Uncategorized

رواية ماسة الفهد الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

 رواية ماسة الفهد الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

رواية ماسة الفهد الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

رواية ماسة الفهد الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد

ماسةبخوف:حاضر 
فهد:تمام يلا عشان تاكلي 
ماسة:مش عايزة اكل 
فهد:هنا مفيش حاجه اسمها مش عايزة اكل فاهمه
ماسة:ازاي يعني هاكل غصب عني
فهد بعصبية:كلامي يتسمع تمام
ماسة بخوف:حااضر
فهد:ايوا كده اقعدي
خلصوا اكلهم وهيا طلعت على اوضتها
ماسة لنفسها:انتي اللي جبتيه لنفسك كلوا بسببك ياادم انا غلطانه اني حبيتك انت شخص زبالة 
وقعدت مع نفسها في اوضتها
ماسة:انا هكلم اسيل اه صح ازاي لازم اجيب خط تاني انا هقول لفهد لا لا مش هقوله لا يتعصب بعد فترة من الوقت 
ماسة:انا لازم اقوله هقوله كده احسن
عند فهد وبيتكلم في الفون
ماسة: احم احم 
فهد شاورلها بمعنى ثانية اما يخلص المكالمة 
فهد: نعم في حاجه
ماسة بصوت خايف:ك.ك.نت عايزة
فهد بعصبية خفيفة:عايزة اي اخلصي
ماسة :عايزة اكلم اسيل وعايزة اجيب خط
فهد:اه تمام ماشي جبتلك خط في مكتبي حاجة تاني
ماسة:لا شكرا يافهد 
فهد فرح لما سمع اسموا منها
فهد لنفسه :اخيرا حب عمرك بقت معاك بس لازم اعلمك الادب وازاي تكلمي الزفت ادم ده
فلااش بااك..
اسيل في الفون: اه والله ياابيه وعمو وجدو عرفوا وهيبعتوهالك بس هيا ملهاش ذنب هيا غلطت انها حبت يعني 
فهدبعصبية: اسيييل اتكلمي حلو انتي عارفة هيا هتبقا لمين صح 
اسيل بخوف: اسفة اسفة والله مش قصدي
فهد: تمام انا هعرف اتصرف سلاام
فهد لنفسه:اخيرا هتبقي معاية
بااكك
عند ماسة في المكتب بتدور على الشريحة 
فهد من وراها: اي مش لاقيها 
ماسة:لا 
فهد :وقرب عليها جامد 
ماسةبخوف: في.اي 
فهد وجاب الخط من وراها :متخفيش في اي الخط اهو
فهد بخباثة :ريحة شعرك تجنن ومشي
ماسة وفي حالة صدمة: اي حصل ومشيت من كسوفها على اوضتها
ماسة: الو يااسيل
اسيل:الو ياماسة اخبارك اي 
ماسة:بخير انتي عامله اي وماما طمنيني عليها
اسيل: كويسة يروحي متخفيش مين اللي جبلك الخط انتي ولاا حد تاني
ماسة وسرحت في فهد:هاا لا لا مش انا ده فهد
اسيل بصوت منخفض:اومال هو هيسيبك يعني
ماسة:بتقولي اي 
اسيل: لا لا مش بقول حاجه يلا تصبحي على خير 
ماسة :وانتي من اهلو
عند فهد وهو على السرير بيفكر فيها وفي ملامحها وشعرها وشكلها وقد اي هيا جميلة بس للاسف هو مكنش حبها الاول زي ماهي حبو الاول الاخير 
عند ماسة وهيا بردوا بتفكر فيه وفي جماله وعضلاته وشكلوا بس قالت ان اكيد هو عمروا ماهيحبها وبعدين هيا قررت ما تحبش بعد ادم عشان متتجرحش وراحت في النوم الساعة 3:00 الفجر في بيت 
في ڤيلا محمود جد ماسة
جاسم : بسببس 
اسيل وكانت بتسمع اغاني وراحة تنام: بتبص وراها لقيت جاسم اتخضت ولسا كانت هتصوت حط ايدوا على بوقها
اسيل: في اي 
جاسم: انا صراحة صبرت كتير ولازم اقولك على كل حاجه
اسيل وبفرح عشان هيا معجبة بيه: حاجة اي
جاسم :اسيل انا بحبك ومن زمان وعمري مابصيت لواحدة غيرك والله برغم ان كلهم عنيهم عليا عشان انا حلو وكده بضحك
اسيل ومصدومة من الكلام: انت. انت بتتكلم جد
جاسم: اومال ههزر يعني بس انتي اي رايك انا خايف تكوني بتحبي حد 
اسيل: وحضنتوا من الفرحة لان دي اول مره حد يقولها كده اسيل: بحب حد تاني مين انت فجئتني وافتكررت انها حضناه وبعدت 
اسيل: انا اسفة
جاسم وفاق من صدمتوا وانها مش بتحب حد تاني 
جاسم: لاا لاا اسفة اي انا مش مصدق نفسي
عند ماسة
ماسة وهيا نايمة قامت مخضوضة حاست ان حد كان هيبوسها 
ماسة: اي ده مين مين بتبص ملقتش حد 
فهد في اوضته 
فهد لنفسه: ياغبي كنت هتكشف كل حاجه في ثانية لازم تمسك نفسك لحد ماتعلمها الادب وتحبك بس ازاي اصلا ياارب وغرق في نومه.
في صباح اليوم التاني
ماسة هانم البيه مستني حضرتك تحت
ماسة: ماشي قوليله نازلة
وقامت خدت شاور ولبست ونزلت 
ماسة :صباح الخير 
فهد: مردش
ماسة بصوت مش مسموع: براحتك
فهد: قولتي اي
ماسة :أ.ا.انا ممقولتش حاجه
فهد: تمام كلي
ماسة: منا باكل اهو اي د
فهد: ردك يبقا على قد السؤال وردك المحترم ده يامحترمة يتعدل ياايما
ماسة بعناد: ياايما اي هتقتلني مثلاا ياابن عمي
فهد وصبره نفد ومسكها من شعرها وقربها ليه: اعملها يابنت عمي
ماسة وبتعيط جاامد: حااضر حاضر وجريت على اوضتها
فهد لنفسه: انت لازم تقسا عليها بس مش كده دي كده هتكرهك 
عند ماسة
ماسة بعد ماهديت: ادخل 
الاكل ياست هانم فهد بيه قال طالعولها
ماسة: مش عايزة منوا حاجه وقوليلوا ان هيا هتسافر 
فهد دخل في اللحظة ديي و…..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد