Uncategorized

رواية أنتِ لي وحدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء أشرف

 رواية أنتِ لي وحدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء أشرف

رواية أنتِ لي وحدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء أشرف

رواية أنتِ لي وحدي الفصل الحادي عشر 11 بقلم إسراء أشرف

…_بعدما أتفقا جاسر وحور مع الضابط للقبض علي جاسمين عادت حور إلى البيت 
-حور: السلام عليكم 
-أحمد: وعليكم السلام ياختي 
-حور: مالك ياواد
-أحمد: نسياني خالص ياحور وكمان موضوع خطوبتي من سالي عاوزك تظبطي الدنيا 
-حور: من عنيا حاضر والله كل حاجه هتكون زي الفل بس أخد حق نرمين الأول 
-أحمد: تقصدي اي حور أنتِ مخبيه عني حاجات كتير 
-حور: سامحني بس غصب عني والله 
-أحمد: صحيح مازن هنا من فترة ومراته طالبه الطلاق ومصممة 
-حور: تمام طيب أنا نازلة 
-أحمد: أنتِ لسه جايه هتروحي فين تاني 
-حور: مشوار قريب ولما أرجع هتعرف ثم خرجت بالفعل 
_أتجهت حور نحو منزل أم أماني الذي يقع في نفس الشارع بالتحديد أمام منزلهم صعدت حور درجات السلم 
-حور: دقت جرس الباب 
-سعيد: حور أتفضلي 
-حور: أماني موجوده 
-سعيد: اه وماما كمان اتفصلي 
-أماني: تعالي ياعروسه ادخلي 
-حور: أزيك عامله اي 
-أماني: كويسة زي ما حضرتك شايفه 
-حور: ممكن نتكلم لوحدنا شوية 
-أماني: أتفضلي ودخلت هي وحور غرفة الضيوف
-حور: جلست ثم تحدثت قائلة أماني عوزاكي تفتحي قلبك قولي كل اللي جواكي من نحيتي حتي لو كلام يزعل هسمعك 
-أماني: أنتِ عاوزه أي يا حور 
-حور: عاوزه أريحك وكمان تنسي موضوع الطلاق من مازن 
-أماني: لا هطلق ياحور 
-حور: أنتِ بتكرهيني وحاقدة عليا صح 
-أماني: حور أنا فعلاً بكرهك ومش طيقاكي نفسي أموتك 
-حور: ليه كل دا 
-أماني: ليه أقولك أنا ليه عشان من زمان أوي من وأحنا صغيرين كنتي دايماً مميزة في كل حاجه وشاطرة في المدرسة كنتي تطلعي من الأوائل وانا ناجحة بالعافية مع أن في فرق بنا في السن وبابا وماما يقارنوا بنا ولما جبتي مجموع كبير ودخلتي ثانوي عام أخدت علقة موت من بابا عشان أنا شلت مواد وأنا في سنك ووقتها قعدت من الدراسه وحضرتك بقيتي دلوقتي في كلية هندسة وأنا في سنك كنت متجوزة ومعايا ولد أتجوزت أخوكي عشان أكسرك وأعرفك أن أتجوزت قبلك وأنك محدش معبرك لقيتك مش حاطه الجواز في دماغك ولما قولت هجوزك أخويا هو قالي أنه بيحب زميلته في المعهد بس عشاني سمع الكلام وجت منك ورفضتي دايماً بتكسبي ياحور وأنا لا وظلت تبكي 
-حور: أقتربت منها وحضنتها اهدي 
-أماني: بتحضنيني ياحور أنا لو مكانك وحد عمل معايا كدا كنت قتلته
-حور: أنتِ أختي مقدرش أمسك بضرر وبعدين أحنا بشر وطبيعي نغلط وأنا بمدلك أيدي وبقولك نبدأ صفحة جديدة كلها حب وود وتسامح 
-أماني: بجد يا حور 
-حور: بجد يا قلب حور وبعدين أنتِ أختي وصحبتي ومرات أخويا وكفاية أنك أم ايدو حبيب عمته 
-أماني: أحتضنتها بشدة بحبك ياحور الحقد والحسد كان عميني عن أن أشوف كل حاجه حلوه فيكي 
-حور: ننسي بقا ياشلبية ونبدأ صفحة جديدة وكفاية صفح بقا عشان الكشكول خلص ????????
-أماني: ههههه كتك أي والله حاسه أن أول مرة أضحك 
-حور: يلا قومي معايا الواد قلبة مكسور وبيحبك أوي تعالي نعملة مفاجأة 
-أماني:فكرة حلوة يلا بينا 
-سعيد:أول مرة أشوف أبتسامتك دي يأماني
-حور:خلاص ياسعيد من الأن مش هتشوف غير ابتسامتها ويلا بقا عشان نفرح بيك أنت وزميلتك اللي بتحبها
-سعيد:قريب ان شاءالله ياحور بجد شكرا 
-حور:مفيش شكر بين الأخوات كل الجاي فرح ان شاءالله 
-أماني:فعلاً ياحور أنا حاسه بفرحة اول مرة احس بيها 
-حور:عشان صفيتي اللي جواكي وبدلتي الحقد والكرة بحب وتسامح يلا بينا 
_ونزلت حور وأماني وصعدوا إلي منزل والدها عبدالحميد دقت حور الباب فتح إياد 
-حور:إيدو حبيب عمتو 
-إياد:عمتو بابا قاعد جوة زعلان اوي 
-حور:هيفرح دلوقتي روح انت عند عمو أحمد وأنا شويه وهاجي نهزر ونفرفش شويه 
-أياد:أحلي عمتو 
_دخلت حور غرفة مازن بعدما أتفقت مع أماني أنها تنتظر علي الباب كي تفاجأ مازن 
-حور:قلب اختك مالك كدا
-مازن:حور أنتِ مركزة مع جاسر وسيباني خالص وقولتلك أماني مصممة علي الطلاق وأنا بحبها اوي
-حور:هو انت وأحمد نفس الكلام والله مش نسياكم بس كل حاجه ليها وقت اكيد مش هحل كل المشاكل في وقت واحد مش سوبر مان أنا وبعدين أفرح كدا وفك التكشيرة
-مازن:أزاي ياحور افرح وزوجتي وأم ابني عاوزة تطلق انا بحبها 
-حور:خلاص مبقاش في طلاق ولا شئ ثم فتحت باب الغرفة قائلة أظهر وبان عليك الأمان 
-أماني:دخلت الغرفة ووقفت أمام مازن 
-مازن:باستغراب ودهشة أماني
-أماني:وحشتيني أوي أنا أسفه بجد
-مازن:أنتِ كمان وحشتيني أكتر ثم أحتضنها
-حور:أسيبكم براحتكم وأروح أشوف أشغالي سلام ثم خرجت وأغلقت الباب خلفها
_أتجهت حور نحو غرفة أبيها دقت الباب ثم دخلت 
-حور:عبده حبيبي عامل اي 
-عبدالحميد:حبيبة بابا أنا بخير
… 
-حور:ههههه لا أبدا بس اعمل بقا في العيلة دي كل حاجه حور حور تعبتوني مش عارفه بس لما اتجوز هتعملوا اي من غيري 
-عبدالحميد:والله يابنتي فعلاً مش عارف هعيش من غيرك ازاي أنتِ اللي بتدخلي الفرحة علي قلوب الكل 
-حور:طيب اسمعني عوزاك تتصل بعم عزت والد سالي وتحدد معاه معاد عشان تطلب ايد سالي لأحمد 
-عبدالحميد:أحمد ابني 
-حور:أيوة هو عاوز يخطبها ويتجوز بعد الامتحانات بس مكسوف يقولك فقولت نعمل ليه مفاجأة يلا بقا كلمة 
-عبدالحميد:حاضر ثم أمسك الهاتف ورن علي صديق عمرة عزت 
-عزت:رد علي الهاتف ياااااه عاش من سمع صوتك
-عبدالحميد:وحشني والله ياعزت 
-عزت:أنت أكتر يارب يكون خير ياحبيبي
-عبدالحميد:خير ان شاءالله عاوز تفضي نفسك كدا يوم الجمعة عشان أجي انا والأسرة نطلب أيد سالي لأبني أحمد 
-عزت:تنور ياحبيبي في أي وقت وربنا يجعلة خير
-عبدالحميد:إن شاء الله يوم الجمعة بعد الصلاة تأمر بحاجة
-عزت:الأمر لله ياحبيبي سلام ثم أغلق الخط 
_عاش ياعبده أروح بقا أفرح قلب اخته ثم قبلت والدها وخرجت مسرعة نحو غرفة أحمد 
-حور:أحممممممد 
-أحمد:إياد قول لعمتك تخرج وملهاش دعوة بيا 
-حور:تصدق أنا غلطانة اني جاية أقولك أن بابا كلم عم عزت وحدد معاد يوم الجمعة عشان تروحوا تطلوبوا إيد سالي 
-أحمد:بفرحة شديدة قولي والله
-حور:والله يلا اي خدعة 
-أحمد:تعيش حور تعيش أحلي أخت في الدنيا ثم احتضنها
-أياد:خرج يهتف عمو أحمد هيبقا عريس 
-فاطمة:مين قالك يأياد
-أياد:عمتو حور ياتيته قالت هيخطب سالي 
-فاطمة:طيب روح نادي بابا عشان نتعشي ثم ذهبت لغرفه أحمد قائلة صحيح يابني هتخطب 
-حور:أفرحي يابطوط عندك عريس وعروسة في وقت واحد 
-فاطمة:ربنا يسعدكوا يابنتي 
_دخل أياد لينادي أبيه وجد أماني 
-أياد:ماما أنتِ هنا 
-أماني:تعالي ياحبيبي 
-أياد:أنا زعلان منك عشان مش بتحبي عمتو حور 
-أماني:خلاص ياحبيبي بقيت احبها وأتصالحنا وبعد كدا هنهز كلنا ونلعب ونخرج ونعمل كل حاجه حلوة 
-مازن:أحتضن أياد خلاص ماما بقت حلوة يا حبيبي وبعد كدا هنفضل سوي كلنا 
-إياد:طيب يلا نتعشي تيته بتقولك 
_دخلت حور غرفتها بعدما جعلت الجميع في سعادة وبعدما وضعت رأسها كي تنعم بالنوم وتستريح وجدت هاتفها يرن 
-حور:ردت علي المتصل جاسر لسه صاحي
-جاسر:ومين يعرف ينام مستني بكرا بفارغ الصبر 
-حور:خير ان شاءالله أنا بجد انهارده تعبت جدا صالحت أماني علي مازن وحددت معاد لأحمد عشان يخطب سالي 
-جاسر:والله أنتِ أعظم حور 
-حور:تسلم طيب يلا من غير مطرود عاوزه أنام
-جاسر:تصدقي أنتِ عديمة الرومانسيه يعني عاوز أطمن عليكي تقولي عاوزة أنام 
-حور:ههههه والله تطمن ولا ترغي 
-جاسر:ماشي ياحور ليكي يوم روحي نامي سلام
-حور:جاااااسر 
-جاسر:نعم
-حور:بحببببببك ثم أغلقت الخط وذهبت في سبات عميق 
__________________________________________
_أشرقت شمس صباح يوم جديد أستيقظت حور أخذت شاور ثم صلت وخرجت لتناول الفطار 
-حور:صباح الفل علي الكل أنا نازلة جاسر مستنيني تحت 
-أحمد:مفيش تعالي أوصلك ولا راحت عليا????
-حور:ههه مقدرش ياقلب اختك أنت اللي في القلب بس عندي مشوار ومش هروح الجامعة وبابا عارف يلا بقا سلام عشان جاسر بيرن 
_نزلت حور بالفعل وجدت جاسر بأنتظارها داخل السيارة 
-حور:ركبت السيارة صباح الفل عليك 
-جاسر:صباح السعادة علي حبيبتي أحلي حور في العالم 
-حور:يلا بينا 
-جاسر:يلا ياقلبي ثم أنطلق نحو فيلا والده أنا جهزت كل حاجه 
-حور:حلو جدا ربنا يوفقنا 
_داخل فيلا مصطفى كان الصمت يعم المكان دخل جاسر غرفة مكتبة أما حور فظلت واقفة علي السلم 
_جاءت جاسمين مسرعة وظلت تنادي جاسر ياجاسر 
-حور:أهلا جاسمين منورة 
-جاسمين:أنتِ هنا بتعملي أي 
-حور:دا بيت جوزي وأجي وقت ما أحب 
-جاسمين:ضحكت بطريقة شريرة ههههههه جوزك لو تعرفي أن هو اللي طلب أن اجي عشان نتفق علي جوازنا وأنه هيطلقك ويرميكي برة عشان أنتِ سبب موت نرمين 
-حور:جاسر قال كدا أكيد ميعرفش اللي أنا أعرفة 
-جاسمين:تعرفي اي 
-حور:نرمين قالتلي علي كل حاجه من أول خطتك أنك تخطفي جاسر مني لحد ما روحتيلها المصحة وأديتي الممرضة رشوة عشان تدخلك وتزلي نرمين بالهروين وتخليها تاخد جرعة زيادة من كتر ما الصداع هيموتها فتموت بالهيروين 
-جاسمين:أيوة ياحور أنا اللي هددت نرمين بأنها لو مساعدتنيش أتجوز جاسر هفضحها وأقول لخالتو أنها مدمنة وكمان أنا اللي روحتلها المصحة بعد ما سمعتها وهي بتكلمك وبتشكرك أن جاسر عرف وتعامل معاها بحنية وأن أنتِ سبب كل حاجه حلوة في حياتها عرفت أنكم تاني يوم هتودوها مصحة وهتقولوا أنها بتتفسح شوية في شرم قبل جو الامتحانات راقبتكم لحد هناك ويوم كتب كتابك …
… رقبتها 
-حور:كل كلامك اتسجل ياجاسمين أنتهت خططك الحقيرة وجاسر كلمك وطلب تيجي عشان دا جزء من الخطة 
_خرج الضباط من المكان الذين تم إخفاءهم فيه حتي لا تراهم جاسمين كما تم التخطيط 
-جاسر:حوووور ثم أمسك بجاسمين ودفعها لترجع للخلف ثم نظر لحور أنتِ كويسة 
-حور:الحمدلله بخير ثم نظرت لجاسمين خلاص لعبتك أنكشفت 
-الضابط: أمر القوة بالأمسكاك بجاسمين ثم نظر لحور شكرا جدا لحضرتك التسجيل اللي معانا والجواب اللي كتبتة نرمين دليل قوي لإدانه جاسمين 
-حور:العفو أهم حاجه تاخد أقسي عقوبة 
-جاسمين:أوعي تفتكري أنك فوزتي مش هسيبك ياحور ثم غيرت نبرتها للتهديد مش هسيبك 
-الضابط:خدوها علي البوكس ثم خرج خلفهم 
-جاسر:شكرا ياحور 
-حور:بكت بشدة نرمين وحشتني ياجاسر
-نيرة:حور يابنتي مش عارفه أقولك أي أنتِ بجد جميلة أوي 
-حور:متقوليش كدا نيرمين كانت أختي ودا أقل حاجه ممكن أعملها عشانها 
-نيرة:سامحيني يابنتي أنا أساءت في حقك كتير ????????
-حور:أحنا بشر ومن الطبيعي نغلط وكلنا غلطنا في حق نرمين أنتِ وعمي مصطفى غلطوا لما قبلتوا بشاب سئ لبنتكم وجاسر غلط في حقها لما قبل بكلامكم وأنا غلطي أن بعدت عنها كلنا غلطنا وربنا يسامحنا كلنا 
-مصطفى:عندك حق يابنتي 
-حور:عشان خاطري خلاص يانينة كفاية حزن 
-نيرة:حاضر يابنتي بس أي نينه دي قوليلي ماما 
-حور:بس كدا أحلي ماما بس بطوط كدا هتغير ممكن تقتلني ????????????
-جاسر:دا أنا اللي هغير 
-حور:مش عارفة ياماما أنتِ مستحملة جاسر ازاي 
-جاسر:بقا كدا ماشي ياحور ليكي يوم ثم غمز لها ????
-حور:طيب يلا عشان تروحني الوقت أتأخر ثم قبلت نيرة قائلة أشوفك علي خير وأنت كمان ياعمي 
-جاسر:يلا ثم أمسك يدها وخرجا سويا وعندما وصلوا لحديقة الفيلا وقف جاسر ونظر لحور 
-حور: وقفت ليه ????
-جاسر: عاوز أشكرك بجد أنتِ أجمل حاجه في حياتي بسببك ماما بقت واحدة تانية وبابا رجع يبتسم زي زمان غيرتي كل شئ بحبك ياحور بحبك أوي 
-حور: بخجل طيب كفاية كدا ويلا روحني البيت زمان أحمد قلب أخته مستنيني 
-جاسر: مش قادرة تقولي وأنا كمان بحبك وبعدين أحمد أي أنتِ لي وحدي وبس وأمبارح أخر كلمه قولتيها قبل ما تقفلي الخط عديها عشان مسمعتهاش
-حور: محدش قالك قبل كدا أن بتحسس من الرومانسية ????
-جاسر: والله ماشي ياحور براحتك أوي بس مش هفوتهالك علي خير يلا ياختي عشان أروحك 
-حور: يلا وبعدين مش بتهدد أنا متعرفش بتكلم مين????
-جاسر: مش بهدد أنا بنفذ علي طول يلا قدامي وبالفعل أوصلها جاسر إلى البيت ثم أتجه مرة أخري إلى الفيلا 
_أما حور دخلت إلى غرفتها مباشرة لترتاح من تعب اليوم 
-أحمد: دخل بعدما دق علي باب غرفة أخته حور مش هسيبك غير لما تحكي كل حاجه عارف انك صاحية
-حور:يانعم 
-أحمد:أحكي كنتي فين انهارده وأي حصل بالتفصيل
-حور:حاضر يأخرة صبري ثم سردت له كل ما حدث
-أحمد:ياخبر كل دا وأنا معرفش 
-حور:محبتش أخوف حد عليا وكل حاجه بفضل الله أتحلت
-أحمد:بس لسه في خطر عليكي 
-حور:متقلقش مفيش حاجه ويلا روح نام بقا بجد محتاجه انام 
-أحمد:خرج بالفعل بعدما قبل رأس أخته وأغلق النور 
_قبل أن تنام حور رن هاتفها 
-حور:شكلي مش مكتوبلي الراحه ثم ردت السلام عليكم 
-مها: وعليكم السلام عامله اي 
-حور: الحمد لله ياقلبي 
-مها: كنت عاوزه أفرحك وأقولك أتقدملي عريس انهارده 
-حور: بجد والله ألف مليون مبروك بكرا عاوزة أعرف كل التفاصيل عشان مش مركزة دلوقتي وعاوزة أنام 
-مها:تمام يافندم أنت تؤمر 
-حور:ههه أحلي حاجه أنك معايا علي الخط وبتلقطي مني بسرعه سلام يابلوة ثم أغلقت الخط
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد