Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل الثالث 3 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل الثالث 3 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الثالث 3 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الثالث 3 بقلم رحمة نجاح

عندما قامت ليل كان يتبعها ادم بنظراته وعندما أغشي عليها قام سريعاً وتوجه إليها…
ايه بخوف. ليل حبيبتي..
انخفض لمستواها وقام بحملها علي يدي وذهب بها إلي اقرب اريكه ..
كان الجميع يقفون بخوف وقلق عليها ..
ارفع ادم رجل ليل قليلاً لأن سبب الإغماء احيانا يكون بسبب عدم وصول الدم الي المخ ثم تحقق من تنفسها فتأكد أن التنفس منتظم..
ايه. انتا بتعمل ايه يا  آدم هي كده هتفوق يعني ..
لم يهتم ادم الي كلامها وبالفعل بعد مرور دقيقه كانت ليل تفتح عينيها بتعب ..
ايه. سبحان الله دي فاقت ..
ليل بتعب. هو فيه ايه ..
الام. مالك يا حبيبتي انتي جالك مكالمه وبعدين اغمي عليكي ..
ليل بتذكر. ايه حلمي عمري هيتحقق ..
ايه. اوعي تقولي انك اتقبلتي في الشركه ..
ليل بفرحه. اتقبلت يا ايه انا مش مصدقه نفسي ..
ادم بستخفاف. يعني الإغماء ده كان بسبب انك اتقبلتي في شركه ..
ليل بفرحه. ده حلم عمري أنه يحصل فهتلاقي الإغماء عشان انصدمت واتوترت بس ..
عامر. انهي شركه يا ليل..
ليل. شركه ايه سي ام الاسبانيه يا عامر ..
ادم. ده من أكبر الشركات في اسبانيه ..
ليل. فعلاً انا فرحانه جدا ولازم امشي دلوقتي..
قامت ليل فاجأه فترنحت قليلاً ولكن ادم أمسك خصرها لكي لا توقع ابتعدت ليل عنه بسرعه وخجل ..
ليل. احم انا ماشيه سلام ..
لتخرج ليل من الڤيلا..
الحارس. نتحرك انسه ليل ..
ليل. اه ياريت ..
بالفعل استقلت ليل السياره ثم توجهت بها إلي ڤيلتها …
أما بالداخل ..
الام. شكلها طيبه اوي ليل دي ..
ايه. فعلا يا طنط ليل من احسن الاشخاص اللي قبلتهم في حياتي ..
الام. لا وماشاء الله جمال كمان ..
ايه. بضحك. هي النيه موجوده ولا ايه ..
عامر. البس يا آدم إمك حطت ليل في دماغها ..
الام. اسكتي يا بت …
ايه بمرح . طب مانا قدامك اهو الاقربون أولي بالمعروف يعني ..
الام. اسكتي يا بت دي اخوكي ..
ايه. بقا كده يا مها وبعدين اخويا منين بس ..
الام. بت اسكتي عشان البت ليل دي دخلت دماغي ..
ايه. متحطيش ليل في دماغك عشان كده ليل هتسافر اسبانيا ..
الام بخضه. صح طب وايه العمل ..
ايه. بضحك. عمل ايه ليل مش حاطه راسها في الجواز ..
الام. ياختي هي في بنت مش عايزه تتجوز ده هو كلام بس ..
ايه. لا ما ليل كسرت التوقعات دي جيلها عرسان كتير اوي وأنها توافق علي حد نو نو ..
الام. بصراحه البت حلوه وليها حق ..
ايه. مالها بس العيون البني قصرت معاكم في ايه ولا لازم عيون البحر دي بس بصراحه ليكم حق انا لو كنت راجل كنت اتجوزتها بعنيها الجامده دي ..
ادم بملل. ماما يالا بينا نمشي ..
الام. يالا يا حبيبي ..
ايه. ما انتا قاعد يا آدم شويه ..
ادم. معلش بقا مره تانيه سلام يا عامر ..
ليأخذ ادم والدته ويذهب بقا الي مقر سيارته ثم ينطلق الي وجهته ..
وعلي الجهه الأخري كانت ليل قد وصلت ..
ليل. بابا عايزه اقولك علي حاجه بس ارجوك متزعلش مني والله مكنتش متوقعه ان ده يحصل ..
الاب.بقلق. في ايه يا ليل ..
ليل. احم الشركه اللي كنت قائله لحضرتك عليها قبل كده ..
الاب. مالها ..
ليل. بصراحه كده قدمت فيها وسكرتيره المدير كلمتني انهارده ومستنيني اسافر ..
الاب بهدوء. من أمته وانتي مقدمه يا ليل ..
ليل. احم بصراحه كده بقالي حوالي شهرين ..
الاب. يعني شهرين وانتي عامله حاجه وانا معرفش صح ..
ليل. والله اسفه انا مكنتش متوقعه أنهم يوفقوا قولت أنها من أكبر الشركات ومستحيل يوفقوا ..
الاب. ليل خشي اوضتك ..
ليل. طب ارجوك متزعلش مني ..
الاب. ليل انا قولت ايه ..
لتذهب ليل الي غرفتها وهي حزينه فوالدها دائماً ما يعاقبها هكذا بأن لا يتكلم معها وهذا اصعب شئ عليها فعندما يتجاهلها والدها تكون حزينه بشده .. 
تشرق الشمس وتعلن عن بداية يوم جديد ..
استيقظت ادم وهو متعجب بشده ..
ادم باستغراب. معقول تكون هي فعلاً طب ليه احلم الحلم ده يعني ياتري حكايتك ايه يا ليل. (حلم ادم أن ليل كانت تبكي في طريق مظلم وعندنا وجدها جرت عليه وتشبتت في أحضانه وبعد مده هدأت واغشي عليها )
قام ادم وتوجه الي المرحاض لكي ينعم بالشاور الخاص به ..
وعلي الجهه الأخري كانت ليل ما زالت مستيقظه ولم تنم وعندما علمت بأن والدها استيقظ ذهبت إليه سريعاً …
ليل. بابا صباح الخير ..
الاب. صباح الخير يا ليل ..
ليل. بابا ارجوك كفايه كده متزعلش انتا عارف ان اكتر حاجه بتزعلني تجاهلك معايا ..
الاب. وانا من أمته علمتك تعملي حاجه من ورايا يا ليل ..
ليل. اسفه ..
الاب. تمام تقدري تمشي ..
ليل وهي تحتضنه. الله مالك بس يا حاج والله ما يحصل انا أمشي واسيبك ثم قبلت أعلي رأسه صاف يا لبن بقا بنتك ليل غلبانه ..
الاب. وانا اقدر ازعل منك بردو يا آخره صبري ..
ليل بحب. والله يا حاج انتا سكرتي وروحي وحاجات كتير اوي ..
الاب. يابت يا غلبويه ..
ليل بضحك. الله خلاص بقا ..
الاب. ناويه تسافري أمته ..
ليل. احم والله مش عارفه يا بابا بس انا مش هقدر ابعد عنك اكيد هتيجي معايا ..
الاب. ده من رابع المستحيلات يا ليل اني اسافر معاكي ..
ليل بحزن. ليه يا بابا ..
الاب. انتي عارفه أن من وفاة والداتك وانا مش بحب اسافر فدلوقتي يا بنتي عايزه تسافري انا مش همنعك من تحقيق حلمك ..
ليل. بابا انتا بتصعبها عليا ..
الاب. لا يا روحي مش بصعبها انا متاكد ان ليل اختيارها دائما صح ..
ليل. حاضر يا بابا بس انا هاروح شركه عامر عشان في ورق معايا من امبارح ولازم يتسلم ..
الاب. ماشي يا بنتي ..
في شركه عامر ..
عامر. الله دكتور ادم بذات نفسه معانا هنا ..
ادم. ده الشرف ليك يابني ..
عامر. تواضعك بيقتلني بس بردو ايه سبب الزياره ..
ادم. مزاجي كده ..
وسط كلامهم كان الباب يطرق ..
عامر. اتفضل ..
ليل. سلام عليكم ..
ادم. وعليكم السلام ..
ليل. بشمهندس عامر حضرتك الورق اللي كان معايا جبته اتفضل ..
عامر. تمام يا ليل كده انتي ناويه تعملي ايه مع الشركه الاسبانيه ..
ليل. والله لسه بفكر بس احتمال كبير اسافر وخصوصاً أن مفيش وقت دول عايزني اخر الاسبوع هناك إلا كده الفرصه ضاعت عليا ..
عامر. ربنا يوفقك يا ليل ..
ليل. يارب عن اذنكم بقا ..
ثم خرجت ليل ..
عامر. انتا رايح فين يالا ..
ادم. ملكش دعوه ..
ثم خرج خلف ليل سريعاً ..
كان باب المصعد علي وشك القفل إلا أن ادم مانعه ..
ادم. معلش بقا ..
ليل. ولا يهمك ..
وقف المصعد ولكن ما أدهش ليل أن ادم ما زال يسير معها ..
ادم. اومال فين الحرس بتوعك ..
ليل. بصراحه كده هربت منهم ..
ادم باستغراب. ازاي ..
ليل. اصلا انا بتخنق وبابا رافض اني امشي لوحدي فأنا اتفقت مع الحرس أنهم يسبوني امشي وانا مش هتاخر ..
ادم. طب تعالي اوصلك ..
ليل. شكراً معايا عربيتي ..
ادم. بصرامه. مش عايز نقاش اتفضلي ..
ليل بخوف. انتا بتكلمني كده ليه ..
ادم. في ايه انتي خوفتي كده ليه ..
ليل. مبحبش حد يكلمني بصوت عالي ..
ادم. طب خلاص تعالي نروح عند العربيه ..
ليل. هاروح معاك بس عشان اجيب عربيتي وامشي بيها ..
علم ادم عند هذا النقطه أن ليل عناديه ..
ادم بمهوده. طب يالا ..
اثناء ما كان ادم وليل يسيرون ..
ليل. ادم هي ايه اللمه دي ..
ادم. معرفش تعالي نشوف في ايه ..
 ليجدو أحد الشباب ملقي علي الارض وينزف..
 ‏ادم. بعد اذنكم ابعدوا الأكسجين ..
 ‏بالفعل ابتعد الناس ..
 ‏ ليسرع إليه ادم ويتاكد من وجود التنفس..
 ‏ليل. كلمي الإسعاف بسرعه ..
 ‏ليل بتوتر. حاضر ..
 قام ادم بعمل الإسعافات الأولية له حتي أتت الإسعاف ..
قامت الإسعاف بحمل هذا الرجل وقبل أن يرحلوا ..
الرجل. شكراً ليك جدا لو حضرتك مكنتش عملت الإسعافات دي كان زمان المريض توفي ..
ادم. الشكر لله ..
لتنظر ليل اللي ادم نظره تحمل كل معاني الفخر والاحترام الي هذا الشخص ..
ادم. ليه بتبصي كده ..
ليل. انا فخوره بيك جدا ..
ادم. انا معملتش حاجه ده وجبي ..
ليل. احساس انك تكون سبب في إنقاذ روح بدون مقابل ده اعظم احساس علي الاطلاق ..
ادم. فعلاً احساس حلو جدا انتي شكلك كنتي عايزه تبقي دكتوره ..
ليل بستغراب. عرفت منين ..
ادم. ما هو انا دكتور نفسي فبقدر اعرف الشخص اللي قدامي من تعبيراته ..
ليل. فعلاً كان نفسي جدا ..
ادم. وسبب منعك ..
ليل. اولا عشان مكنتش اقدر اعمل اللي انتا عملته ده انا بخاف جدا من الحالات دي وبتوتر ..
ادم بابتسامه. وثانيا ..
ليل بضحك. لا مفيش ثانيا انا قولتها شكليا كده ..
ادم. طب يالا اوصلك ..
ليل. انتا عايز اللي يوصلك يا دكتور بالدم اللي في ايدك وعلي هدومك  ده اتفضل يالا عشان اوصلك بعربيتي ..
ادم. بضحك. طب يالا ..
لتأخذ ليل ادم وتتوجه به نحو منزلهم ..
وفي مكان اول مره نذهب اليه ..
يامور. نعم يا ماما ..
الام بزعيق. انتي فاشله ..
يامور بحزن ولكن اخفته. شكراً يا ماما ..
 الام. هو ايه اللي شكرا انا عايزه اعرف انتي بتعملي ايه في حياتك غير مسكت التليفون ..
 ‏ ‏يامور. مش بعمل حاجه يا ماما ممكن تسبيني بقا ..
 ‏الام. شوفتي ادم عامل ازاي ..
 ‏يامور. ماما كفايه مقارنه بقا كذا مره قولتلك اني مش بحب اقارن نفسي بحد ادم شخص وانا شخص تاني مش لازم عشان هو ناجح اكون انا زيه كل شخص عنده إنجازاته ..
 ‏الام بتهكم. وانتي إنجازاتك ايه ..
 ‏يامور بإحباط. معنديش ياماما عند اذنك ..
 ‏لتدلف  يامور الي غرفتها وتذهب الي السرير وظلت تبكي بصوت يقطع نياط القلب ..
 ‏يامور. ببكاء. بتقولي التليفون هو اللي مبوظني مسالتش عن سبب اني امسكه. بمسكه عشان مش لقيا حد يحتويني بهرب منه. من واقع وجعني المفروض انها امي أغلي حاجه في حياتي بس لا ازاي لازم تقارني بادم مع أنه هو الشخص الوحيد اللي فهمني انا بحبه فعلا بس  ك اخ والشخص الوحيد الي حبيته سافر وسأبني وحتا ميعرفش بحبي فعلاً صدق اللي قال إن الفلوس مش كل حاجه انا نفسي الاقي حب مش اكتر مش أكتر شخص المفروض أنه يدعمني بيعمل العكس …
وعلي الجهه الأخري كانت ليل تقف امام منزل ادم ..
ليل. كده مطلوب مني حاجه تاني ..
ادم. لا شكرا يا ستي ..
ليل. يالا سلام بقا وكادت أن تدلف العربيه ..
ادم. طب ما استني اوصلك ..
ليل بضحك. ونعمل زيي شغل ابتدائي انتا توصلني وانا اوصلك صح ..
ادم. مش بظبط كده ..
ليل. متقلقش انا هعرف اروح سلام يا دكتور ..
في الاعلي ..
الام. واد يا آدم ليل كانت بتعمل ايه تحت وبصريخ ايه الدم ده قتلت البت ياض..
ادم. بضحك. اه قتلتها وسعي بقا اخد دوش عشان الدم ده ..
ليتركها ادم ودلف غرفته وبعد قليل من الوقت كان ادم يخرج من المرحاض وهو يلف فوطه حول خصره وآخري يجفف بعد شعره ..
ادم بخضه. ايه يا حاجه انتي ناويه تقطعيلي الخلف ولا ايه ..
الام. ايه يالا في ايه بقيت مزعج ..
ادم. لا ولا حاجه أخرج من حمامي الاقي اللي قاعد علي السرير ..
الام. قولي عاملت ايه قتلتها صح انا عارفه انك تربيه زباله  ..
ادم. بااااس والله ما في الكلام ده قم قال لها عن هذا الحادث ..
الام. طول عمري فخوره بيك يا ابن بطني ..
ادم. والله دلوقتي فخوره بيا مش من شويه كنت زباله ..
الام. بس يالا انتا هتحكمني ..
ثم تخرج وتترك ادم يقف متعجباً من هذا الام ..
عند ليل وصلت ڤيلتهم وحكت كل شئ حدث معها لوالدها الذي كان فخور بهذا الشخص الذي لم يلتقي معه ابدا ..
في غرفه ليل ..
كانت تجلس علي سريرها تقرا أحد الروايات ولكن ما قطعها صوت الهاتف ..
ليل. اوبس دا انا نسيت اتصل ب ايه ..
ايه. ايه يا كلب البحر ..
ليل. نعم يا روحي ..
ايه. احم انا كنت ناويه اتخانق انتي بتثبتيني ..
ليل. لا طبعاً ..
ايه. اذا كان كده ماشي الا قوليلي هتعملي ايه  ..
ليل. المفروض اسافر اخر الاسبوع ..
ايه. والعمل هتسفري فعلاً ..
ليل. بس بابا يا ايه مش هقدر اسيبه ..
ايه. لا الحج في عنيا اتكلي انتي علي الله ده حلمك يا ليل ..
ليل. انتي شايفه كده ..
ايه. بصراحه هي فرصه متتعوضش ..
ليل. اشطا هسافر ..
ايه. اسيبك بقا تجهزي حاجاتك ..
ليل . من دلوقتي ..
ايه. سلامت الذاكره اخر الاسبوع خلاص علي وشك الانتهاء ..
ليل بضحك. طب سلام ..
يمر هذا الأسبوع بدون أي أحداث تذكر ولا تلتقي ليل ب ادم مره اخري من اخر لقاء بينهم ويأتي اليوم الموعود وهو يوم سفر ليل ..
كانت تقف ليل في المطار ومعاها والداها و ايه كانت ليل تحتضن والداها بشده ..
الاب. ليل معاد الطياره هيفوتك ..
ليل. هتوحشني اوي يا بابا ..
الاب. وانتي كمان يا روحي ..
ايه. طب وانا مش هوحشك ..
ليل. هتوحشيني لتقوم باحتضنها هي الاخره ..
ايه. خلاص يا بت الطياره ..
ليل. خلاص ماشيه اهو سلام ..
لتذهب ليل الي الطياره الخاصه بها كانت خائفه بشده ف ليل من النوع الذي يخاف من المرتفعات ولكنها قوة نفسها ..
بالفعل بدأت الطائره في الاقتلاع وبعد مرور بعد من الوقت كانت تحلق في السماء وسط خوف ليل ولكنها هدأت شيئاً في شئ ..
بعد مرور خمس ساعات وربع كنت ليل قد وصلت الي مطار اسبانيا الدولي والذي يسمي ادولفو سواريز مدريد  ..
ما أن خرجت ليل من المطار حيث وجدت الحراس الذي يتبعوها ..
الرجل. حمدالله علي السلامه ..
ليل. الله يسلمك ..
ثم اخذها وتوجه بها إلي الأوتيل الخاص بها ..
بعد مرور قليل من الوقت كانت ليل توجد داخل هذا الأوتيل التي كان أكثر من رائع ولكن وجدت شئ صدمها بشده  وجعلها تتراجع الي الخلف عدة خطوات  …
فما هي الصدمه ياتري ؟!.
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!