Uncategorized

رواية حياة الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء رضا

 رواية حياة الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل الأول 1 بقلم أسماء رضا

_ انا مش مصدقه اني خلاص خلصنا السنه البومه دي 
– اه والله ي بت وعد ،، بس انتي عملتي ايي انهارده
وعد : الحمد الله بس يارب اجيب مجموع كويس 
(اعرفكم بوعد هي فتاه هاديه ولطيفه بس لما تتعصب بتقلب علي المجانين ،،وهيا عيونها ازرق نفس لون البحر وبشرتها بيضاء ومحجبه )
– انشاء الله ،،، اه رايك نروح ناكل بما ان داا اخر يوم امتحانات
وعد : عندك حق بس مين الي هيعزم 
– سيد متقولش كده احنا اهل اكيد انتي الي هتدفعي 
 وعد : لا يا ستي يفتح الله 
– واطي خلاص انا عزماكي 
وعد : بس اهم حاجة معاكي فلوس ولا هنغسل المواعين 
– عيب عليك يا باشا معناش طبعا هههه 
وعد : انا الحمد لله اطمأنت ،،، بصي انا هروح اجيب شيكولاته واجي 
– تمام هتيلي واحده الهي تنستري
 وعد: حاضر يا ختي ،،،، ثم رحلت وعد وتركت صحبتها
 وعد بصوت عالي نسبياً: ابت يا حياة عاوزه مصاصه معايا 
 حياة : اه وهاتي معها بيبسي ،، وعد هزت راسها تدل على ماشي
(حياة فتاه مرحه ومجنونه مش بتحب حد زعلان  هيا ووعد صحاب من الطفوله ،، وعيونها بندقية نفس لون القهوه بشرتها بيضاء ،، ومحجبه ،، عاشت حياه صعبه جدا هنعرفها في الأحداث )
“في الشارع بليل”
حياة بتتكلم وهيا بتاكل الشكولاته: الشكولاته طعمها تحفه
وعد بغرور : اكيد مش انا الي جيباها  
حياة : بيعجبني فيكي يا بت يا وعد التواضع  
وعد بضحك : اهم حاجة حب الناس ،، هو انتي مش ملاحظه ان احنا بقلنا كتير بره ولا ايي وكل اما نقابل كشك نجيب شيكولاته
 حياة: يا ستي دا الساعه لسه مجتش ١٢
وعد : يا نهار ابيض في اسود في احمر 
ثم قاطع حديثهم دخول عربيه يوجد بداخلها شاب 
الشاب بسكر : طب ما فيش حته لياا
حياة بعصبيه : امشي ياض لعورك 
الشاب سكران : ياما تصدقي خفت 
حياة بعصبيه : يلا يا وعد نمشي 
الشاب نزل من العربيه بسرعه و بي يمسك ايد حياة: علي فين يا قطه
حياة : طب ابعد يا شبح بدل ما زعلك 
وعد : ما تسيب ايدها يولا 
الشاب : دا انا كدا مضر اني اخدكم انتوا الاتنين شويه ومسك ايد وعد 
وعد بشهقه : انت قد المسكه دي ،، الشاب هز راسه 
وعد : حياة ٩٩ يلا
الشاب باستغراب :٩٩ ايه؟؟
وعد وشغف عملوا حركه سريعه و سحبوا ايدهم وضربوا في جسمه
حياة بتضرب في الكتف والوجه ،،، وعد بتضرب في البطن والرجل ولان الشاب كان سكران معرفش يقاوم
وعد عدلت هدمها بغرور  : هاا كفايه كداا يا حياة 
حياة :  لا لسه العلامه 
وعد بضحك: براحتك علم في اي حته 
حياة بتمشي نحيه الشاب : بص دي كفايه ،، عضت حياة الشاب من رقبته 
وعد : ما لقتيش حته ظاهره اكتر من دي
حياة : انتي مش شيفه الواد هضبه ازاي دا انا بالنسبه له قطه 
الشاب اخيرا اتكلم بتعب : والله لاندمكم وراح مشي نحيت حياة ووعد 
حياة : انت لسه ما حرمتش طيب ،،، حياة قربت عليه وضربته تحت الحزام  
  الشاب : مش هسيبك والله ما انا سيبك وجيلك 
حياة ووعد : مع السلامه هههه  وجري هما الاتنين
حياة : فكرنا سهلين ههه دا عبيط
وعد بضحك: يا عيني دا كان هيعيط 
حياة: بصي تعالي نروح نفسي اتسدت 
وعد : مش عارف يجي من بدري بدل ما انا سرفت كل فلوسي ،،،، ابقي تعالي عندنا دا البت ساره هتفرح اووي
حياة : صدقي هيا كمان وحشتني خلاص هبقا ارن عليكي واجي بكره بس تعالي خديني بدل ما مرات عمي ترفض 
وعد : اشطااا ،، انا هروح بدل ما حد يحس اني مروحتش 
شغف : اه يلااا
*في منزل حياه *
حياة : يا رب تكون نايمه 
نعمه (مرات عمها ) : هيا مين الي تكون نايمه
حياة بخضه : ايي دا انتي بتطلعي امتي 
نعمه : انتي كنتي فين يا بنت زهره 
حياة ببرود : مالكيش دعوه ثم تركتها ودخلت
‘في الصباح تحديدا غرفه حياة ‘ 
نعمه : انتي يا زفته اصحي صحبتك بره 
حياة : داخليها 
وعد : اي يا اختي في حد ينام لضهر 
حياة : انا عادتشي جدااا
وعد بضيق : طيب  يلا نمشي علشان انا مش طايقه نعمه ولا هيا طيقاني 
حياة : ومين سمعك انا اكتر ،،،خمس دقائق واخلص 
“في منزل وعد” 
وعد : سمو عليكوا 
ساره بضحك : وايي جموسه دخله 
وعد ببوز : طب خساره كنت جايبه ليكي حد ،،، اهوه دخل 
نظرت ساره الي الباب ثم صوتت : عاااااااااا حياتي حبيبتي ثم اندفعت لتعانقها
شغف : براحه يا بت يا صرصور
ساره بغيظ : انتي بتقولي ايي
حياة بتصنع الخوف : يماماااااااا الحقيني  بتجري 
ساره بتجري وراءها : والله ما انا سيباكي يا كلب البحر
قاطعهم صوت الام (عفاف) : صوتكم عالي ليه  
حياة بداري  وراء عفاف: الحقيني يا فوفه بنتك هتكلني وانا لسه في عز شبابي 
عفاف : وانا مالي يا اختي انتي عاوزني اتضرب لا
حياة : مكنش العشم يا فوفه ،،، ثم نظرت إلى وعد وقالت : وعود حبيتي تعالي سالكيني منها دا انا زي صحبتك 
وعد : ولا اعرفك ماما تعالي نحضر جنازه حياة يلا
عفاف : يلا مع السلامه يا حياة
ساره : هاهاهاهاها والله ووقعتي تحت ايدي 
حياة : انا اسفه هخرجك معايا انا ووعد انهارده 
ساره : اممم افكر 
حياة : وهجبلك شيكولاته
ساره : اممم عفونا عنك
حياة بتنهده : طب الحمدلله ،،، تعالي احكيلي عامله ايي في تالته 
ساره : زفت والله دي حاجه قرف 
حياة : انشاء الله كل حاجه هتبقي فل ،،،، تعالي نشوف اختك بتعمل ايه
ساره : تعالي يلا
“في غرفه وعد “
حياة: انتي بي تبعيني يا كلب البحر
وعد : انتي عاوزني اضرب معاكي 
حياة : والله شكلك عاوزه علقه زي الي احنا أدناها للواد
ساره باستغراب : واد مين ؟؟
 : دا كان واحد …….. ثم حكت كل حاجه
ساره : يا عيني دا كان الواد بي فرفر اكيد
وعد بضحك : هو احنا اي حد دا احنا بنلعب ملاكمه 
وقضوا اليوم سواا بين خناق حياة وساره 
“في بيت حياة “
حياة كانت داخله بتضحك اتشالت الضحكه لما شافت مرات عمها 
حياة بضيق : عاوزه ايي يا مرات عمي
نعمه : يا اختي بما انك خلصتي امتحانات اشتغلي بدل ما انتي قاعده كداا
حياة: هوا انتي بتدفعي من جيبك 
نعمه : اه يا اختي مهو مصاريف الجامعه بتاعتك كتير علينا 
حياة بعصبيه : وانتي مالك هيا كانت فلوسك 
قاطعهم دخول عم حياة (محمد ) : في ايي ايه الصوت داا 
نعمه بدموع : تعالي شوف يا محمد بنت اخوك بتزعقلي علشان انا كنت بقول لها تنزل تشتغل وتساعدك بدل ما انت مديون كدا هئ هئ هئ
محمد : خلاص يا حبيبتي متزعليش ثم كمل بحده وهو بينظر لحياة : حياة اعتزري لطنط نعمه 
حياة بعصبيه : انا معملتش حاجه هيا الي زعقت انا نفسي مره تصدقني دا انا حتي بنت اخوك ،،،،، ثم كملت بسخرية : مش كفايه الي انت عاوز تجوزني ابنك الحشاش
نزل علي وجه حياة قلم من عمهاا : انا مش هكرر كلامي وهتنزلي تشتغلي وإلي اقعدك من الجامعه وهتجوزي ابن عمك
حياة بدموع : انا اسفه يا مرات عمي ثم جريت علي غرفتها تبكي في صمت ثم طلعت صوره واتكلمت معاها : انتي ليه سبتيني يا ماما ليه مش انتي قولتي انك ديما جمبي ليه يا بابا انت كمان سبتني لاخوك دا عاوز ياخد ورثي وكمان هيجوزني ابنه  ،،، قعدت تتكلم لحد ما غلبها النعاس 
“في  الصباح غرفه شغف ” 
صحيت حياة علي رنين هاتفها وفتحت عيناها البندقية المتورمه من كثره العياط وردت بصوت مبحوح : الو 
وعد باستغراب : حياة مال صوتك 
حياة : ماليش ي وعد تعبانه شويه
وعد : لا انتي فيكي حاجه 
حياة : ماليش 
وعد : طيب انا كدا كدا جايه لكي علشان نخرج 
حياة : لا انا تعبانه اخرجي انتي وساره 
وعد : ماشي قومي البسي هستناكي عند الكافيه الي علي النيل سلام
حياة : يا وعد …………. وعد قفلت السكه 
حياة اتنهدت وقامت اتوضت وقامت بفروضها ونزلت متجنبه مرات عمها
” في الكافيه”
وعد : مالك ي حياة ،،،، اتخنقتي مع مرات عمك 
حياة بحزن : اه وبدأت تحكي كل حاجه 
ساره بعصبيه : هيا الست دي مالها 
حياة : انا مش زعلانه غير من الي العمي قاله ،، دا هو قاعد في بيتنا وواخد كل ورثي 
وعد بحزن علي صحبتها : طب وانتي هتشتغلي ازاي واحنا مخلصناش
حياة : هو بيبقا في شركات بتعين الناس قبل ما تخلص واحنا في تالته يعني سهل ألقي شغل في اي شركه هندسه 
ساره بتحاول تلطف الجو : طب احنا هنقعد بقيت اليوم زعلانين من غير اكل 
حياة بضحك : عندك حق تعالي ناكل
وعد : انا عازمه حياتي بس 
حياة : خدي قلبي 
ساره : طب وانا دا انا حتي زي اختك 
وعد : صعبتي عليااا 
قاطعهم صوت مدير المطعم وهو بيقول : اتفضل يا اسد بيه
_اسد : عاوز المكان فاضي خلال خمس دقائق فاهممم 
المدير بخوف : حاضر اتفضل اقعد يا اسد باشا
المدير : بعد ازنكم لازم تمشوا دلوقتيي 
حياة بعصبيه : انت عبيط احنا جايين هنا ناكل مش ننطرد 
المدير : احنا اسفين لكم كلكم بس دا اوامر صاحب المكان 
حياة : وهو فين صاحب الزفته دي 
-اسد:  انااا قولت خمسس دقائققق
حياة بتلف ناحيه الصوت : هو انت صاحب ال……. انت 
اسد : انتي ،، ثم ابتسم بخبث : انتي كداا جيتي لموتك 
حياة بشجاعه مصطنعه : وانت ولا هتقدر تعمل حاجه
اسد : تحبي اوريكي ،،، برااااااااا كل كلكم 
انتفضت الناس وخرجوا ما عدا ساره ووعد 
اسد بيقرب لحياة : اممم كنا بنقول ايي 
حياة بخوف ويتراجع : انت مش هتعمل حاجه 
اسد  قرب اكتر وحياة لزقت في الحائط وهو قدمها 
اسد : تحبي اوريكي مش كدااا 
وعد بعصبية : ابعد عنها يا حيوان 
اسد : انا فوت مره ليكم لكن المره دي لاا 
ساره شدت حياة منه : انت بتعمل ايه 
اسد : وانتي مين بقااا 
ساره بشجاعة : وانت مال اهلك 
اسد بغضب عنيه اتحولت للاسود : لااااا دا انتوا ذودتوها   كان هيمد ايدوا علي ساره لكن حياة مسكتها 
حياة : لو ايدك اترفعت تاني هقطعهالك 
اسد بسخريه : والله طب وريني ومسك ايد حياة بحركه سريعه ولواها وراء ظهرهاا
حياة بتحاول تفكك أيدها: ابعد عني
وعد كانت رايحه تفكك قام اسد زقها وقعت علي ساره  
وزق حياة للحائط ثم همس بودنها بكلام جعل وش حياة احمر وبرقت
 ثم ضربته بالقلم 
اسد برق واتحول : بتضربيني يا بنت ال**** ثم مسكها من أيدها وخدها 
وعد وساره بيحولوا لكن فاشلوا وساره وقعت اتعورت
اسد خرج وسط الرجاله بتاعته وقال : هاتوا البنتين الي جوا وتعالى وديهم المخزن 
_ حاضر يا اسد بيه 
الرجاله دخلوا جابوا وعد وساره وخدرهم واسد خدر حياة 
” في الليل،فيلا اسد الاسيوطي “
اسد نزل حياة علي السرير وبداء يفوقها 
حياة بتعب وصداع : اااه انا فين 
اسد بغضب : انتي في عرين الاسد يا روح امممممك
حياة بسخرية : ما انا في الاوضه هو فين الاسد 
اسد بغضب يفك زراير القميص بتاعه : انا هوريكي مين هواا اسد الاسيوطي 
حياة بخوف : انت هتعمل اييي لاااااا
اسد …… 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!