Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ريم محمد

سلا :بس يا هشام مش ملاحظ حاجه غريبه في موضوع جواز جاسر ومليكه يعني ميعرفوش بعد الا من اد ايه مكملوش شهر وفجأة اعلان جواز كده اكيد في حاجه 
هشام :معرفش بس احنا ملاناش دعوه بالموضوع ده هما حرين في حياتهم 
سلا :معاك حق بس بجد الواحد مبسوط بقا في حد يتكلم معاه وكمان ميرا بتحبها جدا 
هشام :معاكي حق هي شكلها محترمه جدا يلا ربنا يوفقهم في حياتهم 
سلا :يارب مليكه شكلها طيبه وتستاهل
هشام :معاكي حق بس ايه يا جميل انت وحشني اوي 
سلا :عشان عيب كده 
هشام :عيب ايه بس وانتي قمر كده شكلك حلو انتي قصده تجننيني فلبستي الفستان الحلو ده 
سلا : انا ابدا عمري ما اعمل كده يحبيبي دا انا لقيت نفسي مش بهتم بنفسي بقالي كثير فقولت ليه متشيكش شويا كده والبس فستان حلو لجوزي حبيبي بس قولي ايه رايك 
هشام :قمر وشكلك هتتاكلي انهارده بس مش عارف ابدء منين بصي تعالي كده بس اشوف 
هشام شال سلا وراح علي السرير 
(وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح)
*********************************************
منصور :مليكه يا بنتي عامله ايه وايه أخبارك 
مليكه :انا الحمد لله يا اونكل بس سوري مش هلحق لان السواق مش جاي انهارده فهطلب اوبر واستناه
منصور :ايه كده يا بنتي جاسر 
جاسر :ايه يبابا في حاجه 
منصور :انت الهتوصل مليكه كده كده انت رايح الكليه 
مليكه :والهي يا عمو ملوش لازمه انا هطلب اوبر 
منصور :انا قلت العندي جاسر هيوصلك ده جوزك فاهمه ولا لاء 
جاسر :حاضر يبابا يلا يا مليكه عشان منتاخرش
مليكه :حاضر يلا بينا 
منصور :جاسر خد مليكه تفطر في أي حته بره طلاما انت مش هتلحق تستني الفطار يجهز 
في العرببه
*********
جاسر :مليكه تفطري
مليكه :لو مش عايز عادي مش لازم المهم تكون مرتاح 
جاسر : لاء عادي انا عايز اشرب قهوه فنروح في طريقنا
مليكه :خلاص في مطعم هنا في اخر الشارع حلو 
جاسر :تمام يلا بينا مليكه تطلبي ايه 
مليكه :ممكن بيض وجبنه وعيش وكده وعايزه كابتشينو
جاسر :سمعت وهات اتنين عصير وبعد الفطار واحد قهوه وواحد كابتشينو
الجرسون:حاضر يا بيه 
جاسر :ملكيه انا عايز اقولك حاجه انا مش هقولك اقطعي علاقتك بزميلك مع أن المفروض تقطعيها لوحدك بس مفيش مشكله بس مش عايز خروجات معاه لوحدكم ابدا ده شئ استحاله اقبله ماشي واظن بابكي أو مامتك هيقوللك نفس الكلام صح 
مليكه :حاضر يا جاسر بس كان ممكن تتكلم بهدوء كده من الاول
جاسر :انا قولت اهو 
جاسر فجأه لقي مليكه مش مرتاحه وقعده كل شويا تبص يمين وشمال فبص وراه لقي شباب قاعدين يبوصلها ويغمزولها
جاسر :في حاجه يا شباب أصل ملاحظ انكم بتبصوا علي ترابيزتتا كثير فشكلكم عايزين حاجه ممكن تقولوا عادي
الشاب :اه بصراحه البنت المعاك دي شكلها موزا متدهيلنا لفه لا انت عايز الحلو كله ليك ممكن نتقاسم
جاسر :انت ليله امك سوده يا روح امك انا هطلع روحك بتقول كده علي مراتي يا حيوان 
الشاب :مراتك ايه مهي مش لبسه دبله اهي 
جاسر :تصدق ياض انا هنفخك
جاسر قعد يضرب في الشباب لغايت اما هربوا
مدير المطعم:جاسر بيه مينفعش كده مين الهيعوض الخساير ده كلها 
جاسر :ده شيك بملبغ أكثر من الأضرار 
مدير المطعم :شكرا يا جاسر بيه 
مليكه :جاسر انت كويس سليم فيك حاجه 
جاسر :انا الحمد لله بخير 
مليكه :تمام المهم انك بخير مكنش ليه لازمه تضربهم كده 
جاسر :مليكه انتي مراتي بمزاجنا من غير مراتي وانا عمري ما اسمح لحد ان يقرب من حاجه تخصني ابدا لانك علي زمتي 
مليكه اتبسطت لما سمعت من جاسر الكلام ده حست بفرحه هي مش عارفه سببها
جاسر :يلا عشان الكليه 
مليكه :اه تمام يلا بينا 
*********************************************
في النادي 
*********
كارمن :هاي يا مايا عامله ايه 
مايا :انا كويسه يا كارمن وانتي
كارمن :انا بخير بس انتي بقالي فتره مبشوفكيش مع ساهر يعني اه انتم سبتم بعض 
مايا :مش كده بس شكلي هسيبه قريب انا وهو دماغنا بعيده عن بعض ده غير أن جاسر لو عرف هيطربق الدنيا علي دماغي هو وبابا ميعرفوش حاجه عن الموضوع ده وهشام وانا مش عايزه مشاكل وبابا مش موافق علي الموضوع ده من الاول اصلا
كارمن :انا مش عارفه باباكي مقفل في الموضوع ده ليه خليه ايزي شويا الموضوع مش مستاهل ابدا عادي يعني 
مايا :بابا مبيحبش كده وانا كمان معتش حبه الموضوع خالص 
ساهر :مييو حبيبتي عامله ايه 
مايا :انا كويسه يا ساهر
ساهر :انتي اكيد جيه عيد ميلادي صح بعد اسبوعين
مايا :هشوف بس احتمال تكون مسافره لاني ورايا سفر مع اخويا باريس 
كارمن :ايه ده وانا كمان مسافره باريس بعد بكره 
مايا :اه صدفه حلوه نتقابل هناك 
في جهه تانيه من النادي 
*******************
نجوي:اخبارك ايه يا سوزي 
سوزي انا حلوه بس كارمن مش حلوه انتي عارفه هي كانت متعلقه بجاسر ازاي 
نجوي:وانا وعدتها اني هجوزها جاسر ومش هخلف بوعدي ابدا 
سوزي :هنشوف بس انا زي ما قولتيلي كارمن هتسافر باريس معاهم وهتروح بعدهم بيوم 
نجوي :تمام وانا هناك هعرفهم هتعمل ايه 
سوزي :تمام هنشوف اخر الموضوع ده ايه 
*********************************************
جاسر :مليكه خلي صحبتك تسجلك محاضراتك عشان لنا تيجي وانا هشرحملك لما نيجي عشان مفيش حاجه تفوتك انا هناك هقعد اسبوع بس 
مليكه :تمام هقول لهمس انا همشي عشان محدش يشوفنا تمام 
جاسر :ماشي هاخدك وانتي مروحه
مليكه :ماشي هستناك هنا في نفس المكان
جاسر :تمام هديك رنه اول اما اوصل 
همس :مليكه حبيبتي عامله ايه 
مليكه :انا كويسه بس كنت هطلب منك طلب انتي ورؤي
رؤي:تؤمري يا روحي 
مليكه :انا مسافره بكره رايحه مع قرايبي باريس فكنت عايزاكم تكتبوا المحاضرات عشان أخدها منكم 
همس :من عنيا بس ايش ايش ايش باريس مره واحده 
احمد :باريس طب كنتي اعزمينا معاكي 
مليكه :المره الجايه هعزمكم من عنيا 
احمد :إذا كان كده نديكي المحاضرات
رؤي:بصي انت بس ابقي كلمينا فيديو وورينا باريس
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد