Uncategorized

رواية رغم أحزاني الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين غانم

 رواية رغم أحزاني الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين غانم

رواية رغم أحزاني الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين غانم

رواية رغم أحزاني الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين غانم

عند احمد وريم رجعوا  البيت في غرفه ريم 
احمد: بزهق  انتي كويسه 
ريم: بتهز رأسها:اه 
احمد: بقيتي احسن يعني 
ريم: اا استني وتجري علي الحمام 
ريم: انا اللي بيحصل معايا ده 
أحمد: نفس اللي كان هيحصل  ل اميره 
ريم: بخوف: قصدك ايه 
احمد: اقصدك من حفرة حفرت لي اخيه وقعه فيها 
ريم: انا معملتش حاجه 
احمد: بطلي كدب بقي انا سمعتك 
ريم: بصدمه: سمعت ايه 
احمد: وانتي بتطلبي من النادل فلاااااش بااااااك 
ريم: تمام هتحط ده في الطبق اللي هقولك عليه 
النادل: بس لو المدير عرف 
ريم: متخافش وليك عليا هبسطك 
النادل: حاضر ي فندم
 وبعدها   انا رجعت وكنت ناوي  ابدل الاطباق لما. تيجي بس حظك حلو الفون رن مره تانيه وخرجت وبعد مخلصت مكالمه شوفت النادل واقف لوحده فارحتله و اتفقت معاه انه يحطه في طبقك انتي  ويعرفك انه في طبق اميرة وانتي اكلتي زي الحماره من غير متحسي نرجع بقا ????
ريم:  انت غبي عملت كده ليه 
احمد: انا في حياتي كلها عمري ماشفت حد في انانيتك او حقدك ده وتحقدي علي مين بنت عمتك
ريم: انا مش بس بحقد عليها انا بكرهاااا و مش هسيبها تفرح ولا ترتاح حياتها 
احمد: ليه عملتلك ايه لكل ده 
ريم:اهووو حبكم ليها ده اكتر حاجه خلتني اكرهااا 
احمد: انتي بترمى غلطك علي غيرك وعلشان كده عمرك ماهتبقي ناجحه في حياتك 
ريم:انا عمري مكنت ناجحه بسببها 
احمد: حرام عليكي هي عملتلك ايه لكل ده دي حتي يتيمه الاب والام وعمرك ماهتعرفي يعني ايه معني فقدان الاهل 
ريم: و ده تاني سبب بكرهااا علشانه يعني  علشان معندهاش اهل كلكم تحبوها علشان كده خدوا اهلى وعايزه الحب ده كله 
احمد : واقف مصدوم من الي بيسمعه انتي بتستغني عن اهلك بسهوله دي 
ريم: اشمعنا هي كل حاجه تطلبها من اي حد  يوافق من غير تفكير ولما انا اطلب يبقي لا
احمد: اولا علشان اميره قلبها ابيض وبتحب الكل ثانيا انا مفتكرش انك طلبتي حاجه من حد ورفضها
ريم: لا والله ???? و لي جدي جوزها هي ل برق مع ان انا اللي كنت مخطوبه ليه. مش هي 
احمد: لا شكلك انتي اللي نسيتي ان أميره من صغرها وهي بتحب برق وبرق كمان بيحبها
ريم: لا برق بيحبني انا علشان كده  اختارني انا 
احمد: لا فوقي لو كنتي نسيتي الجوابات اللي انتي وامك بتبعتوهااا ل برق
ريم: انت تقصد ايه 
احمد: انتي  فاكره ان محدش يعرف عنك حاجه لا فوقي ي حلوه  تاريخك كله عند رعد وبرق و اه برق لما عرف و سكت مش علشان بيحبك لاااا سكت علشان رعد اخوكي وابوكي انا مش عارف بعد كل ده حبيتك ازاي انتي واحده مريضه ولا تعرفي تحبي ولا تتحبي انتي اصلا متعرفيش حاجه عن الحب  
ريم: والنبي بلاش انت تديني مواعظ انت شغال هنا عند جدك يعني بتشتغل لحسابنا مش زي  برق ورعد ليهم شغلهم الخاص بيهم لا وكمان ليهم في شغلك زيك واكتر 
احمد: مش بقولك انك حقوده لا وكمان طماعه وانا مش شغال عند حد انا شغال بمهنتي والغنى اللي انتي عايشه فيه ده من تعبي انا وكلهم عارفين ده وانا مش زيك مش باصص علي الفلوس انا ندمان اني في يوم حبيتك انا اصلا حاسس انتي محبتكيش وعلشان كده احنا مش هنكمل مع بعض  انتي طالق طالق طالق 
ريم: ا ياهاااا خيرا حسيت علي رجولتك وطلقتني 
احمد: انا فعلا طلقتك بس يبقي قابليني لو لاقيت حد يحبك او حتي عشتي مبسوطه في حياتك سلام ي بنت خالى و بيخرج من اوضتها وهو ماشي في طرقه بيمسح دموعه بتقابلو الاء 
الاء: احمد انت كويس 
احمد بزعيق: لا مش زفت 
الاؤ:طيب اهدي مالك في ايه 
احمد:بعصبيه بيزيحها غوري من وشي بتقع علي الفاظهه وتتعور
الاء ي غبي عورتني بس ماله ده بيت  مجانين ياربي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مريم و رعد بيدخلوا شقه رعد مريم اول مابصت علي الشقه افتكرت كل حاجه حصلت وخايفه تدخل وبتدا جسمها يرتعش و رعد حس بده 
رعد:ايه ي عروسه خايفه تدخلي بيتك 
مريم:انا عايزه افهم  انا مراتك ازاي ورقه ايه اللي معاك بتقول اني مراتك انا مش مراتك انا البنت اللي اغتصبتها ولا نسيت يا باشا 
رعد:بيتخنق انها فتحت الموضوع ده هقولك عليها بعدين المهم اوعي تفتكري اني عملت كده علشان جمال عيونك لا ي حلوه انا لسه مأخدتش حقي منك 
مريم:بأستغراب حق حق ايه ده 
رعد: حق القلم اللي اتجرأتي وعملتيها
مريم:بغضب انت كل ده وماخدتش حقك وهتاخدو ازاي بقي ان شالله هتموتنى وترميني اللكلاب علشان ترتاح وطب والله تبقي جدع حتي تريحني انا كمان 
رعد:بزعيق اخرسي خالص ولا كلمه انا خليكي تتمني المووت و مش ها تووصليله 
مريم خافت منه لانها عرفت لما بيتعصب بيعمل ايه فسكت احسن
رعد:بصي ي حلوه انتي هنا علشان تشتغلى خدامه لا.ومش كده وبس كمان ليا و الاصحابي و لخطيبتي كمان بزعيق فهمتي مريم ساكته انطقي فاهمه ولا افهمك بطريقتي
مريم بخوف:فاهمه
رعد:يلاا غوري اعمليلي اكل علشان جعان 
مريم:بلعت ريقها احم احممم بس انا 
رعد: ساعه علشان تتكلمي اخلصي في ايه 
مريم: هعمل اكل ايه 
رعد: الي بتعرفي تعملي انجزي بزعيق انتي لسه  واقفه 
مريم: بخوف مش بيعرف يتكلم براحه ده خرم وادني  
رعد بعصبيه: سمعها. انتي لسه  واقفه 
مريم: انت بتزعق ليه علي فكره انا سامعك الزفت منين 
رعد: انتي بتقولي ايه 
مريم: بخوف وترجع لورا قصدي  المطبخ فين 
رعد: لو اتحركتي من مكانك متر هتعرفي المطبخ فين 
مريم: اووووف حيوان بيتباهه بصوته 
رعد: انجزي و بلاش كلام كتير 
مريم بتروح المطبخ 
مريم: ايه ده دا عامل في المطبخ خزين عيلة كامله وتكفي ل سنه ملحظه.. رعد اتصل علي البواب انه يجبله كل حاجه بتستخدم في المطبخ وطبعا ده ثعلب ???? يعني لازم يجيب اضعاف مضاعفه ????
يا عيييبني مريم محتاره تعمل ايه هي اصلا مش بتعرف تطبخ???? غير حاجات بيسطه
بعد ساعه ونص مريم جهزت كل حاجه 
و رصت علي السفره الاطباق وجات تقعد 
رعد: انتي 
مريم: انا 
رعد: في حد غيرك هنا 
مريم: لا بس انا  ليا اسم ولا نسيته أفكرك بيه مريم اسمي مريم 
رعد: انتي بتعملي ايه 
مريم: بعمل ايه  بقعد علشان  اكل 
رعد: شكلك نسيتي انا قولت ايه اقول تاني انتي هنا شغاله يعني  خدامه وبس 
مريم: اتحرجت: وقامت من غير ولا كلمه ودخلت المطبخ  بس دقيقه ورعد بينادي عليها انتي ي زفته  
مريم:انت بتكلمني انا 
رعد:يارب ي بنتي هو في حد معايا هنا غيرك
مريم:بقرف:للاسف لا 
رعد:يبقي لما اقول ي زفته مين يرد 
مريم:مش عارفه 
رعد:متشلنيش يبقا انتي فهمتي
مريم:انا مش زفته ثانيا انت عايز ايه 
رعد:بيفتكر هو كان عايز ايه:اه صح انتي رأسه علي السفره اطباق تحسي انك عامله وليمه فين الاكل بقى اللي هاكل منه 
مريم:هنا وبتشاور علي طبق كبير 
رعد:هو ايه اللي هنا انا مش شايف غير مكرونه مسلوقه 
مريم:وكمان جاهل ???? لا دي مش مكرونه دي.اندومي 
رعد:لا والله وفين باقي الاكل 
مريم:احم بصراحه مكنش في حاجه في المطبخ غير ده 
رعد:لا ياشيخه  وليكي  ساعه  ونص بتعملي ده 
مريم:لا عملت نوعين واحد ليا وتاني ليك
ولما انتي عامله الاندومي بتاعك ده راسه الاطباق دي كلها ليه زينه مثلا 
مريم:بصراحه ايوه قولت مفيش غير طبقك وطبقي هيبقى شكلهم وحش ف راسيت الاطباق دي فكره حلوه صح 
رعد:خلاص جاب اخرو غوري اعمليلي ايه حاجه اكلها انا مش باكل البتاع ده 
مريم:في حد في مصر مش بياكل الاندومي 
رعد:يبنتي اخلصي انا جعان 
مريم:حاضر 
مريم.في المطبخ بتعمل الاكل بتفكر تعمل ايه 
وبتحاول تخلص من غير خساير 
(مريم عندها مشكله من المطبخ ولا بتعرف تعمل حاجه او  من غسيل المواعين لا تعور نفسها لتكسر حاجه ????????) 
رعد: انتي ي خدامه 
مريم: ….
رعد:انتي مش بتردي ليه  
مريم: انت ناديت عليا 
رعد: لا والله يعني مش سامعه 
مريم:قولت مريم
رعد:يارب انجزي  فين الاكل 
مريم: اهووه 
رعد: ايه ده 
مريم: مش انت  لسه قال علي الاندومي مكرونه  
رعد اه بس ماله بده 
مريم: فانا قولت ان انت اكيد نفسك فيها فعملتها  عجبتك صح 
رعد: مصدومه انتي هتشليني قريب انا عارف عملتي مكرونه  مسلوقه تاني يارب رحمتك 
مريم: خلاص اعملك بطاطس ???? قولت ايه مفيدة  وسهله وخفيفه علشان تعرف تنام 
رعد: متعمليش حاجه انا هطلب اكل لنفسي 
مريم: ي راجل  ولسه فاكر  تطلب اكل مكنت عملت كده من الاول ليه التعب ده
رعد: هو مش انتي خدامه يبقي بتعرفي تعملي اكل 
مريم: نسيت اتعلمه وسابته ومشت
رعد: عايز يعرف عنها كل حاجه   اما انتي كنتي خدامه ازاي و بتطبخي ايه 
مريم:  اولا كده  مش  خدامه انا بساعد الناس والمساعده عباره عن تنضيف البيت والغسيل و بس يعني  مفيش عمل اكل 
رعد:بأستغراب. كنتي بتاكلي ايه 
 مريم: كنت بعمل اندومي او اكل من عند الولا حوده بيعمل شويه اكل يسلام ايده 
رعد: يعني مش بتاكلي اكل بيت 
مريم: لا طبعا باكل عند ماما هناء 
رعد: مش انتي ولدتك متوفيه 
مريم بحزن اه الله يرحمها  ماما هناء الست اللي رضعتني لما كنت صغيره فانا بعتبرها ماما 
رعد: بتفهم اه طيب بتعرفي تعملي قهوة  ولا زي الاكل 
مريم: لا دي بعرف اعملها ????
رعد: ربنا يستر رعد ف نفسه هي بتكلمني عادي ولا كأن حاجه حصلت ليه البنت دي غريبه فعلاا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في قصر الجد مهران 
احمد واقف في البلكونه بيفتكر ازاي حب ريم وايه اللي عجبه فيها وبيلاحظ الاء.تحت في الجنينه فبينزل 
احمد: احم احم ممكن اقعد 
الاء: لا ????
أحمد: انا اسف والله بس كنت مخنوق وقتها 
الاء: عادي حصل خير ????
احمد: يعني ينفع اقعد 
الاء: امممم ماشي 
احمد: شكرا ي ستي 
: انتي قاعده لوحدك ليه كده 
الاء هعمل ايه اميره مع برق و نور عند باباك 
احمد:طيب ريم فوق 
الاء:طلعتلها وقالتلى انها مش عايزه تقعد معايا 
احمد:اه واخبار الكليه معاكي
الاء:زي الفل انت هترجع بكره فعلا 
احمد:اه يستي علشان الشغل المتأخر ده 
الاء:ربنا معاك طيب يلا بقي من غير مطرود روح ل مراتك علشان تنام 
احمد:احم بصراحه انا طلقتها
الاء: اتصدمت انت قولت ايه الله يخربيتك جدي لو عرف هيقتلك و هيقتلها
احمد:مبقتش فارقه معايا
الاء:طيب ليه احمد 
احمد:حاسس انها مش الزوجة الصالحه ليا 
الاء:بس انت بتحبها 
احمد:انتي كنتي عارفه
الاء:انا عارفه كل واحد بيفكر ازاي بس دي حاجه متخصنيش 
احمد:بس انا كنت فاكر زيك كده فعلا بس طلعت مش بحبها 
الاء:قصدك ايه 
احمد:يعني انا كنت بوهم نفسي اني بحبها علشان كانت هيا قدامي دايما بس الحقيقه اني طلعت مبحبهاش لما الواحد فينا بيحب حد و بيبقي في مشاعر جونا تاكد انه هو كمان بيحبنا زي تالقي الأرواح كده فهمتني بس دي حاجه محستهاش في ريم وكمان يمكن علشان كانت بتعملني حلو فوهمت نفسي بده بس كده 
الاء:قصدك يمكن عشان الشخص بيعاملك حلو تفتكر أنه بيحبك وهو مش بيحبك 
احمد:اه الحب اللي كان بينا كان عباره عن انن  اقارب بس 
الاء:في نفسها معقول رعد مش بيحبني وبيعملني حلو علشان انا بنت عمه 
احمد:الاء ي بنتي 
الاء:هااااا 
احمد:هااا ايه انتي روحتي فين 
الاء:ولا حاجه انا هطلع علشان الوقت اتاخر
احمد:وانا كمان علشان الحق السفر تصبحي علي الجنه 
الاءوانت من اهلها 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ريم:بتكلم حد في الفون ظبط كل حاجه طلبتها منك 
….اه ي فندم
ريم:ابعت بقا 
………………………
 بعد ساعه برق واميره  رجعوا 
برق: عجبك اليوم 
اميره: بفرح  جداا 
برق: يارب تبقي دايما  عيونك مبسوطين كده  
اميره: طول مانت معايا انا هبقي مبسوطه  دايما  بس اوعدني اننا هنكرر اليوم ده تاني
برق:تاني ايه وتالت وعاشر كمان 
اميره بتبتسم:طيب يلا ندخل علشان تلحق تنام قبل السفر 
برق:يلا ي حبيبي ايه ده 
اميره:مش عارفه ممكن يكون بتاع حد او وقع منه 
برق:بس ده مكتوب عليه اسمك 
اميره:اسمي ازاي وريني كده
برق:استني هفتحه
اميره:مستغربه ماشي 
برق:ااااااااامييرررره…..
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!