روايات

رواية شمس الصعيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نور الشمس

  رواية شمس الصعيد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نور الشمس

رواية شمس الصعيد البارت الحادي والعشرون

رواية شمس الصعيد الجزء الحادي والعشرون

 رواية شمس الصعيد الحلقة الحادية والعشرون

في الصعيد
????????????????????
توقفنا عندما غادرت شمس وتوجهت الى مكانها المفضل وجلست تنظر إلي السماء و شعرت باحد يجلس بجوارها ويضمها لحضنة فتنهدت بصوت مرتفع
حامد بحنان : مالها شمسي
شمس بتنهيدة : تعبااااااانة اوي
حامد : من ايه يا نور عيوني
شمس : من كل حاجة
حامد بحنان : شلتي كتير اوى قبل معادك موت امك و تعب اخوكي وكل حاجة مفيش حد يستحمل كل ده
شمس بابتسامة : وايه هي وظيفة الشمس غير حماية الكل وفضل صلبة
حامد : خايف عليكي ليجي يوم وتبقي لوحدك
شمس : علشان كده انا خليت اخواتي الرجالة يدخلو الانتخابات علشان ميجيش اليوم اللي يقفو فيه قدامي ويقلولي انى ظلمتهم وقللت منهم علشان خلاص كل واحد فيهم كبر و تجوز وهيبقي اب مش عاوزة يوم يقفو قدامي وشوفي نظرة الكره عوزة أفضل الشمس الحامية اللي بتحمي و دفئ قلوبهم قبل جسمهم انا مش هفضل طول عمري اوجهم انا عوزة اكون المرشد اللي يستعينه بيه في اي وقت مش عوزاهم يمشو من دماغهم مش عوزة حد يملئ راسهم بافكار غلط
حامد : وفي وسط كل المشاكل و الحياة هتنسي نفسك
شمس : مش فاهمة
حامد : لا انتى فاهمة هتفضلي لوحدك كده كتير آخر الليل تقفلي على نفسك الباب وحيدة ملكيش راجل يضمك لحضنة ويحسسك بانوثتك
شمس باستغراب : بابا
حامد : ايه مستغربة ليه سيبي قلبك يرشدك للراجل الصح انتي لو كنتى اي واحدة تانية كنت قولت هجوزك اي واحد وخلاص بس انتى غير الكل انتى الوحيدة اللي مقدر ازعلها أو اجبرها على حاجة حرري قلبك وسبيه يحب ويتحب انا محكمتش على الراجل وعمري مهحكم على البنت عيشي وسيبك من الكل انتي لسه قايلة الكل كبر وعقل عيشي حياتك يا بنت قلبي خليني استريح من نحيتك وامك تستريح
شمس بابتسامة : انا بحبك اوي يا احلي اب فى الدنيا صدقني لسه قلبي مدقش لحد اول مهحس بواحد وقلبي يتحرك انت اول واحد هيعرف كمان انا لسه صغيرة على الحب و الجواز
حامد : أصغر منك وتجوزه و كلها كام شهر ويشيلو عيال
شمس بابتسامة : سلمها لربنا
حامد : ونعمة بالله
شمس : هو انت ليه متتجوز تاني
حامد بفلعة : اتجوز بعد عشق عمري و حياتي اسمح لواحدة تنام على سرير نجمتي اسمح لوحدة تلمسني بعد نجمتي فى فرق كبير بين الجواز و الجواز
شمس : وايه الفرق
حامد : الفرق كبير جدا فرق السما من الارض واحد بيجوز علشان يعمل عيلة وخلاص وواحد تاني يتجوز علشان بيعشق مراته وتغنية عن كل ستات العالم حتى لو وقفت قدامه اجمل الستات عمره ميشوف غير عشقته و حبيبته
شمس : بتحب امي
حامد : انا بقولها ومش مكسوف انا بعشق و بموت فى نجمة لانها مش بس مراتي لااااا ديه بنوتي و صحبتي و رفيقة عمري و زوجتى و حبيبتي و عشقتي مفيش ست هتقدر توصل لربع حبي لنجمة وانا اصلا مش هعرف اتعامل مع واحدة غير نجمة انا مكنتش بتكسف من نجمة كانت بتعمل معايا حاجات عقلك ميوصلهاش رغم قوتها بس أول ميتقفل علينا باب الأوضة بتبقي ست الستات
شمس : بس انا خايفة معرفش اتعامل مع زوجي
حامد بحنان : يوم ميتقفل عليكم باب ويجمعكم سرير واحد صدقيني لو هو بيعشقك بجد مش هيهمه اي حاجة وهيعرف يطلع كل الدلع والغزل من قلبك
شمس بضحكة : يسمع منك ربنا يا حامد يابن سناء
حامد بضحكة : هنشوف يا بت نجمة اصلك عاملة ذي امك قوية وجبروت بس من جواكي ناعمة ذي البسكوتة
شمس بضحك : لاااااا يا عم انا هقوم انام مش ناقصة جفاف عاطفي
حامد بخنقة : شكلك يا بنت نجمة هتفضلي قاعدة فى خلقتي لما تعجزي
شمس بمياصة : وتفتكر واحدة ذي شمس المنشاوي ممكن تبور يا بن سناء عيب عليك يا معلم انا شمس المنشاوي
حامد : بلا وكسة توكسك قال شمس المنشاوي ونبي لتتجوزي واحد هيصبحك بعلقة ويمسيكي بعلقة وانا هفضل اقوله كمان اصلي نسيت اربيها
شمس بسخرية : علشان ورحمة نجمة المنشاوي عندي اقتله وولع فيه ومش هاخد ساعه سجن فيه
حامد : لله الامر من قبل ومن بعد مش بقولك يا بنت نجمة هتبوري
تركها حامد ومشي وهي فضلك تضحك بشدة وجريت وراه وحضنته وضمها لحضنة وقبل رأسها بكل حنان وفضلو يضحكو
كان وهدان يشاهد حفيدته وهي تضحك مع أبوها فدعي لها باصلاح الحال
????????????????????????????????????????????
في  الصباح
????????????????
صحيت شمس وفعلت روتينها اليومي وارتدت بنطلون باللون الاسود و بلوزة باللون الأبيض وجاكت بيج وتركت لشعرها الحرية خلف ظهرها
شمس الصغيرة بابتسامة : صباح العسل يا حلوين
وهدان بابتسامة : صباح الورد و الياسمين يا قلبي
شمس الصغيرة بغمزة : حبيبي يا وهدان
شمس الكبيرة بغضب : حبتك عقربة يا بنت نجمة
شمس الصغيرة بدلع : وانتى زعلانة ليه كفاية عليكي كده وقلتهالك وهقولها تاني ارعي بيت ابوكي كفاية عليكي كده
شمس الكبيرة بغضب : لا يا روحي البيت ده بيتي وانتي وابوكي اللي قاعدين فيه
حامد : وانا مالي يا حاجة
شمس الكبيرة بغيظ : شايف بنتك مشفتش ربع ساعه تربية
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : والنعمة يا شمسي ولا 5 دقايق تربية اصل ابويا كان زانق امي على طول
شمس الكبيرة بغيظ : تربية زبالة قومي يا بت مفيش اكل
شمس الصغيرة بغرور : هو انا باكل من جيبك يا حاجة انا باكل من جيب حبيبي وهودي
شمس الكبيرة : ورحمة امك يا شمس مانتى واكله هنا بس
نظر الكل لشمس الكبيرة بصدمة هل حلفت الان على حفيدتها بعدم الاكل
وقفت شمس الصغيرة بكل برود ونظرت ليها ورفعت النظارة وفى لحظة واحدة حملت طبق كبير ملي بالقراقيش وطلعت تجري
انفجر الكل على تلك الشمس المشاكسة
دخلت شمس الصغيرة من الباب مرة اخري
شمس الصغيرة : على فكرة يا شمس القراقيش عوزة شوية سكر شكلك كبرتي و عجزتي والله اجوز وهدان وجدد شبابة
شمس الكبيرة وهي تخلع حذائها : والله لوريكي يا مقشفة
خرجت شمس الصغيرة بسرعة وهى تضحك بشدة تحت أنظار الحرس والغفر وركبت العربية وهى تحمل الطبق وتاكل منه بتلزز
نظر هاري عليها واخذ ياكل معها بكل هدوء
شمس : على فكرة ده مسروق هتاكل حرام
هاري : انتى اللي هتتحسبي مش انا
شمس : رخم وبارد
هاري بابتسامة : مش ارخم منك يا عمري
قطع كلامهم رنين هاتف شمس فسحبت قطعة واكلتها
شمس : الو
قصي بابتسامة : صباح الشمس يا عسلية
شمس بضحكة : صباح العسل يا خديوي
قصي بابتسامة : والله وحش الكون
شمس : انت فين
قصي : في الشركة من بدري
شمس : فطرت
قصي : اه طبعا ايه خايفة عليا
شمس بزعل طفولي : طيب انا جعانة تيتة مش اكلتني
قصي بحنان : اوصلي بالسلامة ان شاء الله وانا هعزمك على حته اكله تحفة
شمس بفرحة : بجد
قصي بابتسامة : اه بجد
شمس : تمام طيب انا هقفل عشان الطيارة هتطلع
قصي بحنان : سلام يا وحش الكون
اغلقت شمس معه وهي تضحك بشدة ولم تهتم بالركاب
????????????????????????????????????????????
عند قصي
????????????????
قام قصي وحمل جميع متعلقاته والجاكت وخرج وقابل مراد
مراد : رايح فين قصي
قصي : رايح لشمسي
صالح : هي شمس رجعت من الصعيد
قصي : هي حاليا فى الطيارة وخرجت من غير فطار وجعانة المهم انا خالع
صالح بسخرية : فين قصي اللي حياتة كلها شغل
مراد بسخرية : وصفقات وبيقول على الحب و الرومانسيه كلام روايات الله يرحم
استمع الجميع لصوت بسبسه فنظرو للخلف وجدو فتاة غابة من الجمال والرقة و النعومة تجلس على سطح المكتب بكل أنوثة و دلال
قصي : انتى مين
مراد : عسل
الفتاة برقة : انا جلالة الامبراطورة نور الشمس
قصي : طيب انا هلحق شمس بقي وانتم اتعاملو
انا بردح : اقف مكانك يا روح امك مالك ياض مش بحب شغل السهوكة و المحن ده اتقل على البت شوية بلاش تبقي شبة الرغيف البايت
قصي ببرود : ملكيش دعوة يا رخمة
انا بصياعة : قصي اظبط يا نجم انا خليت واحد طول بعرض يعيط على الموزة بتاعته وسأل عليا انا فى الشر مليش اي اوبشن
قصي ببرود : ولا هتعرفي تعملي حاجة طب سادن السيوفي خايب لكن انتى بتتعملي مع جبروت اسمه شمس المنشاوي
مراد : احم جلالة الامبراطورة انا معملتش حاجة خالص
انا بارف : يع انت اصلا بتحب على نفسك ملكش لزمة
قصي بارف : انا ماشي سلام ياااااا نور
انا بشر : والله العظيم يا قصي لوريك مين هي  الامبراطورة نور الشمس
اختفت نور الشمس فجاة من المكتب كما ظهرت فجأة
صالح : تفتكر ممكن تعمل حاجة
مراد بخوف : انت متعرفش مين هيا ديه صعبة جدا بتخلي اقوى الرجالة تعيط و تحزن
صالح بخوف : ربنا يسطر مكنش لازم قصي يتكلم معاها كده
مراد : ربنا يسطر من اللي جاي انا هروح اشوف ورايا ايه
غادر مراد يباشر عمله
????????????????????????????????????????
عند شمس
????????????????
وصلت شمس الي القاهرة وانهي الحرس الإجراءات بسرعة وتوجهو إلى الخارج
وجدت شمس قصي يجلس امام السيارة وخلفة سيارات الحرس
ابتسمت شمس بسعادة وتوجهت إلى قصي
شمس : فاضي لو سمحت
قصي : والله لو البرنسيسة هتتكرم وتتشرف وتنور عربيتي هبقي فاضي
شمس بعظمة : تمام يالا بينا
ركبت شمس السيارة بكل غرور يليق باسمها ومكانتها الاجتماعية وهذا اغاظ قصي بشدة
انطلقت السيارات خلف بعضهم البعض وتوجهو الي إحدى المطاعم
????????????????????????????????????????
في المطعم
????????????????????
انتهت شمس من تناول الطعام وجلسو يتناولون القهوة
قصي : تفتكر حاتم و زين هيعترضو على موضوع الانتخابات ده
شمس بسخرية : وانت فاكر انى باخد رأيهم خلاص الرجالة هناك بينظمو الحملات الدعائية واصلا هما مش محتاجين علشان عيلة المنشاوي و الشاذلي معرفين من زمان
قصي : صح معرفين بس سمعة شمس المنشاوي مغطية على الكل
شمس بابتسامة : شفت المدرسة اللي على أول البلد ديه معمولة بسبب حاتم و زين
قصي : اذاي مش فاهم
شمس : اقصد يوم الصلح المدرسة اتبنت بفلوس الاتنين
قصي : كمان ساعة الانتخابات الاتنين هيعملو الشغل اللي بيتعمل من توزيع الحاجات
شمس بابتسامة : توتوتوتوتوتو الفلوس اللي هتتوزع على حاجات ملهاش لزمة
قصي : امال هتعملي ايه
شمس بابتسامة : هنجهز بنات محتاجة وهنعمل فرح جماعي ليهم
قصي بابتسامة : كل يوم بنبهر بدماغك عن اليوم اللي قبله
شمس : طيب يالا بقي علشان الحق أبلغ الشباب
قصي بضحك : المفروض نجيب لب و سوداني و مكسرات
شمس باستغراب : انت ليه محسسني ان في فيلم هيتعرض انا هعرفهم وبس
قصي : ايه ده مش هيحصل خناق و مشاكل وواحد يكسر البيت والتاني يخرج باقي اليوم وانتى تقلقي عليه واول ميرجع تكوني بتعيطي وتقليلة خلاص اللي انتم عوزينه هيكون
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء المطعم وبعد فترة من الضحك استطاعت امساك نفسها من هسترية الضحك
شمس بتنفس سريع : انت مصيبة والله بلاش تتفرج على الأفلام العربي كتير
قصي باستغراب : انا بتكلم بجد مش بهزر على فكرة
شمس : يا حبيبي محدش منهم هيقدر يعمل حاجة يالا علشان تتفرج بنفسك
غادرو المطعم وتوجهو إلى الفيلا
????????????????????????????????????????
في الفيلا
????????????????
حاتم : هى شمس لسه موصلتش كل ده
زين : المفروض كانت وصلت من زمان بس مش عارف راحت فين
حاتم : زين انت عارف ان شمس ذي ملك صح
زين : اه طبعا ليه
حاتم : انت مش ملاحظ قرب قصي منها الفترة اللي فاتت ديه
زين : قصي ابن عمتنا يعني عادي يقرب مننا
حاتم : زين بلاش استعباط
زين بتنهيدة : فاهم قصدك بس اللي شايفه في عيون قصي عشق لشمس بس للاسف شمس بتعامله ذينا
حاتم : عارف انا بدعي ربنا يرزق شمس براجل يعشقها بجد ويحافظ عليها هى مش اقل من البنات
زين : شمس شافت كتير
حاتم : على يدي كل حاجة
زين : شكل شمس وصلت
دخلت شمس إلى الفيلا وبصحبتها قصي وعائلته
حضنت ملك و نرمين شمس بكل حب اما زين فاخذها بين أحضانة بشدة
قصي بغيظ : مالك يا زين هى شمس هتهرب قافش فيها كده ليه
زين بابتسامة : أصلها وحشتني اوي
شمس بجدية : طيب يا شباب فى موضوع مهم لازم تعرفوه
حاتم : خدي قهوتك وقولي في ايه
شمس بابتسامة : قلبي يا حاتم
نرمين بابتسامة : بالف هنا يا عمري
شمس : نتكلم جد شوية زين و حاتم و قصي اعملو حسابكم أنكم نازلين الانتخابات السنادي
زين بصدمة : انتخابات ايه
قصي بصدمة : وانا مال اهلي
حاتم بذهول : انتى بتقولي ايه
شمس بجدية : هقول تاني زين هينزل فئات و حاتم هينزل فلاحين و قصي هينزل عمال
زين : انا مش موافق
حاتم : وانا كمان مش موافق
قصي : وانا ذي الشباب
شمس ببرود وعيون كالجحيم : انا بقول الكلمة مرة واحدة واكيد اخواتي الرجالة محدش فيهم هيعارض كلامي واصلا الرجالة في الصعيد بيجهزو كل حاجة
زين : شمس انتى ادخلي الانتخابات انتى احق واحدة فينا
ملك بفرحة : يعني زين هيبقي عضو مجلس الشعب
نرمين بفرحة : وانا كمان حاتو هيبقي عضو مجلس الشعب
شمس بابتسامة ساحرة : انتم فرحنين يا حبايبي يبقي مبروك زين انت و حاتم العضوية
زين : بس
نظرت شمس للكل بغضب شديد واخذت تحكي مع البنات
قصي : شمس ممكن لحظ
شمس : ديه أوامر جدك وهدان انا مليش دعوة
صالح : وانتي عرفتي منين يا شمس انه هيسالك على الانتخابات
شمس بغمزة : عيب يا صلوحة انا شمس بردو
مي بضحكة : يخربيتك يا شمس سبتي كل الرجالة
شمس بضحكة : هو احنا بنلعب يا مي دانا الشمس
زين بخنقة : طب انا عاوز انزل فلاحين اه مش بحب الفئات
شمس بابتسامة : وماله يا روحي انزل فلاحين
حاتم : لا انا هنزل فلاحين ياما والله مهنزل
قصي : نعم لااااااا انا هنزل فلاحين مليش دعوة
شمس بسخرية : سؤال بس قصي انت تعرف ايه عن الفلاحين
قصي : هااااااا
شمس : بلح انا هطلع ابدل هدومي وهنزل اصلكم عيال خنقة وانتى يا بقرة منك ليها حضرو الاكل جعانة
صعدت شمس إلى الأعلي اما الشباب نظرو لبعضهم البعض بخنقة من تحكمات شمس
قصي بخنقة : وانا مالي هي بتامر الكل وانا مالي
زين بضحكة : علشان تعرف انها قوية و مفترية
حاتم بضحكة : بقي انا وانتم هنبقي أعضاء مجلس شعب والله حاجة تفرح يا فرحة صابرين بيا
نرمين بفرحة : حاتو هتبقي حلو وانت عضو مجلس الشعب
حاتم بابتسامة : انتى فرحانة يا قلبي
نرمين بفرحة : اه فرحانة أوي
حاتم بعشق : وانا بعشقك يا قلبي
قصي بخنقة : مكفاية ارف بقي خنقتم الواحد
زين بهمس : هو انا قولتلك بعشقك النهاردة
ملك بدلع : توتوتوتوتوتو
زين : يالهوي كده ازعل قلبي
صفا : والبيه نظامة ايه
مراد : انا نظام بزنس
صفا : حسبي الله ونعم الوكيل في الكفرة
استمع البنات لصوت اقدام نزول شمس فاسرعو إلى المطبخ
مر الوقت وغادر عائلة قصي وصعد الجميع إلى غرفهم
????????????????????????????????????????????
بعد مرور شهر
????????????????????????
مرت الايام بسرعة ولا جديد فى حيات الابطال غير انتقال ملك و نرمين الي الصعيد حتى يبقو بجوار الأهل لقتراب موعد الولادة
تم تقديم أوراق الشباب للانتخابات البرلمانية وخضعو للكشف الطبي
اختار زين رمز الصقر للفئات
اختار حاتم رمز النسر للفلاحين
اختار قصي رمز الشمس للعمال
أمرت شمس رجالة الصعيد بنشر الملصقات وابتداء الحمالات الدعائية للشباب
انتقل الشباب إلى الصعيد وتركو شمس تدير المجموعة و مراد وصالح يديرو المجموعة الخاصة بهم
????????????????????????????????????????????
في الصعيد
????????????????????
فى شرق البلد
????????????????????
نشاهد امرأة تتلفت خلفها خوفا من اي شخص يراها الي ان دخلت اللي بيت مهجور وجد شخص ملتم لا يظهر منه غير عيونه
الشخص الملتم : كيفك يا سمر
سمر : كويسة
الشخص الملتم : خير
سمر : احنا مصلحتنا واحدة دمار عيلة المنشاوي وخصوصا شمس
الشخص الملتم بضحك : اكيد مقهورة منها علشان علمت عليكي
سمر بغضب : انا سمر الدهشوري وهعرف كويس اوى ازل شمس وجبها تحت رجلي
الشخص الملتم بخبث : اذاي بقي
سمر : انا هدخل بيت المنشاوية وهبقي واحدة من العيلة ديه وساعتها هوريها الشغل المظبوط
الشخص الملتم : تقصدي بدر المنشاوي وانتي فكرك بجوازك منه هتحكمي القصر
سمر بشر : وهخلي شمس تركع تحت رجلي وهتشوف
الشخص الملتم بخبث : نشوف وفيها ايه صبرت الكتير ومفضلش غير الاقليل
سمر : اي حاجة تحصل لازم احنا الاتنين نكون على معرفه بيها سلام
غادرت سمر الدهشوري بسرعة ووقف الشخص الملتم يضحك بشدة
الشخص الملتم بضحك : شكلها قربت اوي يا شمس الصعيد
غادر الملتم المكان بسرعة وتوجه إلى مكانه
????????????????????????????????????????????
عند الشباب
????????????????????
كان الجميع يباشرون الحملة الانتخابية بعد ان انضم مراد و صالح للعائلة
كان مختار الأحمدي عضو مجلس الشعب عن الدائرة التى نزل بها زين و حاتم و قصي وكان يغلي من الغضب وخصوصا بعلمه بفوز الشباب لشدة حب الناس لهم
محمود : هنعمل ايه يا باشا
مختار بغل : لازم نكسب الانتخابات مفهوم
محمود : هخلي الناس يصوتو بالعافية
مختار : اعمل اللي انت عوزة المهم افوز عليهم
محمود : امرك يا باشا
غادر محمود وجلس مختار يعيد حساباته مع نفسه
مختار بغل : اااااااه شمس المنشاوي من صغرك وانتى قوية خلصت من امك زمان طلعلي انتى هى العيلة ديه ايه جبروت كل ست فيهم اشد من التانية هو انا عمري هنسي قوتك يا شمس يوم موت امك كنتي فرسة ولسه فرسة جامده هى ديه الستات اللي تكون مع الواحد والله مهسيبك يا شمس
????????????????????????????????????????????????
في قصر المنشاوي
????????????????????????????
وصلت شمس الي الصعيد وكانت على شعره اي تحمل غضب الدنيا فوق انفها
دخلت شمس وجلست على أول كرسي امامها وغمضت عيونها وكانت تضغط على اسنانها بعنف
حاتم : هي شمس مالها
زين : معرفش والله
قصي : مالكم وقفين كده ليه
وهدان : شمس جت وشكلها على اخرها
حامد : حد فيكم عمل حاجة علشان تبقي كده
حاتم : والله العظيم انا بسمع كلامها
زين : وانا كمان بنفذ كلامها
وهدان بابتسامة : وانت قصي
قصي بابتسامة : انا فى السليم شوف الباقي
شمس الصغيرة بصوت عالي : هتفضلو تتكلمو كده كتير
وهدان بابتسامة : حبيبتي يا شمس أخبارك ايه
شمس الصغيرة بسخرية : انا ذي العسل قولي يا كبير فين ننوس عين امه
حامد : اني واحد فيهم حاتم وحيد امه وزين وحيد امه و قصي وحيد امه تقصدي مين
شمس الصغيرة بسخرية : يا روحي يعني ابن صابرين ولا ابن نجمة ولا ابن مي ملهمش اخوات وملك و نرمين و صفا و انا نجف للزينة يا راجل تصدق مكنتش اعرف
قصي : مالك شمسي
زين : شمس احنا والله نفذنا الكلام بالحرف الواحد
وهدان بابتسامة : في ايه طيب شم
شخص : سلامه عليكم
شمس الصغيرة بصوت عالي : اهلا اهلا بديك البرابر اللي فاضحنا فى مصر كلها منور يا بدر بيه
وهدان : في ايه شمس
شمس الصغيرة بغضب : في ايه في ان البيه صغر عيلته كلها فى ان البيه داخل بيوت الناس وبيكلم من غيرنا
بدر : والله يا شمس انا يعني
شمس الصغيرة بغضب : ااااااه لسانك كلته القطة متقول وتتكلم فرح جدك
وهدان بغضب : هو في ايه حد ينطق
شمس الصغيرة بغضب : خلي الطلعة ديه ليا انا البيه المحترم راح يخطب بنت الدهشوري ويدخلها هنا وسطنا وراح وتكلم ومشي الموضوع بس كتر خيره اجل الفرح بعد الانتخابات صح انطق
بدر : ايوة صح وفيها ايه انا الكبير ومن حقي اعمل اي حاجة عوزها من غير محد يحاسبني
وهدان بغضب : اخرس يا حيوان هى ديه اخره التربية
حامد : ليه يا ابني كنت عرفتنا وحنا هنروح معاك ليه تصغرنا كلنا
بدر بحزن : مكنتش أقصد والله كل حاجة حصلت بسرعة خفت تضيع من أيدي
شمس الصغيرة بهدوء : وانا من امتي يا بدر مكنتش معاك كنت عرفني مش تخلي سليم الدهشوري يتصل عليا و يسألني عن رأي وراى جدي
وهدان : عملتي ايه
شمس الصغيرة : ولا حاجة ظبطت الدنيا وبعد الانتخابات وفوز الشباب بإذن الله هنروح كلنا ونخطبها
بدر بفرحة : بجد شمس يعني الموضوع اتحل وهتجوزها
شمس الصغيرة بارف : يعني هتتجوز الأميرة ديانا يا خويا
بدر بفرحة : ربنا يخليكي لينا يا موزة عيلة المنشاوي والصعيد كله
شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يسعد و يجعلها جوازة العمر كله
بدر وهو يحضنها : ربنا يخليكي لينا يا شمس وتفضلي سر قوة وعظمة ونور العيلة
وهدان بابتسامة : اللهم امين
حامد : يالا يا قلبي اطلعي استريحي شوية بالليل
شمس الصغيرة بابتسامة : تمام بس هى فين شمسي
نظر الكل لبعضهم
شمس الصغيرة بقلق : تيتة فين انا قلبي مقبوض بقاله كام يوم
شعرت شمس الصغيرة باحد يصفعها على رأسها فنظرت وجدتها جدتها
شمس الصغيرة بخنقة : والله قولت رجعت بيت اهلها وهنفرد بالراجل براحتي
شمس الكبيرة بغيظ : ياختي انفردي باي راجل تاني و سيبي جوزي
شمس الصغيرة بدموع وهمية : وحياتك يا اختشي مش لقيه راجل كده موز وعسل متعرفيش حد بالمواصفات ديه
مي بخبث : انا اعرف واحد قيمة و سيمة و مركز وهيبة
شمس الصغيرة بخبث : تقصدي صلوحتي صح
مي بصدمة : صلوحتك لا يا روح امك ده صلوحتي انا وبس عندك قصي فاضي وأعزب وهيموت عليكي
شمس الصغيرة بدلع : لازم يا بنت سناء انا دلوعة وصغننونة و وحش الكون واسمي بيمزج اي حد انا يا روحي شمس المنشاوي يعني الدلع والغزل و الاصل و الفصل ونسبي يفتخر بيه اي راجل انا ليا جدور للفراعنة
وهدان بضحكة : تربيتي
شمس الكبيرة بغيظ : تربية زفت البت متكسفتش خالص
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : وتكسف من ايه يا تيتة ديه قصي مش غريب يعني يالا اموووووووو اطلع انا بقي باي قصي
قصي بغزل : باي يا وحش الكون
ضحكت شمس بشدة وصعدت الي غرفتها
صفر قصي وخرج يجلس فى الجنينة
حاتم بهمس : انا قولت الواد بيعشق الهبلة محدش صدقني
زين بهمس : والهبلة غبية
وهدان : يالا يا شباب شوفو وراكم ايه
توجه الجميع إلى مصالحهم وجلست مي مع شمس الكبيرة يختططون لوقوع شمس فى عشق قصي
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية شمس الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!