Uncategorized

رواية جعلتني عاشقاً الفصل التاسع 9 بقلم مهرائيل ماجد

 رواية جعلتني عاشقاً الفصل التاسع 9 بقلم مهرائيل ماجد

رواية جعلتني عاشقاً الفصل التاسع 9 بقلم مهرائيل ماجد

رواية جعلتني عاشقاً الفصل التاسع 9 بقلم مهرائيل ماجد

معتز باسف:سيرين انا اسف بس جدك عرف مكان والدك و والدتك
سيرين بخضه: ايـــه
معتز: بس الحمدلله رجالتي قاموا بالواجب
سيرين بدموع:معتز انا عاوزه اشوف بابا وماما اتصرف
فارس:ي جدعان م تفهمونا اي هو اللي بابا وماما انتي كمان
سيرين بصت لمعتز 
معتز ابتدا يحكيلهم كل حاجه
… 
بعد مرور بعض الوقت..
تقي: يعني عمي ومرات عمي مماتوش
فارس: وجدك كان بيحاول يقتلهم
بصتله بحزن وسكتت وبصت فالارض
فارس: انا اسف المهم دلوقتي انا عايزه اشوفهم ومتحمس جدا 
تقي: وانا كمان
سيرين: بليز ي معتز خدنا ليهم
معتز بقله حيله: ماشي اطلعوا البسوا
… 
تك تك تك تك 
ياسين بتعب: سُميه انتي فين تعالي هنا مين الللي بيخبك ع الباب اذا كان اخويا محجوز ف المستشفي ومعتز مش بييجي انهارده
سميه:لحظه اشوف من العين السحريه 
راحت ناحيه الباب وبصت من العين لقيت معتز ومعاه بنتين وشاب تاني
سميه:ده معتز بس غريبه معاه بنتين وشاب مين دول
ياسين:افتحي ونشوف
فتحت ليهم الباب
سميه بتعجب:اتفضل ي معتز اتفضلوا
سيرين قربت منها بدموع:ماما
سميه اتصدمت هي اه بتطمن عليها كل يوم بس من غير م تشوفها:عيطت وخدتها ف حضنها اوي:بنتي حبيبتي
فضلوا يحضنوا ف بعض جامد ويعيطوا
خلوا كل اللي واقفين يدمعوا
تقي بدموع:طب والنبي خلاص والله اعيط وم هتعرفوا تسكتوني ابدا
ياسين بصوت عالي نسبيا علشان هو جوه مشافهمش:معتز سميه انتوا فين
معتز:انا اهو يعمي..ازيك عامل اي
ياسين خده ف حضنه بحب:وحشتني يابن الغالي 
بادله الحضن:وانت كمان والله
ياسين:ابوك عامل اي ومين الللي معاك
معتز:لحظه وتعرف مين اللي معاياا..اتفضلوا..ده يعمي فارس ابن اخوك ودي تقي اختي بنت اخوك برضو..ودي
بابا…
ياسين بصدمه:سيرين
سيرين جريت حضنته وهي بتعيط:بابا وحشتني اوي كنت فين ليه مقولتليش انا كنت محتجاك اوي بابا ليه كده ليه حرام عليك
ياسين ببكاء حاد:انا اسف يبنتي حقك عليا غصب عني
سيرين: وحشتني اوي ي بابا كان نفسي تبقي جنبي اووي انت وماما ونعيش سوي زي اي عيله انا كنت محتجالكوا اوي 
تقي ابتدت تعيط وافتكرت امهاا وفارس ماسك دموعه بالعافيه لانه افتكر باباه ومامته.. قرب ع تقي وحاول يهديها بالكلام علشان ميقربش منها لانها مش حلاله لسه 
سميه: مستحيل اسيبك تاني مستحيل وفضلت تحضن وتبوس فيها.. وحشتيني اوي ي بنتي وحشتيني 
معتز: طب كفايه نكد كده واقعدوا معاها علشان لازم نمشي مينفعش البيت يبقي فاضي. 
سيرين بسرعه: لا انا هقعد مع بابا وماما امشوا انتوا
ياسين: مش هينفع ي حبيبتي معتز هيبقي يجيبك لينا كل اسبوع بس مش هينفع تقعدي هنا لازم تبقي باينه لجدك علشان ميعرفش مكانا لو لقاكي غايبه كتير كفايه انه عرف اننا عايشين ومش هيسبنا  
سميه ببكاء:لاا ي ياسين انا عايزه بنتي ماليش دعوه سيبوها معايا
سيرين ببكاء:ي حبيبتي يماما والله نفسي بس كلام بابا صح وانا بالنسبالي سلامتكوا اهم من اي حاجه وهجيلكوا كل اسبوع وبعدين بطلي عياط بقي عايزه اشبع منك قبل م امشي
سميه:يخليكي لينا ي حبيبتي..تعالي بقي انتي وتقي نجهز العشا علشان ناكل كلنا 
ياسين:معتز وفارس تعالوا نلعب شطرنج 
معتز:هغلبك كالعاده يعمي 
فارس:ششش بس ده هغلبكوا انتوا الاتنين
معتز:بلاااش انت
فارس:خلاص بلاش فضايح اسف
ياسين بضحكه:ماسك عليك ذله يواد وال اي 
فارس:قول ذلل مش ذله والله????
ياسين ضحك جامد:طب يالا نلعب ي خايب
….
اتعشوا وخلصوا ووالبنات دخلوا يعملوا حاجه يشربوها
فارس:احم احم بالمناسبه دي يعمي انت ومعتز حابب اطلب ايد تقي وتبقي حلالي 
تقي كانت جايه تقدملهم القهوه سمعت اللي قاله وقعت كل الكوبايات ع الارض
ياسين ومعتز كتموا ضحكتهم وفارس ضحك بسماجه 
ياسين:انا موافق هو اه انا لسه شايفك من دقيقتين???????? بس معتز بيحكيلي كتير عنك وانك جدع وابن اصول كفايه انك ابن الغالي اخويا 
فارس:يسلم فُمك يعمي والله لا عمي اي انت ابويا من انهارده ورايح
ياسين:بص الواد علشان موافق عاللي عايزه يبكاش????????
فارس:عيب عليك يبشا.
ياسين:معتز وانت اي رايك
معتز بيعمل نفسه بيفكر:اممم افكر وارد عليك
فارس:وغلاوه امك ي شيخ ماترفض انا بحب البت
معتز مسكهُ من قفاه:من امتي بقي الكلام ده يروح امك
فارس:لا اهدا كده متبقاش قفوش والله م قربت منها ولو كنت حاولت كنت برجع اضرب نفسي بمليون جزمه..واختك ع اساس هتسكتلي يمعلم 
معتز: لولا اني واثق فيك وفيها يمعفن كنت زماني قتلتك
فارس بمرح:عيب عليك انا راجل اوي وقد الثقه 
تقي:بس انا بقي مش موافقه ودخلت بسرعه لسميه وسيرين
فارس لياسين ومعتز:ينفع انا اتكلم معاها
معتز:ينفع بس ورحمه امي لو اجبرتها ع حاجه عينك دي يقمور مش هتشوف النور تاني
ياسين:اتفضل يبني هخلي سميه تطلعها واقفوا ف البلكونه 
فارس:تمام
تقي بدموع:مش هينفع يفارس مستحيل يحصل
فارس:ليه ي تقي ليه وانا شايف ف عيونك ان فيه مشاعر جواكي لياا ليه 
تقي بصريخ ودموع:علشان انا مُغتصبه ي فارس مُغتصبه عرفت ليه 
فارس بصدمه:اييييه
كملت بدموع:شخص زباله استغل قرب صحبتي مني وا
نها بتحبه وهو مبيحبهاش وعايزني انا خلاها تجبني شقتها واهلها مش موجودين وخدروني واخدوا مني حياتي وسعادتي وفرحتي وشرفي وكل حاجه 
فارس لسه ع حاله مبيتكلمش
تقي ببكاء:اطلع قولهم ان انا مش قابله اني اتجوز غير لما اخلص دراستي وكل شئ قسمه ونصيب وربنا يسعدك مع واحده تصونك غيري وتعرف تفرحك ي فارس 
فارس:بس انا هتجوزك والكلب ده هاخدلك حقك منه وغلاوتك عندي ي تقي. متعيطيش دموعك اغلي حاجه عندي 
تقي: لا ي فارس انا ربنا هياخدلي حقي ارجوك اطلع قولهم كده ارجوك انا مش هستحمل انك تعايرني بعد كده او تاخد واحده معيوبه ع رايي الناس
فارس بغضب:وانا بحبك ومش هبعد وهتجوزك وميهمنيش رايي حد انتي ليا ولياا لوحدي وهطلع اقولهم انك وافقتي وقمساََ عظماََ ي تقي ان قولتي حاجه حسابك معايا هيبقي عسير واهدي وبطلي عيااط يالا وروحي اغسلي وشك
تقي بقله حيله.ودموع:حاضر
….
فارس بجمود:وافقت..ياريت ي معتز كتب الكتاب يكون علطول علشان ناخد راحتنا احنا مش لسه هنتعرف وبعدها بكام شهر نتجوز انا كده كده شقتي جاهزه
معتز ببرود:وكل ده قررته من نفسك ليه مفيش رجاله تتكلم معاهم انت بتؤمرني
فارس بهدوء:مش قصدي كده وانت عارف بس انا بحبها وعارفين بعض مالوش لزوم خطوبه وكده ويبقي كتب كتاب
ياسين:معاه حق ي معتز 
معتز:هفكر وارد عليك 
….
سيرين وهي بتحضن مامتها: باي ي ماما اشوفك الاسبوع الجاي
سميه بدموع: باي ي حبيبتي
سيرين: باي ي بابا هتوحشني انت وماما
ياسين بعاطفه: وانتي كمان هتوحشينا اوي 
فارس وتقي: باي نشوفكوا الاسبوع الجاي
معتز: يالا ي سيرين
سيرين بدموع: حاضر
…. 
سيرين ركبت جنب تقي ورا وفارس جنب معتز قدام 
سرين بصت ف مرايه العربيه وهما ماشيين لقيت معتز باصص ليها ومبتسم ف اتكسفت ولفت وشها ناحيه الطريق
اما تقي ف هي ف عالم تاني وصعبان عليها فارس هي اه بتحبه بس متقدرش تظلمه معاها
.. 
فارس ف سره: وغلاوه امي وابويا وتقي لاموتك ب ايدي ي كلب والله م هسيبك 
… 
معتز: قد اي كنت محتاج اللمه دي جدا تقريبا انا اللي حسيت بامان مش انتوا..وحشتيني اوي ي امي
.. 
وصلوا البيت بعد م وصلوا فارس بعد اصرار من معتز وسيرين انهم يوصلوه ..تقي طلعت ع اوضتها و سيرين كلعت تغير هدومها ومعتز دخل مكتبه يكمل شغل الشركه بتاعت باباه 
سيرين براحه:قد اي كنت محتجاكوا جنبي بجد كان نفسي اليوم ده ييجي من زمان انا اتحرمت منهم بس دلوقتي مستحيل اخليهم يبعدوا ابدا..ودخلت تاخد شاور
معتز دخل الاوضه بعد فتره وريح جسمه ع السرير 
خرجت سيرين وهي لابسه هوت شورت وتيشرت كات ونسيت خالص انها ف اوضه معتز مش ف اوضتها ونظرا لان النور كان مطفي ف هي ماخدتش بالها م اللي نايم ع السرير وفتحت النور واول م شافته
سيرين بخضه: عااااااااااا حرااامي الحقوني
معتز بخضه من رد فعلها: فيه اي يبنت المجنونه
سيرين: انت اي الللي جابك هنا
معتز: هو اي الللي ايه اللي جابني هنا مش دي اوضتي وال اي ي هانم
سيرين افتكرت واتكلمت باحراج: اسفه نسيت
معتز: ولا يهمك.. وبص ع اللي هي لبساه بخبث: بس اي القمرده
استغربت وبصتله وبعدين بصت لاتجاه عينه لاحظت انه باصص ع لبسها 
سيرين: عااااااااا
معتز: يبنت المجنونه انهارده خلاص غوري غيري احسن
جريت بسرعه تغير هدومها وجت تنام جنبه
ونامت ع جنبها علشان متبصش ف وشه.. معتز حط ايده ع وسطها وقربها منه وحضنهاا.
سيرين: اي اللي ببتعمله دي
معتز: ششش نامي عندي شغل بكرا مش ناقص زن 
حاولت تبعد ايده اكتر من مره
معتز: متخاوليش وبطلي حركه ونامي 
سيرين: اووف بارد
معتز: بنتعلم منك
سيرين بتريقه: نينينينينينيني 
معتز: تصبحي ع جنه
مردتش عليه ردت ف سرها: وانت من اهلها 
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!