Uncategorized

رواية غرام الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أشرف

مروان ورعد كانو بيبصو عليهم بصدمه 
ورحمه وزهراء مش شيفينهم  
رعد وهو يقرب لرحمه. بتعملو ايه هنا 
رحمه وزهراء. رعد.. مروان 
رحمه. انتو هنا بتعملو ايه 
مروان بابتسامه. عندنا ميتنج لصفقه مهمه هنا 
رحمه بابتسامه ..بجد. ربنا يوفقكم 
زهراء في سرها. والله لعلمك الأدب ..قال مرمر قال 
… جنوونه عامله ايه وحشتيني 
زهراء وهى تجري واحضنه. حسااام يا صاحبي عامل ايه 
حسام. انا تمام …وبهمس ليها… مالك
زهراء بنفس الهمس. شايف مروان ده انا عايزها يزهق من قربي ليك …واستر علي اختك الله يسترها علي عيونك القمر دي 
حسام بضحك.مجنوونه 
زهراء بعدت عنه. وهي تسلم عليه. ازيك يا صاحبي 
حسام. هههههه انا تمام الحمد لله..
رحمه وهي تقرب عليه وتحضنه.ازيك يا برنس 
كل ده بيحصل امام رعد و مروان الي هيفرقع من عمايل زهراء..ورعد الي مس عارف الي جوه ده ايه حاسس بنار جهنم الحمره جواه 
حسام. انا تمام بس ايه ده اتاخرتو كتير اوي  علشان تيجو 
رحمه بابتاسمه… معلش يا صاحبي بقاا ..تتعوض معاك طول اليوم أهو 
استووب
حسام ده صاحب رحمه وزهراء المقرب كان عايش في العماره الي عايشين فيها بس امه وابوه اتوفو من وهو صغير وهو اتربا في الميتم  ورحمه وزهراء  على طول  بيبقو معاه… عنده ١٧ سنه ولم  يكمل ١٨ ويخرج من الميتم 
رعد بابتاسمه … ازيك يا حسام 
حسام. انا تمام يا رعد باشا 
رعد . يا ابني الحلال قلتلك ميت مره اسمي رعد من غير باشا 
حسام. هههههههه حاضر 
مروان كان واقف مدايق منه 
.. ايه يا رحمتي نسياني ولا ايه ..والله وحشااااني اوي اوي 
رحمه. هههههههه جميله يا حبيبتي انتي حد ينساكي 
جميله بابتاسمه… ازيك 
رحمه بابتسامه جميله ..انا تمام الحمد الله 
جميله  وهي تحضن زهراء وزهراء مديقه. ازيك يا زهراء 
زهراء بقرف. تمام  وسبتها ومشيت 
مروان كان واقف مدايق منها في سره. ماشي يا زهراء اما وريتك دانا هعلمك الأدب من اول وجديد 
الكل دخل و قدو مع الاولاد
.. ماما رحمه ممكن ترسميلنا
رحمه بابتسامه… اوي اوي يا جميل  تعالي عايزه ترسمي ايه …وقعدتها علي رجليها 
.. ارسمي بابا رعد 
رحمه انصدمت من الطلب. ايه
.. بابا رعد 
رعد كان قاعد مع الاولاد وبيلعب معاهم 
رحمه. حاضر….. رحمه بدأت ترسم رعد وهو مش واخد باله 
ام عن زهراء فقعده مع حسام وبتتحك معاه وبتبص على مروان من حين لآخر الي قاعد مع جميله وبيعاند فيها والاتنين بيعندو في بعض ….
رحمه بعد وقت خلصت الرسمه. خدي يا حبيبتي ايه رايك 
… جميله يا ماما ….وهي تسقف…. شاطره شاطره يا ماما 
رحمه بضحك. ههههههههه خلاص هتعملي بيها فين 
.. لا دانا هديها لبابا رعد هديه
رحمه بابتسامه. ماشي يا حبيتي الي تحبيه 
.  انا ماشيه… واتجهت نحو رعد 
.. بابا 
رعد. بابتاسمه.. نعم يا حبيبتي 
.. غمض عينك 
رعد. ليه 
.. يلا يا بابا مضيعش وقت 
رعد بضحك. ههههههه حاضر اهو 
.. وهي تظهر الرسمه أمام وجهه. فتح 
رعد وهو يفتح عنيه. وانصدم ..مين يا حبيبتي الي رسمها 
.. عجبتك 
رعد كان مصدوم من الرسمه كانت وهو قاعد مع الاولاد وبيضحك…. ايوه دي جميله جداا 
.. عايز يتعرف مين رسمها 
رعد بفضول … ايوه مين 
… ماما رحمه …….وشورت على رحمه 
رعد بص على رحمه بصدمه ورحمه كانت بترسم الاطفال الي حوليها 
رعد قام من مكانه وتجه نحوها. انتي الي رسمه دي 
رحمه بابتسامه. ايوه عجبتك 
رعد وهو يقعد فريحها. دي جميله 
رعد. وهو ينظر إلى رسمت رحمه الي في اديها رسمه زهراء ومروان
. رعد ..جميله انتي من أمته وانتي بترسمي
رحمه بابتسامه. من زمان تقريبااا من وانا صغيره و بكتب روايات كمان
رعد. جميل كتبتي كام روايه
رحمه. ٤ بكتبهم على تلفوني وفي جروب على الفيس بنكتب فيه كلنا….و بنحاول علي قد ما نقدر نوصل نصيحه او فكره من الروايات….
رعد بابتسامه .. جميل جداا ايه رايك انا عندي شركه للطباعه  ها خليهم يتبعولك روايه ولو عجبت القراء ها طبعلك ال ٤ ايه رايك
رحمه بصدمه. انت مش مهندخش …..مالك بالروايات
رعد . اهاا….. اصل امي كانت بتحب الروايات وكده.  وكانت بتدعم الفكره دي جدا….فا البش مهندس ادهم الي هو ابويا.  عمل شركه للطباعه والنشر…علشان امي … عارفه الشركه اسمها ادهم الطباعه و(الكتابات)
رحمه بشوية شك. مالك 
رعد .مالك …كويسه 
رحمه بابتسامه. ماشي وعارفه الشركه دي تابعه لشركه واحد اسمه أدهم الجار الجارحي ….استني. هو ابوك …يا ني علي الغباء الي انا فيه. أنت رعد ادهم جابر الجارحي. يعني انت ابنه …معلش اصلي مركزتش
رعد قام من مكانه من غير ولا كلمه واتجه لمروان وخده وطلع
رحمه كانت مصدومه من الي عمله
رحمه. في ايه وهو انا قلت حاجه غلط
زهراء. مالك 
رحمه. مش عارفه رعد ماله 
زهراء. ماله
رحمه. حكت لزهراء الي حصل 
زهراء. لا اكيد في سر 
رحمه. سر ايه انتي كمان لو فيه كان زمان رعد قلي عليه ….. ده حكالي كل حاجه لم كنت عنده. وبعدين طلعي انتي بس المحقق كونان الي في دماغك ده 
زهراء بابتسامه.. بحبه اوي  يا بت يا رب يعملو جزء جديد منه .وبعدين وهو حكالك حاجه عن أبوه وأمه  لا طيب قلك حياته بتمشي ازاي غير شغل في شغل لا وبعدين الي هتصدقي أن واحد بيبقا عايش الشغل وبس … طيب قلك هو كان مجوز ولا ..لا …لا 
رحمه. بتوهان… اسكتي بقاا مش عارفه 
زهراء . خلاص اهدي لم نروح نبحث عنه على النت وهو رجل أعمال معروف واكيد هنلاقي عليه حاجه 
رحمه. بابتسامه. … ماشي…… بس ايه الي بتعملي ده 
زهراء باستغراب . بعمل ايه 
رحمه بابتاسمه وغمزه . انتي طول عمرك مش بحضني حسام بالطريقه دي بتعملي ايه فهميني …دانا اختك ستر وغطا
زهراء بابتسامه خبيثه. وهو انا لسه عملت حاجه دانا ها علمه الأدب 
رحمه. هههههههههه طيب وجميله بتعملي معاها  كده ليه 
زهراء. وهي صلا رخمه ومش بحبها حسه انها مخبيه حاجه خطيره 
رحمه. تموتي من ظابط ال مخابرات الي جواكي 
زهراء بثقه … اقل حاجه فيا اني دقيقه 
رحمه. هههههههههه دقيقه …ماشي يا دقيقه ….مش تشوفي الرسمه الي رسمتها 
زهراء. بلهفه   اخيرا يا بنتي رسمتي .بقالك سنه مشوفتكيش ماسكه قلم وبترسمي 
رحمه بابتسامه وهي تضربها علي قفاها علشان اختا ثانوي عام يا أذكى اخواتك 
زهراء بوجع ..اااااه يا بو الصحاب…قولي بقا رسمه  ايه 
رحمه وهي توريها الرسمه كانت زهراء واقفه ومروان قصدها ومروان بيبوسها من خدها وزهراء بتضحك…
زهراء بصدمه.ياااااانهار ابوكي اسوح …ايه ده  اييييه ده يا قليلت الأدب …يا منحرفه انتي 
رحمه بضحك علي صدمت زهراء …. ههههههه عجبتك 
زهراء. لو مروان شفها يا رحمه هنفخك…وجريت وراها علشان تخدها
رحمه وهي بتجري .. خلاص .ههههههههههه هههههههه خلاص.  والله مش هوريها لحد 
أم في الخارج ????????
رعد واقف مع مروان 
مروان. اهدا يا رعد في ايه فهمني 
رعد بعصبيه . رحمه كلمتني على اسم  ابويا أدهم ..ودي بين كده متابعه كل أخباره ..
مروان. اييه وهي تعرفه منين 
رعد . حكاله كل حاجه 
مروان. انا قلتلك يا صحبي احكيلها على الماضي  واخلص  وهي هتعرف انك ملكش ذنب في كل ده 
رعد. مش قادر حاسس اني لو حكتلها هتكرهني وتسبني…مروان انا مش هخصرها بعد ما قلبي اتعلق بينا 
مروان. اهدي كده انشاء الله هنلاقي حل 
رعد بعصبية. تعرف لو ما انحلتش هدفنك في اقرب صندوق زباله 
مروان بصدمه وانا مالي يا بني 
رعد . ما هي اخبارك الي زي الزفت.  
عد وقت على مجيء الوفد 
رعد ومروان قعدين مع الوفد و الصحافه موجدين والاطفال قعدين على الكراسي و رحمه وزهراء معاهم 
رحمه وهي بتبص لرعد الي قاعد بيتكلم مع الصحافه  بكل ثقه وشموخ اعتاد عليه 
وزهراء الي بتحاول متبصش لمروان بس بتفشل
الوفد خلص 
الأطفال ورحمه وزهراء.. ????????????????
الوفد مشا رحمه وهي تكلم رعد 
رحمه. مالك 
رعد بابتسامه .. انا كويس يا حبيبتي 
رحمه بكسوف من رعد الي مبيخجلش يبين حبه ليها قدام أي حد . وهو. والوفد ده لايه 
رعد بابتسامه. اولا صفقه مهمه للشركه وثانيا …لا خلاص مروان يقلك
رحمه. هي تنظر لمروان الي بيبص على زهراء
مروان بابتسامه … انا حبيت اغير اسم الميتم فعملت الوافد هنا 
رحمه. باستغراب .. تغير اسمه ليه اوع تقلي نه بتاعك 
مروان بضحك..هههههه  ايوه  بتاعي وابصم بالعشره
رحمه وزهراء انصدمو وبصو لبعض 
مروان. هههه وهو بتاعي انا الي بنيه وسميته الفيروز بس انا حبيت اغير اسمه 
رحمه. سميته ايه 
مروان بابتسامه وهو ينظر لزهراء. سميته على اسم حبيبي وغمز  لزهراء ..سميته الزهراء
زهراء بصتله بصدمه وعنيها دمعت ومشيت دخلت الميتم 
رحمه بصت لمروان. بابتسامه وغمزتله
مروان هز راسه بضحك ودخل وراها 
رعد وهو يقرب لرحمه. بحبك …انت بتاعت رعد الجارحي وبس يعني كلامك مع مروان او اي حد غيري يتمنع
رحمه وهي ترجع لورا بتوتر ..رعد ..ابعد وبعدين ايه بتاعت رعد الجارحي دي 
رعد وهو يمسكها من اديها ويشدها لحضنه. تحبي تتأكدي انك بتاعتي .
رحمه بكسوف ..قليل الادب علي فكره 
رعد بهيام.. بعشقك عملتي فيا ايه خلاني مش قادر ابعد عنك  
رحمه وهي تفك نفسها من اديها. ولا حاجه..انا معملتش حاجه خالص.  ولا جيت جنبك  
رعد وهو ينظر حوليها
رحمه.باستغراب … في ايه 
رعد قرب منها وقبل خدها ..
ورحمه اتوترت وبصت في الأرض ..في نفسها. طيب اضربه دا ولا عمل ايه.  
????????????????????????????????????????????????
في الداخل 
مروان دخل وراي زهراء الي كانت قعده في اوضة الأطفال وبتعيط
مروان وهو يقعد جنبها… مش كفايه عياط
زهراء بصتله ودموعها نزلت 
مروان قرب منها. اهدي  مش بحب اشوفك كده 
زهراء بصتله …ملكش دعوه  وعيطت
مروان كان مصدوم من الي عملته  بس ابتسم 
مروان وهو يحاصر وشها باديه . انا اسف على الي عملته …واني جرحتك انا بجد مش عارف حصل ده ازاي ….اقولك علي حاجه 
زهراء بصتله بانتباه
مروان بغمزه. عيونك سحرتني 
زهراء ابتسمت بكسوف مبين دموعها 
مروان بابتسامه . انا بجد اسف 
زهراء وهي تمسح دموعها. ماشي.. بس لو اتقررت
مروان حضنها. بحبك
زهراء وهي تزقه..تاني 
مروان ..فصيله يخربيتك 
زهراء.  هههههههه تستاهل 
مروان اخدها وخرج لبره لرعد ورحمه 
رحمه بابتسامه. ايه اتصلحتو
مروان. ههههه كله تمام 
رحمه بشويت هبل.. بجد..وبعدين غمزت لزهراء. وهمستلها ..لو آخر واخد في العالم مش هكلمه 
زهراء بهمس هي الآخرا.   لقد تم تسبيتي يا اختااااه 
رحمه و زهراء …ههههههه
رعد . مش يلا نمشي 
رحمه. ايوه يلا علشان متأخرين 
مروان. لا انا هاخد زهراء كده مشوار 
رحمه هي ترفع حواجبها. نعم لفين 
زهراء وهي تضحك يدها علي خصرها . ايوه لفين 
مروان بابتسامه. مفاجئه 
رعد. طيب يلا… تعالي يا رحمه 
زهراء. مش تستنو اسلم على حسام 
مروان اتعصب. مفيش حسام يلا نمشي 
زهراء حبت تدايقه…. بس انا بجد عايزه اشوفه 
.. وهو انا برضو اسيبك تمشي من غير ما اشوفك 
زهراء بابتسامه. حسام وهي تحضنه  يلا انا ماشيه يا صحبي خلي بالك من نفسك 
حسام. حاضر وكمل بهمس. ايه بعمل دوري حلوو
زهراء بنفس الهمس .اشطاا يا معلم كله تمام ….بس ادعي لأختك الغلبانه..هتتعلق من رجليها انهرضه 
حسام ..ههههههه
رحمه الي حست ان مروان بيولع وهو بيبص على زهراء. احم احم يلا يا حسام احنا هنمشي خلي بالك من نفسك 
حسام وهو يحضنها. خلي بالك من نفسك 
رعد ومروان كانو بيولعو من عمايل زهراء ورحمه وكميت الاحضان الي بتحصل 
رحمه وزهراء سلمو على حسام وخرجو 
رعد اخد رحمه في العربيه واتجه للقصر  بتاعه ام عن زهراء فاتجهت مع مروان الي مكان مجهول
مروان كان مدايق من زهراء وجنانها 
زهراء وهي تبص عليه بابتسامه على غيرته. اييييه السكوت ده انا مش واخده على كده 
مروان يصلها وسكت 
زهراء. طيب خلاص انا اسفه 
مروان من غير مايبص عليها. على ايه 
زهراء. اففففف بقاا لو هتفضل كده هتخليني مش هقدر  اقلك الي انا عيزاه 
مروان وقف بالعربيه فجئه وبصلها. ها قولي عايزه ايه 
زهراء. مش عايزه بس عايزه اعرف هنروح فين 
مروان. هتعرفي لم نوصل 
زهراء. اففففف بتفصلني
مروان ابتسم على طولت لسانها. ه
بعد شويه وصلو لعند مطعم كبير بيشبه القصر من بره 
زهراء كانت بتبص على المطعم بصدمه طول عمرها بتسمع عنه وبتشوف في التلفزيون 
مروان مسك اديها ودخلها. تعالي 
زهراء اتجهت معاه لجوه. واااااو 
مروان. عجبك 
زهراء. جداا….. بس مفيش غيرنا هنا 
مروان بابتسامه. لا انا حجزه كله ليا انا وانتي وبس 
زهراء بخوف… ناوي علي ايه …انا بحظرك.  وقد زعتر من بعتر 
مروان. هههههههه تعالي بس ..متخفيش من هكلك
.. مروان بيه حضرتك شرفتنا 
مروان. اهلا
.. تطلب ايه يا فندم 
مروان……… 
.. حاضر يا باشا 
زهراء كانت لسه مش مصدقه انها موجوده معاه وهو بيحبها الحب ده كله وهي حبته من اول يوم شفته
مروان. مالك يا حبيبتي 
زهراء بكسوف . مليش انا بخير 
مروان قرب الكرسى الي قاعد عليه ومسك اديها. بصي بقاا انا عايز اطلع كل حاجه جوايا…ومتقطعنيش في الكلام انا ما صدقت استجمعت قوتي… انتي عارفه اني بحبك من اول مره شفتك فيها… الصراحه مش قادر اوصفلك عن حبي ليكي.. انا تقريبا وصلت لمرحله اني عشقتك فيها…. عارف اني اكبر منك بكتير انتي عندك ١٨ سنه وانا عندي ٣٠ سنه.كتير جدا. عارف كمان انك زي كل بنت عايزه تعيشي حياتك مع واحد قدك في السن… وكنت كل يوم بقعد افكر فيكي… وخايف تضيعي مني وتنخطبي لواحد قدك في السن… كنت بقول انا ليه احب واحده أصغر مني بكتير…. انا بحلم باليوم الي تكوني معايا فيه 
.. انا مش بقلك كل ده علشان اغصبك انك تحبيني….وعيدك انك لو بتحبيني مش هيفرقنا الي الموت….
مروان سكت وبص لزهراء الي عنيها دمعت
مروان وهو يمسح دموعها. في ايه يا روحي 
زهراء. انا روحك 
مروان. اكيد انتي روحي وعمري يا قلب مروان 
زهراء انهارت من العياط وحضنته 
مروان وهي يحضنها. خلاص اهدي 
زهراء من غير اي مقدمات….. بحبك علي فكره ..
مروان بصدمه وهو لسه حضنها. ق… قولتي…. ايه 
زهراء وهي تحضنه جامد لقلبها. بحبك من اول يوم شوفتك فيه …وبعدين مين قال اني عايزه واحد قدي في السن. أنا تخصص عوجيز
مروان ضحك .هههههههه انا عجوز …و بعد عنها وحاصر وشها بايده…. قولتي ايه قوليها تاني 
زهراء بضحك وهي تبعد عنه. لا بقاا انت كده بتوترني مش قيلاها خلاص ..انسا 
مروان. لا بالله عليكي قوليها مرا واحده دانا بمووت علشان اسمعها منك 
زهراء بكسوف. …آخر مره….
مروان بابتسامه… اخر مره
زهراء بكسووف… بحبك يا مرمر 
مروان بضحك. انا دانا همووت من كتر الحب الي منك 
زهراء ضحكت وودت وشها الاتجاه التانيه 
مروان. لا بصيلي انا لسه مشبعتش منك
زهراء.وهي تضرب أيده … انت اصلا  قليل الأدب يلا نروح 
مروان وهو يحاصرها بين اديه. نروح ايه بس دانتي بتقطعي الحظات الرومانسية يا زهره
زهراء بكسوف. رومنسيه هي فين دي 
مروان قرب منها اكتر. ايه كل ده ومش رومنسيه 
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
عند رحمه 
رحمه  و رعد دخلو البيت ورحمه دخلت قعدت ورعد دخل اوضت الرياضه 
دادا سميحه. حبيبتي عامله ايه 
رحمه بفرح. انا تمام وانتي عامله ايه وحشاني 
سميحه. انا بخير يا قلبي اي…….. وهو رعد فين
رحمه. جوي من ساعة ماجينا ومطلعش 
سميحه بابتسامه. طيب ايه رايك اجبلك تكلي دانا عامله…..سلطت ابڨوكادو … تاكلي 
رحمه. لا يا دادا ايه الاكل ده انتو بتاكلو اكل ميتين 
سميحه. ههههههه هو رعد مش بياكل غيره …وبعدين اسمه لكل صحي  
رحمه بخبث. ايه رايك اطبخ انا …
سميحه. لا لا دا رعد يزعق مينفعش 
رحمه. خلاص اروح اخد ازن منه 
سميحه بابتسامه … ماشي وانا جوي لو عايزه تيجي 
رحمه بابتسامه … ماشي. باي 
رحمه اتجهت للاوضه في الطريق تلفونها رن 
رحمه بتفكير. يا نهار ابيض….. ماما دي هتموتني انا وزهراء ربنا يستر انا هرد 
رحمه بخوف. ألوو 
الام بعضب. انتي فين يا زفته انتي واختك 
رحمه. اهدي بس يا سوسو وانا افهمك 
الام(ساره). قولي يا ختي يلا 
رحمه. اصل حسام قلنا انني نقعد معاه شويه علشان حاسس بالوحده وانا الصراحه معرفتش اقله لا 
الام. والله…. ماشي يا رحمه…. متتاخريش الساعه دلوقتي ٧….. الساعه ٨… تكوني هنا 
رحمه.بمشاكسه.. والله بحبك وانا اقول ايه العسل ده 
ألام بهزار. اه اه كلي بعقلي حلاوا
رحمه. خلاص يا سوسو 
الام. باي 
رحمه بتاخد نفسها . اففففففففف الحمد الله 
(وطبعا الي بتعمله رحمه ده غلط واخرته مش هيبقى خير لأن الكذب ملوش رجلين )
واتجهت عند رعد و خبتط على الباب لاكن كان منسجم في التدريب ومسمعش وكررت تدخل. رحمه دخلت وفجأة لقت …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!