Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل الأول 1 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل الأول 1 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الأول 1 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الأول 1 بقلم رحمة نجاح

ادم.يا حاجه عايزه ايه بس.
الام. عايزاك تتجوز..
ادم.وانا مش حابب اتجوز دلوقتي .
الام.هتعنس..
ادم. بضحك.يا حاجه هو انا سوسن هعنس..
الام بنفاذ صبر.طب قوم يا صايع شوف صحابك الصيعه..
ادم.يا حاجه وربنا انا دكتور دكتور هااا وصحابي الصيعه دول دكاتره بردو مش عارف فين الصيع في الموضوع..
الام.قلبي وربي غضبانين عليك..
ادم. يا حاجه اهدي بس كده انتي عايزه ايه ..
الام. تتجوز..
ادم بقله حيله. ياختاااي انتي تاني .
الام. يابني انتا عندك 27سنه..
ادم. بضحك. قطر الجواز فتني صح..
الام. ايوان هو بظبط كده ..
ادم. انتي جيبالي عروسه يعني ولا بتقولي كده وخلاص وانا ادور بمجهودي الشخصي..
الام. يابني مانا جبتلك كتير وكل مره بطلع فيهم حاجه..
ادم. الله اكدب يعني..
الام. يعني اخر واحده كانت مالها كانت شكل واخلاق وحاجه كده حلوه..
ادم. مشيتها مكنتش عجباني..
الام. عوض عليا عوض الصابرين يااارب..
ادم. يا حاجه اهدي بس متزعليش نفسك..
الام. يابني انتا الوحيد اللي عندي عايزه اشوف عيالك..
ادم بمرح. انتي تشوفي عيالي وانا البس صح..
الام بحده. ادم اخر كلام عندي انتا لازم تتجوز اخر الشهر ده انا بقولك اهو .
ادم بصدمه. اخر شهر ايه انتي بتهزري وبعدين اشمعنا اخر الشهر عاملين خصومات علي العرايس يعني ولا ايه مش فاهم ..
الام بحده. مش بهزر وده اخر كلام عندي..
ادم. دي اجبهالك منين دي ولا مين اللي هتوافق تتجوز اخر الشهر..
الام. قدامك فرصه كبيره احنا لسه يوم واحد والشهر ده واحد وتلاتين يوم قدامك بظبط تلاتين يوم ابسط يا عم..
ادم بصدمه. قولي والله..
الام بجديه. ادم انا مبهزرش..
ادم. خلاص يا حاجه هاروح اجر توكتوك واجيب مكريفون وانادي عروسه للجواز وتكون اخر الشهر حلو كده انتي مبسوطه..
الام . اه مبسوطه و وسع كده عشان الاكل علي النار ..
لتترك ادم في صدمته..
ادم بصدمه . هو مين ده اللي يتجوز اخر الشهر .
لترجع الام مره اخري .
الام. ادم انا عرفت انتا متجوزتش ليه..
ادم. ليه يا بركه..
الام. اكيد معملك عمل احنا ناخدك ونروح علي الست محاسن المغربيه..
ادم. بضحك. محاسن ومغربيه ازاي يا جدع..
الام بتفكير. هو اكيد عمل اتحسدت يا ضنايه..
ادم . بلا نيله اتحسد علي ايه ..
الام بصريخ. المكروونه..
ادم في سره. احسن احسن عشان تجيبي سيرة الجواز تاني .
بعد قليل من الوقت…
الام بصوت عالي. ادم افتح الباااب .
ادم. حاضر يا ماما…
ليذهب ادم لكي يفتح الباب ولكنه ينصدم من الذي يقف أمامه…
ادم بصدمه. ازاي..
الخاله. ازاي ايه يابن الموكوسه..
ادم. مهااا اختك بتقول عليكي موكوسه.
الام. تعالي ياختي اصل ابني معرفش ماله ربنا يهديه..
ادم. ليه بشد في شعري..
الام. اظاهر قعدتك مع المجانين جننتك ياولا..
ادم. مجانين ايه يا حبيبتي انا دكتور نفسي ..
الام. الاتنين قريبين من بعض مش فارقه..
الخاله. خليكي انتي كده انتي وابنك وسيبيني واقفه..
الام. لا تعالي ياختي خشي..
لتدلف الخاله إلي المنزل..
الام. منوره والله يا حبيبتي..
الخاله. بنورك..
ادم بملل. ما تخلصونا بقا هتفضلوا تنوروا كتير..
الام. انتا يالا مش دكتور نفسي..
ادم بضحك. بيقولوا ..
الام. اللي اعرفوا عن الدكاتره بيبقوا هاديين..
ادم. لا مانا كسرت التوقعات..
الام. الصبر..
ادم بضحك. تلاته صابر كمان وتبقي صابر الرباعي..
الام. يخربيت خفه دم امك…
ادم بضحك. حبيبتي تسلميلي..
الخاله. طب امشي انا بقا …
ادم. ليه يا خالتو مانتي قاعده..
الخاله. انا كنت قريبه منكم فقولت اعدي عليكم..
ادم. شرفتينا يالا مع السلامه..
الام. بهمس. لم نفسك يا مفضوح..
الخاله. سلام يا مها سلام يا آدم..
بعد ذهابها.
الام. انتا يالا مش هتبطل فضايح بقا.
ادم. انا عملتلك حاجه..
الام. كنت اطردها بالمره..
ادم. الله مش هي اللي قالت همشي..
الام. تقوم تقولها مع السلامه..
الام. بصريخ. ياختاااي المكرونه .
لتذهب الي المطبخ بخطوات سريعه..
ادم. ايه المكرونه اللي كل شويه تصرخ وتمشي دي …
ما أن نطق ادم بهذا الكلمات و وجد أحد يطرق علي الباب…
ادم. انا اشتغل بواب احسن بقا …
ليذهب لكي يفتح..
ادم بصدمه. عامر ازاي يا جدع..
عامر. وسع كده عديني..
ادم. الله وحشني يا ابو الصحاب ليحتضنوا بعض بشده ف عامر منذ أكثر من خمس سنوات لم يأتي الي مصر…
الام. بتعملوا ايه يخربيتكم يعني بجحتكم توصل انكوا تحضنوا بعض قدامي وفي شقتي هي دي التربيه يا زباله منك ليه..
ليترك ادم عامر..
ادم بمرح. والله ما ليا دعوه هو اللي أجبرني..
عامر بصوت منخفض. اسكت يا بن الهبله بوظت سمعتي..
الام. تعالي يا عامر وحشتني يابني..
ليتجه إليها عامر وقام باحتضانها..
ادم بدراما. امي وصحبي اعز اتنين عندي وفي شقتي كمان..
الام. هتسكت ولا اجي المك..
ادم. احم احم سكت يا ست الكل انتي بقيتي قفوشه كده ليه…
عامر. ناس متجيش الا بالعين الحمرا..
ادم. ما بلاش انتا ..
عامر. سكت عالطول ماحبطني كده الا قولي عامل ايه يا دكتور المجانين…
ادم. كويس بس مستني اعلجك..
عامر. بس سمعت انك حققت حلمك وبقا عندك اكبر عياده في مصر..
ادم بغرور مصطنع. احم مش بحب اتكلم عن نفسي كتير يابني انا طول عمري جامد والجامد مش بيحكي عن جمدانه معروفه يعني…
عامر. حوش التواضع اللي بيقع منك بس عشان الأرض متتبهدلش..
ادم. ايه الخفه دي يالا ماشاء الله انتا كنت في تركيا ولا امبابه..
عامر. مالها امبابه يا اخويا أجدع ناس ولا عشان انتا عايش في مدينتي هدوس علي خلق الله..
ادم. انتا هتردحلي..
الام. عوض عليا عوض الصابرين يااارب وانا اللي قولت عامر هيعقله بالله عليكم ده منظر واحد دكتور والتاني مهندس حسبي الله ونعم الوكيل انا مش هتكلم فوضت امري ليك يارب..
عامر بهمس. الحق يا آدم امك بينها هتتجن مننا ..
الام. سمعتك يابن سماح طب وحياتكم عندي لسجاد الشقه ده انتو اللي هتغسلوه..
ادم. نعم اؤمريني..
الام. انا قولت كلمه يالا شد حيلكم معايا كده عشان في موضوع مهم بعد غسيل السجاد..
عامر. ايه هنمسح سلم العماره انا ايه اللي جبني عندكم ده ايه الحزن ده…
بعد مرور ساعه…
كان بالفعل ادم وعامر يقيمون بغسل السجاد وهما يتزمرون بس من يتجرأ علي أن يقول علي شئ لا ل مها ( والده ادم )
الام. اغسل الحته دي حلو عايزها تضوي ضوي كده..
عامر. خالي امك تسكت عشان مولعش في السجاد ده..
ادم. بمرح. عقبال عندك بقا ايام عيد يا بيبي ولازم ننضف..
عامر بنظره قرف. عبوشكلك بيبي داك نيله..
ادم بزعيق. مهااااا..
الام. عايز ايه يا ابن الجزمه..
ادم. احم عايز اروح العياده..
الام. خلص السجاد الاول..
ادم. والله  دا ظلم انا ضكتور يا عااالم هو انا درست طب 4سنين عشان اغسل سجاد..
الام. أنتا بتزعقلي يابن بطني شويه كده وترميني في دار مسنين..
عامر بهمس. امك بقت اوڤر اوي يا آدم..
الام. سمعتك  يابن سماح..
عامر بضحك. منوره يا حاجه اه صح انا هاخد الواد ابنك ده..
الام. اشبع بيه ياخويا..
عامر بضحك. ايه الحب ده ياولا يا ادم دي بتعشقك..
ادم. جدا بصراحه .
عامر. المهم أن ايه اختي عامله حفله بمناسبه رجوعي الي ارض الوطن..
ادم. ليه ياخويا هو انتا كنت في تل ابيب..
عامر. اخلص مفيش عياده انهارده هنخلص فقره الغسيل دي وبعد كده هانروح الحفله ..
ادم. طب هتلبس أمته..
عامر. مانا جايب بدلتي معايا يا معفن.
ادم. اذا كان كده أشطا..
الام. ياريت نخلص بقا عشان زهقت..
تعالوا بقا نشرح ادم لحد ما يخلصوا السجاد ..( ادم الدمنهوري شخصيه مرحه جدا يحب الخير للجميع يعشق والدته بجنون ولكن كل هذا الصفات المرحه ولكن احذر منه عند الغضب فسوف يتحول يمتلك من العمر 27عاما دكتور نفسي ناجح في مجاله يوجد لديه مستشفى خاصه به ولكنه يفضل العياده لأنها كانت بدايته  يمتلك جسد رياضي ذو بشره قمحاويه وعيون بنيه غامقه.. )
بعد مرور أكثر من ساعتين كان ادم يقف أمام المراه يهندم هذا البذله السوده التي تناسقت بشده مع لون بشرته القمحاويه ليصبح جذاب بشده لمن يراه..
عامر بصفير. ايوه بقا ..
ادم. لا داعي لتصفيق..
عامر. يا شيخ اتلهي ده اللي يشوفك دلوقتي ميشفكش وانتا بتمرش السجاد..
ادم. بتمرش يا بيئه.. 
عامر. خلصنا ايه مش مبطله رن..
ادم. انتا واختك مزعجين اوي ..
عامر. سبنالك الهدوء يا اخويا يالا خلصنا بقا ..
ليخرج من غرفه ويتجه إلي والدته..
ادم. سوسو حبيبتي عايزه حاجه..
الام بتحذير. ولا ياعامر اوعا تشربه سجاير..
ادم. انتي ليه محسساني اني في ابتدائي..
الام. انا اعمل اللي انا عايزاه يالا..
ادم. احم براحتك يا حاجه .
الام. ادم ابقا بص علي عروسه في الحفله كده ولا كده..
ادم. ما تجبيلي دلاله احسن يا حاجه انتي ليه محسساني اني عنده 50سنه..
الام. براحتك انا اهم حاجه عندي تكون متجوز اخر الشهر..
عامر. ده ايه حكايه اخر الشهر دي .
ادم. لا ولا حاجه الست مها مصممه اني اتجوز اخر الشهر..
عامر. اشمعنا يعني اخر الشهر .
ادم. والله ما عارف اهي قدامك اهي اسالها..
عامر. اشمعنا اخر الشهر يا ست الكل..
الام. اهو مزاجي كده بقا هتعترضوا..
عامر. الله لا طبعاً مش هنعترض…
الام. شوفوا بقا انتو رايحين فين.. 
عامر. طب يالا يا خويا..
ليأخذ عامر ادم وينزل به الي الأسفل حيث سيارتهم..
عامر. يالا اركب .
ادم. لا ياخويا مش عايزين خدماتك انا هركب عربيتي..
ليتركه ادم ويتوجه الي تلك السياره الخاصه به التي من نوع BMW…
بعد مرور ساعه كان قد وصل ادم وعامر الي وجهتهم .
ادم. ايه الزيطه دي هي حفله طهورك..
عامر. عبوشكلك انتا والفاظك ..
ادم. ماشي يا اخويا خش خلينا نشوف اخرتها ايه معاك ..
ليدلف ادم وعامر الي الحفله التي كانت مجهزه بشكل يلفت الإنتباه وبطريقه رائعه..
ادم. ايه يالا الحلاوه دي..
عامر. ايه وليل هما اللي عملنها انا مجتش جمب حاجه..
ادم. بس زوقهم حلو بس ايه وعرفنها اومال مين ليل..
عامر. صحبتها ..
ادم بعدم اهتمام. ماشي .
ايه. عموري انتا جيت..
عامر بمرح. لا واحد شبهه..
ايه. خفه المهم عامل ايه يا آدم..
ادم. كويس  وانتي عامله ايه..
ايه بضحك. مية فل وعشره..
ايه. تعالي يا عامر عشان في ناس كانوا عايزين يسلموا عليك..
عامر. عن اذنك يا آدم..
ادم بمرح. خد راحتك يا بيبي..
كان ادم يقف مع أحدي رجال الأعمال عندما ذهب عامر ولكن ما لفت انتباه هذا الفتاه التي تقف في أحد الأركان بمفردها والتي كانت عكس الموجدين فهي كانت ترتدي الحجاب وليس لها اختلاط بأحد .
ولكنه لم يهتم لامرها وظل واقف مع تلك الرجال ..
ولكن ما لفت انتباه عند وجد أحد الشباب يقفون معاها ومن الواضح أنها تنزعق منهم ليقرر أن يذهب إليها..
ادم. عن اذنكم ..
أحد الرجال. اتفضل دكتور ادم..
ليذهب إليها ادم..
ادم. في حاجه مضايقاكي يا انسه..
ليل بهدوء. حضرته مش راضي يمشي ومصمم يوقف..
ادم موجهه كلامه لشاب. وانتا واقف ليه طالما هي مش عايزاك اتفضل امشي بدل ما اعمل حاجه تندمك..
ليرتعب الشاب من نبره ادم ويقرر أن يذهب..
ادم. هدوءك ده مينفعش مع الاشكال اللي زيي دي..
ليل. شكراً لحضرتك..
ادم. عفواً بس قوليلي عينك دي ولا لنسيز..
ليل. افندم ..
ادم. الله مالك قفوشه كده ليه..
ليل. حضرتك تعرفني..
ادم بمرح. لا بس نتعرف عادي جداً..
ليل بهدوء. اسفه عن اذنك..
لتترك ادم وتذهب .
ادم. هو لسه في بنات هاديه كده..
عامر. كنت بتعمل ايه يا خلبوص .
ادم. ياخويا اتنيل هعمل ايه يعني..
عامر. بغمزه. طب ايه..
ادم. لا انتا فكرني ايه انا راجل اوي..
عامر. دماغك شمال عالطول كده..
ادم. طب عايزه ايه اخلص .
عامر. انا زهقت من الحفله مليش في الرسميه دي عايز اخلع..
ادم. بس كده من عيوني يالا نمشي انا كمان زهقت…
ليأخذ ادم عامر ويذهب من هذا المكان ..
ادم.  هاروح اجيب العربيه استنا..
وأثناء ما كان ادم يجلب السياره وجده ما اغضبه بشده …
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد