Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل العاشر 10 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل العاشر 10 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل العاشر 10 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل العاشر 10 بقلم ريم محمد

منصور :انتي جاهزه يبنتي 
مليكه :اه يا عمو انا جاهزه يلا بينا 
مايا :مليكه مين الهيسلمك انت يبابا 
منصور :لاء انا عايز حسام هو اليسلمها هو دلوقتي مكان بابها وهو وصاني اني احزن وكيل العروسه بس حسام يوصلها لعريسها
حسام :يلا كوكي 
مليكه :يقالك كثير مقولتليش كوكي 
حسام :قولتهالك اهو يستي يلا عشان اسلمك لعريسك
مليكه :يلا بينا 
حسام خذ مليكه ونزل علي السلم ومامتها واختها كانوا وراها 
حسام :جاسر دلوقتي انا هديك حتي من قلبي اختي الصغيره انا عارف الاتفاق بس برضوا هقولك اوعي في يوم تزعلها أو تقسي عليها أو دمعه من عنيها تنزل بسببك فاهم لاني مليكه بعتبرها بنتي مش اختي وال يزعلها هيشوف مني حاجه متمناش أن حد يشوفها ابدا انا مش بهددك لاني مش بهدد انا بس بعرفك فاهم 
جاسر :بص انا مبحبش الأسلوب ده بس انا بقدرك وفاهم ال انت فيه لاني عندي اخت فمتخفش علي اختك  
حسام :وهو ده العشم 
جاسر خذ لارا وراحوا قعدوا مكانهم 
جاسر :اضحكي شويا انا مش خاطفك 
مليكه :ممكن منتكلمش لو سمحت 
جاسر :اه ويقولوا اني جبرتك علي الجواز صح يلا عشان بينادوا علينا نرقص 
مليكه :مش بعرف ارقص 
جاسر :تعالي بس وانا هاعمل كل حاجه يلا عشان الناس ملحظين وكده مش لطيف ومش هنبوظ كل ال عملته واني اتجوزتك عشان حضرتك مش طيقاني مع اني المفروض العكس 
جاسر ومليكه قاموا يرقصوا وجاسر كان حاضن مليكه والانوار كلها هادئه والاغنيه هاديه وحلوه جدا جاسر في الوقت ده كان حاسس أنه منفصل عن العالم كله وكل العالم كان شايفه بس في عيون مليكه ال زي البحر تحس انك بتغرق فيهم من جمالهم ومليكه حاسه بخجل رهيب هي اول مره تقرب من حد كده او من راجل غريب عليها كده بس مش حسه بخوف هي حاسه بامان يمكن محستوش غير مع باباها بس هما محسوش بالوقت الا لما لقوا الناس بيصقفوا فجأه هما فاقوا كانهم كانوا بيحلموا 
ووقتها مليكه كانت مكسوفه جدا 
عزه :يلا يا مليكه ارجعوا مكانكم دلوقتي 
كارمن :شوفتي يا ماما بيضحك عليا بس علي مين مش هسيبه ابدا 
سوزان :اوعي تسيبيه احنا حطين كل املنا عليه لو موقعتهوش قيلوا للعيشه الفخمه باي باي 
كارمن :انا مش هسمح بكده ابدا فاهمه جاسر بتاعي وبس إنا مش هسمح لبت جربوعه زي ده أنها تاخد حقي وتتهني بالفلوس دي وهيجي يوم وتقولي كارمن قالت 
سوزان :هنشوف المهم يلا نبارك  عشان محدش يشك في حاجه 
كارمن :الف مبروك يا طنط نجوي 
سوزان :الف مبروك يا نجوي مع أن البنت دي مش من مستواكم خالص الصراحه 
نجوي :متفركنيش والنبي يا سوزي بس انا كان نفسي عروسه لجاسر زي كارمن وكنت بقول كارمن لجاسر بس مضعش الوقت انا هخلي جاسر يطلق البنت دي وكارمن هتبقي لجاسر وده وعد مني يا كارمن 
كارمن :بس انا مش عايزه اعمل حاجه وحشه فيهم 
سوزان :انتي مش هتعملي حاجه يا روحي بس انا الهعمل كل حاجه وانتي عليكي تسمعي كلامي 
كارمن :اوكي يا طنط زي ما انتي عايزه وانا اكيد هسمع كلام حضرتك 
كارمن راحت تبارك لجاسر وجاسر كان حاسس انا هيحس أنه مش مبسوط عشان متجوزش حبيبته بس هو مش حاسس كده وده كان مخليه حاسس بتأنيب الضمير أكثر أنه بعد انا كان هيعلن عن علاقتهم بس دلوقتي بيتجوز واحده غيرها ومش حاسس بزعل عليها كمان 
كارمن :الف مبروك يا جاسر 
وراحت بسته عشان تخلي مليكه تغير أو توصلها ان هي وجاسر أكثر من صحاب
جاسر :كارمن ايه ال انتي بتعمليه ده انتي مجنونه بابا هنا واهلك  والصحافه مش ناقصين اشاعات ومش عايز حد يحس بحاجه ابدا 
كارمن :ايه يا جاسر بتزعقلي مش كفايه اني سبتك تتجوز غيري واحنا كنا مقررين أن احنا هنتخطب قريب وفجأة جيه بحضر فرحك صح ولا ايه 
جاسر :معلش يا كارمن انا اسف بجد بس مش بايدي استحمليني
كارمن :هستحمل يا جاسر لغايت اما اشوف هعمل ايه 
بعد ساعتين الفرح خلص 
********************************************
في اوضه جاسر 
**************
جاسر :مليكه انا عايز اتكلم معاكي عشان نوضح كل حاجه ما بينا من دلوقتي 
مليكه :اكيد اتفضل 
جاسر :احنا جوازنا فتره موقته بس ده مش معناه انك مش هتحترمي جوازنا كلام مع شباب لاء الفتره دي بس بعد كده اعملي ال انتي عايزاه مفيش مشكله اتفقنا واه وانا بحب واحده تانيه واحنا كنا هنتجوز بس مش هينفع لغايت أما ننفصل
مليكه :انا اسفه بجد لو كنت اعرف كنت كنت رفضت من الاول اكيد علاقتك بيها هتوتر
جاسر :مفيش حاجه انا هعرف احل الموضوع ده دلوقتي ممكن ننام 
مليكه :اكيد انا هدخل اغير في الحمام 
جاسر غير هدومه وفضل مستني مليكه تخلص وهي مطلعتش
جاسر :مليكه في حاجه 
مليكه :مش عارفه افك الطرحه والسوسته عملنها بطريقه وحشه اوي مش عارفه افكها
جاسر :تعالي انا ممكن افتحهالك
مليكه بكسوف :ماشي 
جاسر فكلها السوسته وبعدها مليكه جريت علي الحمام وطلعت لبسه بجامه كيوت عليها ميكي ماوس وعمله شعرها قطيتين
جاسر كان بيضحك عليها جدا 
ايه ال انتي لبساه ده 
مليكه :لو سمحت متتريقش عليا وقلي هنام فين 
جاسر :علي السرير 
مليكه :وانت 
جاسر :علي السرير برضوا 
مليكه :اكيد لاء مش هنام جمبك ابدا 
جاسر :ليه هكلك لو مش عجبك نامي علي الارض 
مليكه :انت الراجل نام انت علي الارض 
جاسر :ده اوضتي وانا مش هاكل منك حته يعني 
مليكه جربت تنام علي الارض معرفتش فلقت جاسر نام فقررت تطلع تنام علي السرير وتصحي قبله عشان ميعرفش ايه الحصل 
جاسر كان عامل نفسه نائم عشان تطلع تنام علي السرير عشان هي مكنتش هتقدر تنام علي الارض 
مليكه نامت ومكنتش قادره بقلها يومين متوتره وبتلف مع مايا ومامتها
وهي بتتقلب قربت جدا من جاسر ونامت علي دراعه
جاسر حاول يحركها بس معرفش وخاف تصحي فسبها زي ما هي وهي يعتبر كانت في حضنه 
في اوضه نجوي
نجوي :انا مش راضيه عن الحصل ده دي بنت تتجوز ابني انا 
منصور :مالها بقي 
نجوي :مش من مستوانا المادي ولا من بءيتنا
منصور :نجوي انا تعبان ومش فاضي للكلام ده فاهمه وقفلي علي الموضوع ممكن 
نجوي :اه ده ال انت بس بتقولهخكل ما بنتكلم في أي موضوع صح 
منصور اصلا نام وسابها تتكلم ????????????
يتبع….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد