Uncategorized

رواية لعبة زواج الفصل السادس 6 بقلم حبيبة ياسر

 رواية لعبة زواج الفصل السادس 6 بقلم حبيبة ياسر

رواية لعبة زواج الفصل السادس 6 بقلم حبيبة ياسر

رواية لعبة زواج الفصل السادس 6 بقلم حبيبة ياسر

نادر: اي دا ماما انت ازاى تدخلي الأوضه من غير ما تخبطي 
الام:وهخبط لي انا داخلة بيت غريب ولا اي 
نادر:دي الاوضه نوم بتاعتي انا ومراتي  يعني اعتبريني مكناش في وضع ال هوو 
الام: عادي واي ال فيهاا 
نادر:طيب ممكن تطلعي وانا هجي وراكي 
الام:طيب 
نادر:قومي البسي ،لبس غير داا ،ولاريت يكون لون فاتح
زينه:لي دا
نادر:هفهمك بعدين يالا
زينه:طيب 
نادر:نعم ي ماما 
الام:انت ازاي تسيب مراتك وهي تعبانه بالشكل دا وتنام مع الهانم 
نادر:تعبانه علي شان الطفل بيتحرك في بطنهاا ،واحنا عرسان جديد ي ماما 
حط ايده علي كتف زينه وقال 
نادر:واحنا اصلا رايحين شهر العسل  يعني هتقعد لوحدهاا 
الام: شهر عسل اي وزفت اي مراتك في الشهر التامن 
نادر:تامن…!ازاى وهي قايلالي انها في الشهر  التالت ازاى 
زينه:تامن ازاى وهما متحوزين من عشر شهور 
الام ب ارتباك :هو انا كمان هحسبلها هي في الشهر الكام ولا اي ،وهي خش متحوزه راجل ولا اي ي اسمك لي انت 
نادر:انا متأكد انكم مخبين حاجه عني وهعرفها قريب بس هاتندموا
الام :هنخبي اي يعني ،انزل هات طلبات من تحت يالا علي شان نعمل الغدا 
نادر:طيب …..زيته تعالي معاياا 
زينه :حاضر 
نادر:زينه انا نازل لاريت اي حاجه ماما تقولها متحطاهش في بالك ولا تفكري فيها ،اعتبريها زي والدتك ،ممكن ؟
زينه والدموع في عينها: حاضر  
نادر:انت بتبكي لي دلواقتي ممكن افهم؟
زينه:ولا ولا حاجه  ،انزل جيب الطلبات انت علي شان الوقت 
حضنها نادر وقال وهو يمسك خصلتا شعرها 
نادر:ششششش اهدي اهدي ،بس بس ،انا عارف انك لسه ماخدتيش غلي العيشة هنا وعارف انك مضايقه بس معلش علي شان خاطري ،استحملي لغايت معرف الحقيقه انا متاكد انهم فيهم حاجه ،زي ما انا متاكد اني متحوزتش جميلة  ،انا محتاجك جمبي الفتره دي اقفي جمبي 
زينه:حاضر 
نادر:انا نازل  
زينه: طيب 
جميلة:نادر ي حبيبي
نادر:نعم 
جميلة:جيب معاك برتقال علي شان نفسي في اوي 
 نادر:وانا اجيبه من فين دا ان شاء الله 
الام:اقلب الدنيا وجيبلها ولا عايز ابنك يبقا قي وحمه 
نادر:يا صبر ايوب حاضر ي ماما …
زينه حضري الشنط هنسافر باليلل 
زينه:حاضر 
الام: شنط هههه وهي جيباه هدوم معاهاا اصلا 
زينه سابتهم ومشيت 
نادر:ممكن تتكلمي بطريقه غير كدا ممكن 
الام:روح هات الخضار والبرتقال يالاا 
نادر: طيب 
الام:انت ي ال اسمك زينه …امت يا بت 
زينه:نعم ي ماما 
الام:موو ولا ماما ،المهم الشقه شكلها زي الزفت نظفي واغسلي الهدوم دي 
زينه:وانا اغسل هدومها بصفت اي 
الام:بصفت انك الخدامه ال جيبها نادر 
زينه:انا مش خدامه 
الام:انت هتعلي صوتك علياا ولا اي اعملي ال بقولك عليه يالاا 
زينه:تمام 
“زينه مكنش متخيله ان بابا ميسالش علياا ولا يجي يشوفني ،رماني ونساني ،وام نادر بتعاملني كدا  لي انا عملتلها اي ،لي بتعامل زي ما اكون خدامه”
الام:انت يابت 
زينه :نعم 
جميلة:ممكن تعمليلي اكل انا ماكلتش من الصبح 
زينه:هو انت مبتعرفيش تعملي اكل لنفسك ولت اي
الام:لاء بعنيا بتعرف ،بس زي ما انت شايفه هي تعبانه دلواقتي ،اعمليلها اكل والبسي لبس غير المبهدل داا ،اه نسيت انك مجبتيش هدوم 
جميلة:انا معايا بجامه جواا مش عايزاها البسيها 
زينه:مش بلبس مكان حد ،بقرف 
وسابتهم ومشيت 
جميلة: شايفه بتقول اي ،انا عارفه ابنك بيحبها علي اي دي 
الام:انا عارفه هعمل اي اسمعي ***********
جميلة:طيب وانت هتجيبي حته من شعرها ازاى 
الام:ابتلعتي انا دى……زينه 
زينه: نعم 
الام:قربي مالك كدا 
زينه:نعم 
مسكتها من شعرها وقالت 
الام:اي دل شعرك بجد كنت فكراها بروكه معلش روحي كملي ال بتعمليه
زينه:حاضر 
زينه دخلت المطبخ وسمعوا صوت حاجات بتتكسر وفي الوقت دا ناظر كان بيفتح الباب 
نادر:اي الصوت داا ….فين زينه 
الام: في المطبخ 
راح  نادر  المطبخ بسرعه ووراه امه وجميلة 
نادر:اي دا**
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد