Uncategorized

رواية العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم دينا رضا

 رواية العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم دينا رضا

رواية العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم دينا رضا

رواية العنيدة الفصل الثاني 2 بقلم دينا رضا

كريم: دول موافقين اشتغل معاهم  بس هبقي سكرتير الخاص بيها 
سيف يكتم ضحكتو: بجد انت قدمت علي الوظيفه دي ليه
كريم: اكيد لا انا مقدم علي مصمم هندسه مش سكرتير
سيف بتعجب: طيب ازاي 
كريم: مش عارف 
سيف: طيب هتعمل ايه
كريم: هروح  بكرا استلم الوظيفه وهشوف الحوار ده
سيف: تمام
كريم: همشي انا بقي عشان اصحي فايق
سيف: فل يصحبي
كريم: سلام يسطا
_______________
تانيه يوم الصبح تحديد ف شركه K_A
____________
كريم: بصي حضرتك انا مقدم علي وظيفه مصمم هندسه يعني ارسم تصاميم 
فتاه: للسف الاستاذه ايه هي إللي اختارت الوظيفه دي ليك ممكن تتكلم معاها 
كريم بضيق: تمام هي فين
فتاه:  في مكتبها هدخل اقولها 
كريم: تمام
فتاه تدخل وبعد كام دقيقه تخرج.. 
كريم: هااا ادخل
فتاه: هي مشغوله دلوقتي استني شويه وهتدخل
كريم بضيق: تمام 
_______
_ بستغراب: ليه قولتيله يفضل بره خلي يدخل انتي فاضيه 
ايه: اسكتي ده ليه حساب تقيل معايا اوي يعني  يا فرح
فرح:عشان كده ولا عشان انتي بتكرهي كل الرجال
ايه: لا يا فرح وتحكلها
فرح تضحك: ويت ويت بجد قالك. كده
ايه: اه والله وبصراحه قررت اعمله الاداب
فرح: الله يكون في عونه بصراحه 
ايه تكتفي بالابتسامه
__________________
كريم بعصبيه وضيق: انا بقالي ساعه قاعد وكده كتير لو مش عايزني امشي احسن
فتاه…: بعتذر لحضرتك هشوف استاذه اية وتدخل…. 
كريم: اوف هي نقصه القرف ده
فتاه تخرج: اتفضل حضرتك 
كريم: اخيرا ويدخل
______________
ايه بصي في ملف: اتفضل
كريم بضيق: انا كنت مقدم علي وظيفه مصمم هندسه ازاي بقي بقيت سكرتير بتاعك 
ايه: دي شركتي انا وانا اللي اختار مين يشتغل ايه ومين لا
كريم بغضب: وحياه امك
فرح: احيه
ايه ببرود: هعتبر اللي سمعتو ده محصلش لو عايز تفضل هنا تشتغل بادب… 
كريم: مش انا تمام
ايه: ممكن اعمل معاك صقفه
كريم: صفقه ايه
ايه: ممكن اخليك المسؤل عن التصميم هنا في الشركه  بس بشرط
كريم: مممم ايه هو
ايه: هتكون المساعد بتاعي وتعمل كل إللي اقولك عليه لو نفذت كل طلباتي صح اعتبر نفسك مسكت مسؤل التصميم
كريم بتفكير: تمام موافق.. وبصوت
 واطي هوريكي النجوم في عز الظهر
ايه تبتسم بخبث: تمام يا كريم 
فرح تضحك 
كريم يطلع عليها ويسرح في ضحكتها
ايه تطلع عليها نظرات تحذير
فرح: احم وتسكت
كريم: سرحان فيها
فرح تلاحظ ده: وتقوم بخجل انا في مكتبي وتروح بسرعه
كريم: في سرو يخربيت القمر يا ناس ويطلع علي ايه.. هي قمر بس يخربيت القرف برضو
ايه تقعد بغرور: جاهز ل اول مهمه
كريم بنفس غروها: اكيد
ايه: تمام وتقوم.. خليك مكانك دقيقه وجايه وتخرج
كريم يقلدها:خلييك مكانك ونينيني
____________
فتاه تدخل:استاذ كريم تعالي معايا علشان تشوف مكتبك
كريم بفرح:فل ويروح معاها
ويبدأ يتفرج علي المكتب
وفجأه
ايه تدخل وراه و تكون ماسكه ملفّات كتير وتحطهم قدام كريم 
كريم يبص علي الملفات بصدمه: اي ده
ايه: دي اول مهمه ليك كل سنه بنعمل جرد ل الشركه بس كذا واحد بيعملوا فيه.. بس المره دي انت اللي هتعملهم لوحدك ومن دلوقتي لحتد بكرا تكون الملفات كلها خلصت
كريم بصدمه: نعم ازاي
ايه: ايه رجعت في كلامك ولا ايه ولا خوفت ولا مش هتقدر تعمل كده
كريم ببرود: لا هعملهم وهتشوفي
ايه بتحدي: اما نشوف يا كريم
كريم بنفس نبره التحدي: تمام
________________بعد كام ساعه
انتهت ساعه العمل وذهب الجميع من الشركه وظل فقط  كريم يالله كريم ومصيبته كريم الذي وقع مع هذه العنيده
____________
مكان اخر
________
_اتجوزت عليا يا سيف
سيف بتوتر استطاع ان يخفيه: اتجوز عليكي ايه الهبل ده انتي مجنونه يا دينا صح
دينا بدموع:لا مش مجنونه قلبي حاسس بكده 
سيف و  قلبو رق ليها وقام حضنها:مقدرش اعمل كده انتي مراتي وحبيبتي وكل حاجه ليا 
دينا تطلع عليه بدموع:يعني متجوزتش عليا ولا خونتني 
سيف بألم في قلبه:لا انتي ماليا عليا حياتي صدقيني ومش عشان طفل اسيبك او اتجوز عليك
دينا تحضنوا جامد:بحبك اوي
سيف يقبل راسها:وانا بحبك..ثم تابع بمرح..وبعدين مفيش اكل انا جاي ميت من الجوع
دينا وقد تغيرت حالتها من الحزن والالم ل الفرح:هتاكل معايا بقالك كتير مش بتقعد تاكل معايا
سيف:اه ويلا بقي بلاش كلام كتير
دينا:ثانيه ويكون الاكل جاهز وتروح بسرعه
سيف ياخد نفس عميق ونظرت كلها حزن: علي حبيبتو وطفلتو كيف  يخبارها انهز تزوج عليها فتاه احبها
________________
في الشركه ساعه11 بليل
كريم بارهاق: اوف تعبت بجد ولسه في كتير وكمان جعان…الباب يخبط بستغراب معقول ف حد لسه هنا..اتفضل
_ تدخل وتحط علبه الاكل جبتك اكل اكيد جعان
كريم:انتي؟؟… يتبع 
فرح: شخصيه خجوله و طيبه جدا و هي بنت عم فرح عيونها عسلي و شعرها اسود و بشرتها مايله للسمار شويه و هي بتشتغل مع فرح في الشركه
دينا:. شخصيه رقيقه جدا و قلبها طيب، بتعشق حد اسمو سيف و هما اتجوزو و طلعت مش بتخلف ، مختمره عيونها زرقه زي البحر شعرها بني غامق 
توقعاتكم مين البنت ال جبت الاكل ل كريم
وليه سيف حبه غير دينا؟
واي هي الحاجات ال نفسكم ايه تعملها ف كريم اكتبوا في الكومنتات وهاخد الافكار منها????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!