Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل التاسع 9 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل التاسع 9 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل التاسع 9 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل التاسع 9 بقلم رحمة نجاح

ما أن فتح ادم هذا الباب حتا نظر إلي هذا الواقف بغضب عارم ..
ادم يحاول أن يهدأ. انتا جيلي هنا برجلك ..
معتز. الله جيت ابارك للعروسه مش كانت هتبقا بتاعتي بس لولا الظروف بقا ..
ادم بغضب عارم. بتاعت مين يا روح **ك ..
ليمسكه ادم يظل يضرب به حاول معتز أن يتفادا ضرباته ولكن كان ادم اقوي منه بمراحل وفوق كل هذا غضبه الذي أعماه ..
ليل بخضه. ادم في ايه ..
ادم. بصوت عالي. خشي جوه يا ليل ..
بالفعل دلفت ليل بعد هذا الصوت العالي الذي ارعبها ..
كان ادم يضربه بغضب شديد وحقد فعندما يتذكر كلمته تلك ( كانت هتبقا بتاعتي) يجن أكثر ..
عامر. ادم اهدا هيموت في ايدك ..
ليحاول عامر بشتا الطرق أن يبعده عن تلك المعتز ف معتز الان شبه فاقد للوعي بالفعل بعد معاناة عامر ابتعد ادم عن معتز ولكن مازال الغضب يسيطر عليه ..
عامر. اهدا يا آدم مش كده ..
ادم بغضب. ابن *** جاي لحد بيتي وبيقولي ابارك للعروسه بجحته وصلت يجي لهنا قسما بالله لخليه  يندم علي اللي بيعمله ده ..
عامر. اهدا بس ..
ليدلف ادم الي الصالون بعدما أمر عامر أن يتخلص من هذا المعتز ليجد ايه وليل و والداته يقفون بخوف من تلك الغاضب ليتوجه ادم نحو ليل يسحبها من ذراعها بغضب ويدلف الغرفه الخاصه به ويغلق الباب  ..
فعامر وايه أتوا لكي يباركون ل ادم علي جوزته ولكن عندما دلفوا الشقه ليجدوا ادم يضرب معتز ..
ايه بزهول. ايه ده خدها من وسطنا كده ..
مها. ربنا يسترها علي ليل ادم رغم أنه بيحب الضحك إلا أنه لما بيتعصب بيبقا وحش اوي ..
ايه بخوف علي صديقتها. خير ان شاء الله ..
بالداخل ..
ادم. بعصبيه. ايه اللي جاااب الزفت هنااا ..
ليل بخوف. وانا اعرف منين هو كان في استراليا ..
ادم ليأخذ تلك ألفاظه ويلقي بها أرضا لتتهشم ..
كانت ليل تنظر له بخوف فهي تكره بشده الصوت العالي مما جعلها تخاف من ادم ..
ليل. انتا متعصب عليا ليه وانا مالي هو انا اللي جبته ..
ادم. ليل مسمعش صوت ليكي احسنلك ..
بالفعل صمتت ليل ف ادم بتلك الهيئه جعلها تخافه فهي ولاول مره تري ادم هكذا هي لم تراه كثير ولكن عدد المرات التي رأته لم يكن هكذا ابدا حتا عندما غضب منها بسبب تجاهلها له لم يكن هكذا .. 
اما بالخارج كانت تقف مها بخوف علي ليل فهي تعلم غضب ابنها جيد جدا أما ايه فكانت بالفعل تخاف بشده علي ليل ..
عامر. ايه يالا نمشي ..
ايه. انا مش همشي وأسيب ليل وادم كده ..
عامر بصرامه. انتي هتخافي عليها اكتر من جوزها يالا يا ايه ..
ايه. بس يا عامر ..
عامر. ايه ..
ايه بستسلام. يالا  ..
ليأخذ عامر ايه ويذهب بها الي ڤيلتهم ..
أما مها فهي قررت أن لا تذهب وتبقي معهم فهي لم تضمن ما يفعل ادم بتلك المسكينه ..
ما زالت ليل تقف في تلك الركن في الغرفه بخوف كانت تبكي بصمت لم يلاحظه ادم لكن شهقاتها بدأت أن ترتفع ليلاحظها ادم ليتوجه إليها..
ادم. ليل اهدي ..
لم تهدأ ليل فظلت تبكي اكثر ..
ادم. هش اهدي خلاص مفيش حاجه .. 
ليقترب منها ادم ويحتضنها وأخذ يمسد علي ظهرها الي أن هدأت ليل ..
ابتعدت ليل عنه ..
ليل بغضب منه. علفكره بقا انتا بارد وغلس لتتركه وتتوجه الي الباب ..
ليتقدم ادم منها ويغلق الباب قبل أن تخرج فكان قريب منها ..
ليل ولاول مره تلاحظ فرق الطول بينهم فهي كانت تصل إلي موضع قلبه ..
ادم. انا بارد وغلس وايه التحول ده مش كنتي بتعيطي دلوقتي ..
ليل. ادم انا بكرهه الصوت العالي جدا بيعصبني وغير ده كله فضلت تزعق فيا وكان انا اللي قولتله تعالي وكسرت ألفاظه ينفع كده ..
ادم. طب بالعقل ده لما الاقي اللي كان خاطف مراتي جاي لحد بيتي وبيقول بتاعتي انا اتصرف ازاي ..
ليل. احم ليك حق تتعصب بس مش عليا وانا مالي ..
ادم وهو ينزل لمستواها فأصبح وجهه مقارب لوجهها ..
ادم بهمس. ليل معتز حصل ايه ساعه لما كان خطفك .. 
توترت ليل من اقترابه منها ومن سأله تلك ..
ليل بتوتر. محصلش حاجه ..
ادم. ليل ..
ليل. والله محصلش حاجه هو يعني هو ..
ادم. هو ..
ليل بخجل. يعني حاول يقرب مني ..
ادم بعصبيه. نعم ياااختي ..
ليل. والله محصلش حاجه وابعد بقا عشان الأكسجين ..
ليأخذ ادم نفسه فهو يتوعد لذلك المعتز بعقاب لم يتخيله في يوم ولكنه استغل اقترابه منها..
ادم. ما الأكسجين هنا حلو اهو مفيش احسن من كده اصلا ..
لينظر إلي عينيها ..
ادم بتوهان. عينك حلوه اوي ..
لتحاول ليل اخفاء خجلها وقالت بغرور مصطنع. ما انا عارفه انها حلوه اصلا ..
ادم. والله ..
لينظر ادم الي شفتيها وكاد أن يقترب منها ..
ليسمع طرقات الباب ..
ادم بنرفزه. يا نعم ..
مها. انتا بتعمل ايه في البت يا نيله انتا افتح الباب ..
لتنزل ليل من اسفل يده لتحرر منه ..
ليل وهي تتكلم بسرعه. ادم انتا قليل الادب ومخدتش ربع ساعه تربيه وعبوشكلك يا شيخ ..
ادم. ماشي هفتح الباب ونشوف الموضوع ده بعيدين ..
ليفتح ادم الباب ..
مها. انتا محدش عارف يسكتك يعني ..
ادم.بضحك. لا ليل سكتتني ..
ليل وفي تنظر له بغيظ. غلس ..
الام. طب كده انا عرفت انك هديت امشي انا بقا ..
ليل. تمشي فين يا ماما الوقت اتاخر وبعدين مالوش لازمه انك تقعدي عند اختك  اقعدي معانا هنا ..
مها. مينفعش يا بنتي انتو لسه عرايس ..
ادم بسخريه. اه عرايس قال ..
مها. مالك يالا في ايه ..
ادم. معلش يا ماما نامي هنا مالوش لازمه فعلاً النوم عند خالتي ..
مها. يابني مينفعش. .
ادم. ياحاجه خشي بقا انتي هتتعبينا ..
مها. انتا بتكلمني انا كده يالا ..
ادم بضحك. فشررر ..
لتضحك ليل بشده علي علاقتهم سويا فهي كانت تفتقد هذا الجو الأسري ..
ادم بصوت عالي. ليل ..
ليل. بخضه. ايه في أيه ..
ادم. سرحانه في ايه اكيد سرحانه فيا ..
ليل. نينيني يا زرافه ..
وفجاه يستمعون الي صوت صريخ والدة ادم ليتجه ادم وليل نحو الغرفه بخطواط سريعه ..
ادم بخضه. في ايه يا ماما ..
مها. ايه ده يالا ..
ليل. هدومي ..
مها. ما انا عارفه انها هدومك بتعمل ايه في اوضتي ..
ليل. ما انا كنت بنام هنا ..
مها. وانتا كنت بتنام فين ..
ليل. كان ..
ادم بسرعه. كنت بنام هنا بردو اصل ليل من ساعة ما جينا كان عجبها الاوضه فكنا بنام هنا ..
لتنظر له ليل فهي لم تعلم لماذا كذب عليها ..
مها بشك. ماشي يا آدم يالا خد مراتك وروحوا ناموا ..
ادم. طبعاً تصبحي علي جنه يا امي ..
ليأخذ ادم ليل ويتوجه الي غرفته ..
في الداخل ..
ليل. ليه قولت كده ..
ادم بهمس. عشان دي لو عرفت اننا بنام في اوض مختلفه مش هقدر اقولك هتعمل ايه هسبها لخيالك ..
ليل. دي كلمتي علفكره ..
ادم. طب يالا ننام ..
ليل. بعيداً عن اني مش هنام معاك علي نفس السرير شيل اللي انتا كسرته في الأرض ده ..
ادم. نعم أنا اللي اشيله ..
ليل. مش انتا اللي كسرته ..
ادم. اه ..
ليل. يبقا انتا اللي تشيله ..
ادم بتكبر. ده مستحيل طبعاً ..
بعد مرور خمس دقائق كان ادم يلملم هذا القطع المتناثرة علي الارض .. ( بص يا اخ ادم اهم حاجه الثبات علي المبدأ ????)
ليل بضحك. شطور ادهومي ..
ادم بغيظ. لو مسكتيش هفتح دماغك بيها ..
ليل وهي تخرج لسانها له . متعرفش ..
ادم بغيظ. طفله متجوز طفله ..
ليل بتكبر. وليك الشرف ..
لينتهي ادم لملمت هذا القطع وهو ينظر إلي ليل بغيظ ..
ادم. خلصنا كده ننام بقا ..
ليل. أولا مش هنام معاك علي سرير واحد وده مش خجل تؤتؤ ..
ادم. اومال ايه يا سعديه ..
ليل. متعودتش انام مع حد علي سرير واحد وبعدين تعالي هنا ..
ادم بغيظ. يا نعم ..
ليل. مش بيبقا فيه كنبه هنا زيي الروايات عشان انام عليها لما اقولك مش هنام معاك علي السرير ..
ادم. اه انتي بتحبي الروايات ما هو بصي بقا مفيش كنبات اشطا هنام علي السرير عشان انا ورايا شغل بكره ومش فضيلك ..
ليل. بلاش صيغه الجمع بس اسمها هنام علي السرير وانتا تنام علي الارض الحلوه دي ..
ادم. والله ما نايم علي الارض هنام علي السرير وانتي اعملي اللي انتي عايزاه بقا ..
ليتوجه ادم الي السرير وهو يتصنع النوم ..
ليل بغيظ. يا باارد لا ما هو انا مش هنام علي الارض والله وبردو مبعرفش انام جمب حد انتا حر انتا اللي جبته لنفسك ..
لتتوجه ليل الي السرير وتنام هي الأخري لكن تركت مسافه بينهم و وضعت ذلك الوساده كفاصل بينهم ..
صباح يوم جديد ..
يستيقظ ادم لينظر إلي ليل ضحك ادم فكانت تنام بطريقه مضحكه حقا وشعرها الذي كان متناثر حولها بطريقه مضحكه فهي كانت تتركه مفرود لتستيقظ ليل علي صوت ضحكاته .. 
ليل بنعاس. انتا بتضحك ليه ..
ادم. بصي علي شعرك ..
لتقوم ليل من تلك السرير وتتوجه الي المراه الموجوده في الغرفه لتجد أن شعرها مشعث بطريقه مضحكه (منكوش من الاخر يعني ????)
ليل بغيظ. علفكره بقا انتا بارد عشان شعري طويل لما بسيبوا مفرود وانام بيبقا كده ملكش دعوه انتا ..
ادم بضحك. والله قمر بكل حالاتك ..
ليل. بتكبر. عارفه اصلا ..
ادم. طب هخش انا اخد دوش عشان اروح العياده ..
ليل. اذهب يا اخ وانا هاروح اعمل فطار ..
لتخرج ليل بعد أن رتبت شعرها وتبدأ ان تجهز الفطار لهم ..
بعد مرور ساعه ما أن انتهت ليل من وضع الاكل علي السفره  كان ادم يخرج بطلته هذه فكان يرتدي تيشيرت من اللون الأبيض كان يظهر عضلاته ويرتدي بنطال من اللون الاسود وكوتش من اللون الأبيض كان طقم بسيط ولكن كان رائع علي ذالك الادم ..( المهم القالب يا جماعه????)
مها. صباح الخير يا حوريه ..
ليل. حوريه ايه يا ماما انا ليل ..
مها. لا انا حبيت اسم حوريه ليكي لايق عليكي ..
ليل. بضحك. انتي تعملي اللي انتي عايزاه يا ماما ..
مها. انتا لابس ورايح فين ..
ادم. رايح العياده ..
مها بزعيق. نعم يا روح امك ..
ادم. في ايه ..
مها. مينفعش انتا عريس ..
ادم. معلش يا حبيبتي ورايا حاله مهمه جدا لازم اروح ..
مها باستسلام. ماشي يا آدم ..
ليجلسون جميعاً لكي يفطروا  في هذا الجو المرح ..
في العياده كان ادم يجلس يستمع لتلك الحاله ويحاول أن يقنعها أنه ليس تلك الشخص الذي أحبته  ..
ياسمين. انا بحبك ..
ادم. انسه ياسمين مينفعش كده حضرتك اخر جالسه ليكي كنتي خلاص مفيش حاجه وكنتي تمام ..
ياسمين. صدقني يا دكتور انتا الوحيد اللي وقفت جمبي في محنتي ..
ادم. عشان ده دوري اني ابقا جمبك في محنتك ..
ياسمين. ما انا عشان كده بقولك بحبك انتا الشخص الوحيد اللي وقفت جمبي ..
ادم بهدوء. حبك ده شرف ليا انسه ياسمين بس للاسف ده مش حب انتي معجبه بيا عشان وقفت جمبك وغير كده انا متجوز بدعيلك ربنا يرزقك بانسان يقدر حبك ..
ياسمين بحزن. الف مبروك يا دكتور عن اذنك ..
لتخرج ياسمين وهي حزينه بشده فهي كنت تعشق ادم هو الشخص الوحيد الذي أخرجها من محنتها عندنا ماتت صديقتها تعبت بشده واهلها عرضوا عليها دكتور نفسي بالفعل توجهت الي ادم ولكن أحبته لم كانت تراه ك دكتور فهي رأته حبيبها ولكن الآن هو متزوج فقررت أن تخرجه من عقلها قبل قلبها ف القلب ضعيف يستمع إلي رغبات العقل فلذلك سوف تخرجه من عقلها قبل قلبها ..
يمر الساعات ويأتي موعد مرواح ادم يصل ادم إلي منزلهم ولكن ما أن فتح الباب دلف اولا الي غرفة والدته ليجدها نائمه ثم يدلف الي غرفته ليجد ليل منهاره في البكاء فكانت تبكي بحرقه بكائها هذا جعل قلبه سوف يخرج من مكانه ….
ياتري ما هو سبب بكاء ليل ؟!.
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫2 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!