Uncategorized

رواية توأمي الفصل الثاني 2 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل الثاني 2 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الثاني 2 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الثاني 2 بقلم منة سامح

نرجع مليكة واخواتها راحوا البنك وخلصوا كل الإجراءات وخدوا الفلوس 
مليكة بفرحة:الحمد لله ربنا فرجها علينا 
نورين :الحمد لله …واكملت :هنعمل ايه دلوقتي بيهم 
يزن بتفكير:بصوا احنا اول حاجة هنجيب شقة صغيرة علي قدنا عقبال ماربنا يرزقنا وتاني حاجة لازم نعمل مشروع ونكبروا 
مليكة:عندك حق يلا بينا نشوف اشقة الي هنخدها 
ومسكوا ايد بعض ومشيوا 
__________________في مكان اول مرة نروحه في فلا ولا صغيرة ولا كبيرة يدخل شاب في العشرينات كدة 
_مالك قاعد كدة ليه 
اياد اتنهد بحزن:وحشوني اوي 
مازن بصلوا بحزن:وانا كمان بس ده قدرهم وهما اكيد في مكان احسن صح …وسكتوا شوية ووحضنوا بعض جامد  
(اياد خالد ومازن خالد اخوات الفرق بينهم سنة اياد عندوا ٢٤ سنة ومازن عندوا ٢٥ سنة شبه بعض جدا اكنهم توأم اهاليهم ميتة من تلت شهور في حادثة وهما الاتنين مالهمش الا بعض وبيحبوا بعض جدا عندهم شركة باباهم وهما مسكوها وبدأوا يكبروا فيها )
________________في بيت فريدة 
قامت فريدة ملقتش سيد موجود قامت ولبست وجاية تخرج خبطت في الترابيزة ووقع منها ورقة وطت فريدة نجيبها وبدأت تقرأ 
(كنت متأكدة انك هتلاقي الورقة مكنتش عارفة اكتب ايه لان انا جوايا كلام كتير اوي اوي ليكي ومهما اتكلمت مش هيخلص اكيد انتي عارفة مين الي كاتب الرسالة ديه ايوة مليكة مليكة الي ادمرت  الي انتي دمرتيها عارفة انا بحبك اوي اوي ياماما بجد ب بس مش قادرة مش قادرة تعرفي انا عارفة انتي عملتي ايه لما ملقيتناش اتصدمتي وبعدين عنيكي دمعت وجوزك قالك كلمتين خلاكي تنسي عيالك اصلا وعادي وعشتي حياتك ولا أكن في حاجة متستغربش انا متأكدة انك عملتي كدة عارفة كنت فاكرة لما بابا مات كنت فاكرة انك هتحتوينا وهتحمينا لا انتي عملتي العكس ورحتي اتجوزتي وياريتك اتجوزيتي واحد عدل لا انتي اختاري واحد غلط دمر عيالك ايوة عيالك مش انا بس علي فكرة لا نورين ويزن بردوا 6 سنين عايشين في ذل وإهانة وكان في ايدينا أننا ندافع علي نفسنا بس عارفة سكتنا عارفة ليه علشانك علشانك انتي للاسف بعد كل ده بنحبك …عارفة احنا ماشيين وياعالم هتشوفينا تاني ولا لا بس اوعدك انك هتسمعي عننا بس ساعتها هيبقي خلاص مفيش تسامح خليكي ياامي مع جوزك الي فضلتيه علي عيالك خليكي لحد اما ياخد كل حاجة منك وساعتها مش هتلاقي حد معاكي هتبقي لوحدك ..انا خلصت كتابة بس كلامي مخلصش 
سلاام ياا…امي )
فريدة قفلت الورقة وقعدت تعيط جامد 
فريدة ببكاء:ا انا لدرجة ديه وحشة ايوة انا فعلا واحشة انا وحشة ضيعت ولادي ااااااه ياحرقة قلبي انا السبب انا السبب. وقعدت تضرب نفسها دخل عليها سيد 
سيد ببرود :مالك 
فريدة قامت بغضب وراحت نحيته مسكته من هدوموا:انت السبب انت السبب في ضياع عيالي انا مش هسامحك طلقنيييي واطلع برة بيتي دلوقتي يلاااااا 
سيد ببرود وهو بيمسك أيدها:لا لا استني السبب في ضياع عيالك هو انت مش انا اصل مافيش واحدة معاها عيال تجوز بعد ما جوزها مات وكمان تبقي راضية بلي بيحصل لعيالوا ……وأكمل بضحك سخرية :وإذا كان علي الطلاق فإنتي طالق بتلاتة وإذا كان علي مين الي هيمشي فامش  انا ياحلوة ده انتي 
فريدة ضحكت بسخرية:وده ازاي بقي وانا البيت ده بتاعي اصلا 
سيد بضحك بصوت عالي:حد قالك انك مغفلة قبل كدة وطلع ورق من جيبه ودهولها وواكمل بخبث:بصي كدة ديه امضة مين 
فريدة مسكت الورق بعدم تصديق:ا ازاي ده اكيد مزور لا مستحيل ….واكملت بغضب شديد ومسكته من رقبته:هقتلك والله هقتلك وبتحاول تخنقوا 
سيد حاش أيدها بغضب وبيتكلم بصوت عالي:ششششش اسكتي ومسكها من شعرها وجرها لبرة وقفل الباب ووسابها برة بشعرها وبلبسها
فريدة قامت بعياط شديد وبتحاول تداري نفسها ونزلت الشارع وهي مكسوفة  متجهة لبيت امها البسيط وطول وهي ماشية الناس تضحك عليها وتبص  عليها 
_ يامدام يامدام استني
التفتت فريدة لصوت واتكلمت بكسوف:ن نعم
الست قلعت الجاكت ولبستهولها وقالت بابتسامة:باين عليكي محترمة ومش قصدك تنزلي كدة 
فريدة بابتسامة توتر:ا اه وبجد بشكرك جدا و سي ابنها ومشيت بسرعة علشان توصل بسرعة وتختفي من عيون الناس 
________________عند مليكة واخواتها 
خدوا بيت صغير خالص علي قدهم وفتحوا مشروع صغير بباقي الفلوس 
نورين :هنروح الجامعة بكرة صح 
مليكة :مش عارفة 
يزن :لا يامليكة هنروح الجامعة عادي جدا وهنبدء من الاول واهم من كل ده منهملش الدراسة لانها الي هتنفعنا مفهوم 
مليكة ونورين :مفهوم 
يزن :يلا بقي قوموا ناموا علشان احنا تعبنا اوي النهاردة واتفائلوا وان شاء الله الي جاي خير 
مليكة بابتسامة : إن شاء الله خير …واكملت وهي بتتاوب:يلا انا هقوم انام بقي تصبحوا علي خير 
نورين ويزن: وانتي من أهله وقاموا ناموا هما كمان 
____________________________________________
في يوم جديد ملئ بالاحداث 
قامت نورين بنشاط لبست هدومها الي عبارة عن (فستان بلون البيبي بلو وطرحة  بيضة وكوتش ابيض )
وراحت علشان تصحي مليكة 
في أوضة مليكة نايمة ولا دريانة بحاجة دخلت عليها نورين 
نورين بصوت عالي :انتي ياكلب البحر قومي يلا وراكي جامعة 
مليكة بنوم :اممممم قوليله بستني 
نورين بضحك :هو مين الي يستني يامنيلة ….واكملت بخبث :انتي الي جبتيه لنفسك بقي وخرجت جابت حاجة ودخلت وقالت بصوت هامس 
واحد
اتنين 
تلاتة
مليكة قامت بفزع :عااااا الحقوني بغرق بغرقق الحقونيي 
نورين وقعت علي الارض من كتر الضحك :هههههههههه مش قادرة شكلك مسخرة 
مليكة بهدوء ما قبل العاصفة :انتي الي عملتي كدة 
نورين بخوف وهي ترجع لورا:ا اه وتخرجت تجري علي برة 
مليكة قامت بغيظ:نوووووررييييييين وطلعت تجري وراها يزن خارج من الاوضة لقا الي بتحري عليه تستخبي وراه 
يزن بعدم فهم:في ايه وفجاءة لقي الي جاية عليه وشعرها واقف وشكلها مسخرة 
مليكة بغضب:تعالي هناااا يانورين
نورين ببراءة :ياايزن عايزة تضربني يرضيك اختك تضرب وانت علي وش الدنيا اهئ اهئ اهئ 
يزن وهو بيحاول ميضحكش :لا طبعا ميرضنيش 
مليكة بصتلوا بنص عين : لا والله ط…….واكملت بصدمة :ه هو الساعة كام دلوقتي معلش 
نورين افتكرت:ياخربيتك اتاخرت اتاخرت الساعة تمانية وانا ورايا محاضرة الساعة تاسعة منك لله 
يزن :وانا كمان ودخل يلبس بسرعة 
مبقاش غير نورين ومليكة 
مليكة بغيظ :مردودة ودخلت تلبس بسرعة 
بعد وقت لبسوا وخلصوا وخرجوا (والجامعة كانت قريبة من البيت بتاعهم فبيتمشوا )
وصلوا قدام الجامعة وكل واحد راح القسم بتاعوا ومليكة وهي داخلة خبطت في شاب 
مليكة …………..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد