Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثالث عشر 13 بقلم أمنية الجزار

سمر بإلحاح 
بردوا عايزه اروح لها  
عمر قام تمام بس قبل ما نروح تفهمي عمك الحقيقة 
ومشي من البيت كله 
رحمه كانت مشيت مع عمر بردوا لأنها هتشتغل معاه في الكافيه فهتسيب المطعم وصلت البيت 
ماما ي ماما 
ايه ي بت 
عامله ايه 
الحمد لله 
انا قصدي علي الاكل علي فكره 
الام وحدفتها بسلاح الام المصريه (الشبشب) 
وانا الي قلت بتطمني عليا 
رحمه بضحك 
الاه وايه لازمت الشبشب طيب وبعدين فين بحر 
والدتها اتكلمت وهي داخله المطبخ 
نزلت تقعد على النيل شويه اتصلي عليها علي ما جهز الاكل 
رحمه دخلت غيرت وبترن علي بحر 
عند بحر 
ساكته مصدومه وفرحانه أن الي بتحبه هو كمان بيحبها
زين بقلق 
بحر ردي ساكته ليه 
بصتله وقامت 
انا أسفه بس انا مش موافقه عن اذنك 
ومشيت قبل ما يرد سابته في صدمته 
فونها رن وكانت رحمه
ايه ي رحمه 
ايه ي بت تعالى يلا 
تمم انا في الطريق 
رحمه بقلق علي صاحبتها 
بحر مال صوتك 
مافيش لما اجي هقولك سلام 
بعد شويه وصلت بحر عند رحمه اتغدوا 
ورحمه وبحر دخلوا الأوضه 
ها مالك بقي 
اتنهدت وانا قاعده علي النيل زين جه ………… وبس سبته مصدوم وجيت 
ليه كده انتي بتحبيه وهو طلع بيحبك فين المشكلة 
بحر بصتلها بمعني انك عارفه 
رحمه اتنهدت وخدتها في حضنها 
عند عمر في البيت 
سمر واقفه قدام عمها ومراته وجدها واهلها وريم معاها وعمر جه من بره هو كمان 
سمر بخوف من رد فعلهم 
بدأت تحكي الي حصل وأنها بتكرها وان كل الي قالته في حقها محصلش 
جدها بهدوء 
عرفتي غلطك وده كويس دلوقتي اعتذري لبحر 
سمر بتأكيد ودموع 
والله هعتذرلها ومش هسيبها غير لما تسامحني 
محمد ابو بحر ببرود 
خلصتي ي سمر عادي حتي لو الي انتي قولتيه ده صح وأنها ملهاش دعوه بالشباب دي 
كده كده هي مشيت بمازجها خليها هناك ريحت 
وسابهم ومشي 
ابو سمر وامها بصلها بعتاب ومشيو 
جدها اتكلم 
روحي ي سمر اعتذري لأختك وهي هتسامحك هي طيبه وبتحبك 
وزي ماعمر وريم قالوا احنا بنحبكوا كلكوا واديكي شوفتي ابوها عمل ايه وانا تعبت من الكلام معاه 
عمر اتكلم 
جدي لو سمحت عايزك في موضوع مهم 
الجد بإيماء 
تعالي ودخلوا شقه الجد وريم وسمر طلعوا شفتهم 
خير ي عمر 
جدي بصراحه كده زين الي كان في الصوره مع بحر عايز ي جي يتقدم لها انا عارف ان الوقت مش مناسب بس 
قلت لازم اعرفك
الجد بهدوء 
تمم لما بحر ترجع نحدد معاد له ولصاحبه مش جاسر صاحبه بردوا 
عمر بتأكيد 
اه وكمان شركاء في المطعم 
خلاص بلغهم في اقرب فرصه هحدد معاد 
عمر سابه وطلع شقته 
دخل لابوه وحكاله علي جاسر وقاله بردوا لما بحر ترجع
زين مصدوم دي رفضت بجد طب ليه هو شايف نظره الحب في عينيها ليه ترفض وعمر أكد أن مافيش حد تاني 
طلع فونه واتصل علي والدته 
الام 
زين حبيبي واحشني مش ناوي تيجي بقي 
سمعت صوته مليان حزن 
وانتي كمان ي أمي حقك عليا وناجي قريب  
الام بخضه وخوف 
زين مالك  ايه الي حصل 
زين بحزن
رفضتني ي أمي معرفش ليه 
الام باستغراب مين ي زين 
بحر البنت الي حبتها وكنت ناوي اعرفك انتي وبابا علشان اتقدملها بس مجرد ما اعترفتلها رفضتني ومشيت عارفه اخوها قالي هترفض بس انا ماصدقتش
الام 
بتحبها 
زين بصدق بعشقها وهي كمان بتحبني 
الام بصرامه 
طالما بتحبها خليك وراها اكيد في سبب لرفضها متضيعهاش من ايدك ي زين 
زين 
انا فعلا قلت لو رفضت هحاول تاني وتالت وعاشر لحد ما توافق بس رفضها وجعلي قلبي ي أمي 
الام بحنان 
سلامه قلبك ي حبيبي انت بتقول انها بتحبك يبقي اكيد فيه سبب لرفضها وبعدين مش دي البنت الي قبلناها في المطعم لما كنا عندك انا وباباك 
زين بابتسامه لتذكره الموقف 
اه هي ي أمي 
الام 
ربنا يوفقك ي حبيبي ويجعلها من نصيبك 
امن علي كلامها وقفل معاها ومشي علي بيته 
جاسر روح وكلم زين عرف منه الي حصل وزعل علي صاحبه بس هو متأكد أن زين مش هييأس 
وبعدها كلم عمر يعرف عمل ايه 
فون عمر رن 
 ايوه ي عمر 
انا مش عمر انا ريم عمر مش هنا ونسي الفون بتاعه 
جاسر بحب 
اهلا ي ريم 
واتكلم بدون تفكير 
ريم انا بحبك وعايز اتجوزك واخوكي عارف 
ريم …….
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!