Uncategorized

رواية بنتين من الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم إسراء القاضي

 رواية بنتين من الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم إسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم إسراء القاضي

رواية بنتين من الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم إسراء القاضي

نور_انا حاامل
_انتي بتقولي ايه حامل ازاي يانور 
_اللي حصل بقي يامريم انا كمان مكنتش مصدقه بس لما لاقيت حسن فرحان كده مردتش اتكلم 
حضنتها مريم_الف مبروك ياحبيبتي ان شاء الله خير 
نور_يااارب يامريم، المشكله اني مش قادره افرح حاسه ان الموضوع ده هيعطلني عن حجات كتير اوي 
مريم_لا يانور متقوليش كده دي ارادة ربنا وانتي بعد كده ممكن تخلي حسن يساعدك في الشغل اللي هيبقي متوقف بس بلاش تبيني حزنك ده قصاده متكسريش فرحته يانور وبعدين انا كمان فرحانه اني هبقي خالتو خلاص. 
نور بضحك_ماشي ياست خالتو 
(في استراحة المشفي) 
كان رايح جااي بغصب في الممر  كانت هيا كمان قاعده معاه وخايفه من اللي جاي لأن هيا تعلم ان غضبه شديد.. 
العمده بغضب_هتقولي انا الكلام ده بت عز الدين توقف قصادي ولا اكمنها عاملالي اعتبار وهتتكلم كلام ماسخ 
فاطمه_اهدي بس يابو بلال البت مقصدتش ياخوي هيا ادايقت من كلامك ودافعت عنها وعن البنته. 
بغضب_اهدي اهدي اه الست فاكره نفسها بقت محاميه للناس كمان تقف قصادي وتعلي صوتها عليا قصاد الكُل إكده عااااادي صبرها عليا بت عزالدين فاكراني هسكتلها إياك ده انا لولا وصية ابوها الله يرحمه بس لولا انو قبل مايموت قالي احافظ عليها واحميها ! 
فاطمه بخوف_طب طب وانت هتعمل ايه دلوقتي متغضبش عليها ياحاج دي مهتفهمش هيا قالت ايه ياخوي. 
سابها ومشي بغضب_تقصدي اسكتلها يعني علشان بعد إكده تفضل تقول نفس الكلام الماسخ بتاعها دا انا ليلة عاشيه سُكت عنها علشان  الوضع مكنش هيسمح بالمناهده بس قسما بالله يافاطمه للأخليها تعرف هيا قالت اه كويس  قووووي واخليها تعرف هيا وقفت قصاد مين. 
بخوف اكبر_جيب العواقب سليمه يارب ويحميكي يانور يابتي.. 
دخل اوضتها وهو معاه البنت كان عايزها تحس بالبنت زي ما حست بيه وهو بيكلمها عايزه دخل حسان اوضة صفيه هو والبنت وقعد جنبها علي السرير ومسك ايديها 
حسان_ هتفضلي تدلعي علينك إكده ولا اه يابت عمي قومي بقي اشتقتلك بصي ياصفيه شايفه البنت زي القمر ازاي وهي نايمه بس مبطلتش بُكي طول الليل يابت عمي وكأنها هيا كمان اشتقاتلك زيي قومي ياحُب العمر وخلينا نروح بيتنا انا وانتي وبتنا خلينا نربيها ونطلعها احسن مِنينا ياصفيه.. 
صفيه بتقطيع=ح س ان 
بصلها حسان بعدم تصديق_ انتي انتي صحيتي بجد صوح!؟ ولا بيتيهألي تااااني 
صفيه بنفس التقطيع=انا كو يسه انت انت… 
بلهفه_خليكي زي ما انتي هجيب مريم واجيي بسرعه خليكي فايقه ياصفيه الله يخليكي اوعي تضحكيهم عليا تاني.. 
طلع يجري حسان علي بره يجيب مريم وفضلت البنت جنب صفيه وشويه ورجع  حسان بمريم وكان معاها نور. 
حسان_ بصي يامريم اهي فاقت والله فاقت شوفيها 
مريم_اهدي طيب وانا هشوفها والله 
_طب يلاا بسرعه اكشفي عليها 
بعد ما كشفت مريم علي صفيه وشافتها 
مريم بعدم تصديق_مش معقول دي معجزه ازاي ده يحصل 
نور_معجزه ايه انا مش فاهمه حاجه!؟ 
مريم_ هيا المفروض انها كانت بتفضل في الحاله دي فتره ومكنتش تفوق إلا بعد مُده بس تقريبا لما حسان فضل جنبها وبكلامه قدر يأثر عليها ويشجعها انها ترجع تفوق ولما كمان جاب البنت هنا وقعد يتكلم معاها وخلاها تَشعر بوجود بنتها لأن في وقت الغيبوبه حواس الجسم بتبقي شغاله برضو يعني هيا كانت سمعاه وحاسه بيه ودا اداها قوة انها ترجع تفوق من تاني . 
و قيل أن ؛ ” الحُب هُو أن تكُون الأجابات مُطمئِنة، وليستْ مَنطقيّة. “⁦❤️⁩
حسان بفرحه_الحمدلله يارب الحمدلله.. راح قعد جنبها ومسك ايديها_حمدالله علي سلامتك ياحُب العمر إياك تعمليها فيا تاني
صفيه بتقطيع_الله يسلم ك. انا فين ابن ي
حسان_بنت ياصفيه تقصدي بت  وهيا بنت زي القمر هيا دي اللي نايمه جنبك بصيلها وشوفيها يابت عمي 
بصت صفيه للبنت بس كانت خايفه من ردة فعل ابوها وكلامه لكن اللي شجعها تمسك البنت وتشيلها هو حسان.
نور _حمد لله علي سلامتك ياصفيه قلقتينا عليكي ياست 
صفيه_الله يسلمك يانور 
مريم بهزار_بقيتو اخوات في الدم انتو الاتنين هههه دم نور بقي بيجري جواتك ياصفيه 
صفيه_شكراا يانور معرفش اقولك ايه والله 
نور_ياست متقوليش حاجه قوليلي مبروك بس شكل لما خدتي دمي عدتينا وبقيت حامل 
الجميع بفرح2_ مبروك يانور 
قاطعهم دخول بلال وفاطمه والعمده 
فاطمه_ياما انت كريم يارب حمدالله على سلامتك يابتي 
بلال_حمدالله على سلامتك ياصفيه قلقتينا عليكي ورعبتي الراجل اللي قاعد جمبك ده 
حسان _مالك انت عاد دي مرتي معايزنيش اقلق عليها إياك! 
العمده_خلاص انتو الاتنين، حمدالله علي سلامتك يابتي 
صفيه بخوف _الله يسلمك يابوي، شُفت لُبني حلوه ازاي انا وحسان هنسموها لُبني علي اسم لُبني اختي الله يرحمها 
نور _مُبارك عليكم ياصفيه اسم جميل 
العمده بص لنور بغضب_هه عَجبك الموضوع اياك طب ابقي ورينا لما تخلفي وتجيبي بت هتفضلي متفلفسه إكده
مريم _ماهيا نور فعلا حامل يعمي وصدقني لو جابت بنت هتبقي اكتر حد فرحان في الدنيا.
الجميع_مبروك يانور
كاد ان يرد العمده ولكن قاطعتها فاطمه _خُلصنا بقي مش هنفضل في خناق كل شويه يلا يامريم يابتي خدي نور وروحي بلغي زينب وسامح اننا هنمشو الليله وهيقعدو معانا، مهينفعش زينب تروح بيتها لازم تبقي معانا علشان نهتمو بيها. 
مسكت مريم ايد نور ومشيت_حاضر يامرات عمي 
(عند زينب وسامح) 
دخلت مريم ومعاها نور الاوضه 
نور بهزار_سلااامو عليكي يابطيخه 
زينب_بطيخه في عينك، وبعدين انا عرفت الخبر خلاص وهتبقي بطيخه وكرومبه بردوو يعيني 
نور_ياشيخه منك لله وحسبي الله فيكي انتي واخوكي 
سامح _الف مبروك يانوري حبيبتي مش هتبقي بطيخه اصلا انتي قمر علطول  ربنا يقومك بالسلامه 
نور بغيظ لزينب _الله يبارك فيك ياسامح،قلب اختو ياجدعااان. 
مريم_طب ياجماعه هنمشي انا ونور وانتو اجهزو علشان هنمشي مع بعضينا كُلنا 
سامح وزينب_مااشي 
بعد ما مريم ونور مشيوا من عندهم))
زينب بتقليد _ مبروك يانور وهتبقي مش بطيخه نينينني
سامح بضحك_الله مش اختي يعني ولا ايه 
لفت زينب وشها الناحيه التانيه_خلاص بقي اسكت وبعدين خلينا في المُهم انا عايزه اسمي ابني سُفيان ماله سُفيان بقي مش رادي بيه ليه؟ 
سامح_في الأول كده انا قولت مليون مره عنيكي القمر دي متبعديهاش عني لأنك انتي السبب اصلا في اني افضل متعلق بعنيكي كده 
بعدم فهم_ليه وانا مالي عملتلك ايه يعني 
سامح _يختااااي عملتي كتير لأنك ياستي ببساطه “جعلتِ قلبي في حُب عينيكِ مقيداً وما كان الضحيه إلا اناا.????
