Uncategorized

رواية لين القاسي الفصل الحادي والعشرون 21 والأخير بقلم أماني المغربي

 رواية لين القاسي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أماني المغربي

رواية لين القاسي الفصل الحادي والعشرون 21 والأخير بقلم أماني المغربي

حبيت اقول قبل ما ابداء انا عارفة انا الرواية بقت وحشة انا حسة كدا بس انا قولت بدل ما اوقفها احاول انهيها بس للاسف طلعت وحشة مش ذي ما انا عاوزة  بس في الاخر مش هقدر اقول غير الحمد الله  المهم  انا قررت أول ما ارجع اكتب تاني هعدلها  واخليها أطول مين موافق  
قاسي .. ادخل      
  بلع ريقه عندما وجدها تقف أمامه    ….  احم في حاجة ي لين 
هزت رأسه بلا   ثم بنعم 
ليبتسم بحزن.. اه ولا لأ 
اتنهد وأعطاها ظهرة ثم قال بحزن … علي  العموم  لو جاية عشان الطلاق انا كلمت محمد وقولت له هنهي كل حاجة بكرة  
مسح دمعه فرت من عينة واخذ نفس طويل ونظر لها متصنع الإبتسامة…. ومن بكرة هتكوني حرة  وتتجوزي     
لم يستطع أن يكمل حديثه فهو يشعر بأن روحة تنحرق 
أعطاها ظهرة حتي لا تلاحظ الدموع التي تجمعت في عينة  وبداء يعبث في دولابة بعشوائية  
لين … بس انا مش عاوزة اكون حرة 
ليلتفت بسرعة لها وضربات قلبه تتصاعد لتجري عليه  وتُقبلة 
جحظت عينة من فعلتها   ابتعدت عنه بخجل…. انا مش عاوزة اتطلق انا عاوزاك انت 
لتقترب ثانيتا ليحضنها بقوة ويقربه منه  لتصبح زوجتة  
في الصباح 
لم ينم طول الليل لم يستطع أن يغمض له جفن بعد أن غفت بين يدية  يخاف أن يكون كل ذالك حلم 
لمس خدها برقة وابتسم بسعادة لا يصدق إلي الآن ما حدث بالأمس وإنها هي من أتت له  يشعر بأنه في حلم جميل لا يريد الإستيقاظ منة 
ولكن ابعد يدة سريعا لتذكرة  محمد   كيف سيواجة محمد ماذا سيقول له  مسح وجه بعصبيه وبداء يأنب نفسه 
لتفتح لين عيونها وتستغرب عندما وجدت يجلس علي الكرسي ومغطي وجة بيدة 
لين بخجل.   قاسي 
ليرفع نظره لها ثم يبعده سريعا وقال بجمود عكس النيران التي تشتعل في قلبة… كويس إنك فوقتي  عشان محتاج اتكلم معاكي في إلي حصل بينا إمبارح 
زادت ضربات قلبها وأصبح وجهها مثل جمرة مشتعلة فكيف يحدثها عن ذالك الان اخفضت نظرها بخجل ودست نفسها تحت الغطاء 
ليأخذ نفس…  بصي ي لين احنا مكنش لازم يحصل بينا حاجة ذي دي 
رفعت نظرها بصدمة وتجمعت الدموع في عيونها…. يعني إي 
غمض عينة بوجع وقال بعصبية  .. يعني ما كنش لازم يحصل حاجة ذي دي بيني وبينك  
أعطاها ظهرة ودموعه نزلت… لان اخويا بيحبك وكان ناوي يرجع ليكي 
نزلت الدموع علي وجهها وهزت رأسها …. تمام   ضحكت بوجع…   طبعا  دلوقتي  شايفني رخيصة ما انا بتنقل كل شوية من أخ لاخ 
لا يعرف كيف وصل لها  رفع وجهها بعصبيه  … إي الهبل إلي بتقولية دا 
بكت بحرقة..  دا مش هبل دا حقيقة  
اجبرها أن تنظر له وقال بغضب .. دا مش هبل دا جنان   إياكي اسمعك بتقولي علي نفسك كدا تاني  فاهمة
بكت….. اومال عاوزني اقول علي نفسي إي   إزاي كان انت بنفسك شايفني كدا 
انطدم.. انا    انا لين شايفك كدا 
ضربتة في صدرة وظلت تبكي.. اه  لما تعوز توديني لاخوك  اكيد شايفني رخيصة  بعد ما سلمت ليك نفسي  ذي ما سلمتها   
وضع يدة علي شفايفها….. اششش  اياكي تكملي إياكي 
حاوط وجهها ومسح دموعها….. اه لو تعرفي انا بشوفك في عيوني إي  انا بعتبرك ألماظة ألماظة  نادرة  لو طايل  أحطها جو قلبي كنت حططتتها 
اه لو تعرفي اني بحبك قد إي ما كنتيش قولتي الهبل دا      انا بعشقك ي لين بعشقك  كل ذرة فيا بتعشقك 
ايوة انا بحبك من واحنا أطفال ممكن تقولي حقير وسخ بس الموضوع كان خارج عن إرادتي   كل يوم كنت بشوفك بتكبري قدام عيني كنت بعشقك اكتر   حاولت كتير اني ابطل اني أعشقك بس كنت بغرق في عشقك اكتر 
انا حبيتك قبل محمد حبيتك ومن وانتي في اللفه لما مسكتي صبعي ومردتيش تسبيه  لما كنتي ما بتنميش غير في حضني وانتي صغيرة  
لحد ما كبرتي واجبروكي تبعدي وانا الدنيا كبرتي قبل سني  
مش غلطتي إني حبيتك انا عارف إنك ممكن تستحقريني
حاوطت وجه واقتربت منه  ثم وضعت جبهتها علي جبهتة…. في الأول كنت ممكن استحقرقك بس دلوقتي لا يمكن   عارف لي 
هز رأسه بالنفي  
همست بعشق …. لاني انا كمان اكتشفت اني بحبك بحبك من زمان قوي  كنت غبيه قوي  لما فكرت أن حبي لمحمد حقيقي  انا اكتشفت اني عمري ما حبيتة  كحبيب ممكن الي بينا كان حب صداقة قرايب بس مش حب حقيقي ابدا 
لأنك حبي الحقيقي ي قاسي من واحنا أطفال 
طول عمري بقول اني مش بغير والغيرة دي مجرد  شك  بس اكتشفت ان الغيرة دي هي الحب 
لما محمد كان بيكلم ويضحك مع بنات كان عادي عمري ما حسيت بغيرة 
بس لما كنت باجي مع محمد الشركة واشوف البنات مجمعة حوليك كنت بحس بضيقه ووجع ما كنتش افهم سببها بس كنت بتجاهل الموضوع  ومحطش في بالي 
بلعت ريقها……. تعرف لو مكنتش بعدت عني وفضلت قريب مني كنت عشقتك انت   انا في الفترة إلي بقيت قريبه منك فيها عرفت قد اي انت بموت فيك  ولا النيران إلي كانت بتقيد في قلبي لما كنت بشوف تاليا قريبه منك  مع إن المفروضكنت اغير علي محمد لقيت نفسي بغير عليك  ساعتها بس عرفت إني بعشقك   و إمبارح وتأكدت أكتر لما عرفت إنك هتطلقني  استني كتير تعترض وتقول دي بتاعتي وبس  
بس انت معملتش كدا   حمدت ربنا كتير أن تاليا جات  وقطعتك  بس لما مسكت ايدك  حسيت اني عاوزة اقطعها ليها  انت بتاعي بتاعي وب 
قطع حديثها عندما قربها منه  فيكفي حديث اليوم 
فتحت عيونها  وجدتة يتطلع لها بعشق خفضت نظرها  وابتسمت بسعادة وخجل 
رفع ذقنها وهمس بعشق…  اوعي تفكري تاني  تحرميني من  عيونك 
هزت رأسها بخجل   اقترب منها 
لتبعدة بخحل.. كفايه بقا  انت ما زهقتش 
ابتسم بعشق..  ولا عمري هزهق في يوم  انتي ما تعرفيش قد إي كنت بتعذب وانتي بعيدة عني تفتكري في يوم هزهق منك بعد ما ربنا ارد انه اخيرا يريح قلبي 
وضع جبينة علي جبينها.. انتي لسا ما تعرفيش انا بحبك قد إي ي لين  لسا 
تاني يوم
محمد .. لين محتاج اتكلم معاكي 
لين .  مخمد محتاجة اتكلم معاك 
محمد.. اتفضلي 
لين . ها لا ابداء الاول 
محمد.. لا ابدائي انتي 
لين بتوتر .. مش عارفة اجبها ليك إزاي بس انا مش بقيت بحبك 
محمد بفرحة .. بجد.
لين بإستغراب٤ .  إي دا انت مش زعلان
محمد . بصراحة … انا كنت جاي اقولك إني انا كمان مش بحبك وبحب تاليا بس كنت خايف  علي مشاعرك 
لين  ….. علي فكرة هي بردوا بتعشقك 
محمد .. هي قالت ليكي حاجة 
لين د.. من غير مما تقول  نظرتها كانت بتقول
بعد عدة سنوات
لين بعياط.. عااااااااا بكرهك ي قاسي  بكرهك   انت السبب  عااااا   مش قادرة  عاااا
قاسي ضحك.. ههه وانا مالي ي لمبي  مش كلة كان بمزاحك  و بعدين
لين.. قاسي انا خايفة  وحياتي عندك ما تخلهمش ي ولدوني  انا خايفة 
قاسي .. بطلي جنان ي روح قلبي 
لين بعياط.   عااا  لا لا انا مش عاوزة  الله يخليك انا خايفة 
قاسي .. خاضر   بس اهدي بس وانا هعمل ليكي كل إلي عاوزة 
بداءت تتوه بسب البنج.. انا  خايفة   مش عاوزة اولد  
واء واء 
الممرضة..  مبروك  استاذ قاسي  جالك ولدين ذي القمر 
تمت….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

‫5 تعليقات

اترك رد