Uncategorized

رواية حقيقة أم سراب الفصل الخامس 5 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

 رواية حقيقة أم سراب الفصل الخامس 5 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل الخامس 5 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل الخامس 5 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

وأَنت الذِي جئت مُختلفاً لست صَدِيقاً ولا حبيباً ولكِنك حياه….????????
الاصدقاء وطن.????
إن غابوا عنا………شعرنا بالغربه.????????
????????????????????????????????????????????????????????????????
آدم????:مين ده ياما واي الى بيحصل.
آسيا:????اااا داا دااا هو…….
….:انا يسيدي ابقى مازن.
آدم????:مازن مين يعني وتعرفها منين عشان تحضنها كده.
قرب مازن آسيا الى احضانه وقبل رأسها.
مازن:دي حبيبتي دي وبعدين انت اي مشكلتك يعني.
آدم????:هو اي الى بيحصل ماتفهموني.
مازن????:مش لازم يلا يحبيبتي يلا ياحور.
اتجهت حور اليه واخذهم مازن ولكن قبل ان يتحرك خطوه واحده سحبه ادم ولكمه في وجهه فسقت على الارض وسحبه آدم مره اخرى ولكن هذه المره لكمه مازن مره والثانيه والثالثه.
مازن:دي عشان تبطل عصبيه وتفهم الاول ودي عشان تفكر تزعق لاختي تاني ودي عشان تمد ايدك عليا.
آدم بصدمه والم:اختك ازاي???????? وازاي انا ماعرفش ان ليها اخ اكبر منها.
مازن:هو انت تعرف عنها حاجه اصلا.
آدم:لء????.
مازن:امال مصدوم لي????‍♂️????.
آدم:برضوا اخوها ازاي وكنت فين.
مازن:اخوها م الاب بس وكنت مسافر بره مصر.
نظر آدم اليها وماقولتيليش لي ان ليكي اخ تاني مسافر.
آسيا:انا حره ماقلتلكش يعني وانت عايز تعرف كل حاجه عني.
آدم????:امممممم ماشي.
مازن:ماشي اي????.
آدم:وانت مالك خطيبتي وانا حر فيها.
مازن:اااه اذا كان كده ماشي……هو انتوا كنتوا بتاكلوا اي.
آسيا:جمبري????.
مازن:حلو الجمبري تعالى ناكل وسيبك منه.
آسيا:اشطا????.
مازن بهمس:مين المزه الى معاكوا دي.
آسيا:اخته.
مازن:بجد.
آسيا:اه لي بقى.
مازن:اصل كنت بادور على عروسه.
آسيا:نعم ياخويا????.
مازن:اهدى اهدى يبشا مش كده لينا بيت نتحاسب فيه.
آسيا:ماشي.
مازن:ازيك يا حور وحشتيني والله.
حور:الحمد لله????بس لي عامل حوارات بقى وتروشنا ماكنت تقول م الاول.
مازن:ماقدرش كنت عاملهالها مفجأه عشان عارف انها كانت زعلانه.
آسيا????:عايزه اروح.
مازن:حاضر….حور هاتمشي معانا.
حور:اه طبعا يلا.
اخذ مازن حور وآسيا ورحل.
في منزل آسيا فتحت الباب ودخلت اولاً.
سلمى:فينك كل ده.
آسيا:كنت مع آدم????????‍♀️.
سلمى: مبسوطه شكلك طب اقفلي الباب.
آسيا:لء ماهو.
فاروق:ماهو اي.
آسيا:ماتدخل بقى الله.
مازن:خلاص يست دخلين اهو.
دخل مازن فقام فاروق وسلمى من مكانهما بصدمه واحتضناه.
فاروق:جيت امتى يبني مش كنت تقول ونيجي نستقبلك ف المطار.
سلمي:يحبيبي حمداً لله على سلامتك.
مازن:انا جيت من كام ساعه بس كان لازم اروح لست آسيا الاول عشان عارف انها زعلانه منى ف كان لازم اصالحها برضوا.
آسيا:ما لازم ازعل يعني اربع سنين حتى ماتتصلش وعايزني مازعلش.
فاروق:ربنا يخليكوا لبعض ادخل ارتاح يلا اكيد تعبان م السفر.
مازن:اه تعبان جداً????.
آسيا:هاجي معاك????.
سلمى:تروحي معاه فين.
مازن????:سيبيها ياماما عايز اتكلم معاها وفين القرود الصغيرين برضوا وحشوني.
فاروق:مابقوش صغيرين بقى روحي يا آسيا اندهيلهم اهم تايهين ف التليفونات وبابجي جوه.
مازن:لء خليها هادخلهم انا.
دخل مازن الغرفه التي بها محمد وكيان فوجد كل منهم يمسك بهاتفه ومنشغل به.
مازن:احم احم يابشر.
محمد بفرحه:ميييزو جيت امتى يبشا وحشني.
مازن:جيت من شويه اهو عامل اي.
محمد:انا الحمد لله انت الى عامل اي وبقالك كتير مابتكلمناش لي.
مازن:هاقولكوا لي التواصل اتقطع بيننا كده حضر.
ثم نظر الى كيان:فكراني ياكوكو.
كيان:لء????.
مازن????:انا مازن اخوكي.
كيان:يعم مش فاكراك.
مازن:مانا مشيت وانتي صغيره صحيح????وحشتيني ياكوكو.
احتضنها ثم اخذهم وخرج.
مازن ل آسيا:تعالي بقى يام دماغ ناشفه انتي اما افهمك لي ماكنتش باكلمكوا.
فاروق:يبني انت مش تعبان طب ادخل ارتاح ونتكلم بكره.
مازن:لء انا مرتاح كده خليني قاعد معاكوا.
فاروق:خلاص براحتك…….قولي لي بقى مكنتش بتتواصل معانا.
مازن:انا مشيت من ست سنيين اشتغلت اول سنتيين وكانت الدنيا زي الفل وكنت باكلمكوا كل شويه بعدها جيت بعدها اتقبض عليا لاني الباسبور بتاعي ضاع طبعاً ايطاليا فيها ناس كتير بتهاجر غير شرعي كانوا فاكرينني منهم فاتقبض عليا ٣ شهور وطبعا اخدوا كل حاجتي لحد مالقيوا الباسبور وعرفوا اني جيت من سنيتين سفر عادي مش هجره ساعتها خرجت بس الفون كان مدغدغ ماعرفتش اجيب ارقامكوا ولا اتواصل معاكوا جبت خط تاني وتليفون تاني بس وصلت آسيا من سنه ماكلمتهاش وقلت انا كده كده راجع خلاص وكل اخباركوا كانت عندي مصطفى صحبي كان بيبعتهالي ع الميل بس ماعرفش ازاي ماعرفش يجيب ارقامكوا بسرعه.
فاروق:يعني اتبهدلت واتحبست هناك واحنا مانعرفش.
مازن:يلا كله خير المهم قدرت احقق الى انا عايزه وبقيت شغال ف شركه كبيره للاستيراد والتصدير بس طلبت نقل هنا اول ماعملوا  فرع هنا.
آسيا:معلش يحبيبي بس انت عارف انت بالنسبالي اي وفجأه اختفيت ماتعرفش حصللي اي.
مازن:عارف المشاكل الى حصلت كلها وزعلت اوي اني غصب عني بعدت ف نفس الوقت بس اديني رجعت اهو ومش مسافر تاني……هاقوم انام شويه بقى و…
آسيا:هاجي معاك????.
مازن:تعالي يختي????.
دخل مازن غرفته ومعه آسيا.
مازن:اقعدي بقى نتكلم ونصفى حساباتنا.
آسيا????:ماشي يسيدي.
مازن:انا عارف كل المشاكل الى حصلتلك من الى حواليلي والاحباط الى كان بيقابلك ف حياتك والحقد والغل الى كانوا بيدمروكي وعارف ان نفسيتك اتاثرت بده.
آسيا????:ولو كنت جنبي ماكنش ده حصل.
مازن:اسف والله مش بمزاجي مانتي عرفتي الى حصلي.
آسيا:خلاص بقى المهم انك رجعت خلاص.
مازن:جدعه وتليفونك بيرن من بدري.
آسيا:ده آدم سيبك منه.
مازن????:ردي يارخمه.
آسيا:لء????????.
مازن:يبنتي ردي شوفي عايز اي بيرن من بدري.
آسيا:لء.
اخذ مازن الهاتف واجاب هو.
مازن:اي يابو نسب.
آدم:اي ده هي فين ماردتش هي لي.
مازن:تعبانه شويه مش قادرة تتكلم.
آدم:اه طب يعني انا عايز اقابلك اتكلم معاك وبرضوا ابعتلي رقمك من عندها.
مازن:انا برضوا كنت عايزك هابعتلك رقمي ونتفق.
آدم:اشطا.
مازن:هو انتي كنتي متخانقه معاه قبل ماجي.
آسيا:لء????‍♀️هو انا تقريبا متخانقه معاه على طول????.
مازن:حسبي الله????????…..قومي يلا عشان انام????????.
آسيا:طيب هاصحيك لما اصحى.
مازن:اه حلو اوي انتي اصلا مابتصحيش????????.
آسيا:ماشي يعم هاصحيك م النجمه ????.
مازن:لي كده طيب????.
آسيا:رخامه????????.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي.
استيقظت آسيا على مكالمه حور.
آسيا بنعاس:اي في اي بتصحيني لي.
حور:عندنا معمل قومي بسرعه.
آسيا بفزع:اه صح يالهوي انا جايه اهو.
لبست آسيا بسرعه وخرجت من غرفتها.
سلمى:مالك بتجري كده لي.
آسيا:عندي معمل وكنت ناسيه هاتأخر لازم انزل بسرعه.
وفجأه يرن هاتفها.
آدم:انا تحت فاضيه ولا.
آسيا:طيب طيب نازله.
آدم:????????ماشي.
نزلت آسيا وركب السياره بسرعه.
آدم:اي ده.
آسيا:وديني الجامعه بسرعه هاتأخر.
آدم:طيب????.
وصل آدم امام الجامعه فترجلت آسيا بسرعه من السياره.
آسيا:هاخلص واخرجلك ع طول.
آدم:ايوة قدامك قد اي.
آسيا:ساعه ونص ساعتين كدة.
آدم:ماشي.
دخلت آسيا فالتقت باصدقائها.
حور:اي يحاجه كل ده.
آسيا:مش تفكريني بدري شويه جايه تفكريني ع آخر لحظه.
حور:معلش بقى اصلا افتكرت لما جيت ومالقيتكيش. 
آسيا:طيب خلاص يلا.
شهد:اي ياجماعه اتاخرتوا لي.
حور:انا كنت نايمه.
آسيا:وانا كنت ناسيه.
شهد:مساطيل???? يلا بقى ندخل عشان مانتاخرش.
آسيا،حور:اشطا.
دخل الفتيات الى المعمل وبعد انتهائهم.
حور:ااااه هاموت تعبت اوي ومافهمتش حاجه.
شهد????:يابنتي ما دا العادي احنا مابنفهمش اصلا.
مريم:اتكلمي عن نفسك يختي ماتجمعيش????.
آسيا:مافهمتوش اي بس يجدعان احنا تعبنا اوي اه وتوهونا شويه بس مش لدرجه مافهمناش امال اشتغلتوا ازاي.
منه:بالبركه.
آسيا:ماشاء الله????……طب انا يجماعه لازم امشي بسرعه.
حور:اي ده لي.
آسيا:آدم بره اصلا هو الى جابني مش عارفه كان عايز اي.
حور:طيب اشطا هاخرج معاكي.
آسيا:اشطا.
حور:حاسه ان راسيل اختفى باين.
آسيا:لء…..مش عارفه.
حور:كنتي عايزه ناس كتير ف حياتك واهم موجودين وانتي عارفه ان راسيل مش موجود صح ولا اي.
آسيا:اه????‍♀️بس يعني انا لسه خايفه.
حور:حتى بعد ما مازن رجع.
آسيا????:ماعتقدش هاخاف تاني لو فضل جنبي.
حور:كويس.
آسيا:هو فين.
حور:هو مين.
آسيا:آدم قالي انه هايستنى هنا….هارن عليه.
آدم:خلصتي.
آسيا:آه مش قلت هاتستناني.
آدم:باجيب حاجه وجاي كلمي ساره واقعدي معاها هي عندك اصلا.
آسيا:طيب.
حور:اي.
آسيا:هاستنى مع ساره انتي هاتمشي ولا اي تعالي معايا.
حور:طيب اشطا كلميها شوفيها فين.
آسيا:اشطا.
اثناء مكالمه آسيا مع ساره.
ارسلت حور الى ريان:اعتقد مش محتاجين تعالجوها من حاجه اخوها قام بالواجب.
ريان:يااراجل ازاي????.
حور:هي اصلا اتخيلت راسيل ده عشان خايفه من التعامل مع الناس بس اما اخوها رجع هي بتقول ان مش هاتلاقي سبب يخليها تخاف تاني وهو جنبها لانهم اصحاب اوي.
ريان:اممممم بس ده مش معناه انها خفت اخوها لو اختفى يومين بس هاترجع اسوأ م الاول ف احنا على كلامنا زي ماحنا.
حور:طيب سلام.
ريان:اي ده استني بس.
حور:اي تااني.
ريان:هو انتي باعته تقوليلي كده بس.
حور:اه يعني اما هاقول اي????‍♀️.
ريان:يعني اسألي عليا قولي كلمه حلوه قولي مساء الخير حتى انتي دخلتي ف الموضوع على طول.
حور:انت عايز اي.
ريان:انا معجب????.
حور:نعم????.
ريان:انتي رخمه لي ماتاخدي وتدي ف الكلام معايا كده.
حور:انا اصلا ماكنتش عايزه اديك رقمي كلمه كمان هاقول ل آسيا ع كل حاجه.
ريان:خلاص شكرا????انا غلطان.
آسيا من بعيد:ياحور يلا بتعملي اي عندك.
حور:مابعملش حاجه جايه اهو.
آسيا:طب يلا هي مستنيه جوه.
ذهبت حور وآسيا الى ساره.
آسيا:هو اي جو التشويق ده مايقول هو عايزنا لي.
ساره:ماعرفش عايز اي والله بس قالي خليكوا قاعدين سوى لحد ماجيلكوا.
آسيا:طيب اما نشوف اخرتها.
حور:هو انا لازم افضل معاكوا….هاروح عشان ماتأخرش.
آسيا:اممممم طيب خلاص ماشي.
رحلت حور وظلت آسيا وساره معاً.
آسيا:انا جعت.طب هو هايجي امتى.
ساره:استني شويه……وبعدين صحيح انتي اخوكي بيضرب اخويا.
آسيا????:طب ماخوكي ضرب اخويا الاول.
ساره:ماهو اخوكي الى غلط بصراحه اي جاي يحضن فيكوا وياخدكوا ويمشي كده ولا كأن في حد معاكوا.
آسيا:يلا بقى اهو موقف وعدى.
ساره بغضب:لء ماعداش.
آسيا????:هاقوم اجيبك من شعرك.
ساره:لء بقى كده كتير.
(هانسيبهم دول يدبوا ف بعض ????????ونروح ل آدم).
بعدما ترك آدم آسيا اتصل ب مازن.
آدم:اي يبشا.
مازن:اي فاضي اقابلك دلوقتي.
آدم:اه فاضي هابعتلك لوكيشن نتقابل فيه دلوقتي.
مازن:اشطا.
ذهب مازن إلى الكافيتريا التى ارسل له آدم موقعها فوجد آدم ينتظره هناك.
مازن:اي يبشا هنا من بدري.
آدم:لء مش من كتير.
مازن:طب كويس…..شوف هاتشرب اي كده عشان نتكلم على رواقه.
آدم:شكل في كلام كتير هايتقال.
مازن:الصراحه اه انا ماعرفكش وهي قالتلي امبارح انكو على طول متخانقيين حاسس انه منها بس عايزك تعرف ان دي بنتي مش اختي ولازم برضوا اعرف انا هاسيبها لمين.
آدم:حقك طبعا انا شخصياً هاعمل كده مع ساره.
مازن????:لء ساره دي حوار تاني خلينا بس نشوف آسيا الاول.
آدم:مالها ساره????.
مازن:يعم خلينا ف آسيا وخناقاتها دلوقتي????.
آدم:طيب بص هو في حاجه انا خدت بالي منها يعني مش عايزك تضايق بس هو آسيا مريضه نفسيتها تعبانه يعني انا لاحظ انا بتتخانق كتير ومابتتعاملش مع ناس كتير انطوائيه شويه يعني.
مازن:انا عارف ده هي حصلها شويه مشاكل ودربات ف حياتها خليتها كده انما دي مش طبيعتها خالص.
آدم:حسيت كده من كلامي معاها ف المره الوحيده الى اتكلمت فيها من غير خناق.
مازن:????????يعيني يبني هي معذباك كده.
آدم:دا انا طالع عيني وكل ماتتقتبل هي وساره يمسكوا ف خناق بعض.
مازن:انت قلتلي هي فين.
آدم:مع ساره.
مازن:وانت كده متطمن.
آدم:لء ماهم بيتخانقوا قدامي بس وهما لوحدهم بيبقوا دوتوا جامد ومايبطلوش ضحك.
مازن:اممممم مش مرتاح بس ماشي.
آدم:هو انت طلاما عارف ان هي عندها مشاكل اثرت عليها وكده ف هو انت عارف راسيل.
مازن:عارفه كويس بقلك بنتي.
وفجأه يرن هاتف آدم برقم ساره.
آدم:اي ياساره.
مجهول:حضرتك تقربلها.
آدم بقلق:ايوة انا اخوها.
مجهول:اخت حضرتك ف مستشفى****ومعاها بنت تانيه جم ف حادثه.
فزع آدم وقام يجري بسرعه.
مازن بخضه:اي في اي مالك.
وذهب وراءه بسرعه قاد آدم السياره بكل سرعته وصل الى المشفى في وقت قياسي ودخلوا بسرعه اتجه الى الطوارق.
مازن:في في بنتين جم ف حادثه هنا.
موظف الطوارق:ايوه الدور التالت ف العمليات.
اخذ الاثنان السلالم باقصى سرعه الى ان وصلوا امام غرفه العمليات ووجدوا الطبيب يخرج منها اتجهوا اليه بسرعه.
آدم:خير يادكتور هما كويسين.
الطبيب:انا اسف بس………..
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد