Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة أشرف

شاب:ينفع ي انسه نرقص سوي
محمد بضيق:ردي ي انسه
مش عرفه لي خفت من محمد و ابتسمت ابتسامه هبلي كدا
وعد:احم شكرا مش عيزا
الشاب:لي بس بجد هتشرف جدا لو رقصت معاكي
وعد:ا انا مبعرفش ارقص اصلا ف مش هينفع 
الشاب:انا هعلمك تعالي بس 
محمد كان بصصلنا و كنت حسه انه هيقتلني مش عرفه لي الشاب دا مد ايده و لسه هقوم معاه لقيت محمد مسك ايده جامد لدرجه الشاب صرخ
الشاب:ااااه ف اي ي محمد بيه
محمد:الانسه تخصني مش شيفها قعده معايه 
الشاب بخوف:ب بس انا مغلطش انا كنت عيز لرقص بس
محمد:خور من خلقتي ي لااا
الشاب مشي ع طول و انا لسه الابتسامه ع وشي و هو مبصليش اصلا 
محمود بغمزه:و انتي مش عيزه ترقصي
مريم ببرود:لا
محمود:طب نقوم نتمشي طيب
مريم:لا
محمود:طب عيزه اي
مريم همست:اقلك و متضحكش عليا
محمود:قولي
مريم:عيزه اخد ورده من عربية العروسه الي بره و..
قطعها ضحكت محمود
مريم بغضب طفولي:تصدق انت باارد و انا مش هقلك حاجه تاني
محمود بيكتم ضحكته:خلاص خلاص و اي عيزا اي تاني
مريم بهمس تاني:و عيزه انبوله من الي متعلقه دي
محمود ضحك:ولله انتي طفله اوي
مريم:هتجبلي ولي لا
محمود:طب تعالي نتمشي و هعملك الي عيزاه
مريم:وعد
وعد بصتلها:نعم
مريم:ها لا مش قصدي انتي قصدي توعدني ي محمود
محمود ضحك:حاضر ي ستي يلا بيناا
مريم بضحك:يلااااااا 
اتمشه مع بعض و انا كنت قعده بتفرج ع الفرح العظمه دا لقيت ست و راجل جين علينا 
الرجل:اهلا اهلا محمد بيه منور الدنيا كلها ولله
محمد :اهلا بحضرتك دوجودك الي منور .. اهلا ي مدام
الست:اهلا ي محمد بيه .. اذيك ي هانم
انا مردتش بحسب مش بتكلمني انا
الست تاني: احم اذيك ي هانم
محمد ضربني ب الكوع عشان ارد 
وعد:هاا سوري كنت سرحانه حضرتك بنكلمني
الراجل:بنسلم ع حضرتك ي هانم 
وعد:احم اهلا بحضرتك اهلا ي مدام 
الرجل:اخبار الشغل اي ي محمد بيه
محمد:الحمد لله الامور تمم جدا 
الرجل:كنت عيز اكلمك بخصوص الصفقه بت….
الست قطعته
الست:جري اي هو الشغل هيطير احنا ف فرح ننبسط احسن و الشغل بعدين ولي اي ي هانم هو انتي اسمك اي 
وعد:انا ا اانا وعد و يرات بلاش هانم دي 
الست:شكلك طيبه اوي و بنت ناس ربنا يخلهالك ي محمد بيه … يلا بينا بقا نسبهم برحتهم
انا استغربت اوي
“اي ربنا يخلهالك دي هي الوليه دي فهمت اي”
محمد ابتسم
‘هو شكلنا ليق ع بعض ولي اي يلهوي علكي ي وعد شكلك هتوقعني’
الست و الرجل و هم مشين
الست:تفتكر وعد دي خطيبت محمد
الرجل :لا مش مخطبين شكلهم بيحبه بعض
الست:بس ليقين ع بعض اوي 
انا كنت قعده بتفرج و جابه ف الفرح مغنين كتير اوي و الفرح جامد و انا فرحانه اوي
محمد:اي رايك 
وعد:ف اي
محمد:ف الفرح جميل مش كدا
وعد:اه جامد اخر حاجه
محمد:طب انا زهقت خالص تجي نتمشي او نمشي خالص 
وعد:اي حاجه 
محمد مسك ايدي:طب يلا 
اتمشينا و احنا سكتين خالص لحد العربيه لمحت مريم و محمود بيعمله حركات غريبه 
مريم و محمود مطين و وره عربيه العريس و العروسه
مريم:انت ياض الورده الحمره دي بتعتي ع الله تمسكها
محمود جري مسكها
محمود:بقت بتعتي انا 
و كلعلها لسانه
مريم :هات الورده ياض
رفع ايده لفوق
محمود:خديها
مريم:اكمنك طويل يعني مش هعرف اخدها هات ياض 
قعدت تشب عشان تخدها و مش عرفه لمحتني
مويم:بت ا وعد تعالي شبكلي عشان اطول الورده 
وعد بضحك:انتي هبله ي بت انتم بتعمله اي
محمود:شفتي صحبتك عملت فيه اي خلتني اسرقلها بلالين و ابوظ العربيه بتاعت الناس 
محمد بضحك:ما انت الي هفق
محمود:عجبك كدا جبتلي الكلام
مريم:هاااااات الورداااااااااع 
محمود:خرمتي و داني خدي
وعد:ههعهعهعه ولله مجنونه
محمد:يلا بينا ي وعد
وعد:احم ع فين 
محمد :اركبي
لقيته ركب ف ركبت انا كمان
وعد:هو احنا هنروح فيم
محمد:عيزا تروحي فين
وعد:عيزا مكان هادي 
محمد:نركب مركب ف النيل
وعد:يريت 
ساق و وصلنا لحد مكان كدا ف مراكب كتير و كبيره و مفهوش ناس كتير
وعد:احم هو انت خطفني
محمد ضحك:حاجه زي كدا ..يلا انزلي
نزلنا و رحنا لقيت مركب كدا هو طلع و مد ايده ليا
محمد:هاتي ايدك و اطلعي يلا
وعد:هو احنا بس الي هنا
محمد:ايدي وجعتني انجزي
ركبت معاه و كان ف راجل جوه الي هو السواق بتاع المركب
الرجل بفرحه:اي دا اي دا محمد بيه بنفسه هنا وحشتني ي راجل كدا دا متجيش
محمد:عم حسن وحشني اوي ولله 
حضنه بعض وشكلهم ببحبه بعض اوي
عم حسن:مين القمر دي ي شقي 
و شد محمد من ودانه
محمد ضحك:ههعهعه بس ي راجل ي عجوز بلاش فضايح سيب وداني
عم حسن:اه كبرت بقا و عيز تعمل برستيج بس ع مين 
محمد بس ايده:لو عملت ع الدنيا كلها معملوش عليك انت .. بقلك لف بينا شويه ف النيل
الرجل بحزن:حاضر ي ابني
و سبنا و مشي
انا بقا اتجمع 100 سؤال ف دماغي الفضول ي جماعه اعمل اي
“مين الرجل دا؟ و زعل فجاه لي؟ و بيتكلمه بعشم قوي كدا لي؟ و يعرفه بعض منين؟ والخ.. الخ ..”
بصيت لقيت محمد طلع فوق رحت طلعت وراح 
لقته وقف و بص ف النيل و كانت المركب بدات تتحرك و محمد سرح
وعد:احم احم هو ف اي
محمد:…………
وعد:ي عم الحج انت هو احنا هنا لي
محمد:ها بتكلمني
وعد:لا خيالك 
محمد ضحك بس الحزن بين ف عيونه
وعد:هو انا قلت نكته .. هو ف اي
محمد:ف اي ازاي
وعد:كنت بتهزر مع عم حسن و فجاه وشك اتغر و هو كمان هو ف اي 
محمد :مفيش حاجه اسكوتي خلينا سكتين
فضلنا سكتين و انا كمان سرحت و لقيت نفسي بغني و اكني لوحدي
وعد: _يااااا حيااة الروح_
_قلبي ماداق النوم_ _ولا يوم_ _ولا حرتاااح_ _راح تنسي_ _او تهواني_ _و تلقاني_ _كلي جراااااح_ _ي مسهرني ليااالي وانت ع بااااالي_ _هات ايدك تحضن ايدي شووووف حبك جوه وريدي_ _قربت اقول يسيد_
كنت بغني و ببص حوليه لقيت محمد بصصلي ف سكت بكسوف
محمد:سكتي لي
وعد:اسفه اني دوشتك بس اندمجت مع المنظر 
محمد:صوتك حلو اوي بيشد القلب
وعد:شكرا ع المجمله دي
محمد:مش مجمله ع فكره .. حافظه حاجه ل ام كلثوم 
وعد:يعني
محمد :طب متغني 
وعد:طب انا عندي فضول هيموتني
محد:عيزا اي
وعد:تعالي نلعب الصراحه و نسال بعض و نجاوب بصراحه
محمد ضحك:اي شغل المرهقين دا اسالي و انا هجاوب و خلاص
وعد:طب تجاوب ب صراحه
محمد:اوك
وعد:اي سبب الحزن الي ف عينك دا
محمد سكت شويه و بص ع النيل:مفيش حزن ولا حاجه
وعد:لا في ف حزن كبير كمان
محمد:بتفهمي ف العيون حضرتك
وعد:بطل تريقه بس بجد شيفه ف عيونك حزن كبير
محمد:عادي
وعد:شكلك مش عايز تجاوب ف انا مش هضغط عليك بس انا الفضول هيموتني ف هتار اني اضغط عليك ف انجز و قول يلاا هموووووووت يسطااا
محمد ضحك:عيزا اي 
وعد:مااااالك او حسس اي 
محمد سرح و بص للنيل:عيز ابعد ابعد عن الناس و المجتمع و الشهره و الفلوس عيز ابعد عن الماضي و الحاضر و المستقبل عيز ابقا شخص بسيط فحالي 
وعد:دا مش حل اهرب من الماضي ف التفكير ف المستقبل فكر انك تكبر نفسك اكتر و انك تكون احسن ديما
تقربا مكنش سمعني و كان سرحان اوي
محمد:نفسي كمان اشوف امي تاني عيز اقلها لي لي عملتي كدا لي و عيز ابويه ليه حرمني من امي حتي لو غلطت بردو مش كدا ليه ليييه عيز ارجع طفولتي عيز ارجع مرهقتي عيز ابقا زي بقيت الشباب نفسي احب نفسي اعيش سني طول الوقت مسؤليات و شغل حتي اختي انا اهملتها اوي عيز ارجع ب الزمن عشان اعوضها 
بصيت لقته دمع و مسح عيونه بسرعه و سبني و وقف بعيد انا عيط مقدرتش اتحمل لاني زيه نوعا ما
رحت وراه 
وعد:الدنيا مش ب مزاج حد و محدش بيخد اكتر من نصيبه و المكتبله دا قدر و اسمه و نصيب و محدش عارف الخير فين ربنا اداك الشهره و الفلوس و الشغل و السلطه و اخد منك حجاات قصدها احمد ربنا انت احسن من غيرك
غنتله مقطع صغير
احم احم 
_و مين الدنياااا ديمااااااله محدش ضاما الايااام يبخت الي رضي بحااااله و فرق بين حلال وحرااام سؤال و اجبته عرفنهااا يوم هنسبها و خدين اي مدام سيبنها سيبنهااا هندايق و نزعلييهه_ 
محمد:كلامك بيريح
وعد:ي رب ترتاح و تبطل نكد بوظت اليله ي منيل
محمد ضحك
و فجاه فونه رن و وشه اتقلب تاني 
محمد بضيق:الو
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد