روايات

رواية تار صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم ملك شاهين

 رواية تار صعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم ملك شاهين

رواية تار صعيدي البارت السابع عشر

رواية تار صعيدي الجزء السابع عشر

رواية تار صعيدي الحلقة السابعة عشر

فراس كان ساكت وباصص في الموبيل وقام حضنها  فجأه وهي استغربت و قالت : في ايه يا فراس يا حبيبي هو انا مسافره يا بابا
فراس مردش عليها وفضل حضنها جامد
فلير سكتت بس كان طول وحاضنها جامد لدرجه ان عضمها وجعها فقالت بوجع: ااه يا فراس عضمي هيتكسر اوعي ااخ
فراس بعد عنها وفضل يبصلها شويه وبعدين دخل الحمام
فلير بصوت  عالي  : والله عايشه مع مجنون ..والله يا فراس الكلب لو مفكتنيش دلوقتي لا أ أ …مش مهم هعمل ايه المهم ان هعمل لو مفكتنيش  بس بقي
فراس بصوت عالي وهو في الحمام بحاول يستفزها : مش ساامعك من صوت المايه الدش جاامد الصراحه والمايه ساقعه ….
فلير : عااااااااا ع فكره ده حمامي وانا مبحبش حد يدخل حمامي ..اووف
بعد شويه فراس خرج من حمام وهو بيدندن
فلير بغيظ : وكمان ليك عين تغني وتنبسط
فراس  : بتقولي حاجه
فلير : انت باارد بشكل مش طبيعي ع فكره
فراس : ده رأيك ؟ ولا إفاده ؟
فلير : هتفرق يعني
فراس : الصراحه لا الاتنين ملهمش اي لازمه زيك بالظبط
فلير : انا مليش لازمه …طب فكني طيب
فراس : ولو قولت لا
فلير : انا مش فاهمه انت رابطني ليه مانا قولتلك كل حاجه ولا هي رخامه بس
فراس : ايوا اعتبريها رخامه
فلير : طب انا  جعانه وعايزه ادخل الحمام
فراس وهو ماسك التليفون  : شويه
فلير بفضول : هو مين الي بعتلك ماسدج  صحيح قبل اما تاخد شاور
فراس : وانت مالك
فلير : لا بجد كده كتيير اووف
فراس قام ناحيتها ولسه هيقرب يفك الحبل
فلير بفرحه : ايه ده هتفكني
فراس : هغير رأيي وهسيبك عادي
فلير : لا لا خلاص فكني يلا
فراس فكها ومشي لحد باب الاوضه وقال : خدي شاور والبسي علشان هنروح للدكتور
فلير : ليه هي نتيجه التحليل طلعت
فراس هز رأسه ولسه هيمشي راحت نحيته ومسكته من كتفه
فلير : طب فيها اا .. استني استني كده هي الماسدج الي جاتلك الصبح دي ليها علاقه صح
فراس : اه بس مفيش حاجه
فلير بقلق وخوف : فراس لا قول بجد فيها ايه التحاليل
فراس : ولله معرف لسه هي كانت من الدكتور بيقول انها ظهرت واننا نجيله النهارده بس
فلير : طيب …لسه هتمشي وققت وقالت ..لا استني صحيح اومال انت حضنتني ليييه
فراس : وانت مالك
فلير : يعني انا مالي ؟
فراس : ايوا مالك راجل وبيحضن مراته
فلير  بغباء :ايوا صح عندك حق انا مالي …فراس ضحك وقفل الباب وخرج
فلير  : هو ايه الي انا مالي …ده عبيط ده بضحك عليا …والله لوريك يا فراس
فراس كان نازل على السلم قابل نسمه فهب كانت هتلف وترجع الاوضه على اما ينزل هو بس هو مسك ايدها  وندهلها
فراس : استني يا نسمه
نسمه بصت لايده الي ماسكها وقالت: في حاجه
فراس : ممكن نتكلم شويه
نسمه : هتتكلم معاايا انا ؟
فراس : هو في غيرك
نسمه : خلاص ماشي
فراس : تعالي في الجنينه
راحو  قعدو في الجنينه فراس فضل ساكت شويه
نسمه بتوتر : هو في حاجه انا قلقت
فراس : لا مفيش حاجه يستي عايز اتكلم مع اختي شويه مينفعش ولا ايه
نسمه : اختك ؟ !
فراس : ايوا انت مش اختي
نسمه بتريقه ووجع : ياااه انت لسه جاي تكتشف بعد اكتر من 20 سنه اني اختك !
فراس بيمد ايده يمسك ايدها  ولسه هتكلم بعدت ايده عنها واتكلمت : ابعد ايدك يا فراس بيه ..
واعتربني  مش اختك زي مانت معتبرني طول عمرك و زي مانا اعتبرت خلاص ان وحيده ومليش لا ام واب ولا اخ
فراس قلبه وجعه تنهد جامد وقال : بس انت عندك اخ وام
نسمه بصدمه  : يعني ايه ؟ .. قصدك ايه  بأم؟
فراس : ماما عايشه
نسمه بصتله بصدمه
عند ماري واندرو
ماري : يعني انت بعت الصور بالليل
اندرو : ايوا
ماري : اومال ايه ده مفيش حاجه حصلت
اندرو : وانا هعرف منين وانا قاعد معاكي
ماري : اكيد موصلوش ليه ..بدر قال انه عصبي ومستحيل يسكت على حاجه زي دي وده دليل قوي
اندرو ببرود : ويكمن بيحبها  وواثق و راح سألها وسمع منها وصدقها
ماري بعصبيه : متقولش كده قدامي ..لا طبعا مش بيحبها هيحب فيها ايه
اندرو وقف فجأه وقال : يحب فيها ايه ؟؟ ..انت غلك عماكي لدرجادي …لا فلير فيها حاجه كتير تتحب بسببها مش بس جمالها الي لايقارن بجد وانت عارفه كده كويس …لا اسلوبها وتعاملها وحبها للناس ومساعدتها لاي حد …طول عمرك بتأذيها وهي عمرها مردتلك الاذي مش لانها مثلا ضعيفه وخايفه منك زي مانت متصوره لا علشان في الاول والاخر انت اختها وهي مش عايزه تأذي اختها ….على اد مانا بحبها على اد مانا هكون سعيد جداا لو هي بتحب فراس وهو بيحبها وهتمنلهم السعاده من كل قلبي …ومن اللحظه دي انا out وابقي بلغي بدر بيه بتاعك ..سلام ياا يا ماري
عند حمزه فضل طول الليل يفكر هيعمل ايه في النسمه حكته ليه فجأه قام لبس وخد عربيته وطلع على القاهره واتصل بواحد صاحبه يجبله عنوان الواد الي هي قالت عليه
نرجع عند فلير خلصت شاور ولبست ونزلت لقت الجده بتاكل لورين سلمت عليهم و خرجت الجنينه لفراس لقيته قاعد هو ونسمه …فراس كان لسه مخلص حكي كل حاجه فلير قالتها لنسمه ونمسه كانت متنحع ومصدومه
فلير : ها انا خلصت
فراس كان بيبص على نسمه المصدومه قدامه وفلير استغربت شكلها واستغربت ان محدش رد عليها
فلير : هو في حاجه
فراس بصلها وبعدين بص لنسمه وقال : نسمه انت كويسه
نسمه هزت رأسها : اه اما تمام روح انت مع مراتك شوف رايح فين
فلير بقلق عليها من حالتها وشكلها قربت منها وحضنتها من كتفها وقعدت على حرف الكرسي بتاعها : لا نروح فين انت فيكي ايه ..بصت لفراس وقالت …هو في ايه
نسمه زقت ايدها وقامت وقفت فجأه لظرجه ان فلير وقعت على الارض  :انا كويسه مفيش حاجه شوفوا انتم رايحين فين …خلصت كلامها وكلعت على فوق
فراس جري نحيه فلير : انت كويس
هزت رأسها وهي بتدعك في كتفها
فراس : متزعليش منها هي بس الصدمه قويه عليها اصل انا حكيتها
فلير : لا طبعا مش زعلانه نسمه اختي … كملت وهي بتضربه في كتفه كزا مره…بس كتفي وجعني مانا في واحد فضل ربطني في الكرسي طول الليل وهو نايم براحته في سريره
فراس : ايه ده مين ده
فلير : انت
فراس : محلصش
فلير : هو ايه الي محصلش ده انت لسه فككنني من شويه
فراس : وانا اسيبك مربوطه طول الليل وتنامي على كرسي …تؤ تؤ متهونيش عليا يا فراوله
فلير : يعني ايه
فراس وهو رايح ناحيه العربيه : يعني ورايا علشان نلحق نروح لدكتور لاني ورايا كزا حاجه
فلير وهي ماشيه : يعني قصده ايه ؟ مهو اكيد قصده حاجه
فرااس بصوت عالي : اخلصي يا مجنوونه وبطلي تكلمي نفسك شويه
فلير جريت بسرعه : جيت اهو جيت
فراس وهو بيركب :  اركبي يلا
فراس فضل سايق لفتره  وهما الاتنين ساكتين لحد اما فلير اتكلمت
فلير : فرااااس
فراس : يا نعم
فلير : انت سرحان في ايه
فراس بصلها ورجع بص لطريق : وعرفتي منين اني سرحان
فلير : عيب عليك ده انا فلير والاجر على الله
فراس : مستحيل دي تكون تربيه بلاد برا مستحيل …انت من بولاق صح ؟
فلير  بطريقه المذعين : مع فلير سالم تري المستحيل… انتظرونا في حلقه من برنامجنا فلير والمستحيل الخميس  من كل اسبوع
فراس بمرح : متجوز فنانه يولااه
فلير : شوفت مغنيه تلاقي …محققه تلاقي …مذيعه تلاقي …فنانه شاامله انا خساره في البلد دي
فراس : انت صدعتيني ع فكره
فلير :  الله مش بسليك  انا مش عارفه ليه نروح القاهره يعني ما المستشفي هنا اهي
فراس : الدكتور  الي هناك اشطر من هنا
فلير : طيب …مش هتقولي كنت سرحان في ايه
فراس بشرود : صعبان عليا نسمه اوي
فلير  بحزن وزعل كان باين على تعابير وشها : وانا كمان ..بس ان شاء الله كل حاجه هتتحسن وانا واثقه انك هتعوضها السنين الي فاتت كلها ولما خالتو ترجع كل حاجه هترجع كويسه متقلقش ..انت بس الفتره دي حاول مع نسمه تاني وتالت ومتزهقش وان شاء الله هتصفي هي حاجه مش سهله صدقني هي عاشت طول عمرها عارفه انك بتكرها وواخده بذنب انها سبب موت مامتكم
فراس ابتسم ليها وقال :طب تعالي نغير الموضوع
فلير : بس كده عنيا افتح انت بس موضوع
فراس : نتكلم مثلا عن الاختيارات الغلط او انك تدخلي ناس غلط في حيانك ايه رأيك
فلير : بص اي حد بيشوف ان  ‏شخص غلط واحد  بس في حياة كل بني آدم كفيل انه يطفيه لسنين يقعد يقولك ضيعت سنين من عمرك على شخص غلط، تحب شخص غلط و راهنت حياتك ومستقبلك بشخص غلط وخسرت صحابك وأهلك عشان شخص غلط وعلقت  روحك بشخص غلط ويقعدوا يقولوا ليك هتعاني وهتفضل تعاني نتيجة اختيارك للشخص ده و negative energy اد كده
خدت نفس وبصتله وكملت :
بس انا كفلير ‏‎بعتبرها تجربة مش غلطه.. وان الخسارة مش ليا ولو ليا بحط الشخص دا على الرف التجارب واكمل في  حياتي عادي …. و كل تجربة في حياتنا  امتحان.. والذكى اللى يعرف يتعلم منها و يعرف ان الحظ مش مضمون ومش لازم كل اختيار ناخده يبقي صح ….. وان فرصة العمر ممكن تيجي كل يوم من جديد مش مره واحده….وان فكرة ان مقدرش amove on تشاؤم لو حطتها في دماغي دي لوحدها قادره تموتني فلازم نحط في دماغنا ان مفيش اسهل من التخطي سواء تخطي مواقف او اشخاص او اي حاجه ومفيش غير الشخص او الاختيار الغلط ده الي هيخليك اقوى من اي حد ….
فراس وهو بيبصلها ابتسم : انت تعرفي اني بستمتع  وانا بسمع رأيك وكلامك وبحس انك ناضجه رغن انك هبله اصلا
.فلير بغناء وهي بتقلده :  ايوا كل الناس عامه الا انا هبله
فراس ضحك بس موبيله رن وكان هيثم فبصلها وقالها : طب بس يا هبله بقي على اما ارد على التليفون ..
فراس :  الو ايوا يا هيثم
وفجأه فراس داس على الفرامل فجأه لان عربيتين طلعو في طريقه وحصروه
فراس بسرعه : هيثم انا على طريق القاهره هات قوه وتعالي بسرعه وقفل بسرعه
فلير بصتله بخوف : فراس في اي
فراس : اوعي تنزلي من عربيه وانزلي تحت في الدواسه لو حصل اي حاجه شغلي العربيه وامشي
فلير : لا طبعا مش هسيبك
فراس : اعملي الي بقولك عليه مش عايزه كلام كتير  ..فراس خد مسدسه ونزل بس للاسف كان عددهم كبير وبمان الكثره تغلب الشجاعه فمقدرش عليهم
احد الرجال : البوص  قال نخلص عليه
راجل تاني : يبقي نخلص عليه وضرب نار كزا مره
فلير سمعت صوت النار رفعت راسها لقت فراس مرمي على الارض وغرقان في دمه نزلت بسرعه من العربيه وراحت ناحيته
فلير بصرااخ : فرااس لااا فرراااس ردي عليا ونبي
مسكت ايده  بصدمه تقيس نبضه و ….
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية تار صعيدي)

اترك رد

error: Content is protected !!