Uncategorized

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثامن 8 بقلم أسماء حبيب

 رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثامن 8 بقلم أسماء حبيب

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثامن 8 بقلم أسماء حبيب

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثامن 8 بقلم أسماء حبيب

رحمه فجأه وقفت علي السرير ،،،، بص بقييي لو مفكرني ضعيفه لاااااء انا سوف اقوم بضربك بأيد المقشه السلاح الفتاك لأي ست تريد الدفاع عن كرامتها الي بضيع في الحلبسه ، انتي الي جبته لنفسك يا دكتور سوكه سلااااام ، ولا اقولك مش سلااام .
رحمه قفلت الخط .
رحمه ،،،، ههههه قفلت قبل ما يقفل علي وداني يس.
…..
سليم ،،، ياااا مجنونه ، شكلك ادبست ولا اي يا سليم ، لاااء انا الي جبتوا لنفسي .
ام سليم دخلت علي ابنها بعصير ،، سوكه تصور هموووت من الفرح رحمه دي عسوووله كدا ودمها شربات ، حاجه تفتح النفس ، وكله كوم والرزانه والعقل ، شفتها بتقولي متكسفنيش يا طنط  مسم بيضالك في القفص يا ابن المحظوظه ، بس المهم تجبلي عيااال و انا بقول تتجوز علطول بعد ما تخلص هيا .
سليم بأسي ،،،،، مامه هو انتي دعيتي عليا في مره كدا .
ام سليم ،،،، يوووه أبداً والله ، دا انا كنت بدعيلك ربنا يرزقك بنت الحلال ، الي هي رحمه يعني ، البت عسللل عسللل يا ناس جمال اي وأدب اي وعقل اي .
سليم ،،،، حراااام ، دييييي مجنووونه انا نفزت كلامك وقولت نكتب الكتاااب ، بس وربنا لوريها ال….
ام سليم وتعصبت فجأه وقبل ما تخرج ،،، وااااااد انتي ، لو غلط فيها بس وربناااا منا قعدالك في البيت هخدها واطفش ، ومش هتلاقيلنا طريق ، خد العصير اهووو انا مشيه اي العيال دي ياربي ، مخلفه ولد علطول بيحرق دمي .
سليم ???? ،،، يعني خاطرت بمستقبلي ودبست في مجنونه وبسمع كلمها في كل حاجه وفي لآخر بحرق دمها ، هي دي امي ولا امرات أبويه ،  يااااااااارب ألهمني الصبر .
……في شقه احمد ….
ابو نرمين ،،،، نعم يا احمد عايز اي !
احمد ،،،، بابا انتي عارف المثل بيقول أخطب لأبنك ومتخطبش لبنتك صح .
ابو نرمين ،،،، ههههه لاء أخطب لبنتك ومتخطبش لأبنك هو ده المثل .
احمد ،،، والله دا الدنيا اتقلب حلها صحيح ، بس مشيه كدا علشان خطري ، المهم الواد ياسين يا عيني وحداني وصعبان عليا كدا ، عايز اجوزه زي رحمه .
ابو نرمين ،،،، وماله بس مش لما يخلص ويشتغل .
احمد ???? ،،،، لاء انا عايزه يتجوز و يخلف ويجبلي بنت ، حنان مش رضيه تجبلي بنت ولو اتجوزت عليها ممكن تغسلني وتنشرني علي البلكونه ولما انشف تنفضني بمنفض الغسيل وبعدين تولع فيا .
حنان من وري احمد ،،،،، يختااااااي عايز تتجوز يا اااااحمد .
احمد ،،،، حنان ، متفهميش غلط حصل لبس في الموضوع ، انا عايز اتجوز ياسين بس .
حنان ،،،، بحسب ???? ، امممم طب هو مش في اخر سنه جامعه ، لما يخلص .
احمد ،،،، ألي تشوفيه يا حنون هو انا اقدر اعترض ????.
ابو نرمين ،،،، اممم بس انا عندي حل .
احمد ،،،، اي هو .
ابو نرمين،،،،، يخطب !
احمد ،،،، حلو اوي ، يخطب .
حنان ،،،، خلاص يبقي مفيش غرها .
ابو نرمين ،،،، مين يا حنان 
حنان ،،،، بنت اخويه مياده .
احمد ،،،، لاااااااعاااااااء ، كله إلي مياده .
حنان ،،،، وملها مياده يا سي احمد .
احمد ،،، م م ملهاش بس انا وكريم مش متفاهمين وكمان يا هاااانم مياده صغيره .
حنان ???? ،،، دي في تالته جامعه يا احمد ، ولا انتي بتتلكك علشان هي علطول ب… .
احمد بسرعه ،،،، ايييي ، انا الراجل ومش هجوز ابني ليها وانا حر خلاااص .
ابو نرمين ،،،، انا عندي العروسه .
احمد ،،،، يا بابا يا خلبوص ، ها مين !
ابو نرمين ،،،، ملك .
حنان وأحمد بصدمه ،،،، مييين ، ملك !!!!
ياسين والي كان في لاوضه وسامع الحوار وهو نائم علي السرير ، بس انصدم زيهم ،،،، ملك ازاي ، مسستحيل!
ابو نرمين ،،،، مالكم اتصدمتم لي كدا !
حنان ،،،، عمي بس انتي عارف ملك عايزه تكمل دراستها وكمان هي وياسين مش في بنهم تفاعل خالص .
احمد  ،،،،، لي يا حنان هو كلوريد الصوديوم كان زياده ولا اي !
حنان ،،،، احمد مش وقت ظرافه دمك ، انا بتكلم بجد .
ابو نرمين ،،،،، بصي يا حنان انتي لو جبتي قطب + ، وقطب _ ، هيحصل بنهم ايييي!
حنان ،،،، تجاذب .
ابو نرمين ،،،، بس هو ده المطلوب .
ياسين فتح الباب وخرج ليهم ،،،، متخلصونه في ام حصه الفزياااا الي انا محطوط فيها دي ، وفهموني يعني اي !
…… في صباح يوم جديد…..
رحمه  بهدوء ،،،، ملللك.
ملك ،،، امممم .
رحمه بهدوء ،،،، مللللك .
ملك بنعاس ،،،، ايييي يا رحمه سبيني انام بقي 
رحمه بهدوء ،،،، ملللك .
ملك بنرفزه ،،،، اييي يا رحمه عايزه ايييي .
رحمه ،،،، اتنرفزي عليا اتنرفزي ، بقولك يا ملك هو انا لما اشوف الدكتور سليم زلومه المفروض اتصرف ازاي .
ملك ،،،، يعني مصحياني الساعه 5 وتقوليلي تتصرفي ازاي ، يا شيخه ربنا يرحمني منك .
ملك اتغطت ونامت .
رحمه بهدوء وتصحي ملك تاني ،،،، ملللك .
ملك قامت من علي السرير واخدت المخده والغطي وطلعت تنام بره لاوضه .
بعد دقيقتين رحمه طلعت .
رحمه بهدوء وتصحي ملك تاني ،،،، مللللك .
 ملك اتعصبت وراحت مسكه رحمه من شعرها ،،،، بت انتي وربنا لو ما سبتيني في حالي لا انتي اختي ولا اعرفك وهنزل عليكي ضرب عمر حمار ما اخدها في مطلع .
رحمه ???? ،،،، متشنكرين جداً ، هي دي لأخوه ، وسعي كدا ،اااه وهاتي الغطي بتاعي .
رحمه اخدت الغطي بتعها ودخلت لاوضه .
ملك ،،،، بقي كدا ، ماشي يا رحمه .
رحمه فتحت باب لاوضه ،،،، لا راكب يا أخشي ، علشان تشدي شعري تاني ، شوفي بقي هتتغطي ازاي ????.
….. بعد 4 سعات.
ياسين نازل في امان الله ..
رحمه من وراه وبتخضه ،،،، سوووونووون .
ياسين بخضه ،،،، ياااا مامااااعاااه ، روحي يا شيخه منك للله .
رحمه ،،،،، هههههه تستاهل ، مش تتصل عليا وتقولي الف مبروك ولا تطلع حتي .
ياسين ،،،، معلش يا رحمه كنت تعبان جداً ، الف مبروك يا ست رحمه .
ملك ونزله بأستعجال ،،، يلا يا رحمه أتأخرنه .
ياسين ،،، طيب رحمه كنت عيزك في موضوع كدا ، هتتأخري النهارده .
ملك ???? ،،، عايزها في اي !.
ياسين ،،،، عايزها في موضوع كدا .
ملك ،،،، ايوه اي هو !
رحمه ???? ،،، يا ملك اي حد في البيت ده لو عامل ورطه أو مصبه اكيد لازم يستأذني ، تمام يا سونسون لما اجي هكلمك .
ياسين ،،،، طيب سلام .
ملك ،،،، رحمه هو اي الموضوع ده .
رحمه ???? ،،، هش هش من جمبي ، خوصم انتي تشدي شعععري ماااشي ، ياااا سونسووون هتيجي امتي .
ملك بغيظ ،،،، ماشي يا رحمه .
….. رحمه وملك راحوا الجامعه ودخلوا اول محاضره وكان سليم عليهم .
سليم بعد التحيه بخبث ،،، بما أن لامتحان مش تم ، ومش عايز ابقي ظالم معاكم قول نعمل حاجه كدا أشبه بأمتحان شفوي ، ونحط عليها اعمال السنه .
الطلاب فرحوا وملك معاهم ، رحمه ،،، بصي انا مش فهمه حاجه بس في كلتا الحالتين ربنا يستر .
ملك ،،،، لو ذكرتي اكيد هتجوبي ، بس انتي مش ذاكرتي هههه بصراحه تستهلي .
رحمه ،،، ملللك كدااا .
سليم ???? ،،،، بتتكلمي لي ، تعاااليلي .
رحمه  ،،، منك لله يا ملك .
رحمه طلعت وراحت عن المنصه ،،،، نعم يا دكتور .
سليم???? ،،،، طيب يا جماعه ، هنبدأ بأول طالبه في لامتحان الشفوي.
رحمه ????.
سليم ،،،، تعالي كدا امسكي المايك علشان هتشرحي وانتي بتجوبي .
رحمه ،،، اشرح كمان ، خلاص ما هي خربانه خربانه هات .
سليم ،،،، دلوقتي قدامك خريطه لدوله لازم تعرفيها لينا بكل جوانبها ، يلا اتفضلي .
رحمه بتبص ولا هي فهمه حاجه .
سليم بصوت واطي ،،،، صبرك عليا دي البدايه .
رحمه مسكت الميك بكل فخر وثقه وبدأت تتكلم وتتحرك علي المنصه بكل ثقه وكأنها دكتوره بتشرح ،،،، دي يا جماعه خريطه صح .
الطلاب ،،،، صح .
رحمه ،،، برااااافو عليكم ، وده بحر صح .
الطلاب بضحك ،،،، صح .
رحمه ،،، ممتاذ جداً ، بما أن دا بحر ودي خريطه لدوله كلها في البحر ، تبقي اييي الدوله دي يا شطار.
الطلاب ،،،، استراليااا .
رحمه ،،، شكرا جدا  ، اتفضل يا دكتور سليم دي استراليا ????.
سليم ????.
رحمه دخلت وقعدت مكانها .
ملك بضحك ،،،، ههههه لاء ذكيه ، خلتيهم يقولولك اسم الدوله هههههه .
رحمه بتنهيده ،،،، اسكتي دا إن كنت مفكراها شرم الشيخ ولا العين السخنه ????.
بعد ما خلصوا المحاضرات .
سليم كان خارج شاف ملك ورحمه وفي خناقه .
رحمه ،،،، دا انتي انسااان مش محترم .
شاب ،،،، في اي بس يا جميل متلمي الموضوع .
رحمه ،،،، لمتك عقربه ، حد يناولني الشبشب علشان لبسه كوتشي .
ملك ،،،، خلاص يا رحمه يلا نمشي .
رحمه ،،،، يعاكسك واسكت ، انتي وراكي رجاااله ، وربنا منا سيباه ، ياااا برص الحيطان يا فار الغيطااان .
الشاب قرب من رحمه ولسه كان هيمسكها من درعها سليم مسكه وضربه بالقلم وقعه علي لأرض .
رحمه وفتحت عنيها جامد ومسكت في ملك  ،،،،، ياااماما .
سليم وشده من هدومه ووقفه وبتكلم بعصبيه ،،،، ما انتي لو اهلك علموك لأدب مكنتش هتعاكس بنات الناس ،،، وراح ضربه بالقلم تاني .
رحمه ،،،، ايييوه اديلو .
سليم بص بضيق لرحمه الي سكتت ،،،، قدامي انتوا لاتنين .
رحمه وملك مشيوا وسليم وقف معاهم بره ،،، هو انتم بتروحوا بأي !
ملك ،،، بابا بيجي يخدنه ، يا دكتور.
سليم ،،، طيب هستنه معاكم عبال ما يجي ، وتاني مره يا استاااذه رحمه متبقيش تخنقي كدااا وتكلمي شاب وتخنقيه لان ممكن يتطاول عليكي .
رحمه كانت هتتكلم موبيلها رن . ،،،، السلام عليكم ، ايوه يا سونسون ….، ياااراجل لاء انا جايه اهو … ، يا عم حاضر اي يعني موضوع طارء لو مجتش هيقلب لحسين مثلاً قولت خلاص خمسايه كدا وهكون عندك  ، ….. ، سولام .
رحمه قفلت الخط بس لقت سليم واقف هيولع وبيبصلها بغضب ،،،،، ميييين بقي سي سوووونسووون ده !
رحمه ،،،، اي يا دكتور هتتحول لا اي ، لا تأذينه ولا نأذيك انصرف انصرررف .
سليم ،،،، رديييي مين ده .
خالد وقف بالعربيه ونزل ،،، السلام عليكم ، معلش اتأخرت عليكم يا حبيبي .
رحمه بخوف جريت علي خالد ،،،، لاااء دا انتي جيت في الوقت يلا .
رحمه دخلت العربيه .
خالد ،،،، ازيك يا سليم عامل اي !
سليم ،،،، الحمد الله يا عمي .
رحمه ومطلعه رسها من شباك العربيه ،،،، يلا يا بابا اصل كعاااانه .
خالد ،،،، جاااي ، عايز حاجه يا سليم .
سليم ،،،، متشكر يا عمي .
خالد ،،، يلا يا ملك .
ملك كانت هتمشي سليم ،،، ملك .
ملك ،،، نعم يا دكتور !
سليم ،،،، هو مين سونسون ده !
ملك ،،،، ابن خالوا احمد اسمه ياسين هههه ، هو ورحمه زي لاخوات جدا .
سليم بأرتياح نوعاً ما ،،،، تمام .
ملك مشيت .
سليم ،،،، بتكلم طفل ، ما هي عيله اصلا واي الي هتوقعه منها يعني ، يوووه مالك يا سليم ما تتفلق .
….. لما وصلوا رحمه طلعت عند شقت خالها.
رحمه ،،،، ياااا أهل البيت يا قوم ابو زعبل افتحوا .
حنان ،،،، ادخلي يا رحومه .
رحمه ،،،، قلب رحومه انتي ، دا انتي الي في الحته الجوانيه الي معرفش اي هي .
حنان ،،،، ههههه طيب يا لمضه .
رحمه ،،،، امال سونسون فين !
حنان ،،،، في البلكونه بأطف الملوخيه .
رحمه ،،،، يا معفن بقي جايبني أئطف معاه ملوخيه .
رحمه دخلت عند ياسين .
ياسين وماسك عود ملوخيه بأطفه ،،،، هترفضني مهترفضنيش ، هتكرشني مهتكرشنيش ، هتتجوزني مهتتجوزنيش ….
رحمه ،،،، ههههههه ، ربنا يهديك طلعت مش انا بس الي مجنونه في البيت ده .
ياسين ،،،، رحمه ، وأخيراً جيتي ، اتأخرتي لي !
رحمه ،،، لا كنت في خناقه بنشط عضلاتي متخدش في بالك ، اي بقي الموضوع الي عايزني فيه !
ياسين ،،،، هو بابا عايز يخطبلي .
رحمه ،،،، يااالف انهار ابيض ، هتتجوزي يا بيضه ههههه ، بس وانا ايش دخلي بالموضوع ، هي من صحابي أو اعرفها ????.
ياسين ،،،، عز المعرفه .
رحمه ،،،، قول وانا هوصيها تاخد بالها منك .
ياسين ،،،، ملك .
رحمه ،،، هوصيها حا… ، مييييين نكدوز ، انتي بتتكلم جد .
ياسين ،،، اه وده في هظار يا رحمه .
رحمه ???? ،،،، تعاله اقعد جمب اختك علي دكه الموكوسين ، يااااوكستاه ياااا اخوياااه يا وكستاه .
ياسين ،،،، يوووه انا مش عنت فاهم ولا عارف هتصرف ازاي ، وجدوا موافق جدا .
رحمه ،،،، ياسين ، انتي عايز تتجوز ملك بجد ولا رافض .
ياسين ،،،،  ا ا اناااا معرفش ، انتي رئيك اي.
رحمه ،،،، ياااض متشلنيش ، يعني امي الي هتتجوز ، يا اما اه يا لاء .
ياسين ،،،،، بصراحه انا متوتر جدا .
رحمه ،،،، التوتر علامه من علامات الرضي ????.
ياسين ،،،،، انتي شايفه كده !
رحمه ،،،،، لا معلش انا حوله شوف انتي .
ياسين ،،،، طب بصي ، انتي اسأليها كدا من بره بره .
رحمه ،،،، طب مش ينفع من جوه جوه ، ولا خطر .
ياسين ،،،، رحمه ركزي معايه ، انتي انكشيها في الموضوع او لمحي من غير ما تحس ها فهمتي .
رحمه ،،،، متخفش فهمت ، العبده لله هتخلصلك الموضوع .
ياسين ،،، يااااارحمه .
رحمه ،،،، بنشك فياااا ، انتي بتشك فيااااا .
ياسين ،،، لاء بشك فيكي .
رحمه ،،،،، شكراً علي ثقتك الغليه????.
#اللهم_صلي_علي_الحبيب_محمد⁦❤️⁩⁦❤️⁩
رحمه هتعمل اي ياتري هتقدر توفق راسين في الحلال ????…..
وسليم امتي بقي يخلص عدائه مع رحمه الي قربت تجبله شلل نصفي …
هتعرف في الحلقه الجايه ….
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد