الاكل… 
جاك: اعتبر دي غيره… 
جاكي: اي! 
جاك: هووااا
بصيتله بقرف وبعدين بصيت ف فوني.. 
جاك: ناويه تطولي هنا!.. ماتخلصي وتمشي.. 
جاكي: بقولك اي… انت تسكت خالص.. مش كفايه حرقة الدم دي.. 
جاك: انا الصراحه مش شايف اي سبب يحرق دمك.. وبعدين هو مين اداكي حق تقولي ع نفسك خطيبتي يابتاعه انتي.. 
جاكي: ياعم يعني هو انا هبقى خطيبة شاروخان!… اتلهي ف خيبتك.. 
جاك: ولما انا مش شاورخان، غيرانه عليا لي! 
جاكي: وانا هغير عليك لي!.. ماتولع انت وهي..
اتكلمت بهمس… الهي تولعوا بجاز وسخ.. 
جاك: قولتي اي! 
جاكي: مقولتش حاجه.. كمل طفح خليني انزل.. 
جاك: طب بطلي رغي بقاا خليني اعرف اكل… 
كمل اكل وانا قعدت العب ف موبايلي ولقيته بيبصلي ويبتسم من تحت لتحت… 
جاكي: عاجباك ولا حاجه! 
جاك: بصراحه ااه.. 
جاكي: لا ياحلو.. انا مش مايا.. 
جاك: هاهوو.. وانتي تيجي اي ف مايا
جاكي: والله!.. اعترفت بنفسك اهو انك نسوانجي.. انا كنت حاسه من الاول اصلا.. 
جاك: لا مش نسوانجي… الستات هي اللي بتترمي عليا.. 
جاكي: ع اي ياحسره… 
راح رمى شعره لورا.. 
جاك: “بدلع”.. ع جمالي.. 
ضحكت جامد الصراحه.. وهو ابتسم وبص قدامه.. 
جاكي: لا وواثق من نفسك.. 
جاك: اسكتي بقاا.. بتخليني اعمل حاجات توديني ف داهيه.. 
جاكي: ياراجل فك… محدش واخد منها حاجه.. وبعدين ابسط ياعم خليتك ضحكت اهو.. عد الجمايل بقاا.. 
جاك: “بشرود” حتى لو ضحكت.. مفيش حاجه هتتغير
جاكي: اي البؤس دا.. 
جاك: مش بؤس.. دا واقع
جاكي: والواقع ممكن يتغير بإيمانك بالله.. 
جاك: مفيش حاجه ممكن تتغير.. 
جاكي: بص انا مليش اني اتدخل.. بس حقيقي مهما كان جرحك.. مسيره هيلم مع الوقت.. وهتنسى كل حاجه.. 
بصلي شويه كدا… 
جاك: اا انا خلصت.. خدي الاكل… 
جاكي: طب انت مكلتش كويس.. 
جاك: خدي الاكل وانزلي… 
سابني ووقف ف البلاكونه.. وانا دخلت وراه.. 
جاكي: احم.. 
جاك: عايزه اي! 
جاكي: تحب اعملك شاي ولا قهوه! 
جاك: شكرا.. مش عايز حاجه.. 
جاكي: اعملك قهوه.. واراهنك لو شربت زيها.. 
جاك: هو انتي عايزه اي! 
جاكي: عايزه اطلعك من الحزن دا.. 
جاك: بس انا مش حزين.. 
جاكي: مفيش مرايه هنا! 
جاك: ليه.. 
جاكي: عشان تشوف ملامحك عامله ازاي.. 
جاك: متشغليش بالك بيا.. خليكي ف اللي انتي فيه.. 
جاكي: طب اجيبلك القهوه! 
بصلي واتنهد.. 
جاك: بتعرفي! 
جاكي: عيب عليك يابرنس.. 
جاك: برنس!!… طيب.. هاتي
جاكي: اشطا.. 
سيبته ونزلت اجري… 
فيروز: نازله تجري لي في اي! 
جاكي: لا مفيش.. دانا نازله اعمل قهوه.. 
فيروز: طب جاك قالك اي! 
جاكي: كل ياست الكل وبعمله قهوه كمان اهو.. 
فيروز: فعلا!!.. لا بتهزري.. 
جاكي: والله كل مش مصدقه لي! 
فيروز: ع كدا انتي مش سهله بقاا.. دا محدش بيقدر عليه نهائي.. 
جاكي: ع فكره لو حاولتوا معاه هيهدى عادي خالص.. 
فيروز: والله ابدا.. بنحاول معاه بكل الطرق.. 
جاكي: يبقا انا سحري قوي بقااا.. 
فيروز: “بابتسامه”… الواضح كدا… 
عمو احمد دخل علينا.. 
عمو احمد: ازيك ياجاكي! 
جاكي: الحمد لله ياعمو تمام.. 
عمو احمد: بقيتي احسن دلوقتي! 
جاكي: ااه الحمد لله.. 
عمو احمد: خلي بالك من نفسك يابنتي وخدي دواكي.. 
جاكي: حاضر.. 
عمو احمد: فيروز عايزك.. 
فيروز: حاضر… طلع وهي طلعت وراه وانا خلصت القهوه وطلعت تاني… 
________
نور: ايوا مانا بقولك كدا… 
ـ…….. 
نور: وانت كمان وحشتني اوي.. 
ـ…… 
نور: غصب عني والله مانت عارف.. 
ـ…… 
نور: خلاص نتقابل بكرا.. 
ـ…. 
نور: لا دلوقتي صعب.. الكل هنا.. وبعدين الوقت اتاخر
ـ….. 
نور: لا مش هينفع بجد.. دا غير ان ماما هنا… 
ـ….. 
نور: لا شقه لا.. هنتقابل عادي زي كل مره.. 
ـ…. 
نور: هو انا كل مااقولك شقه لا تقولي مش بتحبيني!.. اي علاقة دا بدا.. 
ـ….. 
نور: لا مانا مقدرش اروح الشقه اناا.. احنا نتقابل عادي.. وبعدين انت عارف انا بحبك قد اي.. 
ـ بتكلمي مين!!!!! 
____________
جاكي: احم.. 
جاك: انتي جيتي! 
جاكي: تؤتؤ.. 
جاك: طب هاتي ياختي.. 
جاكي: دوق وقولي رايك 
جاك: اكيد هتبقى شبهك يعني.. 
جاكي: ايون مانا قمر اصلا.. 
بدا يشرب وسكت شويه.. 
جاكي: اييي
جاك: مين اللي عملها! 
جاكي: اناا.. 
جاك: حلوه.. 
جاكي: طبعا.. 
جاك: معملتيش لنفسك ليه! 
جاكي:  يععععع
جاك: اي دا انتي تفيتي فيها ولا اي! 
جاكي: “بضحك”.. لا طبعا اي القرف دا… انا بس مبحبهاش.. 
جاك: لي دي حلوه.. 
جاكي:  اتجوزها.. 
جاك: هي مين! 
جاكي: القهوه.. 
جاك: اي يابت العسل دا! 
جاكي: مش انت اللي بتتغزل فيها.. 
بص قدامه وسكت… 
جاك: كنتي بتعملي اي انتي ومحمد! 
جاكي: بنعمل اي ف اي! 
جاك: كنتوا قاعدين ف البلاكونه.. 
جاكي: اي دا انت شوفتنا! 
جاك: ايوا.. 
جاكي: طب مجتش قعدت معانا ليه! 
جاك: وابوظ عليكوا اللحظه ليه! 
جاكي: لحظة اي! 
جاك: قاعدين مع بعض وبتهزروا وتضحكوا وشكلكوا مبسوطين.. ابوظ اللحظه لي! 
جاكي: لا عادي.. كانت هتكمل بيك ع فكره.. 
سكتنا شويه وبعدين اتكلم… 
جاك: جامعتك بعد بكرا.. 
جاكي: اني اعلم.. 
جاك: وهتعملي اي! 
جاكي: ف اي! 
جاك: هتروحي ازاي.. احنا منضمنش اي اللي ممكن يحصل.. 
جاكي: لا ماهو محمد هياخدني ومعاه وهنيجي مع بعض.. 
جاك: ااه.. دانتوا رتبتوا كل حاجه بقاا
جاكي: اوماااال.. 
جاك: طب تمام.. 
 ساد الصمت تاني بردو… 
جاك: عارفه!.. عايز ارمي نفسي من هنا… 
جاكي: كانتحار يعني وكدا! 
جاك: امم
جاكي: لا فاكس.. المسافه قريبه ومش هتعمل حاجه.. 
بصلي باستغراب.. 
جاك: هو انتي طبيعيه! 
جاكي: لا بلاستيك.. هيهيهي
بصلي بقرف.. 
جاك: طب انا بقول ارمي نفسي احسن.. 
جاكي:”بضحك”.. لا لا خلاص والله هسكت اهو.. 
خلص القهوه… 
جاكي: انا همشي بقااا عشان الوقت اتاخر.. 
جاك: خليكي.. 
جاكي: لا يعم اروح انام.. كلتوا دماغي انت والاخ محمد.. 
جاك: ماشي.. وشكرا ع الاكل والقهوه
جاكي: العفو… تصبح ع خير.. 
جاكي: وانتي من اهله… 
سيبته وروحت اوضتي… 
مسكت فوني وبعدت مسدج لادم اعتذرله ع اللي جاك قاله.. وبعدين نمت… 
 يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد