Uncategorized

رواية أنت مرادي الفصل الرابع عشر 14 بقلم علا عبدالعظيم

 رواية أنت مرادي الفصل الرابع عشر 14 بقلم علا عبدالعظيم

رواية أنت مرادي الفصل الرابع عشر 14 بقلم علا عبدالعظيم

رواية أنت مرادي الفصل الرابع عشر 14 بقلم علا عبدالعظيم

عدى يومين ومفيش احداث جديد تذكر و جيه اليوم المنتظر ، ايوه فرح ملك ومراد وكمان خطوبة مصطفى وروز  و عمر و مريم .
ملك : انجزوا بقا دا العروسه وخلصت قبلكم .
مريم : مش لوحدك اللي عروسه على فكره انا و روز كمان عرايس ولا اي يا روز .
روز : سبيها في حالها دلوقتي عشان هي بتطلع اللي جواها علينا احنا .
ضحكت مريم و روز وملك قالت بغضب : تصدقوا انا غلطانه اني بتكلم معاكوا اصلا  .
و في الوقت دا الباب خبط و دخلت عبير و ولاء .
عبير قالت : بسم الله ما شاء الله اي القمرات دي .
ولاء : ربنا يسعدكم يا حبايبي … يلا عشان العرسان مستنين تحت .
نزلت ملك و كانت لابسه الفستان الابيض و الميكب بتاعها كان هادي وجميل  وكانت طالعه شبه الاميرات . اول ما مراد شافها مقدرش ينزل عينه من عليها .
مراد : اي القمر دا .
ابتسمت ملك بكسوف : انت كمان زي القمر .
وبعدها نزلت مريم و روز وكانوا لابسين فساتين باللون الفضي وكانوا قمر اوي ????.
مصطفى راح لروز وقالها :  انا بحبك اوي.
روز بحب : انا كمان .
مصطفى : مبسوطه !
روز بفرحه : جداااا.
وعند عمر و مريم …… عمر : اي  يابت الحلاوه دي .
مريم : بت لما تبتك ، انا جعانه اوي يا عمر .
عمر : عمر هيدفن نفسه دلوقتي بسببك .
ضحكت مريم على طريقته وكل واحد اخد عروسته وراح على عربيته وبعد شويه وصلوا الفندق والفرح كان مليان رجال أعمال و دكاتره و ناس كبيره في البلد وصحابهم  وبدأت الاغاني والرقص والاحتفال .
عمر : انا عاملك مفاجأة .
مريم بإستغراب : اي هي  ؟
عمر : بصي هناك كدا ..
بصت مريم وكان عبدالرحمن و سحر ،سلمت عليهم بدموع .
مريم : انا مبسوطه اوي انكوا هنا .
عبدالرحمن بيطبطب على كتف عمر : البركه في عمر.
مريم بصت لعمر بحب : شكرا .
عمر مسك ايدها : انا مستعد اعمل اي حاجه تفرحك. 
وعند مراد وملك كانوا بيرقصوا سلو  …
مراد : انا عاوز افهم بقا كان ليه كل الجنان دا من الاول طالما بتحبيني؟
ملك : حطت راسها على صدره وقالت : مش لازم تفهم كفايه انا اتأكدت انك بتحبني .
مراد وهو بيضمها اكتر : بحبك اوي يا ملك .
ملك : وانا كمان .
مصطفى بيبص على مراد وملك : مش كنا عملناها فرح بدل خطوبه .
روز : انت مستعجل على اي بس ، انا لسه بدرس .
مصطفى : طب ما ملك هي كمان بتدرس .
روز : بابا مش هيوافق يا مصطفى وانت عارف .
مصطفى بحب : عارف يا حبيبتي بس كان نفسي تبقي معايا طول الوقت .
روز : انا كمان نفسي بس كل حاجه تاخد وقتها .
مصطفى : عندك حق .
خلص الفرح و كان أهل مراد وملك بيسلموا عليهم وبيعيطوا ( معلش احنا شعب لازم ينكد على نفسه حتى في الافراح )
وبعد شويه طلع مراد وملك على اوضتهم و اول ما دخلوا الاوضه …
مراد وهو بيحضن ملك من ضهرها : مش مصدق انك خلاص بقيتي معايا .. احنا اه مقعدناش غير شهر بس مخطوبين بس حبيتك اوي .
ملك لفت وكان وشها لوشه وقالت بطفوله: على فكره بقا انا بحبك من قبل الشهر دا ، بس انت ولا هنا .
مراد : ازاي يعني دا انتي كنتي بتعيطي عشان منتجوزش .
ملك : انا كنت بعيط لما قالوا إن مش لازم اتعلم بعد الجواز .
مراد شدها وحضنها : انا هخليكي تعمل كل اللي نفسك فيه ومش همنعك من اي حاجه .
ملك : ربنا يخليك ليا يا حبيبي .
مراد : ويخليكي ليا …. يلا نصلي بقا .
ملك : يلا .
صلوا شكر لربنا أنه جمعهم و دعوا أن ربنا يباركلهم حياتهم الجايه ، وبعدين راحوا لعالمهم الخاص . (هاا خاص يعني منحكيش فيه ، تمام ????؟)
 
و في بيت ملك ..
عبير : اصحي يلا يا مريم عشان نروح ل اختك .
مريم : اختي اي اللي تروحلها دلوقتي !
عبير : احنا داخلين على العصر يا غيبوبه .
مريم. وهي بتتاوب :خليها بليل احسن .
محمود : مريم عندها حق  .
عبير : على راحتكم ياخويا.
ملك صحيت وفضلت تتأمل في ملامح مراد وهو نايم وتلعب في شعره براحه لحد ما فتح عينه ….
مراد بإبتسامه : يا صباح القمر .
ملك بحب : صباح الخير يا حبيبي يلا عشان ننزل نفطر .
مراد : حاضر هاخد دوش وننزل .
ملك : اشطا .
وفي مكان تاني
الشخص : ايوه يا ست هانم ، لسه منزلوش .
‏داليدا : عينك متغيبش عنهم دقيقة ، انت فاهم ؟
‏الشخص : فاهم .
‏يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!