Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل السابع 7 بقلم فاطمة أشرف

قدام الشركه
وعد:انتي غبيه يبت ..ازاي ارحله البيت الله اعلم ممكن يعمل فيا اي..
مريم:انتي حماره صح.. هيعمل فيكي اي ي هبله
وعد: ايش ع ني ي اختشي
مريم بضحك:متخفيش هو شكله محترم
وعد بغضب:دااااا دا محترم انتي مش شيفه عنيه
مريم :دا عيونه قمر حتي
وعد بضيق:اطفحيهم
مريم بضحك:لا لا مش عيزه …. يلا بقا نروح الكليه
وعد:يلا ي بروو
………………………………
ف الكليه
وعد: احسااااااااااااااااام
حسام:اي ي بت دا دكر بينادي فين الرقه و الانثي
وعد بتريقه:سبتهاالك
حسام:اظبوطي ي بت
وعد بستفزاز:زعلتي ي بطه
حسام بغضب:ي…..
مريم:صله ع النبي ي عيل منك ليها و يا تلعبه عدل ي تخرسه
حسام بغضب:اي نلعب دي كمان هو انا عيل قدامك
وعد بستفزاز:انت تطول تلعب معايه
حسام:اطوووول .. اسكتي ي شبر و نص انتي
كنت لسه هرد عليا بس اسلام جي
اسلام:سماااعليكووو
مريم:ابو الصحاب العقل جي الحق ي عم العيال دي شويه و هيضربه بعض
اسلام:دول اطفال فكك منهم ..ها قليلي مجتوش الصبح لي
وعد بضيق:لقينه شغلنه جديده
حسام:و فين دي
اسلام:انتي مضيقه لي طيب 
وعد:عشان مش دخله مزاجي ه..
مريم:عوض عليا عوض الصبرين ي رب المرتب بتاعك 5الف ف الشهر و مش دخله مزاجك 
حسام بصدمه:ايييه لي 5الف لي هتشتغل رقصه
اسلام:ثواني بس 5الف لس مقابل اي
وعد:قللها ي جماعه .. الشغل عباره عن سكرتاره خاصه هبقا معاه من الساعه 5الصبح لحد ما جنابه يقلي اروح و كمان هرحله بيته اصحيه من النوم 
حسام:بيتههه لي يختي
وعد:ممكن مبيعرفش يشخ لوحده و هشخخه
الكل ضحك
اسلام بضحك:تصدقي ممكن ههههعهه ..بس خلي بالك من نفسك 
وعد:عيب عليك صحبك راجل
مريم:يلاا ي شباب المحضره هتبدا
قدمنا كانت وقفه نور مع صحبها
صحبتها:بقا هي دي الي مزعلكي
نور:نعم ولله مبقاش الي دي تزعلني دي بت شيفه مفسها كدا بس ع مين دا انا نور يعني هربيها من جديد
صحبتها2:هتعملي اي
نور بتفكير:هتشوفه .. يلا بس عشان المحاضره
………………………………
اليوم عدي عادي خالص هلصنا كليه و روحنا و نمنا عشان تاني يوم هيبقا صعب
………………………………
ف بيت وعد الساعه 3الفجر
⏰⏰⏰⏰
مريم بنوم:اطفي المنبه دا بدل ما اكسره ع نفوخك
وعد بنوم:اصتبحناا و اصتبح الملك لله 
قومت و صليت و جهزت نفسي عشان اروح للمنيل عشان اشخخه????
وعد :بت انا نزلي الساعه 4يلا انتي كمان قومي
مريم هزت اديها بمعني امشي
وعد:كتك القرف
و نزلت و اتبهدلت ف الموصلات كا العاده و اخيرا قدام بيت الزفت
راجل بزعيق من وري وعد:ع فين ي انسه
وعد بخضه:ي اخي تبا لك قطعتلي الخلف 
الرجل بغضب:بجلك ع فين يبت انتي
وعد:طلعه للز.. اقصد ل محمد بيه 
الرجل:بخصوص ايهه
وعد:اللهم ما طولك ي روح ..طلعه افليه يعم طلعله و خلاص و انت مالك قله وعد و هو عارف
الرجل:وه هو انتيي الانسه وعد اتفضلي ي استاذه هو جيلي من انبارح انك جيه
وعد بصتله ب قرف :هو انت اسمك اي ي حج
الرجل:عبد المحسن ي هانم
وعد:اولا انا اسمي وعد مش هانم وعد بس ثانيا ي عم عبد المحسن لم تلقيني جيه ع الصبح كدا متكلمنيش خالص لان ببقا متعصبه حبتين 
عبد المحسن:حاضر
فتحلها الباب و دخلت
“يليله طين كل دي جنينه طب ما كان يدخلني ب العربيه اوووف بقا اخش و امري لله”
دخلت لحد الفيلا جوه و خبط ع الباب مهو يوم مش فايت شكله
خدامه:حاضر حاضر 
فتحت الباب
وعد:صباح الخير
خدامه:انتي اكيد انسه وعد
وعد:حصل 
خدامه:طب اتفضلي
دخلت
الخدامه:اول حاجه محمد بيه قلي ان انتي الي هتطلعي اوضته تصحيه و بعد ما تصحيه تجي المطبخ تحضريله الفتار و هو هيروح يجري ساعه و يجي يفتار و يلبس و طول الوقد دا حضرتك هنا مستنياه و باقي اليوم هو هيفهمك
وعد بصدمه:احلفي
الخدامه بضحك:ولله يختي معرف اي الشغلنه دي بس اهو نصيبك انفضلي بقا اطلعيله لانك اتاخرتي الساعه 5:20
وعد بضيق:حااضر
“اشوزف فيكي يوم ي مريم الكلب”
وعد وقفه ف الممر:وه دا ف 3اوض انا المفرود ادخل انهون
وعد قدام الباب
“حادي بادي كرمب زبادي شاله حطه كله ع ادي …وشورت ع اوضه من الاوض..لا لا طب نقول وحده تاتيه تفحايه مربعه اسمنها ع اربعا وحد اتنان تلاته اربعه ..يوووووه انا هنادي البت الي تحت دي احسن”
وعد:ابييييت انتشي يختي يلي تحت
الخدامه جريت و بصتلها لفوق:هشششش مش كدا وطي صوتك انتي ف سوق هنا
نور طلعت ع صوتها
نور:اوووف مين الحماره الي بتزعق كدا دي
وعد و نور بصه لبعض بصدمه
نور:اي دا انتي بتعملي اي هناا 
وعد بصت ع لبسها الي هي لبسه قميص نوم 
وعد:انتي الي بتعملي اي هنا يختي هااا متقولي كدا و عمللنا فيها بت بارم ديله و ان…..
محمد خرج ع صتهم 
محمد بنعاس و بيفرك ف عينه:ه هو في ي ع الصبح
نور:شوف ي احمودي اي البلاوي دي ع الصبح
وعد بزعيق:احمووودك ..شوف ي احمودتهاا دي…..بصت عليه لقته لبس شرت بس و كل العضلات بينه دورت وشها بسرعه 
وعد:اعاااااا اي دا ا ا انت ي ي اخ اتنيل استر نفسك عيب كدا
محمد بص ع نفسه و طلع يجري ع الاوضه يغير
وعد نزلت قعدت تحت 
نور و محمد نزللها
محمد:صباح الخير ي وعد
وعد :صباح النور
نور:هاا فهمني بقا بتعمل اي هنا دي
محمد:هو انتم تعرفه بعض
نور:اه دي معايه ف نفس الكليه
محمد:انسه وعد بقت السكرتاره الخاصه يتعتي
نور :خدامه جديده يعني
الخدامه بصت بحزن
وعد:اولا مش خدامه يختي ثاتيا ملهم الخدمين يحلت امك ع الاقل بيشتغله و بيكله لقمتهم ب عرق جبنهم مش عندهم بابي و فلوس بابي عشان يصرفه منهم و كلناا سوسيه يختي و كلناا خدمين بعض و خدمين لقمت العيش 
نور لسه هتتكلم محمد قتعها
محمد:بس ف اي نور غيب كدا وعد زملتك و بقت السكرتاره بتعتي و يرات تتعملي معاها كويس و انتي ي وعد احنا مش ف الشارع هنا تتكلمي باسلوب احسن بعد كدا و انتي اتاخرتي انهردا بعد كدا ممنوع التاخير
وعد بصوت واطي:ي رحمك اصحالك بعد كدا من 2بليل ولي اي ..بصواها ..حاااضر
محمد بضحك:سمعتك ع فكرا لا بعد كدا تصحي من 4و هخلي عربيه تجي تخدك من البيت تجيبك هنا تمم 
وعد:تمم
محمد:روحي مع نجيه تعرفك الفتار بيتعمل ازاي عقبال ما البس
نجيه”الخدامه”:تعالي ي بنتي
روحت اتعلم الفتار الغريب دا و نور جابت تلفونها و صورتني فديو و انا بعمل الفتار و طلعت اوضتها و انا مختش بالي و هو لبس و نزل
وعد:اتفضل
محمد:تسلم ايدك
“حسيت اني اتشجعت ع الشغل مهي الكلمه الحلوه بتفرق بردو”
وعد ب ابتسامه:بالف هنا
محمد بدا ياكل
محمد:انتي فتارتي
 وعد:اه اه الحمد لله
محمد:شكلك لا بصي انا هاخد فتاري و هكل بره و انتي قدامك التلاجه اهي كلي الي انتي عيزا
قام و سبني
“طب انا اقوم لكل ولي عيب لا مش وقت تناكه يعالم هياكلني تاني ولي لا”
قومت فتحت التلاجه و كانت مليانه ع اخرها اكل و حجات حلوه و شكولاته و كل الي قلبك يحبه
وعد :اوبااااا لا انا قعدوني هنا مش مشيه
طلعت جبنه و مربه و جبنه تركي و بيض و عسل اسود و حطيت عليا طحينه و 3شكولاتات ب انواع مختلفه و قعدت اكل
محمد دخل عليا:احم احم خلصي اكل و تعالي مستنكي ف العربيه
سبني و مشي
“يفضحتييييي يقول عليا اي دلوقت مفجوعه يلهوتي .. كدا كدا اتفضحت اكل بنفس بقا “
خالصت اكل و طلعتله العربيه
وعد:احم اسفي ع التاخير الصبح و دلوقت
محمد:ولا يهمك .. بتعرفي تتكلمي انجلزي صح
وعد:اه
محمد:طب فرنساوي
وعد:اه بردو
محمد:حلو عشان هحتلجك ف الترجمه
دور العربيه و طلع
وعد:احم هو احنا ريحين ع فين
محمد :متساليش و اكيد يعني مش هخطفك
بصيت قدامي بضيق
………………………………
ف البيت عند مريم الساعه 7ونص
⏰⏰⏰⏰⏰⏰
مريم بنوم:اووووف مش قلتلك ي زفته اقفلي المنبه
بعد شويه⏰⏰⏰⏰
مريم قمت بخنقه:اوووف انتي ي ب… اي دا هي فين ااه الشغل صح صح اما اقوم البس انا كمان و اروح
قامت صلت و لبست و نزلت لتبهدلت بردو ف الموصلات و وصلت ف الاخر الشركه
مريم:السلام عليكم
دعاء:وعليكم السلام اذيك ي انسه …هو انتي اسمك اي
مريم:مريم اسمي مريم
دعاء ب ابتسامه لطيفه:اذيك ي مريم
مريم:الحمد لله ازي حضرتك
دعاء:بخير ..تعالي اوركي مكتبك و افهمك الشغل 
مشت و هي وراها
………………………………
ف الفيلا عند نور
بتتكلم ف الفون
نور بضحك:ههههه انا مكنتش مصدقه زيك بردو 
شاب:بقا وعد الي بتلبس حلو و عمله فيها محترمه و بنت ناس تبقا خدامه عندكم
نور:اه شفت ي حبيبي المهم الفديو معاك اهو انشروه ف الكليه كلها خليها تتفضح عشان تتحداني تاني بعد كدا
الشاب :من عيوني ي روحي ..بقلك هقبلك النهردا
نور:اه ف الكليه
الشاب:لا خليها بره احسن
نور:بره بره فين لا لحد يعرف و يقول ل محمد 
الشاب:طب متجي الشقه عندي
نور:لا طبعا و قلتلك 100مره لا الله
الشاب بحزن مصتنع:كنت عارف انك مش بتحبني و بتتسري تمم تمم سلام
و قفل ف وشها 
نور عيطت و قعدت ترن عليه و هو مش بيرد
الشاب لنفسه:رني يختي رني 
 ……………………………..
وصلنا مكان كدا زي مطعم و شكله فخم اوي
محمد:انزلي
وعد:هو احنا هنا لي
محمد:……………….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد