Uncategorized

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الأول 1 بقلم روان مسلم

 اسكريبت سجن التقاليد الجزء الأول 1 بقلم روان مسلم

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الأول 1 بقلم روان مسلم

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الأول 1 بقلم روان مسلم

روان مسلم, [29 Jul 2021 at 11:02:34 PM]:
…=يا مدام ده إخطار من المحكمه 
=بأيه حضرتك 
=جوزك اتجوز زوجه تانيه من شهر وتبع القانون الجديد لازم نخطرك أنو اتجوز وعليه غرامه ليكي ويا الدفع يا الحبس 
=انا بتقول طلال عمروا ما يتجوز عليه ابدا 
=يا مدام الورقه اللي بتقول مش انا هاتمضي ولا امشي 
مضت الزوجه ودخلت الي الشقة وهي في غير وعيها واحضرت احدي السكا*كي*ن من المطبخ وذهبت حيث يجلس زوجها المرحوم مقدما 
=انا هاقتلك يا طلال فاهم يعني ايه يومك اسود معايا وهاخلص عليك كمان ????????
طلال=ليه بس انا عملت ايه …..استهدي بالله كده ونزلي السكي*نه دي يا سديم مينفعش كده يا ماما 
سديم وهي ترفع الس*كين في وجهه= اهدي ليه جايبني من الشارع علشان تتجوز عليا .????????????….لا وايه  واعرف من المحكمه مش منك ده انت انفاسك الاخيره هاطلعها دلوقتي 
طلال =استهدي بالله مش كده ….متجوزتش بقولك متجوزتش يا بنتي اهدي 
سديم=بقا انا تتجوز عليا انا سديم وتجبلي دره ده انت حتي اعمي علشان تبص لغيري وتقولي اهدي ده انا هام*ثل بجثت*ك هنا واللهي لقطعك وابعيك قطع للجزارين تعرف خساره فيك حتي تتاكل ????????
طلال=اعمي واطرش ومش بحس لكن اهدي وكمان جثة ايه وجزارين ايه بس يا سوسو ايه ياقلبي 
سديم بدأت تقترب منه وهو يبتعد حتي التصق بالجدار وبدأت تحرك السكين حول رقبته من اليمين إلى اليسار ومن اليسار ابي اليمين 
سديم =قلبك طيب ????????…..بص بقا تحب ادب*ح من اليمين ولا الشمال ولا من فوق 
طلال بصدمه=من فوق ????????…..من فوق ازاي أنتي بتقولي ايه 
سديم =اقصد تحب اشرح*ك منين الاول ????????
يا جوزي يا حبيبي يا قلبي يا اللي اتجوزت عليا 
طلال=واللهي جوازه علشان امي والمصحف مم علشان امي أنتي عارفه انها اصرت علي ده وان دي مرات اخويا الله يرحموا 
رمت الس*كين علي الارض وقالت له وهي تخرج 
سديم =يعني جوازه اهو بس علي العموم ورقتي توصلي بيت اهلي انا ماشيه يا طلال 
وفتحت الباب لتخرج من المنزل دون انت تنظر خلفها 
لم يفكر طلال في أن يتبعها فهو يعرف انها طفله في افعالها 
###########################
في احد المنازل الراقيه في الشرقيه حيث بيت عائلة طلال 
=زي ما بقولك كده زمان المحضر وصلها الورقه وعرفت ….واكيد هاتطلب الطلاق من الشملول ونخلص من العيله اللي دخلت بينا دي 
=صح يا حامد انت صح اما نشوف التانيه اللي حامل وكانت عايزه تمشي وتسبنا اهو انا ربطها وجوزتها اخوك 
حامد=واللهي يا ماما الاتنين اختيارتهم زفت اذا كان اخويا الله يرحمه ولا طلال واحد اتجوزلي واحده أكبر  منو والتاني متجوز واحده من دور عيالوا 
الام =اهو احنا هانصلح اخطائهم يا حامد نخلص من سدوم دي وبعدين نشوف البلوه التانيه 
حامد=مش انتي جوزتيها طلال 
الام =انا مستنيه تولد وبعد كده تغور بخلقتها  
###########################
طلال في نفسه =ياربي انا اللي عملت كده في نفسي ما هو اللي يتجوز واحده اصغر منو لازم يحصلوا كده  
بدء طلال يتحرك ليجلب هاتفه ويذهب ليلحق بها فهو يعلم جيدا إلي أين تذهب عندما تغضب لكن أعترض طريقه صعود فتاه الي الشقه وبدأت تتكلم 
=سديم مالها يا طلال انت مزعلها……انا شوفتها وهي بتجري معرفش راحه فين لكن كانت بتعيط اوي 
طلال=عرفت يا نورا عرفت موضوع حلا 
نورا بصدمه=عرفت ….مش انا قولتلك يا طلال كان لازم تعرف من الاول عجبك كده لما عرفت من بره …..الله يسمحك ياماما أنتي وقرارتك 
طلال=طب نوره تفتكري الحل ايه 
نورا=حل هو في حلول في ده المشكله الاكبر ان علاقتكم علاقه حساسه بطبيعتها بسبب فرق السن الكبير بينكم دول ١٢ سنه مش شويه 
طلال =السن عمروا مكان عائق للحب 
نورا=اهو عائق دلوقتي لو سديم أكبر من كده كانت فهمت الوضع اللي انت اتحطيت فيه اكيد كانت هاتفهم انك مش بيك حكم في ده 
طلال =انا هانزل اشوفها وأنتي وفري كلامك لبعدين 
نورا=انت عارف زمنها بتبلغ عنك في القسم كالعاده يعني 
طلال =عارف انا بقيت ماركه مسجله بسببها 
ونزل طلال وهو يفكر في كل شئ فاتلك هي الفتاه التي  جعلت طلال العازف عن الزواج يعشقها ويتزوجها لقد جعلته يتغير جزئيا و كليا ….فجنونها  وطفولتها واندفعها كل منهم جذاب لأي شخص 
وأخذه عقله لذلك اليوم الذي قرر فيه ان يجعلها ملكه للأبد 
كان يقف وسط الجامعه ويحمل قلب كبير عليه اسمها 
وأنتظر خروجها من قاعة المحاضرات ليقف وسط الجامعه ويقول 
طلال =
إن كانوا هم علي الارض    فأنتي في السماء 
وان كانوا هم بشر            فأنتي سديم الفضاء
احبك بكل مافي قلبي من طاقه 
                  احبك واعلم انكي كنت اجمل صداقه
… 
والبسها خاتم وهو يقول 
طلال=السن مش عائق السن رقم في بطاقة الانسان بيكبر ويصغر باللي حوليه وانا عايزك حوليا طول العمر   
في مكان آخر حيث كانت تقف سديم 
########################### 
كانت سديم تتحرك في غضب شديد لكنها شعرت بيدتمتد علي كتفها 
سديم =مين 
طلال =ممكن تهدي وتسمعيني شويه 
سديم=اسمعك عايزني اسمعك يعني طب ليه عملت كده …..انا عايزه اتطلق منك يلا علي المأذون 
طلال=طب وجايه القسم ليه وانتي عايزه تروحي للمأذون 
سديم =ملكش فيه انا اصلا هاطلق منك وارفع عليك قضية طلاق لضرر واهاخليك تلف في المحاكم كعب داير 
طلال وهو يضحك=هاتطلقي وبعدها ترفعي طلاق لضرر يعني هاتطلقي مرتين ده في شرع مين 
سديم والدموع تترغرغ في عينيها =ملكش فيه انت نفسي اعرف انا عملتلك ايه واذيتك علشان تعمل فيا كده طيب قصرت في ايه يعني للدرجه دي كنت مؤذيه ومتعبه ليك طب كنت قولت كنت هامشي لوحدي مكنتش هاقعد ولا هاكمل معاك وانت مش عايزني 
بدأت سديم تبكي ولفت اصابعها لتصنع قبضتين لتضربه في كتفيه وهي تبكي وكأنه تقول له توقعت ان تخذلني الدنيا كلها ولم اتوقعها منك 
احتضنها طلال بشده وبدء يهدئها 
طلال=واللهي عمرك ماكنتي غير اغلي حاجه دخلت حياتي وعمري ما فكرت اذيكي انا وانتي اتحدينا الدنيا كلها علشان نكمل سوي وانا عمري ما اسيبك يا سديمي أنتي 
لكن سديم ابعدت يديه عنها بدفعه قويه وبدأت تبتعد عنه وهي تصرخ في وجهه 
سديم=لو حبتني مكنتش هاتجرحني مكنتش هاتشوف غيري وتتجوز غيري 
كانت تمشي بظهرها 
طلال =سديم حسبي أنتي ماشيه علي الطريق 
سديم=ملكش فيه مش اهمك علشان تخاف عليا 
طلال =سديم حسبي يا سيدي………م 
طلال رأي سياره قادمه بسرعة البرق بتجاه سديم  
يتبع…..
لقراءة الجزء الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكرييبت : اضغط هنا

اترك رد