Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الحادي عشر 11 بقلم ريم محمد

في الصباح 
®®®®®
مليكه بدءت تصحا شويا بشويا بس لقت حد مكتفها فاستغربت بس لقت نفسها حضنه جاسر فخافت ليكون صاحي بس بصت لقته نايم 
مليكه :الحمد لله نايم اقوم اخذ شاور بسرعه قبل اما يصحي
جاسر كان صاحي بس مرداش يكسفها
جاسر عمل نفسه لسه بيصحي
جاسر :ايه ده انتي صاحيه من بدري 
مليكه :من شويا خذت شاور ولسه مخلصه اهو ممكن تدخل وبعد اما تخلص ممكن ننزل نفطر 
جاسر :تمام يلا عشان ورانا جامعه اه محدش في الجامعه يعرف أننا متحوزين فاهمه ولا لاء لأن بابا مرداش يدخل الصحافه فمحدش يعرف شكلك 
مليكه :حاضر عن اذنك انا راحه اشوف ماما 
مليكه طلعت تشوف مامتها ووهي  رايحه لقت نجوي في وشها 
نجوي:ايه يعروسه هو ابني لحق يزهق منك بس معاه حق انتي مش من مستواه فعلا شويا وهيسيبك أصل انتي لتسليه بس 
مليكه :مش انا الي للتسليه يا مدام نجوي والا مكانش ابنك اتجوزني ولا ايه يا طنط عن اذن حضرتك 
عزه :مليكه يحيبيتي انتي كويسه انا طول الليل خايفه عليكي قوليلي انتي كويسه حد عملك حاجه 
مليكه :لاء يماما متخافيش انا كويسه والهي 
عزه :كده اسافر وانا مرتاحه 
مليكه :خليكي معايا والنبي يماما متمشيش
عزه :مينفعش بس طلاما عمك عرف خلاص يبقي هجيلك علطول وانتي وجوزك تقدروا تيجوا علطول يبنتي مفيش مشكله 
مليكه :ماشي يماما بس كنتي اقعدي كمان يومين 
عزه :يروحي اصلا اخوكي عايز ينقل هنا عشان شغله واختك هنا فاول اما يقول إنه هينقل هاجي معاه وابقي جمبك متخفيش وكل شويا كلميني وممكن تروحي لأختك وهنا مايا بتحبك وسلا وعمك منصور وميرا الصغيره خايفه ليه بس يا روح ماما 
مليكه :معرفش بس يمكن لاني زمان كنت ضيفه إنما دلوقتي انا مرات اخو مايا يعني الوضع اتغير انس فجأه ابقي متجوزه حتي لو فتره مؤقته بس جواز
عزه :انا مقدره خوفك بس فتره وهتتعودي واصلا انتم مش هتفضلوا متجوزين لفتره طويله كلها كام شهر بس وكل حاجه تخلص 
مليكه :معاكي حق يماما يلا بينا عشان ننزل نفطر وبعد كده هروح الكليه
عزه :مش لازم انهارده يمليكه انتي متجوزه امبارح 
مليكه:ورايا محاضرات مهمه جدا مش هينفع محضراهاش
عزه :ماشي طيب يلا بينا عشان ننزل عشان منخلهمش يستنونا كثير عيب كده 
مليكه :يلا يماما اتفضلي وحسام كمان قلتله قال نازل اهو يلا 
نجوي :هو احنا هنفضل مستنين الهوانم كثير عايزين يعملوا قيمه لنفسهم ماهي مش مصدقه أنها بقت هانم واتجوزت
منصور :مش وقته الكلام ده فاهمه ولا لاء ممكن سكوت هنا نازلين اهو 
مليكه :اسفه علي التاخير يا عمو بس كنت بسلم علي ماما قبل اما ننزل عشان هنروح الكليه ومش هلحق اسلم عليها 
منصور :مش مشكله يبنتي عادي يعني مفيش مشكله خالص اتفضلوا بس مدام عزه مش كنتي تقعدي شويا انتم ملحقتوش تقعدوا معانا خالص 
عزه :معلش بس مينفعش نسيب البيت أكثر من كده 
جاسر :مليكه ومايا لو خلصتم يلا بينا 
مليكه :مع السلامه يماما هتوحشيني أوي بجد 
عزه :وانتي يروحي وخلي بالك من نفسك انا علطول هكلمك اتفقنا بس خلي بالك من نفسك اتفقنا 
مليكه:حاضر يماما سليملي علي ياسو الصغير عشان وحشني جدا 
عزه :حاضر روحي انتي يلا  يحيبيتي عشان متتاخريش علي محاضراتك المهمه وعشان جوزك ميتاخرش علي شغله 
مليكه :حاضر يا ماما المهم انتي خلي بالك من نفسك 
*********************************************
في النادي 
********
صوفي :كارمن الف مبروك علي جوزاز جاسر بس انتم مش كنتم بتحبوا بعض ولا ايه بس شكله ضحك عليكي وسابك ولا  انتي الكنتي بتضحكي علينا ومفهمانا أن هو بيحبك 
كارمن:ايه ال انتي بتقوليه ده ده جاسر اتحوزها شفقه بس ولا تلاقيه بيدراي علي مصيبه هي عملاها ولا حاجه ولا تلاقيها كانت ماشيه علي حل شعرها وهو سترها زي ما بيقولوا عندهم 
يارا:اه ممكن كل حاجه هتبان يا كارمن
كارمن  :اكيد يا روحي جاسر ده بتاعي هو وفلوسه  وهنتجوز قريب وكلكم معزومين يا روحي وهبقي حرم جاسر الدمنهوري وهيبقي كل حاجه بتاعتي انا بس 
*********************************************
جاسر :مايا يلا انزلي انتي ومليكه عشان محدش يقول حاجه ومش عايز حد يعرف حاجه عن جوزانا في الكليه انتم فاهمين ولا ايه 
مايا :ليه بس يا أبيه 
جاسر :اسمعي الكلام يا مايا فاهمه ولا لاء 
مايا :حاضر يا أبيه 
مليكه :مايا انا راحه دلوقتي المحاضره بتاعتي هخلص ونبقي نتقابل في الكافيه همس حبيبتي عامله ايه 
همس :انا كويسه يحيبتي عامله ايه وحشاني مجتيش امبارح ليه 
مليكه :كان ورانا مناسبه ومعرفتش اجي بس من هنا جيت ومش هغيب أنشاء الله تاني وابقي اديني محاضرات امبارح الفتتني تمام 
همس :من عيوني انا كتبتهم كلهم وهبقي اديكي الدفتر 
مليكه :شكرا يا عيوني 
جاسر كان عليه اول محاضره مليكه 
مليكه وهمس كانوا قاعدين بعيد شويا عشان يقعدوا مع بعض بس فجأه لقوا ولد جيه قعد جمبهم
همس :ده ايه الجايبه جنبنا ده 
مليكه :ملناش دعوه طلاما مش بيعمل حاجه او قل ادبه وقتها نبقي نتكلم 
جاسر لا حظ أن الولد ده بيبص لمليكه ومركز معاها 
جاسر :انت اطلع قدام 
الشاب:انا يا دكتور
جاسر :هو في حد غيرك ايوا انت اطلع قدام لو سمحت 
الشاب :حاضر يا دكتور 
*********************************************
في الكافيه
®®®®®
الشاب:انا اسف يا انسه مليكه بس بجد مكنتش قصدي اني اضايكم واقعد جمبكم انا قعدت بصفو نيه بجد انا بقول كده لاني حسيت انكم اضايقتم مني 
مليكه :مفيش حاجه يا استاذ …
الشاب:احمد اسمي احمد تسمحولي اقعد معاكم لو مش مضايقين
همس :مفيش مشكله اتفضل 
احمد :شكرا لحضرتك انا بجد قصدي محترم مش قصدي حاجه 
مليكه :بجد مفيش مشكله انا مش زعلانه ولا همس 
همس :ايوا بجد 
احمد :طيب صحاب 
مليكه :اوكي اتفضل 
همس:طيب تطلبوا ايه 
مليكه :انا هطلب كابتشينو 
همس :وانا زيك 
احمد :وانا هروح اجيب انا اتفقنا انتم اليدز تفضلوا قاعدين 
همس :مرسي بجد علي زوقك 
جاسر شاف مليكه قاعده مع احمد وحس بشعور غريب كان حاسس بضيق وبكره ناحيه الولد ده من غير اما يعمله حاجه بس كان مضايق منه فبعت مسدج لمليكه عشان تيجي 
مليكه :همس عن اذنك ثواني 
همس :طيب متتاخريش
مليكه راحت اوضه جاسر 
مليكه :نعم يا جاسر
جاسر :ممكن اعرف انتي كنتي واقفه بتعملي ايه مع الولد البره ده 
مليكه :ممكن اعرف ايه دخل حضرتك 
جاسر :انتي دلوقتي محسوبه عليا انتي مراتي فاهمه سمعتك من سمعتي 
مليكه :انت ناسي يا استاذ أن اصلا محدش يعرف هنا أننا متجوزين 
جاسر :برضوا دي سمعتي المفروض تحافظي عليها طول ما انتي شايله اسمي لما نطلق اعملي ال انتي عايزاه
مليكه :انا حره اعمل ال انا عايزاه وعن اذنك يا استاذ جاسر صحابي مستنيني 
جاسر :ماشي يا مليكه لما نروح لنا كلام تاني 
همس :مليكه انتي اتاخرتي ليه وكنتي فين 
مليكه :انا كنت بكلم ماما في التيلفون
همس :تمام اتفضلي يلا اشربي قهوتك احنا لسه يومنا طويل جدا 
مليكه :شكرا يا احمد تعبتك معايا 
احمد :مفيش تعب انتم زي اخواتي
همس :طب يلا شهاب ال علينا في المحاضره الجايه
مليكه :حلو مننا وعلينا يعني 
همس :لاء شهاب في الحجات دي مبيهزرش
مليكه :وعلي ايه يلا بينا 
همس ومليكه دخلوا المحاضره بس كانوا متاخرين
شهاب :ممكن اعرف الانسات اتاخروا ليه 
همس :اسفين يا دكتور مش هتقرر تاني 
شهاب :اتمني لأن لو ده اتقرر مش هتدخلم المحاضره
مليكه :نوعد حضرتك يا دكتور اخر مره ومش هتتقرؤ تاني 
شهاب :تمام اتفضلوا يلا ومش عايز صوت 
همس :الحمد.لله دا شهاب انا بيقلب بيتحول عدينا
مليكه :انا مش عارفه في ايه السنادي كل الدكتاره مش عارفه اقول ايه 
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد