Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل التاسع 9 بقلم فاطمة أشرف

وعد بخوف:ن نعم ي دكتور
الدكتور بابتسامه:انسه وعد انتي بنت مجتهده جدا و محترمه جدا و انا فخور بيكي بجد و بعتذرلك بشكل خاص ع الفديوه السخيف الي اتنشر دا بس اوعي دا يهز ثقتك ف نفسك انتي احسن من كدا 100مره و ب التوفيق انشاء الله .. نور انسه نور قومي بعد اذنك
نور قامت بقرف و تناكه:نعــــــم
الدكتور:اعتذري لانسه وعد ع الموضع السخيف الي انتي عملتيه دا 
نور بتناكه:i,am Sory
وعد:تمم الموضوع مش ف دماغي اصلا .. شكرا جدا ي دوكتر ع كلام حضرتك 
المحاضره انتهت 
قدام المحاضره
حسام بفرحه:بس ولله الدكتور دا طلع رجوله رجوله ولله
مريم:صحبي الي جيبهم كلهم الارض 
هزرنا شويه و رحنا ع الشغل انا و مريم
ف مكتب محمد
وعد:تك تك 
محمد:اممم ادخل
وعد:السلام عليكم
محمد بص ف الساعه:و عليكم السلام .. المحاضره بتخلص الساعه2 و دلوقت الساعه 3ونص قولي ساعه ف الطريق ينفع اعرف النص ساعه دي كنتي فين
وعد باندفاع:كنت مع… و انت مالك اهلك اصلا حضرتك يعني
محمد:و اي لزمتها حضرتك بقا متجي تخدلك قلمين احسن
“ولله نفسي افتحلك دماغك ي اخي انت و اختك العقربه كتك القرف ف حلوتك”
وعد:ا اسفه مكنتش اقصد 
طلعت الفون و ورته الفديوه
وعد:ينفع حضرتك تفهمني اي دا
محمد بص و اتصدم
محمد:اي دا مش فاهم و مين نشر دا ..ثواني دا ف المطبخ عندي
وعد:افهم حاضرتك اختك الانسه نور هي الي صورتني و انا بعمل الفتار لحضرتك و نشرته و كتبت اني الخدامه بتعتكم و نشرته فين ف الجروب الكليه عشان الكل يشوفه 
محمد:نور و نور هتعمل كدا لي
عصبني رحت قلتله:لان حضرتك معرفتش تربيها عودتها ان كل الي تعوزه تخده و ان كل الناس خدمين الي جبوها عودتها ع التكبر و الطمع و الغرور و الي مديها القوه الي هي فيها دي فلوسك و دلعك فيهاا دي شيفه الكل خدمنها حتي الدكتره لي دا احنا بشر و يوم الموقف العظيم هنكون سواسيه يعني الوزير زي الغفير مش هيفرقنه غير العمل الصالح
محمد:ف اي اهدي طيب انا هجبلك حقك
وعد:و انا مش بوري حضرتك عشان تجبلي حقي الحمد لله انا جبت حقي و الكل حبني اكتر و اتفهمه معايه و هي الغلط ركبها من فقها لتحتها
محمد ببرود:اومال عيزه اي دلوقت 
” طب يعم افتح دماغك بحاجه وروح فيك السجن ولي انت عايز اي “
وعد:ولا حاجه المطلوب مني اي دلوقت
محمد:خدي الملافات الي هناك دي رجعي الحسبات بتعتهم “شاور ع ملافات كتير اوي فوق بعضها كانت ورايه” 
وعد بصدمه:ي نعااااااااام
محمد:بتقولي حاجه
وعد:احم لا حاضررررر
و اشتغلت و ف نفس الوقت كانت مريم بتشتغل و محمود بيشتغل ف مكتبه 
…………………………
ف مكان اخر
شاب بيتكلم ف الفون
شاب:ما انتي ي نور مش رديه تسمعي الكلام
نور:اعمل اي ي عني ي عادي مينفعش نتقابل ف اي حته غير الكليه 
عادي:لو مقبلتنيش دلوقت ي نور هعرف انك مش بتحبني و كل الي بينا اعتبري انتها
نور:خلاص خلاص هنتقابل بس ف كافيه بعيد لا لا كافيه لا ممكن حد يشفني و يقول لمحمد 
عادل بخبث:اومال بقا طب متجي عنظي البيت 
نور:تااني ي عادل قلتلك مينفعش 
عادل:ي عبيطه مش هنقعد لوحدينه طبعا امي هابقا معانه .. انا اصلا اخاف منك انتي متحرشه اصلا هعهعهعهعه
نور:طيب بدل ما طنط موجده تمم هلبس و نتقابل عند*****
عادل :اشطاا
لبست و نزلت رحتله العبيطه
عادل:بقالي نص ساعه مستنكي بس فداكي كل حاجه ي روحي اي الجمال دل
نور :حبيبي انت الي عيونك قمر
عادل:يلا بينا
نور:يلاا
ركبت وراه الموتسكل 
تحت الشقه
نور بخوف:متاكد ان مامتك فوق
عادل بحزن مصتنع:لو مش وثقه فيه كدا يبقا خلاص يلا اروحك
نور:لا طبعا يلا نطلع
طلعه الشقه و هو فتح ب المفتاح و دخله 
نور:اومال فين طنط
عادل:شكلها نيمه هخش اصحيها خشي انتي وقفه كدا لي 
دخلت قعدت و هو قفل الباب ب المفتاح
ودخل عمل نفسه بيدور ع امه
عادل:يلهوي شكلها راحت عند خالتي
نور وقفت:ط طب يلا نمشي و نبقا نجي مره تانيه
عادل قرب منها:لي بس كا احنا قعدين شويه
نور :لا لا لزم نمشي
عادي بحزن مصتنع:عرف انك مش بتحبني ما انا مش قد المقام يلا ي نور اروحك
نور قربت منه اوي :لا طبعا اما بحبك اوي اوي 
عادل حضنها و بحركه سريعه قطعلها التشرت 
نور بخضه و بدري نفسها:اااعاااا اي اي الي عملتها انت اتجننت
عادل بهجوم عليها:انتي فكراني بحبك يرحمك تعالي هنا 
و قعد يقطع ف هدمها و يغتصب فيها
نور بتقاوم :حرام اااه سبني ونبي سبني ليه ليه بتعمل كدا سبني و بتعيط
عادل:تعالي بس مش هتعبك خالص
و سلب منها اعز ما تملكه اي بنت
“الموقف دا بيتكرر ف افلام كتير و رويات كتير باختلاف الحوار و مع ذالك البنات لسه ع نيتهم ي بنتي انتي و هي متصدقيش اي راجل طول مهو لسه مكتبش كتبه عليكي يبقا لزم المعمله بحدود لان احنا البنات بيضحك علينا كتير ب اي شكل”
نور اغم عليها 
بعد سعتين بدات تفوق كانت ف سرير النوم و من غير هدوم و هو جنبها ب الشرت بس و بيورع سجاير
عادل ببرود:صبحيه مبركه ي عروسه
نور بعياط:ح حرام عليك ان انت عملت فيه اي 
عادل ببرود:ولا اي حاجه بقتي مدام بس
نور انهارت من العياط
عادل:لا بقلك اي انا مش بحب النكد قومي اتنيلي البسي هدومك و غوري ف دهيه و انا لم توحشني ي جامد انت هعرف اجيبك
نور انهارت اكتر و قمت تلبس بس هدمها كانت مقطوعه:ه هدومي مقطوعه ا البس ازاي
عادل :دي مشكلتك مش مشكلتي
نور:انا عملتلك اي لكل دا انا عملتلك اي انت انت زباله و حقير و
قلم نزل ع وشها و شدها من شعرها
عادل:ي حيوانه ي زباله لسانك يطول تاني انتي الي هتندمي 
رماها ع الارض و راح جاب عبايه سوده هدوم ست كبيره و رمها ف وشها و سبها و طلع بره نور لبست و نزلت و ركبت تكس و رحت البيت رمت نفسها ع السرير لقت مسج وتساب من عادل فتحت لقته فديوه 
فتحت الفديوه لقته كل الي عمله معاها ف الشقه و بعت فويس 
عادل:اتفرج ع نفسك ي بطل اه بقلك اي كلمه كدا ولي كدا ولي تطولي لسانك بعد كدا عليا الفديوه دا هيتزاع ع الفضئيات ي روحي Good Pay
نور سمعت من هنا و انهارت عياط و اغم عليها من كتر العياط
…………………………
ف الشركه
وعد:احم احم
محمد:نعم
وعد:انا اصل يعني
محمد:ارغي
وعد:جعااااااااااااانه
محمد:اي وطي صوتك 
وعد بهمس:جعاااااااااااااااانه
محمد ضحك عليها:طب عيزا تكلي اي
وعد:كشري او كبده او فول و فلافل و بطاتس محمره و بتنجااان مقلي اااااه ياني جعاااااانه
محمد:اي الكل دا يبنتي لا هطلب لينا احنا الاتنان بيتزا 
وعد:لع انا هكل لوحدي كدا
محمد:اصل انا عمري ما كلت الحجات دي ف ..
وعد:نعم بتهزر صح عمرك مكلت كشري ولا فول 
محمد:لا ولله عمري 
وعد:طب استني بقا يزماله
طلعت تلفونها و لسه هتصل محمود دخل
محمود:حمو بقلك انا هطلب شورمه اطلبك حاجه معايه
وعد:لا ياسطاا اقفل ع الشورمه انا عزمكم ع حسبكم ع كوشري 
محمود:ايه كوشري
وعد:قول بقا انك متعرفهوش انت كمان
محمود:لا اسمع عنه بس ممكن يتعبنه
وعد بصت بقرف و طلبت الاردر:الوو يمعلم بقلك 4كشري كبير و البصل فكيسه لوحده و السلسه و حط 6كياس شطه و مخلل يسطاا 
…….
وعد:تمم متتاخرش العنوان شركت*****
و قفلت
محمد:طب 4لي و كبير كمان 
وعد:4عشان البت مريم تاكل هي كمان و كبير عشان انتم هتدمنه اصلا
بعد نص ساعه الاردر جيه و نديت مريم
مريم:ياااااه دا جي ف وقته انا ميته جوع
وعد:حماتك بتحبك اطفحي
محمد اكل معلقه حبه و قعد ياكل و يحط شطه و مريم و وعد بيتعركه ع الشطه زي الاطفال و محمود مركز ف الكشري و حلوته و هو سخن *انا جعت???????? *
محمد خالص طبقه اول واحد
محمد:وعد وعد
وعد:انسي مش هديك
محمد:معلقه وحده انا اكلت جعت مش شبعت دا جامد اوي
وعد:خد من صحبك
محمود:ولا اعرفك انا بفكر اطلب تاني
مريم خالصت:وعد نوحي هاتي معلقه
وعد:ولا اعرفك ي متسوله 
محمد:كتك القرف اطفحي طيب بسرعه متفضليش ذلنه كدا
خلصه اكل و كل واحد روح ع بيته
…………………………
ف بيت وعد
:تك تك تك
وعد:مين
عم ابرهيم:انا يبنتي عمك ابرهيم
فتحت الباب
وعد:نعم ي عم ابرهيم
عم ابرهيم:عيز فلوس الاجار يبنتي و النور الي دفعتهلكم قبل كدا
مريم جت:الشهر الجي هنجبلك الشهرين ع بعض 
عم ابرهيم:لا انا مينفعنيش الشغل دا انا ف وحد مكلمني ع الشقه دي بصه يبنات الناس انتم كدا قعتم ب شهر التامين و قدمكم اسبوع تكونه دورتلكم ع مطرح تاني و فلوس النور مسامح فيها اهو اكنه ذكاه عن صحتي
وعد:و احنا ي ولدي مش عيزان ذكاه منك فلوس النور ع الجزمه القديمه هتجلك و خلاص ع كدا 
قفلت ف وشه
مريم:هنعمل اي
وعد:بكرا ربك يعدلها يلا عشان ننام شويه
نمنا الساعه 3بليل فوني رن من رقم غريب
وعد بنوم:ا الو مين
بنت بعياط:انا انا اسفه بس بس لزم اكلمك 
وعد:انتي مين و اهدي كدا بطلي عياط عشان افهم
البنت:انا ا انا نور ع عرفه انك م مش يطقنيه بس انا مليش صحاب ولا حد لشكله همي و و وعرفه انك بنت ب 100رجل و و هتسمعني و تسعدني
وعد:طب اتكلمي ف اي
نور:م مش هينفع ف التلفون بصي بكره حولي استاذني من الشغل و تعالي البيت و محمد مش هنا عشان خاطري لا لا بلاش عشان خاطري عشان خاطر ربنا اسمعني بس 
وعد:حاضر حاضر اهدي طيب انا هسجل رقمك و هكلمك بكرا اول ما القي وقت اقدر تجلك فيه ..اهدي انتي بس و قومي صليه و اقري قران و انا جنبك اطمني
نور:ش شك شكرا اوي اوي س س سلام
و قفلنا و انا مش فهما ملها و اشمعنا انا قمت صليت و جهزت نفسي عشان الشغل لقيت محمد بيرن
وعد:الو ي استاذ محمد
محمد:…….
وعد بفرحه:بجد
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫15 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!