Uncategorized

رواية شهد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم شهد أحمد

 رواية شهد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم شهد أحمد

رواية شهد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم شهد أحمد

رواية شهد الفهد الفصل الثامن 8 بقلم شهد أحمد

مايا : حاسبي ي شهد 
شهد داست فرامل في اخر لحظة بس كانت خبطت شاب 
كلهم نزلوا يطمنوا ع الولد دا 
شهد بخوف ودموع:ا انت كويس والله مكنش قصدي 
الشاب : خلاص ي آنسة محصلش حاجة انا كويس اهو 
مايا :طب نروح المستشفى 
سما : ايوة يلا لحسن يكون في كسر أو حاجة 
الشاب وهو بيقف : انا كويس والله مفيش اي حاجة انا وقعت من الخبطة بس وبعدين الخبطة كانت خفيفة ثم ذهب بنظره إلى تلك التي لم تكف عن البكاء 
الشاب : ي بنتي اهدي كفاية عياط انا كويس اهو والله وأكمل بمرح ليجعلها تضحك : خايفة عليا اوي كدا دا لو اختِ هي ال خبطتني كان زمانها نزلت قالتلي احسن تستاهل 
شهد : ها لا انا مش خايفة عليك انا خوفت تكون مت أو حاجة و اروح انا في داهية 
الشاب بإحراج : احم اي الكسفة اااا ع العموم حصل خير انا اسمي اسر وبشتغل معيد في كلية الطب وانا كدا هتأخر ع المحاضرة بتاعتي ممكن تبطلي عياط بقا ع امشي 
شهد : اي دا بجد
اسر : بجد 
سما : طب كويس اننا قابلنا حضرتك ع شهد كانت جاية تقدم في الكلية ومكناش نعرف حد 
اسر : مين فيكم شهد 
شهد وهي بتسمح عيونها : انا 
اسر : طب ممكن لو خلصتي عياط يلا ع نشوف موضوع التقديم دا 
شهد : هتساعدني وانا لسة خبطاك
اسر : ايوة شوفتي انا طيب ازاي 
فون سما رن وراحت ترد وبعدين رجعت تاني 
سما : شهد انا آسفة اوي بس انا هضطر امشي عشان حصلت مشكلة كدا في الشركة 
شهد : لا عادي ولا يهمك روحي وانتِ كمان ي مايا روحي يلا 
مايا : لا طبعا هسيبك ازاي يعني 
شهد : ي ستي يلا بس شكلك تعبانة اصلا فخلاص روحي انتِ وانا هخلص واجي اه وكمان خدوا معاكوا العربية ع سما متتأخرش و أستاذ اسر معايا اهو وقال إنه هيساعدني 
مايا : بس ….
شهد بمقاطعة : مبسش اسمعي الكلام وروحي يلا 
مايا : ماشي ع راحتك 
شهد ودعت البنات ودخلت الكلية مع أسر 
________________________
مروان : دا عقد جواز عُرفي 
اسيل : لا وكمان حضرتك العريس شوفت ازاي 
مروان : بت اتكلمي عدل وقولي اي الورقة دي وازاي دا حصل وانا اتجوزتك امتى ان شاء الله 
اسيل : لا ي استاذ مروان انا هسيبك انت تفتكر براحتك بس حوار انك ناسي دا مش داخل عليا وانا ميهمنيش الكلام دا كله باي يا …..مارو 
*_بعد ان غادرت*_
مروان بصدمة : ازاي انا اول مرة اشوفها انا لازم اعرف مين البنت دي وكمان لازم اعرف فهد 
_______________________
مجهول : ها عملتلي ال قولتلك عليه 
اسيل : كله تمام ي باشا وشكل الحوار دخل عليه مشوفتش شكله كان مخضوض ازاي 
مجهول : هو دا المطلوب تعالي النهاردة بعد المغرب عشان تاخدي المبلغ ال اتفقنا عليه 
اسيل : هو دا الكلام سلام ي باشا 
 _______________________
*_في الكلية*_
شهد : ميرسي بجد ي دكتور تعبتك معايا 
اسر : ع اي ي بنتي انا معملتش حاجة 
شهد : ازاي بس دا حتى حضرتك اعتذرت عن المحاضرة وجيت معايا ع تخلصلي الورق بجد متشكرة جدا
اسر : ي بنتي قولتلك متشكرينيش وبعدين اي حضرتك و ي دكتور ما تشيلي الالقاب احم اي رأيك نبقى صحاب 
شهد : اممم هو انا مبصاحبش بس يعني حضرتك الدكتور بتاعي ولسة مساعدني ف ماشي موافقة 
 اسر : طب بما اننا بقينا اصحاب بقا تسمحيلي اعزمك ع الغدا النهاردة 
شهد : لا ي دكتور ميرسي جدا بجد انا هروح ع متأخرش الساعة جت 5 
اسر : ماهو مش هينفع تمشي وانتِ كدا انتِ شكلك مأكلتيش حاجة من الصبح 
شهد : معلش ي دكتور لازم ارو…..
اسر : هششش مفيش اعتراضات يلا 
شهد : تمام ي دكتور يلا 
اسر : ي اي 
شهد : ي اا…اسر 
________________________
مروان : هي دي كل الحكاية وانا مش قادر افكر ولا عارف اعمل اي 
فهد : شكل حد زاقق البت دي عليك و اكيد حد من اعداءنا يبقى اكيد مفيش غيره 
مروان : تفتكر 
فهد : انا بدي احتمال الله اعلم بس انا هجيب معلومات عن البت دي واشوف كدا ولو طلع هو ال باعتها فعلا يبقى خطته لازم تكمل
مروان : قصدك اي
فهد : هبقى افهمك بس في الوقت المناسب انا هكلم مالك يشوف نظامها كدا 
************
فهد : لوكا واحشني 
مالك : ي شيخ يخربيت دلعك دا 
فهد بضحك : انت تطول ان فهد الدمنهوري يدلعك اصلا 
مالك : يخربيت الغرور وبعدين ي سيدي مش عاوزك تدلعني 
فهد : مش وقته الكلام دا عاوزك في حوار مهم 
مالك : قول ولو في ايدي اني اساعدك فتمام 
فهد : لا هتساعدني اصلها حاجة سهلة عليك بالنسبة لشغلك يعني مش انت ظابط جامد وكدا بقا ولا اي 
مالك : ايوة طبعا بس في اي قلقتني 
فهد : في بنت عاوزك تجبلي معلومات عنها ضروري 
مالك : بس كدا اعتبره حصل عاوز اسمها بس وتاريخها كله يهكون عندك 
فهد : اسمها اسيل ………..
_______________________
*_في مطعم فاخر*_
اسر : الاكل عجبك 
شهد : جدا ميرسي كتير بس انا لازم اروح بقا ع الوقت اتأخر 
اسر : تمام يلا 
*_امام المطعم*_ 
شهد : انا همشي انا بقا 
اسر : هتمشي لوحدك ازاي 
شهد : هطلب اوبر 
اسر : لا مينفعش طبعا اركبي يلا هوصلك 
شهد بعصبية: لا بقا كدا كتير مش عشان قولت نبقى صحاب وانا وافقت وجيت معاك مطعم يبقى خلاص كدا اجي معاك ازاي يعني هي هيصة 
اسر : اهدي في اي انا بس خايف عليكي مينفعش تركبي لوحدك وكمان الساعة 7 والدنيا ضلمت هقلق عليكي
شهد : اوف منا قولتلك من الاول هروح قبل ما الدنيا تضلم كان لازم مطعم يعني 
اسر : خلاص ي انسة شهد انا ال غلطان اطلبي اوبر براحتك وبعدين انا جبتك المطعم ع كان شكلك تعبان جدا وكان لازم تاكلي حاجة عن اذنك واتحرك ناحية السيارة
شهد بتفكير بعد ان تحرك من امامها : اي ال انا عملته دا يخربيت غبائي يعني الراجل خايف عليا وانا اقوله كدا اتفو عليا بجد وكمان انا بخاف اركب اوبر لوحدي كان لازم اعمل فيها خضرة الشريفة يعني ثم ركضت حتى وصلت اليه. 
شهد : اسر استنى بس 
اسر : افندم 
شهد : ااااااااا
اسر : انتِ موقفاني عشان تقولي كدا 
شهد : لا احم انا اسفة 
اسر : تمام
شهد : اي ال تمام بقولك اسفة وبعدين انا والله مكنش قصدي بس عشان الوقت اتأخر وانا اول مرة انزل لوحدي ومش عارفه الطريق اوي ف اتعصبت عليك فسامحني 
اسر : خلاص تمام محصلش مشكلة
شهد : احم طب انا بخاف اركب اوبر لوحدي 
اسر بضحك: طب ما كان من الاول اتفضلي اركبي يلا 
شهد : شكرا 
*_في السيارة*_
اسر : ممكن اسألك سؤال 
شهد : اتفضل 
اسر : انتِ مرتبطة 
شهد : لا بس اشمعنا بتسأل السؤال دا 
اسر : ها لا عادي 
وفجأة 
شهد : اي دا هي العربية وقفت لي 
اسر : مش عارف هنزل اشوفها كدا 
اسر نزل يشوف العربية ورجع لشهد تاني 
اسر : البطارية عطلت 
شهد : ايوة يعني هنعمل اي دلوقتي في المكان ال احنا فيه دا 
اسر : مش عارف 
شهد : يااااربي ع الحظ مش لو ركبت اوبر كان زماني وصلت دلوقتي 
اسر : وهو انا ال منعتك انا ال قولت وكمل وهو بيقلدها انا بخاف اركب اوبر لوحدي 
شهد : اتريق اتريق اصلها ناقصة وكمان الفون بتاعي فصل يعني مش هعرف اكلم حد يجي يلحقنا 
اسر : استني هشوف انا كدا هحاول اكلم حد 
اي دا فوني فين اوبس شكلي نسيته في المطعم 
شهد : كملت هنعمل اي بقا دلوقتي انا عاوزة افهم 
اسر : مش قدامنا حل غير اننا نقعد في العربية ونستنى اي حد يعدي ونشاورله 
شهد : وافرض محدش عدى وبعدين انت شايف الطريق ساكت ازاي 
اسر : طب انا ذنبي ايه يعني ان شاء الله حد هيجي ان شاء الله 
_______________________
الجد بعصبية : ازاي تسيبوها لوحدها وهي متعرفش حد هنا ولا تعرف المكان 
مايا بعياط : ي جدو والله انا قولتلها هفضل معاكي هي ال مرضتش وخلتني اروح مع سما 
مروان وجاسر وهما داخلين الفيلا : دورنا عليها في المكان ال حوالين الجامعة وملقيناهاش 
الجد بحسرة : يعني ايه شهد كدا ضاعت دا انا ما صدقت لقيتها 
سما بدموع: متقولش كدا ي جدو زمانها جاية ان شاء الله وفهد زمانه بيدور عليها وهيلاقيها 
_________________________
فهد : ياربي بقا راحت فين دي كمان وانت مالك ي فهد خايف عليها كدا ليه احسن يارب تكون ضاعت ع كل ما بشوفها بفتكر الماضي…….لا لا مش عاوزها تضيع انا انا بفرح لما بشوفها ايه ال انا بفكر فيه دا هو دا وقته يارب الاقيها بقا 
في مكان اخر 
شهد : انا زهقت بقا و مفيش حاجة راضية تعدي 
اسر : متفكريش بس ورجعي الكرسي لورا وبصي ع النجوم كدا هترتاحي اوي 
شهد : احنا لو كنا في وقت غير الوقت و مكان غير المكان كان زماني قتلتك 
اسر : اهون عليكي 
شهد : ببرودك دا اه هتهون عادي 
اسر : طب اسمعي الكلام بس وبصي للسما 
شهد : ماشي اما نشوف اخرتها 
اسر : ها شايفة ايه 
شهد : يعني باصة للسما هكون شايفة ايه يعني اكيد نجوم وقمر ولا انت شايف حاجة تانية 
اسر بصلها بهيام : اممم شايفك 
شهد بخجل : شايفني ازاي يعني 
اسر : شهد بصراحة انا عاوز اقولك حاجة 
شهد : اتفضل 
اسر : شهد انا من ساعة ما شوفتك وانا… 
شهد : اسر الحق دي عربية صح صح بص كدا عربية والله 
اسر بسرعة : ايوة عربية انزلي بسرعة نوقفها 
شهد واسر وقفوا في نص الطريق 
اقف اقف استنى بالله خدنا معاك 
فهد : اي دا في ايه ممكن تكون هي ….. وابتسم ببلاهة :دي هي فعلا 
ثم فتح باب السيارة ونزل بهيبته 
شهد : بجد شكرا جدا لي……فهد!!!
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد