Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة أشرف

محمد:براااااااااه
نانا اتخضت و بصتله شويه و سبته و مشيت
وعد كانت بره ف مكتب دعاء بتخالص ورق فونها رن
وعد:الو ي بابا شريف
شريف:قلب بابا عملي اي
وعد:الحمد لله و انت 
شريف:مش كويس لو شفتك انهردا هبقا عال العال
وعد:هحاول اجي انشاء الله
شريف:مش هتحولي لا انتي هتجي انتي و العيال دول عشان اصلا محمود جي يتقدم انهردا ل مريم
وعد:اي دا ازاي و مريم مقلتليش
شريف:مريم متعرفش اصلا هو اتفق معايه و مقلهاش حاجه
وعد:اشطاا هاجي معاهم ي قلبي .. يلا  هكلمك بعدين عندي شغل .. باي ي قمر
شريف:باي 
قفلت و خالصت الي كان ف ايدي و دخلته ل محمد
:تك تك تك
محمد:ادخل
وعد:الورق الي حضرتك طلبته
محمد:وعد ينفع نقعد نتكلم مع بعض شويه
وعد:اتفضل سمعاگ
محمد:اكيد مش هنا نروح نقعد ف مكان.. كافيه مثلا
وعد:مش هقدر انا اصلا شويه و هستاذن لأن محمود هيطلب مريم انهردا من بابا شريف و لـ…..
محمد:عارف عارف ما أنا هكون هناك مع محمود .. احنا نروح دلوقت قبل ما نروح هناك
وعد:امم طيب
محمد قام و لبس الجاكت بتاع البدله
محمد:يلاا
وعد:طب و الورق و الشغل
محمد:يلااا
و مسك ايدي و شدني 
نزلنا و ركبنا العربيه ف سكات و وصلنا كافيه دخلنا و قعدنا
محمد:تشربي اي
وعد:لا مش عايزة …ها عيزني ف اي
محمد:لو سمحت 
المتر جيه
محمد:اتنان قهوي … بتشربيها اي
وعد:زياده
محمد:و التانيه مظبوط
المتر:حاضر ي فندم
سبنا و مشي
وعد بفضول:هاااا خير
محمد:اولا ينفع تبطلي الحدود الي حطتيها مع الكل دي و ترجعي وعد بتاعت زمان
وعد:لزم اعمل كدا ع الأقل اريح نفسي من العشام الزياده
محمد:كلنا مفتقدين وعد العشاريه الي ف قلبها ع لسنها المجنونه اسمعي كلامي
وعد:تمم هحاول
محمد:ثانيا و دا الأهم 
وعد:خير
جي الرجل حط القهوي و مشي
وعد:هااا قول
محمد:عيز نبقا صحاب بلاش حضرتك و محمد بيه و الكلام دا لا اعتبرني عادي يعني اتفقناا
وعد:امممم طيب اتفقناا
شربت القهوي و هو كمان فجاه فوني رن و كان اسلام
وعد:اي ي سولم
محمد بصلي و ركز 
اسلام:اي دا هي الغزاله رقت اخيرا
وعد:امممم دا هي كانت كدا بس و خلاص اهو انا تمم 
اسلام:ي رب تفضلي زي ما انتي ع طول .. المهم فينك كدا
وعد:مع محمد ف الكافيه 
اسلام:محمد مين و كافيه ايه و ليه
وعد:محمد مين ف هو محمد بيه كافيه عادي و ليه بقا ف بندردش عادي بردو
اسلام:امممم طيب .. طب أهنأ هنروح عند بابا شريف دلوقت هتجي امتي
وعد:انتم مين 
اسلام:حسام و مريم لسه مكالمها و نزله اهي و نور جيه و منه هناك اصلا
وعد:طب انا هاجي مع محمد و محمود بقا
اسلام:اشطاا بس متتاخروش .. بااااي ي بروو
قفلنا و محمد كان بصصلي اوي
محمد:احم مين اسلام دا
وعد:صحبي و زي اخويه
محمد:اممم طيب
وعد:طيب يلا بقا عشان عيزا اروح لماما قبل منروح ل بابا شريف
محمد:هي لسه مفيش جديد ف حلتها
وعد:الدكتور قال ف تحسون الحمد لله و احتمال تفوق ف اي لحظه
محمد:طب كويس أن ف تحسون يلا بينا
قمنا و محمد حاسب و ركبنا العربيه و هو شغل غنيه هديه كدا و انجلزي
وعد:الاغاني الهديه بتوترني ي تقفله ي تغير
محمد:طب اشغل اي
وعد:امممم قران مفيش احسن من كدا حاجه نسمعها
محمد ابتسم:اشطاا 
شغل قران و سمعناه ف سكات لحد المستشفي
………………………..
ف مكان تاني «ابو وعد»
ابوه وعد :يعني اي مش لقينها اي الأرض انشقت و بلعتهاا
راجل:هنضور تاني ي باشا
ابوه وعد:لم نشوف.. و صفقه الهيروين اي اغبرهاا مشيه تمام
الرجل:تمم التمام الرجاله شغاله تمم يباشا
ابوه وعد:عاش يرجاله يلاا انجر روح شوف شغلك
الرجل سبه و مشي
ابوه وعد:يااترا رحتي فين ي مني
………………………….
عند مريم
مريم كانت بتحط ميكب و بتعديل هدمها
مريم:هااا حلو ي بنات
نور:قمر 14ي روحي
منه:اه والله حتت چشطاا هعهعهع
مريم:دي عيونكم الي حلوه 
…………………..
ف المستشفي 
وقفت دكتور
وعد: دكتور دكتور 
الدكتور:نعم
وعد:حضرتك انا ولدتي ف الغرفه دي هي عامله اي دلوقت
الدكتور:اه المدام الحمد لله الحاله بقت احسن بكتير ممكن تفوق ف اي لحظه
وعد:طب ينفع ادخل
الدكتور:اه اتفضلي 
سبنا و مشي و دخلت و محمد دخل ورايه
ماما كانت نيما زي ما بشوفها ف قعدت جنبها و مسكت ايدها
وعد:تعرفي اني بحبك اوي…اه معشتش معاكي ولا ربتيني ولا اي حاجه بس حاجه جوايه مخلياني بحبك اوي
كانت نايما زي ما هي
وعد :عرفه انا عيزاكي تفوقي عشان عيزا اكمل عمري كله معاكي 
بست ليديها و سندت برسي ع اديها 
فضلنا ساكتين و محمد قعد بعيد بيبصلي بعد شويه ماما هزت لديها انا اتفجعت و بصتلها لقتها بتبربش و بتحاول تفتح عنيها
وعد:اااعاااااااا محمد ماما بتفوق هاااات الدكتور
محمد جري ينادي الدكتور و انا مسكت لديها و خيفه عليها و فرحانه أنها هتفوق
الدكتور جي و هي فتحت عينيها و بتبص ف المكان
مني بتعب:الله ا انا فين
الدكتور:متقلقيش ي امي انتي بخير الحمد لله حسي ب اي دلوقت 
مني بالم:اههه ح حسي الدنيا بتلف بيه و  و صداع فظيييع اممممم
الدكتور:دا طبيعي بسبب عدم الحركه هديكي مسكن حالا
الدكتور ادها المسكن و سبنا و طلع و انا ف حاله من السكوت مسيتره عليا بس قومت و اتكلمت
وعد:م م ماما
مني دمعت:بنتي حبيبتي ياااااا أخيراً قلتيهاا
وعد:ا انتي كويسه دلوقت
مني:اه لم سمعت ماما منك بقيت كويسه اوي 
وعد:ط طب ا انا هسال الدكتور هتطلعي امتي 
جيه امشي هو انا مكنتش بمشي كنت بهرب منها بس الي سنشك محمد وقفني
محمد:استني انا هروح للدكتور خليكي مع طنط ..عن اذنكم
“يجلگ ف فخاد ي شيخ”
سبنا و مشي و انا وقفي زي الهبله مش عرفه اعمل اي
مني:ت تعالي ي بنتي قربي مني
قربت و قعدت ع كرسي جنب السرير
مني:بصي ي بنتي عيزا اعرفك انا مكنتش عرفه اوصلك زمان ليه اصـ………..
وعد:هشششش مش وقته المهم انك فقتي ب السلامه اي حاجه بقا مش مهم
محمد دخل
محمد:الدكتور بيقول لسه يومين 
وعد:ليه هي لسه تعبانه
محمد:لا بس عشان يرعوها متقلقيش
فون محمد رن و كان محمود
محمد:اي ي حوده
محمود:اي ي عم فينك انا كدا هتاخر ع الناس انت فين
محمد:حاضر اهو جين انت فين 
محمود:انا ف الشركه
محمد:طب تعالي ع مستشفي الي فيها طنط مني
محمود:اشطاا جيلكم
قفل معاه و قعدنا ساكتين محمد كسر السكات و 
محمد:حمدالله ع سلمتك ي طنط
مني:الله يسلمك يبني
محمد:كنا قلقنين علكي كلنا
مني:كلكم مين يبني
محمد:انا و وعد و صحبها و مدام هند
مني:فيكم الخير يبني.. و انت مين بقا
محمد:احم انا صاحب وعد و رئيسها ف الشغل و اخه صحبتها 
مني:امممم صحابه.. طيب يبني كتر خيرك
محمود خبط و دخل
:تك تك و فتح و دخل ع طول
محمود:السلام عليكم
الكل:و عليكم السلام 
محمود:اي ي عم مش يلا .. احم اسف الف سلامه ع صحتك ي مدام مني
مني:الله يسلمك انت مين بقا
محمود:انا صحبهم
مني هزت دمغها بعدم قبول 
محمود:اسف ي مدام موطر اخد محمد و وعد و هيرجعولك تاني
مني:ع فين
محمود:اصل انا رايح أخطب صحبت وعد و لزم وعد تجي و محمد صحبي ف لازم يبقا معايه
مني:اممم ماشي يبني …روحي ي بنتي بس تجي تاني هستناكي 
وعد:حاضر ي امي
قمت بست أيدها و مشينا
ف العربيه محمد سيق و انا ركبه جنبه و محمود وراه 
محمود:متسوق أسرع اي راكبين بطه
محمد بضحك:متخلنيش اقلك بطه دي تبقا مين
ضحكنا و اخيرا وصلنا
نزلنا من العربيه و طلعنا 
:تك تك تك
شريف:شكلهم جم خشوه جوه ي بنات قوم افتح ي حسام
حسام قام فتح و هم دخله جوه
حسام:ازيك ي وعد ازيكم ي شباب اتفضله
وعد:تمم ي حوسه 
و دخلت تجري ع بابا شريف
محمد:الحمد لله
محمود:بخير ي حسام و انت
حسام :الحمد لله اتفضله اقعده
وعد:بابا شريف وحشناااااااااي 
بسته من أيده و من خده
و محمد متابع بنظراته
شريف:انتي وحشتني اكتر ولله 
قعدت ع الكنبه جنبه
وعد:اومال فين البنات
شريف:جوه .. ازيك ي ولاد
محمود:كويسين ي عمي
اسلام:منورين تشربه اي
محمد:لا شـ…….
وعد:قوم ي سولم ي حبيب قلبي طقم عصير برتقال بتاعك دا امممممم ????
اسلام:عشان الضيوف بس مش عشانك
و قام راح يعمل العصير
محمد:احم انا شايف نتكلم ع طول
شريف:اه اتفضل يبني
محمد:محمود جي يطلب ايد الانسه مريم 
شريف:طب فين ابوك و امك يبني
محمود:احم انا اصلا من اسكندريه و ابويه وحيد و امي وحيده ف جدي و جدتي ماته و اول ما اتولدت كان عندي 5سنين بابا و ماما ماته و انا عشت لوحدي
شريف:ازاي و اتعلمت و عشت فين يبني
محمود:اتربيت و دخلت المدرسه و كل دا بفضل جرتنا لأنها كانت صحبت امي جدا و اول ما دخلت الكليه اتعرفت ع محمد و جتلنه فكره مشروع عملنها و نجحت و من سعتها و احنا بتشتغل مع بعض و بقنا صحاب و انا جيت عشت هنا ف القاهر
شريف:ربنا يحميك ..عندك كام سنه
محمود:29
شريف:اممم هتتجوزها ليه مع انك عرفت أصلها و فصلها عرفت أن ابوها بشتغل اي و عشتهم اي و عرفت هي اي و سكنه ازاي و عيشه ازاي و…
محمود:ميهمنيش ..ميهمنيش اي حاجه غيرها عرفت أن هي بنت ب100راجل قدرت تحافظ ع نفسها طول الفتره الي عشتها لوحدها عرفت انها قدرت تحقق المستحيل رغم أنها ظروفها متسمحش أنها تدخل كليه الطب ولكن اجتهدت جدا و دخلت عرفت انها اخلاق و احترام و دين حبيت كل دا فيها و مش كدا و بس كل شويه بشفها ف صوره احسن كل دقيقه بتكبر ف نظري
كل الي كان موجد فرح جدا حتي البنات الي كانت جوه سمعت و فرحت اوي و اسلام دخل ب العصير قدمه و قعد
شريف:و انا موفق اديك بنتي و انا مغمض 
محمود و محمد استغرابه شويه
محمود:احم ب بنتك مريم 
شريف:اه بنتي كل دول ولادي كلهم صحاب من الثانوي و انا الي مربيهم مع منه بنتي الحقيقيه بقا
محمود ابتسم:و انا ليا الشرف ابقا زي ابنك
شريف:انتم كمان بقتم ولادي و تقولي من هنا و رايح بابا زيهم
محمود:دا شرف لياا
محمد:طب نسمع موفقه العروسه و نتفق بقا
شريف:مريم مريم تعالي انتي و البنات
كلهم طلعه
شريف:هلا ي مريمتي اي رايك
مريم اتكسفت:الرأي رايك ي بابا 
شريف:يبقا موفقه ع خيرت الله يلا نتفق
محمود:اطلب ي عمي الي عيزاه كله تحت رجلها
شريف:تسلم يبني احنا مش عيزنلها غير الستر و الزوج الي ي حافظ عليها أما الحجات التانيه دي هاتمشي زي الأصول .. انت هتسكنها ف شقه كام اوضه
محمود:احنا هنسكون ف فيلا ف التجمع 
شريف:الفيلا كام اوضا
محمود:5اوض فوق و تحت المطبخ و الصاله و السوفره و الرسبشن و البسين و اوضه لي لعب الاطفال
شريف و كل الموجودين معاده نور و محمد اتخضه 
شريف:طب لي كل دا ي ابني ما تسكنه ف حاجه بسيطه كدا ع قدكم
محمود:انا لو اطول اسكنها ف الجنه هعملها بس ما ب اليد حيله
شريف:بس كدا مش هقدر تساعد في العفش
محمود:عفش اي ي عمي انا مش عايز منها حاجه خالص انا عايزها هي بس
شريف:بس يبني لزم نمشي ع الاصول لزم تجيب حاجات ف العفش 
محمود:وآلله ما لزم انا عايزها هي بس .. ها نتفق بقا ع الخطوبه و المهر و الشبكه 
شريف:الخطوبه بعد شهر من انهردا و المهر 70الف و الشبكه دي تبقا من العريس بقا ل عرسته شوف انت هتقدرها ب اي و هاته
محمود:بعد اذنك انا عيز ادفع المهر مليون جنه
شريف:ليه ي ابني
محمود:لأن مريم تسوي كنوز الدنيا كلها و برده مش هيكفيها
شريف:لا يبني هم حلو اوي70 الف
محمد:طب اي نقرأ الفتحه
شريف:ماشي يبني نقرأ الفتحه
كانه لسه بيستعده لقرايه الفتحه الباب خبط 
حسام فتح
هند بزعيق:الله الله بتعمله أي انا مش موفقه……
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!