Uncategorized

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثالث 3 بقلم روان مسلم

 اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثالث 3 بقلم روان مسلم

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثالث 3 بقلم روان مسلم

اسكريبت سجن التقاليد الجزء الثالث 3 بقلم روان مسلم

نظرت سديم بصدمه شديده له وكأنه قد بسكين في قلبها فهي لم تتوقع هذا وهنا انهارت هزيمة سديم وتراجعت للخلف وبدأت تقول في نفسها انها خسرت التحدي الي الابد وخسرت زوجها وحب حياتها وخرجت سديم من الغرفه وهي يبدوا عليها الانكسار 
الام =اتمني تغوري ما ترجعيش 
رحلت سديم من امامها دون أن تتفوه بكلمه ولكن ما ان خرجت من باب المستشفي الا ان وجدت أحد يتبعها 
######################### 
في غرفة طلال
طلال=اسمعي انتي مراتي علي الورق لغايت ما افتكر سامعه يابنت الناس 
حلا=ايوا سامعه 
طلال = و في حاجه تانيه انا في خلال أسبوع هاتجوز ايوا منا مش هاقعد عازب زي خبيتها كده انا هاتجوز واحد من بنات عمي  
انا ????????=سبوني عليه ….سبوني مش كافيه سديم يا كافر…….انا هاموتك وارتاح واريح القراء منك 
لا وعلي ذمتك اتنين وعايز تجيب التالته الله الله ياحلاوه حلاوتك وحلاوة افكارك الجامده ياجامد لكن انت حاجه اعوذ بالله دا انت مش فقدت الذاكره ده انت اتحولت لشيطان ……سوري ياجماعه دخلت كده فاجئه ????????????بس البارد ده جابلي الضغط 
حلا =مش من حقك تتجوز عليا 
طلال =نعم وانتي ومين علشان تحددي ده اذا كان أنتي ولا التانيه انا هاخليكوا خدك مجرد خدم عندي مش انتو اللي اتجوزتوا طلال الهاشم استحملوا بقا  
حلا =انت بتعملي صوتك انت اتجننت 
رفع طلال يده وامسكها من شعرها وجذبها نحوه بعنف شديد 
طلال =بصي يابتاعه أنتي مش حتة ست اللي هاتعرفني اعمل ايه …..وده تحذير ليكي لاني بعد كده هاكسر ضلوعك ضلع ضلع ويلا بره علشان ارتاح ودخلي امي لاني عايزها 
ترك شعرها ولكن عيونها اخذت تترغرغ بتلك القطرات التي تعلن عن بكائها 
نظرت إليها طلال 
طلال =ايوا اتمني العياط ده يعلمك للي جاي وشعرك الحلو ده لو طلعتي بيه بره اوضتك تاني اعتبري نفسك طالق وبعدها في عداد الموتي ياقطه فامهه……..كان اسمك ايه حله…..لالا ….حلا اتمني تكوني سمعتي كويس 
خرجت حلا وهي مصدومه من هذا انه ليس طلال المحترم البرئ التي كانت تعرفه ان الذي في الداخل وحش ….كاسر مختلف عن زوج سديم الذي كان يسير خلف سديم بباقة ورد لكي يصالحها من هذا  
خرجت وكانت والدة طلال في الخارج بإنتظارها 
الام=ايه اللي عمل فيكي كده ومين شد شعرك ومعيطه ليه انطقي. 
حلا=طلال 
الأم بصدمه =طلال ابني انا يمد ايدوا علي حرمه دي محصلتش عمرها دي 
حلا وهي تبكي=ايه حصلت 
الام=طب ياختي امسحي الدمعتين وظبطي شكلك وانا هادخل اشوف مالوا 
########################## 
شعرت سديم بأحد يضع يده علي كتفها 
سديم =مين 
والتفت بسرعه لتجد حامد يقف خلفها  
حامد=اهدي يا قمر 
سديم =عايز ايه ياحامد 
حامد =كل خير يا احلي  مزه علي الكوكب كلوا 
سديم بغضب=اتلم يا زفت انا مرات اخوك 
حامد=لا ماهو نسيكي بس انا لا فكرك وفكرك جدا كمان شوفتي انا احلي منو ازاي 
سديم =انت انسان قذر وعمرك ما هاتتظبط وهو كلاموا عليك دايما صح انك وسخ
ومع تلك الكلمه وجدت صفعه مدويه تهبط علي وجهاها دون أي سابق إنذار 
فنظرت سديم إليه وانهمرت الدموع من عيونها 
ولكنه شعر بأحد يمسك رقبته من الخلف فألتف لينظر خلفه 
#########################
في غرفة طلال دخلت الام لتجده يقف علي قدميه ويحاول المشي 
الام=يا بني استهدي بالله تخف الاول 
طلال =انا خفيت هي فين التانيه 
الام =تانية ايه 
طلال=مراتي اسمها …..نجوم …..غيوم……مش فاكر اهي حاجه في السقف اللي فوق الارض 
الام=سديم مشيت
طلال بغضب شديد=مشيت ازاي وراحت فين انتوا اتجننتوا 
الام =راحت في داهيه هاتعمل بيها ايه 
طلال=مش مرات طلال الهاشم اللي تتحرك وهي علي ذمتوا من غير اذنوا 
وبدء يتحرك الي الخارج 
###########################  
التف حامد ليجد طلال الذي سدد له ضربه قويه في وجهه وهو ينظر إليه وعينيه تشع غضبا من كل اتجاه 
طلال=انت عايز العزا بتاعك يتنصب فين يا وس*خ انا مش شوفت انسان بليد وقذ*ر كده يا اخي 
وامسك طلال سديم كن يدها وهي مازالت تبكي دون أن تتحدث أو تنظر إليه حتي 
ودخل بها الي المستشفي وطلب احضار مضاد حيوي وقطعة ثلج من أحد الممرضات 
جعلها تجلس أمامه 
وبدء يتحسس مكان ضربة اخيه الذي كانت يده مرتسمه بكل معالمها بسبب هذه الصفعه علي خد سديم ولكنه كلما مرر يده برفق شعر انه يتألم وكأنه يتألم عنها ولكن سرعان ما جلبت الممرضه الثلج والكريم امسك قطعة الثلج وبدء يمررها برفق شديد علي وجهها ولكنها لم تنظر إليه حتي كانت تنظر امامها ولكن دموعها تزيد 
وما إن انتهي من الثلج حتي وضع المضاد الحيوي ودلكه علي وجهاها ثم شعر بحاجه شديده لضمها وكأنها ابنته الصغيره ولا يمكنه منع نفسه عن فعل هذا فاقترب وفتح يده لكي يحتضنها
في احدي زوايا المستشفي كانت تقف نورا تتحدث في الهاتف 
نورا=اسمعي آخر الأخبار حلا انضربت 
سما =ايه ده بجد ده اللعبه بتحلو ٠
جاءت ياسمين من خلف سما وقامت بفزعها 
سما =عاااااااا ????????????
ياسمين=علشان تبقي تسمعي من غيري يا زعافة المعزه أنتي يلا افتحي الاسبيكر يلا 
سما =حسابك معايا بعدين يا خروف البحر 
ياسمين =طيب 
وفتحت الصوت وبدأت نورا تكمل الحديث 
نورا=وكمان اخويا للأسف فاقد الذاكره وهايخطب واحده فيكوا 
ياسمين=انا هي انا ….. متأكده مفيش كلام ????????????
سما=بلاش فرق التفكير …..كفايه فرق الطول ????????????بينكوا 
نورا=مش وقت هزار بس الصراحه الدنيا هنا مكهربه علي الاخر والوضع مش مرتاح 
ولكن ما ان قالت هذا حتي وجدت ممرضه تسير بسرعه 
نورا=في ايه 
الممرضه =في حالة انهيار عصبي في غرفة مستر طلال 
نورا بصدمه =ايه …..
رحلت الممرضه وامسكت نورا الهاتف 
نورا=شوفتوا انهيار عصبي ياولادو الفقريه ربنا يستر 
واغلقت الخط وذهبت لتري ماذا يحدث 
ياسمين=شوفتي اهو عينيك جابت الكراش الارض ……الكيرررررراش ياولاد …..الكيررراش 
سما=ما تبس بقا يا اوزعه أنتي بس هانعملك ايه يعني انتي اللي نحس
ياسمين =يعني يوم الزبادي يحن يجيلوا انهيار عصبي 
سما =زبادي ارحمني يارب ….بطلي هزار بس ايه الجحود اللي هو فيه ده 
ياسمين=واللهي ما اعرف طلال عمروا مكان كده وده مجنني 
######################### 
خارج المستشفي حيث الام 
الام=انت غبي وبتاع ستات وعمرك ما هاتتغير يا حامد ….بتبص لمرات اخوك انت اتجننت 
حامد=انتي مش قولتي هايطلقوا خلاص وهانخلص وكمان انا مبصتش انا كنت عايز اجيب جون علي طول مش هاستني يكون في صانع العاب انا 
الآم=نص الفهم اللي في الكوره نفسي يكون عندك في الحياه ….اهو دلوقتي الهانم تفضلك سنه في المستشفي علي الحركه الغيبه اللي انت عمالتها 
حامد=ليه يعني كانت اول ولا آخر واحده اتهبددت ألم علي وشها 
الام =لا يا خفيف لا اول ولا آخر بس هي عندها حاله نفسيه وطلال كان دايما يقول أنو ممكن يعمل اي حاجه الا أنو يمد ايدوا عليها 
حامد=اهو نخلص منها بأي شكل 
الام=انا نشوف اخرتها ايه 
############################
في الغرفه الخاصه بطلال حيث دخلت نورا لتجد سديم ملتفه علي بعضها علي السرير وجسدها يتشنج بشده وطلال يقف يحاول الاقتراب منها لكن كلما قرب يده رفعت  سديم يدها وكأنها تحمي نفسها من أحد يضربها 
الممرضه =ممكن تطلعوا بره …..لأن لازم نوقف التشنجات لأن في حالة تشنح شديده 
طلال =انا هافضل هنا 
الممرضه =مش ينفع حضرتك اتفضل اطلع 
خرج طلال ومعه نورا الي الخارج 
نورا بغضب=طلال انت ضربتها 
طلال بخبث=ايوا وفيها ايه يعني لما اضربها 
نورا =لا انت اكيد مش طبيعي لا ماهو مفيش كده 
طلال =ليه بقا هي اول واحده جوزها يمد ايدوا عليها 
نورا=لا بس هي بتخاف من الضرب وانت عارف ده وعمرك ما فكرت حتي تهزر انك هاتضربها علشان التشنجات اللي عندها 
طلال=تشنجات !
نورا=ايوا ما هو سديم اتعرضت للعنف من والدها وهي طفله وده سبيلها تشنجات  وحاله نفسيه وانت الحمدلله كسرت اول وعد وعدتهولها واستغليت مرضها 
طلال=مش انا 
نورا =مش انت ايه 
طلال=مش انا اللي ضربتها حامد 
نورا=وهي مراتك وانت قفص جوافه علشان حامد يمد ايدوا عليها 
تحرك طلال من امامها وترك نورا امام غرفة سديم  
نورا=ليه بيحصلك كده ياسديم كان اتغير أنتي حولتيه لبني ادم تاني ليه يرجع اسوء من الاول ليه الحظ واقف ضدك 
##########################
بدء طلال يتذكر 
FLASH Back                       
عندما كان يضع المضاد الحيوي علي وجه سديم 
وكيف شعر ان المها يمزقه من الداخل ولكن عندما وقف لكي يمسح دموعها واقف طلال امامها ولكن ما ان قرب يده منها حتي وجدها تنتفض بشده وتعرفع يدها وكأنها تدافع عن نفسها 
سديم ببكاء=ابعد عني متضربنيش…..ابعد ..عني 
طلال=اهدي مش هاعمل حاجه اهدي 
ولكنها بدأت تتشنج بشده وتصرخ حتي جاءت جاءت أحد الممرضات 
Back                            
##########################
وصل طلال الي الخارج وامسك حامد من رقبته بشده 
طلال=انا هامحيك من علي الارض ازاي تتجراء تمد ايدك علي مراتي 
حامد =صلي علي النبي كده واهدي 
طلال وهو يجز علي اسنانه =عليه افضل الصلاة والسلام…..بس انت ملكش قاعده في البيت تاني 
الام=ايه اللي بتقولوا ده 
طلال=انا الوصي علي الأملاك  وحر فيها 
حامد =قبل ما تتحمق اوي كده لم مراتك اللي كانت بتقولي كلام زباله زيها 
طلال بغضب=…….
يتبع…..
لقراءة الجزء الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكرييبت : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!