Uncategorized

رواية الذي أحب العجوز الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

 رواية الذي أحب العجوز الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية الذي أحب العجوز الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية الذي أحب العجوز الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

_زي مسمعتي، وافقتي لي وانتي عارفه اني بحب واحده تانيه؟
رجعت خطوه لورا لما صوته بدأ يعلي
=وانا اعرف منين!!
_عاوزه تفهميني انك جايه مش فاهمه حاجه؟
=افهم اي؟
_اني مش عاوزك تمم؟
بصوت خافت= لا انا الي ميته في دباديبك دبدوب دبدوب
_بتقولي حاجه؟
=انا عاوزه اغير هدومي عشان انام لو سمحت
_نعم يختي! هو انتي هتنامي هنا؟ عامله حسابك على بيات!
=امال خفاشه انا؟
_خدي شنطتك دي واطلعي برا اوضتي وحالا
=ولو مطلعتش، اخرك هاته بقى في ام الليله الزرقا دي
_لو مطلعتيش!
خدت خطوه لورا تاني لما قرب =ها؟
_مش انتي جايه هنا على اساس مراتي؟ يبقى تبقى مراتي بجد بقي
=الاوض هنا كتير ما شاء الله، انا رأيي اطلع بكرامتي بطل مطلع من غيرها، فسحلي بقى كده
خدتت شنطتي ووقفت برا وهو قفل الباب، دا انت مدرستش يعني اي زوق! ولا اتربيت لحظه، بصيت لقيت عمو جمال طالع بتسحب!! اكيد جاي يشوف اي الي حصل وانه اتقبلني ولا لا!
دخلت الاوضه بسرعه وسبت الباب موارب وروحت وقفت قدامه
_وبعدين معاكي بقى!! انتي ..
حطيت ايدي على بوقه وحضنته بسرعه وبصيت على الباب لقيته مبتسم ومشي فخرجت من حضنه على طول، كان ساكت وباصصلي، هو دا نفس الإنسان إلى من شويه!
_انتي ايه الي عملتيه دا؟
ايوه كده خضتني عليك كنت فكرتك بقيت هاديي!! 
=براحه ومن غير زعيق، حضن اي متحضنتش قبل كده! حضن اخوي برئ
_برئ!
=اقسم بالله برئ وربنا
_اطلعي برا !!
=الاه! ممكن اقولك حاجه؟
_مش عاوز اسمع منك حاجه قولت اطلعي برا 
بصيتله بضيق وخدتت شنطتي وطلعت من اوضته ودخلت الاوضه الي قدامه على طول، انا والله مشوفت رجاله كده والله مشوفت، كنت فاكره انه بعد ميسمع كلامي قلبه هيحن، اتضح انه، انه معندوش قلب اصلا، انا ل اول مره في حياتي اخاف من حد، هو لي زعقلي دا انا حتى جايه عشان اساعده، انا كنت مرعوبه ومتلخبطه ومش عارفه اجمع قدامه، مسافه مبص في وشه ركبي بتخبط في بعض، شكل الي انا جايه عشانه دا صعب، يريت ميبقاش مستحيل!!
غيرت وقلعت الطرحه ونمت، صحيت الساعه 12 الضهر على خبط في الباب
_ايوه ايوهه!
=لقيتك مفطرتيش يست هانم قولت اجي اقولك عشان تفطري
_متشكره جدا يكوثر، نازله حالا
كنت جعانه اوي عشان مكلتش من امبارح، سرحت شعري ونزلت، لسه الضلمه سايده المكان مع اننا لسه في عز النهار
جيت جمب شباك من الشبابيك ومسكت ستارته وجيت افتحها كوثر مسكت ايدي
_بلاش يست هانم دي تعليمات البيه الصغير 
=متخافيش انا المسؤوله علي الي هعمله دلوقت
بدأت افتح الشبابيك كلها ووقفت وسط الصاله وخدت نفس ولفيت الصاله بضحكه، وقفت وبصيت قدامي لقيته فشهقت
_اي الي انتي بتعمليه دا؟
بدأت اتكلم وانا بترعش من صوته= احمد انا بس ..
مسك دراعي وشدني بقوه وطلعني اوضته وزقني على السرير
_انتي من ساعه مجيتي هنا وانا بقيت بتعصب اكتر مش ملاحظه دا؟ 
=متخوفنيش منك لو سمحت
سكتت وبصيت على الارض
=انتي باباكي بيشتغل اي؟
رفعت وشي بعد مصوته وطي _موظف في شركه والدك
ضحك =عرفت بقى دلوقت باباكي وافق على الجوازه لي عشان باباكي ..
ابتسمت _ ممكن متكملش؟ انا بابايا أعظم راجل في الدنيا، وأشرف حد ممكن تشوفه في حياتك ، بابا عينه مليانه وعمره مطمع في حد، بابا معيشنا في بيت يبان صغير بس جواه حاجات عظيمه جدا، جواه دفا ، نور ، امان، بابا وافق عشان والدك صاحبه وبيعزه، وانا وافقت عشان باباك راجل طيب وميستهلش مني اني اكسر بخاطره، احنا عندنا على فكره حاجات كتير
=زي؟
_عندنا الرضا، الحب الي جمع شخصين واثمر عن الشخص الي قدامك دلوقت، شخص سوي وبيرضي وبيحمد، انت لي مش عاوز نور ربنا يخش هنا؟ الشمس لما تلمس كل ركن في البيت وتنوره هيبقى شكل البيت احلى بدل مهو مرعب كده! 
=انا راضي بيه كده، تسمحي بقى متدخليش في حاجه؟
_انا بس كنت ..
=كلمتي تتسمع مبحبش اتناقش مع حد
نده على كوثر وقالها تقفل الشبابيك من تاني، وقفت وبصتله بغضب ومشيت دخلت اوضتي 
_كوثر يكوثر
=ايوه يست هانم
_هو فين الحمام الي هنا؟
=مفيش في الاوض دي، فيه واحد في اوضه البيه
_ماشي يكوثر 
هو في اي!! عاوزه اتحمم وقتي وهو متعصب ومش طايقني اصلا
خدتت هدومي وفوطه وخبطت على الباب ودخلت، قام من مكانه اول مشافني وجه وقف قدامي
_بعد كده لما تخبطي تخبطي تلت خبطات وبعد كده تدخلي
=تلت خبطات! لي هو انا هطبل؟ في فرح احنا ولا اي
_سمعتيني قولت اي؟
=اوف حاضر، ممكن استخدم الحمام بتاعك؟
_ممكن
مشيت من قدامه ودخلت الحمام، بعدها بشويه سمعت صوته وهو بيتألم، فتحت الباب ابص فيه اي لقيته على الأرض فشهت ولبست قميص كان قدامي بسرعه وطلعت
_انت، انت كويس؟
=..
_انا وقعت كده ازاي!
=.. 
_قوم معايا قوم 
سندت ايده حوالين رقبتي وقعدته على السرير 
_اي بيوجعك؟ وقعت على اي بالظبط 
=ضهري من فوق 
شيلت التيشيرت الي هو لابسه عشان اشوف ضهره من فوق بس مكنتش عارفه اشوف حاجه في الليله الي مش هتعدي دي 
قام وقلع التيشيرت وقعد تاني وانا برقت هو اي الي حصل دلوقت!! 
_مالها ورمت؟ 
=ها!! ايوه حمره فيه مراهم هنا؟ 
_فيه في الدرج بتهيقلي 
فتحت الدرج لقيت فيه علبه اسعافات أوليه، جبتها وحطيتله مرهم، كانت حمرا اوي زمانها بتوجعه، اعيطلك طيب؟ 
قعدت جمبه _أحسن!! 
=.. 
_الوجع مقلش طيب! 
=.. 
_هو فيه اي!! 
=قميصي مش قصير عليكي شويه، شويتين اقصد! 
بصيت على نفسي هو انا لبست قميص بجد !! قومت بسرعه من مكاني ووقفت قدامه 
_انا، انا والله مكنت اقصد ألبسه 
=خليكي على طول مش قاصده بعد كده 
_اي! 
=أي؟ ، مبحبش حد يلبس هدومي 
_انت بتحب حد اصلا!! ، وبعدين انا اتخضيت عليك فلبست الي قدامي 
=يحنينه! 
قام من مكانه وبدأ يقرب مني 
=شعرك وهو مبلول كده، حلوه جامد 
فضل يقرب مني وانا ابعد، هو عيان؟ مش هيزعق ولا اي!!
وفجأه باباه دخل علينا .. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد

error: Content is protected !!