(بعد مرور عدة ايام) 
كان الكل مجتمعين علي الفطار بمنزل العمده كانت اجواء عائليه افتقدها الجميع لحد ما قاطعهم دخول الغفير 
_سلام عليكم ياعمده 
_خير يازفت انت ع الصبح وإلا يصطبح بوشك هيجيلو خير منين 
الغفير_احم لا مؤاخده يعمده بس كانو طالبين الست مريم من المشتشفي وعايزينها هناك دلوقتي 
مريم بإنتباه_اشمعنا اناا يعني قصدي ليه 
الغفير_في واحده ست هناك عايزاكي انتي اللي تكشفي عليها علشان انتي الضكتوره الوحيده في المشتشفي بتاع البلد 
مريم_تمام انا هخلص فطار وجايه علطول 
_ماشي ياستي عن آذنكم 
العمده لمريم_ مهتروحيش مكان شغل اه ده كمان وشويه شويه هتقوليلي افتح عيادات للبنته كماان.. 
بلال _بس انا موافق انها تروح ده شغلها وفي البلد 
العمده_وانا قولت مهتروحشي ولا هتكسر كلمة ابوك إياك 
بلال بغضب وهو بيسحب مريم_مش هكسرها يابوي بس انا جوزها وهيا ملزومه مني وانا اللي اوافق او موافقش 
العمده_تقصد ايه يابلال 
بلال_قصدي اني هاخد مريم وهنمشو من إهنا محبش أكسر كلمتك ولا احب حد يدخل بيني وبين مراتي ف هنمشو من إهنه
فاطمه بعياط_لاه يابلال لع ياولدي بلاااش خليك هتمشي تروح فين عااد ياولدي ده بيتك 
بلال_متخفيش عليا يا ام بلال انا هنقعدو في البيت بتاعي القديم واهو جمبكو مش هنبعد كتير متقلقيش . 
طلع بلال ومريم اوضتهم 
بلال_يلا يامريم اخصلي وجهزي الحجات بتاعتنا خلينا نمشو 
مريم_بلاش يابلال بلاش الله يخليك الموضوع مش مستاهل بلااش تعمل عدواه بينك وبين ابوك يابلال والنبي 
بلال بغضب_هيا كلمة وقولتها يامريم اخلصي عادي خلينا نمشي ومتخفيش ابويا إكده ولا إكده مش هيسيبنا في حالنا 
مريم بعياط _مااشي 
وهما ماشيين حاولت فاطمه تمنعهم ونور وزينب مسكو في مريم لحد ما بلال راح شدها
_يلاا يامريم كفايه بكاء عاد ده احنا هنبقي جمبيكم إهنا يلاااا يامريم اتحركي انتي وفارس 
تبتت ليلي في ايد فارس 
_سيب فارس مش هتاخدو معاك 
فارس_متخفيش انا هاجي العب معاكي كل شويه مش هبعد 
ليلي بعياط_لا انتو هتبعدو ومش هتيجي هنا تاني حتي هتنسي ليلي 
كاد ان يرد فارس ولكن قاطعتهم مريم وهيا بتمسك ايد بلال _بلال انا انا حاسه اني دايخه و… 
وفجأه لقوها وقعت علي الاارض الكل طلع يجري عليها وبلال شالها بخوف علي المستشفى 
بلال بغضب_محدش هياجي معانا خليكم انا هاخدها ومعاوزش حد منيكم ورانا 
طلع بيها علي المستشفى وبعد الكشف 
الدكتور_الف مبروك المدام حامل مُبارك عليكم 
بلال بفرحه_هتتكلم جد يعني احنا حامل قصدي مريم حامل مش إكده 
_ايوه والله حامل 
بلال من فرحته حضن الدكتور _تسلم تسلم والله 
الدكتور بضحك_ده شغلي علي ايه،، عن آذنكم 
طلع الدكتور من اوضة الكشف وبعدين بلال باس مريم من راسها
_مُبارك مُبارك علينا بصي خليكي مكانك هطلع بره دقيقتين واجيلك طوالي 
مريم_ماشي 
مشي بلال وأول ما طلع من الاوضه دخل دكتور تاني وهو بيقول _دكتور احمد الكشف.. 
مريم بصدمه_ مش معقول دكتور سمير حضرتك بتعمل ايه هنا 
_ايه ده دكتور مريم اخبارك، انا ياستي نقلوني هناا بس طالع عيني والله المهم انتي اخبارك ايه مشوفنكيش من يوم التخرج 
مريم_مانا كمان بشتغل هناا بس علشان المستشفى في البلد وكده ف حبيت اني افضل هناا 
_اهاا تمام والبشمهندسه نور اخبارها ايه 
ضحكت مريم لما افتكرت ان نور عملت معاه خناقه قبل كده كبيره في الجامعه 
مريم_نور كويسه بضحك_ آخر مره اتقابلتم عملتلك فضيحه في الجامعه بسبب كِتاب 
_اااه والله كان حصلتلي فضيحه ساعتها بس انتي خير ايه اللي جابك هنا.؟
مريم_احم كنت بكشف وطلعت حامل  
_الف مبروك يادكتوره 
فضلو يضحكو الأتنين بصوت عالي لحد ما دخل عليهم حد 
بغضب_اجيبلكو شجرة واتنين لمون علشان الضحك يحلو اكتر 
مريم _بلااااال!! 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس والعشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك رد