Uncategorized

رواية مطاردة دين الفصل السادس 6 بقلم ميرنا شاكر

 رواية مطاردة دين الفصل السادس 6 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل السادس 6 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل السادس 6 بقلم ميرنا شاكر

…ادهم : طاهر البكري 
فلاش باك   
طاهر :ايه يا ابني….مالك؟ 
ادهم : مفيش ..باحبها وهي بتحبني ومش عارف هاتجوزها ازاي 
طاهر : يا يعني يا عبقري زمانك انت بتشتغل عندهم عامل في محل ومش لاقي تاكل وتقول ليهم انك عايز تتجوز بنتهم …هيعملوا فيك ايه انت لو عندك اخت ترضى 
ادهم : ابد وربنا …وكمان ساكن فوق سطوح …..ومنه لله ابويا راح اتجوز واحده غنيه وجايب ليا اخ …وعايشين في عز ..وانا ابن الست الفقيره اللي ماتت من الفقر ….شوفت اللي انا فيه … 
طاهر : اما عايز ايه 
ادهم :مش عارف انا اللي اعرفه عايز ابقي غني واتجوزها 
طاهر : علشان تبقى غني بسرعه ….لازم تشتغل يا مخدرات يا اثار …يااااااا 
ادهم : ياااااااا ايه ظابط مثلا ….وانا معايا ثانويه عامه …..وهي في كليه 
طاهر : يااااا اعضاء بشريه 
ادهم : يا نهار ابوك اسود 
طاهر : بس يا متخلف …انا باقول امثال 
ادهم : اه باحسب 
طاهر : وفيها ايه 
ادهم : انا عندي مخدرات واثار ارحم ….من اني اخطف حد واخد اعضاءه 
طاهر : ومين قالك انك هتخطف حد 
ادهم : اما هتعمل ايه 
طاهر …..حكى لادهم وجه نظره 
ادهم : مش موافق ….يا بحلال يا اما لا 
طاهر : خليك فقري 
ادهم : انا فقري 
وكل شويه يجي لحبيبته فريده ….بنت الناس اللي بيشتغل عندهم عريس وهي ترفض 
ادهم : اعمل ايه 
طاهر :اسمع بس الكلام …..ومن ساعتها دخل ادهم …في كل ما هو يجيب الثراء بسرعه …للفوز بحيبيته 
ادهم : لا انا هاشتغل بالحلال …..ومرت فتره …..وحاول اكتر من مره لتقدم لها 
ولكن لاسف رفض اهلها الجواز 
فهربت فريده ..وتجوزت به….وهي ابنه 22 عام …جميله رقيقه …ذات شعر اسود طويل …وبيضاء كلون الثلج وعيونها عسيله غامق .. 
كانت حياتهم مثاليه …وانجبت فريده صبي …….ولكن القدر لم يكن في صالحها بعد 4 سنوات مرضت فريده ….مرض خبيث ….ولما يكن يملك ادهم اي شيء فقد تخلى اهل فريده عنها بسببه …سوا ان يدخل طريق  اتجارالمخدرات…وعلى ذلك تجاره اعضاء …. 
ولاسف اشتد عليها المرض واصبحت لا حول ولا قوه ..وبعد سنتين توفيت فريده…حبيبه قلب ادهم 
باااااااااااااااااااااااااااااك 
ادهم : يا حبيبتي ……ياريت تسامحيني …تسامحيني ازاي وانا الشيطان ….انا عملت كل حاجه غلط علشانك وفيكي… بس نفذت وصيتك…. حتى لوجيت على نفسي  …. يا ريت تكوني مسامحني…..وانت يا طاهر هتفضل ورايا وانت عايش وانت ميت …خلصت منك هيطلعلي عيالك  
*********************************************** 
مليكه لسليم : لؤي …هرب 
سليم : انتي ناسيه ده ابن مين 
مليكه :لا منستش ….بس واحد قتل وضرب عادي يفضل هربان 
سليم : في نشره بمواصفاته في كل الاقسام وكل المطارات يعني مش هيقدر يهرب بره مصر 
مليكه : لا يقدر عن طريق البحر او هجره غير شرعيه 
سليم : ممكن بس اللي اضمنه انه لسه في مصر …ومخرجش 
مليكه : لو فين انا وراه والزمن طويل 
سليم : لازم دلوقتي ترجعي لشغلك وحياتك تاني …علشان اللي حواليك ميتاثروش …باللي بيحصل 
مليكه :انا بعت منال عند خالتي في اسكندريه لحد ما يخلص ورق تحويلها على هناك ….وانا لما اخلص كل حاجه هنا هاحصلهم 
سليم : خلى بالك من نفسك 
مليكه : لو في حاجه جديده طمني 
********************************************* 
بعد مرور كام يوم 
مليكه …فيديو من رقم مجهول 
مليكه : فتحت الفيديو لتجد ياسين نائم في مكان يشبه المشرحه ولكنها ليست مشرحه المستشفى اللي كان فيها 
ورساله …جثه اخوكي اتبدلت بجثه تانيه واللي استلمتيها من المستشفى كانت مش بتاعته اخوكي ..لو حبيتي تاخديها هتلاقيها موجوده في مستشفى الدار في مشرحه موجوده من ورا معموله لشغل سرقه الاعضاء ….ومحدش عرف يوصل للمكان ده قبل كده ….فياريت تلحقيه قبل ما متلاقيهوش خالص…وعلى فكره خطه 
سليم …واحمد فظيعه …انهم يدوكي الجثه دي على انها اخوكي …لانها اتسرقت منهم هم الاتنين …وربنا يقدرنا على فعل الخير 
لتصدم مليكه مما يحدث 
وتكلم حسام 
الو ازيك يا حسام 
حسام : تمام يا مليكه 
مليكه : حسام ممكن تنزل مصر حالا …ومحدش يعرف انك عندي قول انه تبع شغل …لان انا في مشكله ومحدش هيساعدني غيرك 
حسام : انتي فين اصلا ….. انا جاي في الطريق اصلا عندي شغل في مصر 
مليكه : انا في الشغل قدامك قد ايه 
حسام :قدامي ساعه …هاجيلك على الشغل 
مليكه : تمام مستنيه 
…بعد مرور ساعتين 
مليكه قصت ما حدث على حسام 
حسام : ده فيلم هندي …ما اعتقدش 
مليكه :طيب لو الكلام ده صح 
… 
حسام : يا اما  انك تسالي سليم واحمد …وتفهمي ايه الحكايه 
مليكه : انت عبيط …حد هيقول انه اتسرق منهم جثه 
حسام : جربي مش هتخسري حاجه 
بعد مرور ساعتين 
مليكه : انتم الاتنين ممكن تقوللي تفسير للفيديو ده والكلام ده فعلاولا لا 
سليم واحمد بيبصوا لبعض 
ويسكتوا 
حسام : يبقى الكلام ده صح 
مليكه : وقوللي ايه اللي حصل 
سليم واحمد ..حكوا اللي حصل  
احمد : وربنا دي فكره سليم 
سليم : ندل 
مليكه : انا حاسه اني باكلم ولادي اختي ….انت يا كابتن منك ليه ممكن توروني البطايق بتاعتكم …علشان وربنا شاكه فيكم …انا نفسي افهم دكتور وظابط ازاي 
سليم : احنا كنا بندور عليها …من غير شوشره 
مليكه بغضب : يا سلام ….طيب لو ماكنتوش لاقيتو حاجه كنت هتكتم ان الجثه اتسرقت ….وانا هاروح اقرا لفاتحه لحد معرفوش واتكلم معاه 
انتو ايه مش بتحسوا بالبني ادمين ……. 
حسام :اهدي بس يا مليكه كده ..والمهم دلوقتي نعرف مكان مستشفى الدار دي اللي في الفيديو 
احمد بدهشه : بتقول ايه……مستشفى الدار 
مليكه : انت تعرفها 
احمد : ايوه طبعا ….وصاحبهااااااااا 
سليم : مين ما تخلص 
احمد : ادهم الصيرفي 
مليكه وحسام وسليم في نفس واحد : نععععععععععععععععععععععم 
مليكه بغضب : يعني ابنه يقتل اخويا ويضرب اختى ….لا وكمان يسرق جثه اخويا ويبعها …..وربنا لاحرق قلبه على ابنه …زي ما حرق قلبي على اخواتي ….وهو اللي جابه لنفسه ….وانتم الاتنين هابلغ عنكم بكره لانكم السبب …في اللي حصل باهمالكم …بس لو عملتم اللي قولت ليكم عليه ………..مش هابلغ عنكم 
احمد وسليم : ايه 
مليكه : هتساعدوني اني ارجع جثه اخويا ….وانتقم من الكلب وابنه 
يا اما بكره الصبح …..هاكون مبلغه عنكم …وياريت تاخدوا وقت تفكروا …حوالي 10 دقايق وهارجع.. يلا يا حسام 
قام كلا من مليكه وحسام 
حسام : انت ناويه على ايه 
مليكه بخبث: هاصفي حسابي بس ليا دين عندهم …وهاروح اخده 
حسام : شكلك ميطمنش 
مليكه : متخافش …..اخد الحق صنعه 
حسام : تفتكري هيساعدوكي 
مليكه : طبعا …ولا هيقدروا يفتحوا بوقهم 
حسام : ازاي 
مليكه : سجلت كل اللي حصل وبعته على رقم تاني بتليفون تاني …علشان حتى لو فكروا يعملوا فيا حاجه ….الاتنين معايا …وهارويهم اني بعتها لحد وشافها ….واني لو حصل ليا حاجه …انا عاطيهم …كل بياناتهم …يبلغوا عنهم 
حسام : يا بنت ابليس …..ايه يا بنتي الدماغ دي …بس هيدخل على سليم الكلام ده 
مليكه : هو سليم مش سهل ابدا سيبك من اللي ظاهر قدمنا ده وانه باين عليه ظابط اهبل …..ده ظابط ….محدش يقدر عليه … 
بس هالعب على عنصر المفاجاه ….وبعدين هاخفي كل حاجه علشان ميقدرش يوصل 
حسام :بس موضوع ان الجثه اتسرقت ..منه 
مليكه : مش لاقيه تفسير ….بس اكيد في حاجه حصلت …وحركه اننا يخلينا ناخد جثه تانيه …ونسكت برضوه وراها هدف 
حسام :وانا دوري ايه في الخطه دي 
مليكه :انت دورك …تشوف ادهم الصيرفي تراقبه …وتعرف كل حاجه عنه… 
حسام : والتورين الي معانا دول 
مليكه : واحد مسئول نعرف كل حاجه عن المستشفى …والتاني يجيب لؤي …وبعدين هاقولك الباقي بعدين 
ورجع كلا من حسام ومليكه …لاحمد وسليم 
مليكه : قولتوا ايه …. 
سليم : انا معاكي دي غلطتي …..وانا هارجع ليكي الجثه …وبس اكتر من كده مفيش 
مليكه : ودكتور احمد 
احمد :انا ماليش دعوه بالليله دي انا دكتور وفي حالي وماليش في الكلام ده 
مليكه : حلو جدا …انت اللي هتجيبه لنفسك ….لتسمعهم تسجيل ….في اعترافهم بما حدث ….يا انتم الاتنين يا اما برضوه انتم الاتنين في السجن 
سليم في سره : يا بنت ال…….هو انا حبيتك من قليل ..هههههههههه 
احمد في سره : ولا يفرق معايا انا حتى لو هاقتل علشانك معنديش اعتراض …بس ياريت تلعبيها صح …بس شكل اللعب هيحلو 
سليم واحمد : موافقين 
******************************************** 
فلاش باك 
تدخل فتاه …جميله جدا …بيضاء سوداء الشعر تظهر على ملامحها البراءه  …لتذهب لتتحدث مع شاب في  العشرينات من عمره  
زينه :ازيك 
مدحت: الحمد لله ..اخبارك ايه 
زينه : انا تمام …مش هتسالني على النتجيه 
مدحت:مش محتاج اسال لاني عارفها من قبل ما تقولي ….صح ولا انا غلطان 
زينه :لا مش غلطان …..انا جبت 99,8 في الميه 
بس …انتي فاشله ال2من عشره راحوا في ايه 
زينه : في التعبير 
… 
مدحت: انا عارف انك هتدخلى العباسيه ….بدري بدري ….مش هتنفعي في جواز يا ماما 
زينه :لا ده انا لهلوبه واعجبك 
مدحت :الصراحه انت تعجب الباشا يا جميل …والباشا ناوي على ايه 
زينه :طب طبعا 
باااااااااااااااااااااااااااااااااااااك 
– ربنا يرحمكم ويجعل مثواكم الجنه …….ويقوم يعمل حاجه يشربها 
ويشرد في ذكريات اخري 
فلاش بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك 
فريده : حبيبي ….خلي بالك من نفسك …..ونفسي اشوفك حاجه كبيره …بس معلش مش هالحق ….واعرف اني باحبك اوي … 
-ماما متسبيبنيش …ياماما ….ماما …يا بابا مالها مش بترد ليه .. 
ادهم : ماما ماتت راحت عند ربنا …وروح اقعد بره بس 
– لا مش هامشي انا هافضل معاها …مش عايز حاجه غيرها 
ادهم : لا لازم تطلع بره ….يا اما هاطلعك بالعافيه 
– في سره …انا هاطلع واول ما هم يخرجوا هادخل ليها من غير ما يحسوا 
وفعلا دخل جوا اوضه وتوجد جثه فريده موضوعه على سرير مغطاه بملاه بيضاء …..كشف وشها وقعد يعيط …يا ماما يا ماما …طفل 8 سنوات 
وفجاه سمع صوت جري واستخبى في الدولاب ..وسمع كل ما قيل 
دخل ادهم ومعاه شخص اخر 
ادهم : دلوقتي هاعمل ايه ….انا معنديش فلوس لادفنها ولا مدفن …بسبب المرض …كل حاجه راحت حتى فلوسها مع اهلها ومحدش هيديني منهم حاجه … 
طاهر : ماتروح 
ادهم : هي قالتي متروحش الا لما اموت 
طاهر : ولا حتى اخوها 
ادهم : معرفش بينهم ايه بس اللي اعرفه انها كانت بتوصيه على حاجه …المهم دلوقتي هنعمل ايه 
طاهر : مفيش اللي الحل الللي كنت قولت ليك عليه 
ادهم : مش هاعمل فيها كده 
طاهر : مفيش حل تاني ….على الاقل تكسب ثواب وتندفن وتاخد قرشين . 
طاهر في اذن ادهم : مش دي كانت وصيتها …انك تتبرع بجسمها …لناس محتاجه ….ماهم ناس محتاجه …بس محتاجين ومعاهم فلوس وانت محتاج علشان ابنك 
ادهم : تعرف حد 
طاهر : اه اعرف ولو كده هنروح نقابلهم بليل 
ادهم : ده انت مجهز نفسك . 
طاهر: ما هيطلع ليا عموله حلوه 
ادهم : وانا برضوه باقول …ايه الحنيه دي اللي نازله جامده عليا 
طاهر : صاحبي برضوه 
ادهم : اهو برضوه نعمل ليها جنازه وعزا وبعدين نروح ناخدها قبل ما تدفن في مدافن الصدقه ولا من شاف ولا من دري 
وكان هناك من يسمع ما يحدث وعلامات الدهشه على وجه فهو لم يفهم شيئا واو كما يقال لا يريد ان يفهم او يصدق ما يحدث …..وظل في الدولاب خائفا …لا يعلم ماذا يفعل 
باااااااااااااااااااااااااااااااااك 
– سامحيني يا ماما كان نفسي اقدر الحقك ……بس سامحيني وصدقني هاجيب حقك من اللي عملوا فيكي كده ….من ادهم الكلب 
************************************************ 
اول لغز من الماضي بد يظهر في حياه ادهم وطاهر ……؟ 
ايه اللي هيحصل ده هتعرفوه في الحلقه الجايه ……….
يتبع…..

لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بحر الزين للكاتبة أمنية الجزار

اترك رد

error: Content is protected !!