Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل الثامن عشر 18 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل الثامن عشر 18 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثامن عشر 18 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثامن عشر 18 بقلم فاطمة أشرف

هند بزعيق:الله الله بتعمله أي انا مش موفقه اصلا
الكل أتصدم 
شريف:ف اي ي هند
هند:بقا كدا متقلوليش انكم بتتفقه ع فرح مريم و بتقره الفتحه هو انا مش امك ي مريم ولي 
مريم حضنتها و قالت
مريم:اسفه ولله انا فكره ان حسام هيقلك معرفش ولله
هند:يبت دا انتي بنتي زعلت اوي انك بتقري الفتحه من غيري عشان كدا مش موفقه
محمود:طب خلاص ي امي انا بتاسفلك ب النيابه عنهم كلهم و بطلب منك ايد مريم
هند:لا ي خويه ام مريم ليها بيت بعد متقره الفتحه هنا و تخالصه تجالي يوم الجمعه الجايه طلبها مني انا ..يلا فتكم بعفيه بقا
 و سبتنا و مشيت و احنا ضحكنه عليها
محمود بهمس لمريم:هي الوليه دي مجنونه
مريم:بس ياض
قعدنا تاني و قرانه الفتحه و كله تمم
مريم:اه صح نسيتم تتفقم الخطوبه مدتها قد اي
محمود:عيزاها قد اي
مريم:احم 3سنين
محمود بصدمه:نااااااعم
شريف:ليه ي بنتي كتير كدا
مريم:عشان اكون خالصت دراسه
محمود:طب متخالصيها ف بيتي 
اسلام:اه معاه حق
نور:لا مريم معاها حق افرد اتجوزت و خلفت مش هتقدر تشيل المسؤليه دي كلها
وعد:اه صح لزم تخالص الدراسه الاول
حسام:معندكيش كلمه انتي كمان ي منه
منه:هي الشكولاته الي جيبها دي ي محمود نعها اي 
محمود بصلها بقرف و قال:مريم 3سنين كتير فعلا طب ي ستي نتجوز و متخلفيش غير بعد ما تخالصي
مريم:بردو هيبقا ف مسؤليه بيت و جوز و شغل و دراسه لا مش هقدر
محمود:اي دا ثواني انتي مش هتشتغلي بعد الجواز
مريم:لا طبعا هشتغل
محمود:و تشتغلي ليا مش هتكوني محتاجه لحاجه ف ليه الشغل
مريم:انا اتعودت ع الشغل ف هشتغل يعني هشتغل
محمود:بس انا مش هشغلك و اتعبك
مريم:لا هش…….
شريف:بااااااااس الشغل اتنقشه فيه بعدين لوحديكم دلوقت الخطوبه هتكون 3سنين و بعد سنه و نص كتب الكتاب و السنه و نص التانين بعدهم الفرح و كدا نردي جميع الاطراف
محمد:الله ينور عليك ي عم شريف
شريف:هااا قلتم اي 
مريم:امممم طيب موفقه
محمود:طيب لم نشوف اخرتهاا
قعده يتكلمه شويه
……………………..
بعد 3اياام الأمور زي ما هي محمود بيحب ف مريم 
محمد و وعد بقم صحاب نوعا ما
منه و حسام عادي متغيروش
نور و اسلام بيقربه من بعض
و ام وعد ف المستشفي 
…………………………
يوم الخميس يوم الي نتطلع ام وعد من المستشفي
وعد:صباح الخير… عملي اي دلوقت
مني:الحمد لله احسن عشان شفتك ي قمر
وعد:اعملي حسابك هتطلعي انهردا من المستشفي
مني:و هروح فين
وعد:عندي ف بيتي
مني:ماشي ي بنتي ..احم ينفع اسالك سؤال 
وعد:اه طبعا اسالي
مني:ا انا معرفش حاجه عنك خالص يبنتي
وعد:انا سكنه ف شقه ب التجار انا و مريم صحبتي مريم يعتبر ظروفها زي ظروفي عيشه من غير أهل برده انا بشتغل و بصرف ع نفسي و ع اجار الشقه و ع الكليه انا ف كليه طب ف 2و الامتحانات قربت اهي و باذن الله هنجح و بامتياز 
مني:بسم الله مشاء الله كل دا و انتي لوحدك الله يكون ف عونك
وعد:الحمد لله ع كل شئ
الباب خبط
:تك تك
وعد:ادخل
رجل دخل و قال
الرجل:السلام عليكم ..حضرتك انسه وعد
وعد:وعليكم .. اه انا افندم
الرجل:انا السواق بعتني محمد بيه اوصل حضرتك و الست هانم لحد البيت
وعد:مكنش لي لزوم التعب دا ولله
الرجل:انا ف انتظار سعتك تحت 
و سبهم و نزل
مني:شكله جدع اوي محمد دا
وعد:اه اوي .. يلا بينا بقا
لمينا حجتنا و نزلنا ركبنا و مشينا وصلنا البيت 
مني:بسم الله الرحمن الرحيم
وعد:اي رايك في الشقه
مني:جميله ي بنتي و الي محليها انتي
وعد:لا دا وجودك ي ست الكل
اللون رن وكان محمد
وعد:الو 
محمد:الو ازيك و ازي مامتك
وعد:الحمد لله بس انت دفعت المستشفي ليه و ليه جبتلنا سواق يخدنا
محمد:بقلك احنا جين نزور مامتك انهردا 
وعد:بتوه الكلام صح مشي لم تجي حسابك هيبقا تقيل بس انتم مين
محمد:انا و نور و محمود و مريم و صحابك اسلام و حسام و منه و تقربا عمه شريف و مدام هند
وعد:اشطا تنوره
محمد:دا نورك ولله
وعد:تسلم يابا يلا سلام سبني اشبع من امي
محمد:ماشي يختي سلام⁦
قفلنا و رحت قعدت جنب ماما
وعد:احم ينفع اسالك سؤال
مني:اه ي حبيبتي قولي ي ضنايا
وعد:هو انتي لي مكنتيش بدوري عليا ولا بتحويل توصليلي
مني بعياط:انا دا انا كنت كل ليله بدور علكي ولله يبنتي كنت بهرب من البوكي و الف ف الشوارع ادور علكي بس كان بيعرف يجبني بردو
وعد:طب لي بابا عمل فيا كدا
مني:و انا صغيره قبل ما تجوز كنت بحب ابن خالتي و ابوكي  حبني و اتجوزني غصب و انا بحب ابن خالتي ف بعد ما اتجوزت ب كام شهر ابن خالتي قرب مني تاني و بقانا نتقابل كتير و ابوكي عرف بعد ما قعدنا نتقابل ب شهر كنت حامل فيكي ابوكي فهم اني انا غلط معاه و انتي بنته هو مش بنت ابوكي ف من بعدها بدأت اسود ايام حياتي 
كملت بعياط
ا ابوكي قتل ابن خالتي و اكتشفت أنه تاجر سلاح و بيشرب اومار و بتاع نسوان و كل القرف بيعمله دا غير الزول الي شفته منه و الاهانات اتحيلت كتير عليه نروح نكشف عشان يتأكد انك بنته مرداش خالص قال ايه عشان محدش يعرف و سمعته ف عشان كدا كان بيكرهك ي بنتي و حرمني منك 
انا كنت بعيط من كلمها 
“انا ابويه كدا ليه ليه اي الشر دا”
مني شدتني و حضنتني و قعدت تهدي فيا
مني:خلاص ي حبيبتي انسي خالص انسي
بعدت عنها و مسحت دموعي
وعد:انا نسياه اصلا انا بعيط ع الي حصلك .. المهم انسي كل حاجه احنا مع بعد و مفيش قوه ف الدنيا تقدر تفرقنا تاني 
مني:يااارب ي حببتي
وعد قامت: هعملك اكله انما اي هتكلي صوبعك وراها
سبتها و قمت رحت عملت الاكل
بعد شويه الباب خبط
وعد:مين
محمد:انا محمد افتحي
فتحت الباب
وعد:ي اهلا ي اهلا نورتوناا
اسلام:هتعمل نفسها صحبت بين وسعي يبت
دخله كلهم
شريف سلم ع امي:الف سلامه عليكي ي ام وعد 
مني:الله يسلمك
كل واحد فيهم باس راس امي و قعده و هند هضنتها و قعدت جنبها
وعد:شربه اي
منه:انا جعانه
نور:عامله اكل اي ي بت انا شمه ريحه حلوه
وعد:اي دا متكله ف بيتكم 
حسام:انا جعاااااان 
وعد:اخرص ياض ريحه اجهز الاكل اهو تعالي ي مريم معاي
دخلنا انا و مريم 
وعد:مريم احم عيزا استازنك أن امي تقعد معانه هنا فاتره صغيره لحد ما…..
مريم:انتي عبيطه تقعد العمر كله امك امي ي هبله
حضنتها
وعد: ربنا يخليكي ليا
اسلام دخل علنا و انا حضنها
اسلام:اااااعاااااااااااا
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد