Uncategorized

رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

 رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الثاني 2 بقلم ميرنا شاكر

…في مستشفى 
الكل في انتظار خروج ياسين مليكه …ليلى ….منال واصدقائها 
لؤي :بيري …. 
بيري :نعم عايز ايه 
لؤي :باقولك مين القمر اللي وافقه مع منال دي …حلوة اوي 
بيري :يعني ده وقته 
لؤي :بما اننا وافقين …قولت اسال …اصلي بصراحه عاجبني اوي 
بيري: اللي اعرف ان ليها اخت اكبر منها هي وياسين ممكن تكون هي . 
لؤي :متعرفيش هي مخطوبه مرتبطه حد متكلم عليها . 
بيري : تصدق انت بارد …سيبهم دلوقتي مش لما يشوفوا ابنهم حصلوا ايه الاول وبعدين حب واتجوز . 
لؤي : مين قالك احب واتجوز 
بيري:مش انت لسه قايل انها عجبتك . 
لؤي : هو معنى كده اني  اتجوز …. ده انتي متفائله اوي……بس تصدقي هاروح اكلمها . 
********************* 
عند مليكه وليلى 
ليلي بحزن : يا حبيبي يا ابني …يارب اقومه لينا بالسلامه 
مليكه :ان شاء الله يا ماما ادعي بس كده 
منال بعياط :اوعى تسيبني احنا جينا مع بعض مقدرش اعيش من غيرك سامحني لو زعلتك في يوم ……اوعى تعملها انت نصي التاني ……اااااااااااااااااه 
مليكه : اهدوا انتم الاتنين والله ما هي ناقصه  
لؤي لمنال : ايه الاخبار مفيش اخبار 
منال :لا 
مليكه :مش تعرفنا حضرتك مين؟ 
لؤي :انا لؤي زميل منال في الكليه . 
مليكه :زميلها ازاي ده شكلك اكبر مني انا شخصيا . 
لؤي :معلش بقى …تجاره صعبه .وحضرتك مين؟ 
مليكه :انا اختها الكبيره …ودي مامتها …وامشي من هنا احسنلك . 
لؤي :انا اسف …وبيبص لمنال ..لو احتاجتي حاجه كلميني 
وهناك عيون تراقب الموقف بشماته
********************** 
بيري :ههههههههههههههههههههههههههه منظرك مسخره 
لؤي : ايه يا بنتي دي ايه ده النوع ده معداش عليا قبل كده. 
بيري : احسن تستاهل علشان تتلم وتبص للي جنبك مش رايح تدور على اي حد دي مش من مقامك . 
لؤي : بعند فيكي هي وبس ….وهاتجوزها 
********************* 
خروج الدكتور من غرفه العمليات 
مليكه : ايه الاخبار يا دكتور؟ 
الدكتور : لاسف نتجيه الحادثه اثرت على الدماغ …وحصل نزيف 
وهو حاليا في غيبوبه ….ولاسف ال24 الساعه الجايه فيه خطر على حياته 
مليكه : طب هو في امل انه يفوق ويرجع زي الاول 
الدكتور :مش هنقدر نعرف الا اما يفوق….ادعو ليه
******************* 
مليكه : هيبقى كويس يا ماما متقلقيش 
ليلي : ابني راح مني 
مليكه : منال خدي ماما وروحوا علشان مش هينفع نفضل كلنا هنا 
منال :لا 
مليكه : لازم تروحوا ترتاحوا علشان نبدل مع بعض وتجيبوا هدوم لياسين 
منال : يلاماما …هنروح ونرجع تاني 
ليلى :لا 
مليكه : ياسين مش هيبقى عايزك هنا روحي ارتاحي وتعالي 
ليلى باستسلام : ماشي ……بس لو حاجه حصلت كلميني 
مليكه : تمام ….روحوا انتم ….لو في حاجه هاكلمكم 
************************** 
مصطفى :ايه يا عم مفيش اخبار جديده 
محسن :مفيش …..في جثه جايه لشاب جديده مش عارفين ليه اهل 
مصطفي : حلو اوي ميت امتى 
محسن :لسه طازه 
مصطفى :حلو …ظبط الدنيا بليل ناخده …ونرجعه تاني…بس مات ازاي 
محسن : جلطه ….وجسمه سليم جدا 
مصطفى :تمام 
محسن : لا …مش تمام ….انا عايز فلوسي.الاول 
مصطفى: هو انا من امتى باكل عليك فلوس 
محسن : لا …ما هو السعر زاد والا معتش هاجيب لك شغل …انا جايلي اسعار تانيه احسن 
مصطفي : عديها المره دي …وهاقول اللي عندي 
محسن : لا وربنا ابدا 
مصطفى : عديها المره دي ….بلاش تقطع برزقك 
محسن :ابدا …عايز 50000والا مفيش 
مصطفى :ابعتلي صورتها وانا هاسال اللي عندي …..تمام 
محسن : تمام …بس رد بسرعه علشان في ناس تانيه طالبه بس علشان احنا اكلنا عيش وملح مع بعض  
مصطفى: اه …طبعا وبعد كده تعض الايد اللي بتمد ليك….هاكلمهم وارد عليك …بس ابعت الصور الاول 
محسن :تمام ….. 
وبعت محسن الصور لمصطفى  
***************** 
مليكه :لو سمحتي مكتب الدكتور اللي عمل العمليه الاقيه فين 
الممرضه : قصدك دكتور احمد زهران ..هو اخر الاوضه يمين 
مليكه:شكرا 
وصلت مليكه لمكتب الدكتور 
الدكتور :اتفضل 
مليكه : السلام عليكم …انا اخت الحاله اللي لسه عامله حادثه 
الدكتور :اهه…اتفضلي ..ارتاحي 
مليكه :شكرا لحضرتك…كنت عايزه اسال بالظبط مش فاهمه وضعه بالظبط….يا دكتور 
الدكتور:الموضوع ببساطه ….نتجيه الحادثه …في جزء من المخ اتضرر  
فلو فاق…لان في حالته الموضوع صعب شويه … ممكن يبقى في مشاكل في الرؤيه او شلل في اجزاء في جسمه ..او ممكن يكون مفيش بتفرق من جسم لتاني وقوته …فبنقول كل الاحتمالات لاهل المريض .
… 
مليكه:تمام ..شكرا 
فجاه ….باب المكتب خبط 
دخول شاب في اول الثلاثنيات ذات عيون عسليه وشعر اسود وبشره قمحيه 
الدكتور :اتفضل حضرتك 
الشاب : انا الرائد سليم الالفي . 
الدكتور : اتفضل 
سليم : معلش ممكن نتكلم على انفراد  
مليكه: انا اسفه عن اذنكم . 
احمد :اتفضلي 
سليم :كنت جاي بخصوص الحادثه بتاعته النهارده عند الجامعه كنت عايز اعرف …الحاله فاقت ..هل مسموح التحقيق معاها. 
احمد : لاسف لا …. الحاله وضعها  صعب…والنسبه الاكبر ممكن يموت 
سليم:طب ينفع اكلم حد من اهله. 
احمد : ما هي اخته اللي كانت قاعده هنا. 
سليم :بجد ….اسمها ايه. 
احمد :لما تيجي ابقى اسالها …وانا ايه اللي هيعرفني. 
سليم :طيب ممكن حد يبعت يجيبها. 
احمد :تمام 
احمد ضرب الجرس 
الممرضه: افندم حضرتك طلبت حد 
احمد : تحب تشرب ايه . 
سليم :قهوه مظبوطه. 
احمد : 2 قهوه مظبوطه …وتروحي تنهدي على الانسه اللي كانت هنا اخت الحاله 
…ومر وقت والباب خبط 
احمد :اتفضل 
مليكه :حضرتك طلبتني …في حاجه حصلت 
احمد :حضرتك الرائد سليم محتاج يتكلم معاكي 
مليكه : اتفضل 
سليم في سره :طب دي اتكلم معاها ازاي ….يخربيت جمالك يا شيخه 
احمد ينظر لسليم بغضب 
احمد مع كظم غيظه : يا سياده الرائد حضرتك معانا 
سليم :مين حضرتك 
مليكه : انا مليكه البكري …اخت ياسين الكبيرة ووليه امره 
سليم : طب فين والده وولدته 
مليكه :والدي متوفي ..ووالدتي ..موجوده …بس حاليا ظروفها محدش هيعرف يكلمها …ولا تعرف حاجه …علشان كده ..قولت اني وليه امره 
سليم : هو حضرتك مخطوبه 
مليكه : نعم 
احمد بغضب:معتقدش ان ده وقته ولا ليه علاقه بالحادثه 
سليم :انا اسف….وفي سره ..حرام عليكي في حد كده 
مليكه :هو حضرتك حضرتك جاي تحقق ولا تخطب 
سليم : الاتنين 
مليكه : نعم….حضرتك عايز تسالني في ايه   
سليم وهو ينظر لمليكه : اه …نسيت ..كنت عايز اعرف ياسين ليه اعداء 
مليكه :لا طبعا ….هو مالوش في حاجه تقريبا …هو مركز في دراسته بس ..وشغله بس 
سليم:هو مش طالب 
مليكه :اه طالب بس بيدرب في الصيف في شركه مقاولات 
سليم :اسمها ايه 
مليكه :اسمها شركه النور لمقاولات 
سليم : دي اللي ملك عيله الصيرفي 
مليكه : ايوه هي…..بس ليه 
سليم :علشان الحادثه فيها شبه جنائيه 
مليكه :ازاي 
سليم : في فيديو من كاميرا محل قريب من مكان الحادثه …اتفضلي شوفيه احسن 
مليكه شافت الفيديو 
مليكه :يعني هم قعدوا يستنوا انه يخرج وراحوا خبطوه.   
سليم : بالظبط 
مليكه : طيب محدش عرف صاحب العربيه …او اللي راكبها 
سليم : لاسف …ازازها مش مبين اي حاجه.. 
مليكه :طيب صاحبها. 
سليم : ارقام اللوحه مش واضحه ….وبنفرغ الكاميرات الباقيه 
مليكه بغضب :طيب وهو حضرتك جاي تفرحني انك مش عارف تجيب حاجه عن صاحب العربيه 
سليم : ياريت حضرتك تهدي بس ..لا هنجيبه …بس علشان اسرع اني اجيبه…فكنت عايزه اشوف في مشتبهين لان دي مش حادثه عاديه …دي شروع في  قتل 
مليكه:انا اسفه ….بس بصراحه عايزه اعرف اللي عمل كده في اخويا  
والله لاقتله واقتل عيلته كلها ….انا اخويا عمره اذى حد . 
سليم :اهدي بس كده وانا هاجيب ليكي اللي عملها 
وفجاه باب مكتب احمد خطب 
احمد : اتفضل 
الممرضه : الحقنا المريض بتاع الحادثه …قلبه وقف 
قام كلا من مليكه واحمد بالجري عند اوضه ياسين 
احمد : معلش لازم تخرجي بره 
مليكه …اوعى تسيبنا ياسين ….ماليش غيرك يا حبيبي 
الممرضه : معلش لازم علشان نلحقه 
خرجت مليكه بره اوضه ياسين 
سليم :هيبقى كويس …متقلقيش ….هيبقى كويس 
مليكه : يارب 
وبعد مده………….خرج احمد  
مليكه بدموع …ومنتظره برجاء 
احمد : لاسف …..حاولنا نلحقه …بس البقاء لله 
مليكه : ياسسسسسسسسسسسسسين 
وفي تلك اللحظه …ليلى ومنال كانوا وافقين وسامعين اللي حصل 
وسقطت ليلى مغشي عليها 
***********************************   
في اوضه عند ليلى 
مليكه : فوقي يا ماما …حرام عليكي …بلاش انت كمان 
منال بعياط : علشان خاطري …قومي 
فتحت عينيها ..بس مش عارفه تتكلم 
مليكه : في ايه مالك 
ليلي مش قادره …تحرك ايدها ..ولا تتكلم 
احمد : انسه مليكه ….ممكن معايا لحظه بره 
خرجت مليكه مع احمد 
احمد : انا عارف الموضوع صعب ….بس لاسف …مش عارف اقول ايه 
مليكه :حاله ماما ايه ؟ 
احمد : لاسف جالهاصدمه 
مليكه :طيب مفيش علاج 
احمد :في بس لاسف محتاجه تبعد عن هنا خالص ….وتسافر اي مكان تاني وتابع فيه علاجها…علشان حالتها النفسيه ..وهتبقى كويسه 
مليكه :ممكن ابعتها اسكندريه عند خالتي 
احمد : هيبقى احسن ….بس ياريت في اسرع وقت 
مليكه :اول ما تخرج على طول ….هاسافرها. 
انسه مليكه ….انسه مليكه ….. 
مليكه : سياده الرائد …في حاجه جديده 
سليم : ايوه عرفنا صاحب العربيه 
مليكه : مين 
… 
رد فعل مليكه …………………….؟ 
وايه دور سليم واحمد …..في اللي هيحصل ؟ ????????????
يتبع…..

لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بحر الزين للكاتبة أمنية الجزار

اترك رد

error: Content is protected !!